2013-07-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
...
Jag skrev att möjligheten till isytor och bra tränare med rätt kunskap är viktigt, men att träningsvilligheten hos individen är viktigast. Menade du samma sak när du skrev att "Träningsmöjligheterna är allt" tycker vi mycket riktigt samma sak, bara det att du hade ett väldigt krångligt sätt att uttrycka det på.
Fler träningsfaciliteter ger fler möjlighet att spela hockey så det är givetvis grymt bra, men jag har svårt att se att det ska göra någon skillnad när det kommer till elitsatsningar. Om de 30 bästa spelar med de 30 bästa och taggar och lär av varandra är det fortfarande kanske bara 1 eller 2 som lyckas ta sig till a-laget.
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
...
Inget hockeyforum utan Skogsrök.
2013-07-24, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Jag blir verkligen tårögd när jag läser dina inlägg...
Så fort ett lag har skaffat en jättemodern träningsarena för ungdomar är det laget helt plötsligt ledande inom svensk ishockey för att ta fram talanger. Antingen trollar du eller så är du totalt okunnig för det finns så många fler faktorer som spelar in på hur man får fram unga talanger än en modern träningsanläggning. Har du hört talas om substantivet tränare? Eller att ge talanger chansen i a-laget.
Jag aldrig sett en mer synisk människa än dig som säger att HV är ledande i svensk talangutveckling (redan nu) tack vare en träningsanläggning. Om Almtuna skulle bygga en ny anläggning inom ett år, som är Sveriges bästa, skulle dom helt plötsligt vara Sveriges bästa talangfabrik?

Nej, visst är du HV-supporter, men nån slags obektivitet borde man kunna ha ändå.
Det säger väl sig självt att ju mer du tränar dessto bättre blir du. Det säger sig självt att ju bättre träningsmöjligheter du har dessto större möjligheter ges du till att träna. Det säger sig självt att den klubben som kan ge mest istid och mest av det andra av träning också kommer kunna ge mer folk en möjlighet till att träna. Och det säger sig självt rent statistiskt att ju fler som kan träna ju fler kommer bli bra.

Tränare finmns det mängder av i Sverige många av dem är arbetslösa trots mycket fina utbildningar. De är alla väldigt duktiga inom sitt gebit och har man de bästa och modernaste träningsmöjligheterna så vill gräddan av dessa tränare dit.

HV71 och Frölunda har ett försprång men självklart så att Färjestad kommer förbättra sitt och att Skellefteå antagligen lägga pengar på nått slags bygge.

Brynäs däremot är körda de har ju bara Jernvallen från 1938 och pengar nog till att lägga på en stycke demontränare och spelare som Cody Franson.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-07-24 kl. 01:22.
2013-07-24, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Jag skrev att möjligheten till isytor och bra tränare med rätt kunskap är viktigt, men att träningsvilligheten hos individen är viktigast. Menade du samma sak när du skrev att "Träningsmöjligheterna är allt" tycker vi mycket riktigt samma sak, bara det att du hade ett väldigt krångligt sätt att uttrycka det på.
Fler träningsfaciliteter ger fler möjlighet att spela hockey så det är givetvis grymt bra, men jag har svårt att se att det ska göra någon skillnad när det kommer till elitsatsningar. Om de 30 bästa spelar med de 30 bästa och taggar och lär av varandra är det fortfarande kanske bara 1 eller 2 som lyckas ta sig till a-laget.

Inget hockeyforum utan Skogsrök.
Jo, jag har en tendens till att röra ihop mina texter och stava fel.

Självklart har du rätt i att det ligger hos individen, men jag tror nog det finns gott om såna individer. Jag tror snarare att det är så att klubbarna pågrund av ekonomi och därmed begränsade träningsmöjligheter tyvär blivit tvingade att rensa ut många individer som kanske hade kunnat blivit till något.

Allt är en kombination. Dåliga juniortränare ingen talang, dåligt med istid ingen talang osv. Dock tro jag att det finns mycket idrottskunskap uti landet så det där dåliga juniortränare hos de stora klubbarna med ekonomi tror jag inte finns. utan där är det nog bara begränsade träningsmöjligheter som är problemet.

Och då tror jag att de som får mer isyta, mer lokaler osv har ett försprång. Vore det inte så vore det väl märkligt att Frölunda nästan satsat så de höll på att gå i kånken och att HV71 plöjde ned stora summor i sitt.

Hur som jag tror nog att det dyker upp fina grejor både Karlstad och Skellefteå ganska snart och efter så hakar det andra på. Också hastigt och lustigt så står HV71 och Frölunda med "omoderna" lokaler fast med en hel del bra spelare. Och då får väl HV och Frölunda satsa nytt när de andra lagen har de bra spelarna. Det är ju som ett slags cirkelgång det där.
2013-07-24, 12:01
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Det säger väl sig självt att ju mer du tränar dessto bättre blir du. Det säger sig självt att ju bättre träningsmöjligheter du har dessto större möjligheter ges du till att träna. Det säger sig självt att den klubben som kan ge mest istid och mest av det andra av träning också kommer kunna ge mer folk en möjlighet till att träna. Och det säger sig självt rent statistiskt att ju fler som kan träna ju fler kommer bli bra.

Tränare finmns det mängder av i Sverige många av dem är arbetslösa trots mycket fina utbildningar. De är alla väldigt duktiga inom sitt gebit och har man de bästa och modernaste träningsmöjligheterna så vill gräddan av dessa tränare dit.

HV71 och Frölunda har ett försprång men självklart så att Färjestad kommer förbättra sitt och att Skellefteå antagligen lägga pengar på nått slags bygge.

Brynäs däremot är körda de har ju bara Jernvallen från 1938 och pengar nog till att lägga på en stycke demontränare och spelare som Cody Franson.
Svara på min fråga: Om Almtuna skulle bygga en ny träningsanläggning, som skulle vara Sveriges bästa, skulle dom helt plötsligt bli ledande inom svensk talangutveckling?
Sen är det mycket bättre att prata om vad som redan har hänt, istället för vad som kommer att hända. Under dom senaste åren har Brynäs och Skellefteå varit bäst på att ta fram unga talanger. Ifrågasätter du det är du bara korkad eller totalt subjektivt, då du verkar tro att allting HV gör är dom bäst i Sverige på.

Att sedan prata om att det är en garanti att HV och Frölunda kommer med all säkerhet bli Sveriges ledande talangfabriker är också skitsnack. Ingen människa kan se in i framtiden och inte du heller (hur mycket du än försöker). Visst ger en träningsanläggning bättre träningsmöjligheter, men den spottar inte ur sig färdiga talanger hur som helst.

Sedan skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att HV är bland Elitseriens sämsta lag på att låta unga spelare få chansen. Kolla bara på hur bra Sandberg var i JVM (kanske Sverige bästa) och ändå får han ytterst lite speltid. Ni i HV är jävligt bra på att låta era gubbar spela fast ni har relativt många juniorer som knackar på dörren till A-laget.
2013-07-24, 13:15
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Nu känns det som ni dragit det här så många varv när ni talar förbi varandra att jag blir nyfiken på om jag förstått dig rätt. Jag tror du också förstår väl att det behövs bra tränare, god hockeykunskap, träningsvilliga individer och allt sånt men att var flaskhalsen för talangproduktion huvudsakligen idag sitter är i träningsmöjligheterna? (istider, lokaler, utrustning osv.)
Här i Stockholmsområdet stämmer ju det rätt väl i alla fall.

Om det är vad du menar så köper jag ditt resonemang rätt väl. På J20/J18 är min känsla att tränarna håller rätt hög nivå, att spelarna är seriösa och motiverade osv. Däremot tycker jag det finns en faktor till, som snarare rör nivån strax innan idrottsatsningen börjar bli helseriös för spelarna. När man är kring mellanstadieålder och under är ju fortfarande träningen väldigt rotad i de ideella amatör-idrottssverige. Där föräldrar är tränare osv. Det är ju ur denna enorma bredd de bästa, mest motiverade tar sig vidare till en mycket mer seriös satsning senare. I det segmentet är hockeykultur och tradition något av det viktigaste tror jag. Ju starkare hockeyn är på orten, om det är en självklarhet att generation efter generation spelar hockey, ja då kommer inte bara kommunen ge mer utrymme för istider, inte bara kommer tränarna utgöras av ideella krafter som har så mycket mer kunskap och erfarenhet av hockey. Nej, framförallt kommer genomströmningen av ungar som testar på hockey vara extremt mycket större. Och ju större genomströmning, ju fler stora talanger kommer såklart statistiskt testa på hockey och sugas med in i de seriösa satsningarna senare. För det är ju trots allt så att hockey inte är lika stort som t.ex fotboll i Sverige, och att många som hade varit utmärkta hockeytalanger aldrig kommer ens testa på hockey. Knappt ens i de städer som idag ses som starka hockeyfästen.

På den nivån får jag känslan av att det inte bara är istiderna som utgör flaskhals - då överskattar man hur stort hockeyintresset är bland barn i Sverige - även om det såklart kan vara så lokalt i vissa områden.

Citat:
Nu unnar jag förvisso inte vår statsapparat särskilt många skattekronor heller, men det är en farlig väg att slå sig in på. Idag får idrottssverige enorma värden genom subventioner, privilegier, bidrag osv. med motiveringar grundade i hur viktig den ideella folkrörelse-idrotten är för Sverige och främst Sveriges unga. Redan nu kritiseras det ju idrottspolitiskt vilka summor idrotten får, för att man menar att den allt mer kommersialiseras, professionaliseras och blir mer bolagslik med vinstintressen. Skatteplanerande finns många sätt att klara sig undan med, men få sätt att dölja att man gör det på ett eller annat sätt. Svensk idrott kommer aldrig kunna få in så mycket pengar på dylikt fiffel som man får genom att spela på sin folkrörelse- och ungdomskaraktär. Och när jag säger svensk idrott, så inbegriper jag också våra bolagiserade elitidrotts-AB.

Det är en svår balansgång det där, att kunna effektivisera sina bolag så mycket som möjligt utan att tappa idrottens folkrörelse-image utåt som inbringar så enorma värden.
2013-07-24, 13:21
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hörde lite skvaller om DIF och Challe Berglund, tydligen är stämningen i DIF truppen rejält usel och missnöjet är stort med Challes ledarskap.
Hans engagemang för sitt eget travspel påstås vara lika högt om inte högre än för jobbets som sportchef i DIF.
Hans kontraktsförslag skickas av o till via sms, känns lite förvånande med tanke på de pengar klubben omsätter.
Låter inte så lovande för DIF säsongen 2013/2014 och kan förklara varför man gått kräftgång de senaste två säsongerna trots en på papperet rätt vass trupp.
Jag är inte involverad i eller ens lever särskilt nära organisationen idag - och har inte heller gjort på många år - så jag kan inte säga mer om ryktena än att det är inget jag hört någon trovärdig hävda. Att Challe har en del kopplingar till trav är ju ingen hemlighet direkt, men att det skulle se ut sådär vet jag varken inget om eller ser någon nytta i att spekulera i.
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Äh, JE är en bra spelare. Och som du säger en mycket väntad värvning.
Han borde vara helt okej, ja. Samtidigt är hemvändare alltid lite lurigt, jag har inte följt han allt för noga men av vad jag sett tycker jag hans spelskicklighet känns en aning överdriven. Det är bara hoppas jag har fel, tiden lär ju utvisa det ändå.
2013-07-24, 13:35
Medlem
€rics avatar
JE är en bra värvning, bra kille. Dock vet jag att han senaste åren nästan i princip bara spelat för pengar, så frågan är vad lönen blir. Men tror faktiskt han blir en nyckelspelare i dif.
2013-07-24, 17:20
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
När man är kring mellanstadieålder och under är ju fortfarande träningen väldigt rotad i de ideella amatör-idrottssverige. Där föräldrar är tränare osv. Det är ju ur denna enorma bredd de bästa, mest motiverade tar sig vidare till en mycket mer seriös satsning senare. I det segmentet är hockeykultur och tradition något av det viktigaste tror jag. Ju starkare hockeyn är på orten, om det är en självklarhet att generation efter generation spelar hockey, ja då kommer inte bara kommunen ge mer utrymme för istider, inte bara kommer tränarna utgöras av ideella krafter som har så mycket mer kunskap och erfarenhet av hockey.

Inte en sanning huggen i sten. Det Skellefteå bland annat gjort är att man tagit bort föräldralementet så att säga. En klassiker med föräldrar som tränar är att de trots goda intentioner kan träna ungarna på helt fel sätt. I bland annat Skellefteå så bestämmer Skellefteå hur ungarna i varje årskull ska träna och hur mycket och sen får föräldrarna se till att genomföra det.

Alltså, hockeykultur på orten behöver inte leda till bra ungdomstränare.
2013-07-24, 17:29
Medlem
Mikojans avatar
Härligt besked. Forwardsuppsättningen grymt stark. Emanuelsson kan vara en spelare för förstafemman.

http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/klart-emanuelsson-stannar-i-skelleftea/
2013-07-24, 17:56
Medlem
Illusioners avatar
Hoppas Elias lyssnar på farsan sin.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/brynas/article17185092.ab

Drömscenariot är ju dock att han sticker. Ersättare värvas in. Och sedan en utlåning till Brynäs.

Mer:
Elias Lindholm har haft sitt möte med sportchef Michael Sundlöv. Snart måste han ta sitt beslut. – Ett år till i Brynäs skulle nog inte skada, säger han till Sporten. En säker källa uppger också för Sporten att Lindholm nyligen uttryckt att han helst vill vara kvar.

Läs mera här: http://www.gd.se/dela/1.6108929
Senast redigerad av Illusioner 2013-07-24 kl. 18:02.
2013-07-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Inte en sanning huggen i sten. Det Skellefteå bland annat gjort är att man tagit bort föräldralementet så att säga. En klassiker med föräldrar som tränar är att de trots goda intentioner kan träna ungarna på helt fel sätt. I bland annat Skellefteå så bestämmer Skellefteå hur ungarna i varje årskull ska träna och hur mycket och sen får föräldrarna se till att genomföra det.

Alltså, hockeykultur på orten behöver inte leda till bra ungdomstränare.

När det gäller storstadsklubbar som DIF, AIK Solna m.fl, kan man tillägga att det är småklubbarna runtomkring som sköter fostrandet av de flesta spelarna fram till juniorålder.
2013-07-24, 19:17
Medlem
Citat:
"Exempelvis Sverige var som bäst i fotboll under fyrtio och femtiotal Os-guld, Vm-brons, Vm-silver (iofs på hemmaplan). Gre-No-Li, Nacka Skoglund, Orvar Bergmark osv.
Självklart spelade det roll att de i sin ungdom kunde spela fotboll utan att behöva oroas för att de själva, sina föräldrar, sina vänner, sina släktingar osv skulle dö i kriget, behöva leva på flykt osv."[/i]

I sammanhanget ska det påpekas att många länder inte ens bedrev fotboll och annan sport under kriget, vilket i sig, givetvis var en större fördel för Sverige än faktumet att man kunde träna i lugn och ro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in