2013-07-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Just nu är HV:s anlägning den nyaste och modernaste, men självklar så att Campus i princip är lika ny och modern.

Det säger sig själv att de med bästa träningsmöjligheter också kommer få fram mest talang, i dagsläget i Sverige så har HV71 och Frölunda ett försprång, men självklart så att de andra lagen kommer bygga sig nya tränningsmöjligheter men det tar tid att bygga, finansiera och palnera sånt, så det lär ta några år innan de andra är ikapp.

Om 5-10 år då är Frölunda och HV71 tokdominanta och nyttoeffekten kommer sitta i decenium, Bryäns tack vare Jernvallen var dominanta ända in på sjuttiotalet och Saik (bandy) är det än idag.
Fantastiskt. Vi fick ju fram en massa A-lagspelare ur 90/91-gruppen när vi bara hade A- och B-hallen, dåligt med träningsverktyg samt stort problem med istider. Nu kommer vi alltså automatiskt få fram ännu bättre spelare då vi byggt en ny träningshall, nytt gym, ny skottramp mm. Härligt!
2013-07-23, 23:05
Medlem
€rics avatar
Vi har också ny skottramp och sedan något år en till hall. Nice, SM guld 2lax?
2013-07-23, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Fantastiskt. Vi fick ju fram en massa A-lagspelare ur 90/91-gruppen när vi bara hade A- och B-hallen, dåligt med träningsverktyg samt stort problem med istider. Nu kommer vi alltså automatiskt få fram ännu bättre spelare då vi byggt en ny träningshall, nytt gym, ny skottramp mm. Härligt!
Självklart ju bättre tränningsmöjligheter ni får ju bättre spelare får ni fram.

Sedan får man ju fråga sig om de andra lagen hade bättre tränningsmöjligheter för sina 90/91-grupper. Jag vet inte alls men innan du gapar högt så kanske du ska ta reda på det.

Tränningsmöjligheterna är allt.

Exempelvis Sverige var som bäst i fotboll under fyrtio och femtiotal Os-guld, Vm-brons, Vm-silver (iofs på hemmaplan). Gre-No-Li, Nacka Skoglund, Orvar Bergmark osv.

Självklart spelade det roll att de i sin ungdom kunde spela fotboll utan att behöva oroas för att de själva, sina föräldrar, sina vänner, sina släktingar osv skulle dö i kriget, behöva leva på flykt osv.

Ni får gärna göra mig till åtlöje, men det ni då egentligen säger är att möjligheterna till tränning inte är en avgörande faktor och då det ju så att det egentligen är er själva ni gör till åtlöje.

Till syvende och sist det är inga trollkarlar som svingar på sina magiska spön som gör att talangen kommer fram.

I själva verker är hockeykunnandet lika stor överallt i landet. Kunskapen om hur man trännar, kunskapen om hur man spelar, all den kunskapen finns överallt. Det är bara de som kan få fram de bästa tränningsmöjligheterna som vinner.

Som en liten detalj så vet jag att Markus Näslund och någon till just i detta nu lägger av egna pengar och samlar in pengar till nya tränningshallar för ungdomen i Örnsköldsvik. Det gör gör dom ju för att de vet att det finns inga magiska spön utan bara goda tränningsmöjligheter som gör det.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-07-23 kl. 23:22.
2013-07-23, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Vi har också ny skottramp och sedan något år en till hall. Nice, SM guld 2lax?
Det räcker inte om de andra har fyra nya hallar och tio nya ramper med digitalteknik och skit som kan mäta, studera och analysera varenda liten vinkel du gör på skottet redan som hockeydebuterande tvååring.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-07-23 kl. 23:38.
2013-07-23, 23:37
Medlem
Citat:
Självklart ju bättre tränningsmöjligheter ni får ju bättre spelare får ni fram.

Sedan får man ju fråga sig om de andra lagen hade bättre tränningsmöjligheter för sina 90/91-grupper. Jag vet inte alls men innan du gapar högt så kanske du ska ta reda på det.

Tränningsmöjligheterna är allt.

Exempelvis Sverige var som bäst i fotboll under fyrtio och femtiotal Os-guld, Vm-brons, Vm-silver (iofs på hemmaplan). Gre-No-Li, Nacka Skoglund, Orvar Bergmark osv.

Självklart spelade det roll att de i sin ungdom kunde spela fotboll utan att behöva oroas för att de själva, sina föräldrar, sina vänner, sina släktingar osv skulle dö i kriget, behöva leva på flykt osv.

Ni får gärna göra mig till åtlöje, men det ni då egentligen säger är att möjligheterna till tränning inte är en avgörande faktor och då det ju så att det egentligen är er själva ni gör till åtlöje.

Till syvende och sist det är inga trollkarlar som svingar på sina magiska spön som gör att talangen kommer fram.

I själva verker är hockeykunnandet lika stor överallt i landet. Kunskapen om hur man trännar, kunskapen om hur man spelar, all den kunskapen finns överallt. Det är bara de som kan få fram de bästa tränningsmöjligheterna som vinner.

Som en liten detalj så vet jag att Markus Näslund och någon till just i detta nu lägger av egna pengar och samlar in pengar till nya tränningshallar för ungdomen i Örnsköldsvik. Det gör gör dom ju för att de vet att det finns inga magiska spön utan bara goda tränningsmöjligheter som gör det.

Träningsmöjligheterna är viktiga, men ännu viktigare är hur man bedriver träningen. När Skellefteå för ett antal år sedan började elitträna ungdomar i relativt tidig ålder blev det ramaskri. Frukten av det skördas just nu. Flera av dessa produkter var högst delaktiga i senaste guldet och några andra har bidragit med de pengar Skellefteå fått när dom gått till NHL.
2013-07-23, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krumma
Träningsmöjligheterna är viktiga, men ännu viktigare är hur man bedriver träningen. När Skellefteå för ett antal år sedan började elitträna ungdomar i relativt tidig ålder blev det ramaskri. Frukten av det skördas just nu. Flera av dessa produkter var högst delaktiga i senaste guldet och några andra har bidragit med de pengar Skellefteå fått när dom gått till NHL.
Självklart så att det allra viktigaste är hur man bedriver träningen.

Dock så tror jag jag den kunskapen finns överallt i Sverige. Varenda liten stad har ett minst ett hockeylag. Ja det är till och med så att varenda liten köping och by har minst ett hockeylag.

Varenda liten stad, liten köping och liten by har en eller flera som spelat hockey på ganska hög nivå, och dessutom tränat lag på ganska hög nivå och juniornivå.

Kunnadet om hockey finns överallt, kunnadet om elitträning finns överallt, kunnadet om idrott och fysik finns överallt.

Man är inte bättre eller sämre i kunnadet om idrott, hockey, fotboll, friidrott, bowling, pingis, innebandy eller vad du nu vill i Borlänge, Södertälje som man är i Karlstad eller Bromölla.

Kunskap om psykologi, gruppsamverkan, grupptrivsel osv finns överallt. Den kunskapen måste man inte ens ha fått från idrotten. Den kunskapen kan man lika gärna få från näringsliv, arbetsliv osv.

Som jag sa det handlar inte om folk som svingar med magiska spön kunskapen och utbildningen finns överallt. Det gäller bara att förvalta den kunskapen med så goda träningsmöjligheter som bara möjligt är.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-07-23 kl. 23:53.
2013-07-23, 23:56
Medlem
Citat:
Självklart så att det allra viktigaste är hur man bedriver träningen.

Dock så tror jag jag den kunskapen finns överallt i Sverige. Varenda liten stad har ett minst ett hockeylag. Ja det är till och med så att varenda liten köping och by har minst ett hockeylag.

Varenda liten stad, liten köping och liten by har en eller flera som spelat hockey på ganska hög nivå, och dessutom tränat lag på ganska hög nivå och juniornivå.

Kunnadet om hockey finns överallt, kunnadet om elittränning finns överallt, kunnadet om idrott och fysik finns överallt.

Man är inte bättre eller sämre i kunnadet om idrott, hockey, fotboll, friidrott, bowling, pingis, innebandy eller vad du nu vill i Borläng, Södertälje som man är i Karlstad eller Bromölla.

Kunskap om psykologi, gruppsamverkan, grupptrivsel osv finns överallt. Den kunskapen måste man inte ens ha fått från idrotten. Den kunskapen kan man lika gärna få från näringsliv, arbetsliv osv.

Som jag sa det handlar inte om folk som svingar med magiska spön kunskapen och utbildningen finns överallt. Det gäller bara att förvalta den kunskapen med så goda tränningsmöjligheter som bara möjligt är.

Så alla städer har lika duktiga tränare och samma filosofi och det är bara träningsmöjligheterna som är avgörande menar du. Med tanke på alla stavfel så tror jag du är för full för att föra en diskussion med.
2013-07-24, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krumma
Så alla städer har lika duktiga tränare och samma filosofi och det är bara träningsmöjligheterna som är avgörande menar du. Med tanke på alla stavfel så tror jag du är för full för att föra en diskussion med.
Samma filosofi förstår jag inte riktigt vad du menar med. Det finns väl olika tankar och filosofier om spelet och det synes mig som att Färjestads filosofi vinner ibland, Frölundas ibland, MoDo:s ibland, Brynäs ibland, Skellefteås ibland osv.

Jag säger bara att kunnadet om idrott är lika stort varhän man än befinna sig. Det synes mig vara så att duktiga tränare kommer från en massa olika städer.

Fast om det inte är så utan en specifik stad nu vore så mycket bättre än alla andra. Då torde Skellefteå ligga långt efter de stora (Brynäs, Djurgården, Färjestad) och de mellanstora (Frölunda, HV71).

Japp jag stavar som en kratta. Dock är ju inte det ett giltligt argument i vår diskussion. Utan snarare ett tecken på brist på argument från din sida.

Jag har iaf svårt att tro att en stad som mest harvat i småserierna fölorat två av fyra finaler på och ofta utmärkt sig för snubbla på målsnöret på något magiskt sätt helt plötsligt skulle blivit bättre än alla andra i kunnadet om sin idrott.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-07-24 kl. 00:16.
2013-07-24, 00:16
Medlem
Satsningen för Skellefteå började runt milleniumskiftet när JVM varit i stan (och A-laget var så pass bra att man missade att ta sig till SuperAllsvenskan.) Man åkte till USA och Finland (Kärpät) och studerade hur de bedrev träningen, sedan satte man sin egna touch på upplägget samt skruvade upp träningsmängden till att vara den kanske hårdaste i Sverige (sas det ju bland juniorexperter, ingen aning om det var sant) och rensade bort de spelare som inte kunde/orkade hålla måttet.
Förfärligt inhumant då, SM-guld nu.

Så länge man har tillgång till en isyta, duktig tränare med rätt kunskap, har en viss gnutta talang men framförallt orken och ambitionen att bli bäst så kan nog vem som helst bli en elitseriespelare. Gäller bara att vilja det tillräckligt mycket, precis som med det mesta i livet.
Senast redigerad av atreyeri 2013-07-24 kl. 00:18.
2013-07-24, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Satsningen för Skellefteå började runt milleniumskiftet när JVM varit i stan (och A-laget var så pass bra att man missade att ta sig till SuperAllsvenskan.) Man åkte till USA och Finland (Kärpät) och studerade hur de bedrev träningen, sedan satte man sin egna touch på upplägget samt skruvade upp träningsmängden till att vara den kanske hårdaste i Sverige (sägs det ju bland juniorexperter, ingen aning om det är sant) och rensade bort de spelare som inte kunde/orkade hålla måttet.
Förfärligt inhumant då, SM-guld nu.

Så länge man har tillgång till en isyta, duktig tränare med rätt kunskap, har en viss gnutta talang men framförallt orken och ambitionen att bli bäst så kan nog vem som helst bli en elitseriespelare. Gäller bara att vilja det tillräckligt mycket, precis som med det mesta i livet.
Som du lägger upp det, så på mig låter det som att man förbättrat sina träningsmöjligheter.

Du skriver:

"skruvade upp träningsmängden" "rensade bort de spelare som inte kunde/orkade hålla måttet"

Det blir ju så att att med mer hallar, mer ramper, mer av allt. Då ges ännu fler möjligheten att "skruva upp träningsmängden".

Samtidigt har man också möjligheten med att vänta med att rensa ut de som ligger precis i gränslandet och de som ännu inte kan "hålla måttet" man vet ju inte får de mer tid så kanske de blommar ut.

När det gäller de som inte "orkar" så rensar man väl ut dem ganska tidigt, men ju mer träningsfaciliteter man har dessto fler får ju chansen att "skruva upp träningsmängden".

Du säger samma sak som mig och konstaterar att kunskapen tog man utifrån och byggde vidare på ändå ska du göra narr av mig, tröttsamt så det förslår om du frågar mig.
2013-07-24, 00:45
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Just nu är HV:s anlägning den nyaste och modernaste, men självklar så att Campus i princip är lika ny och modern.

Det säger sig själv att de med bästa träningsmöjligheter också kommer få fram mest talang, i dagsläget i Sverige så har HV71 och Frölunda ett försprång, men självklart så att de andra lagen kommer bygga sig nya tränningsmöjligheter men det tar tid att bygga, finansiera och palnera sånt, så det lär ta några år innan de andra är ikapp.

Om 5-10 år då är Frölunda och HV71 tokdominanta och nyttoeffekten kommer sitta i decenium, Bryäns tack vare Jernvallen var dominanta ända in på sjuttiotalet och Saik (bandy) är det än idag.
Jag blir verkligen tårögd när jag läser dina inlägg...
Så fort ett lag har skaffat en jättemodern träningsarena för ungdomar är det laget helt plötsligt ledande inom svensk ishockey för att ta fram talanger. Antingen trollar du eller så är du totalt okunnig för det finns så många fler faktorer som spelar in på hur man får fram unga talanger än en modern träningsanläggning. Har du hört talas om substantivet tränare? Eller att ge talanger chansen i a-laget.
Jag aldrig sett en mer synisk människa än dig som säger att HV är ledande i svensk talangutveckling (redan nu) tack vare en träningsanläggning. Om Almtuna skulle bygga en ny anläggning inom ett år, som är Sveriges bästa, skulle dom helt plötsligt vara Sveriges bästa talangfabrik?

Nej, visst är du HV-supporter, men nån slags obektivitet borde man kunna ha ändå.
2013-07-24, 00:57
Bannlyst
Ett problem som bla finns i juniorhockeyn är ju att ur en årskull så kommer de som är födda det första halvåret ha en fördel av att de är äldre en de som är födda det andra halvåret.

Det är ju så att barn växer fort ett barn som är fyra månader äldre en ett annat barn är fysiskt sett starkare och snabbare.

Det kan man se bland seniorer att de ofast är födda det första halvåret. Det blir ju så att man måste rensa ut de som inte håller måttet redan i unga år pågrund utav att istid, ishallar osv inte räcker till. Och bland juniorer så slår ju det på de som är födda sent i och med att de helt enklet är klenare.

Om man tänker sig att klubba A bara har en ishall så måste de ju börja rensa tidigt.

Klubb B har två ishallar och har därför kunnar delat upp sin årskull i två grupper. De som är födda första halvåret är en grupp och de som är födda andra halvåret är den andra gruppen.

Då blir det ju så att de som är födda det andra halvåret hinner växa till sig och fler ur den gruppen kommer kunna bli seniorspelare.

Om man tänker sig att lag C har fyra ishallar då skulle de kunna dela upp sin årskull utefer vilket kvartal de är födda och då kommer till och med en del som är födda i December månad kunna spela seniorhockey.

Och det bara pågrund av att klubb C har de allra bästa träningsmöjligheterna. Vilket gör att de kan vänta med att börja rensa ut bland sina juniorer.

Det säger sig självt att ju träningsmöjligheter man kan ge dessto mer spelare kommer man få fram. de som ifrågasätter detta är ju ärligt talat lite korkade och då särskilt om de sätter sin tilltro att det i vissa städer finns folk med magiska spön de svingar på för att få fram bra spelare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in