2013-07-24, 18:29
Medlem
vinbras avatar
Är det inte konstigt att vi inte uppfattat nån somhelst signal någonstans ifrån? Det borde ju logiskt sett finnas civilisationer som befinner sig åtminstone runt vår nivå och som sänder ut radiosignaler utan att tänka på det (som vi gör hela tiden med radio och tv-sändningar).

En tanke som slagit mig är att civilisationer som är högre utvecklade än oss av någon anledning blockar oss från att kunna uppfatta signaler utifrån. Men varför isåfall?
Citera
2013-07-24, 18:32
Medlem
Du har inte tänkt på att regeringen stoppar detta? Skulle bli kaos i världen om religoner osv,
Citera
2013-07-24, 18:32
Medlem
Slickas avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Wow!_signal

sen så kan vi säkert ha fått några utan att veta om det eller så använder de ett helt annat system etcetcetcetcetc.
Citera
2013-07-24, 18:34
Medlem
Cubicles avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Wow!_signal

Där har du en utomjordisk signal, frågan är ju om den är artificiell bara, vissa hävdar att det är en signal från jorden som studsat tillbaka på nåt i rymden. Annars kanske utomjordiska varelser använder nåt helt annat än va vi gör, för 300 år sen använde man kurirer och röksignaler sen brevduvor och nu radio, vad kommer vi använda om ytterligare 300 år? Vi är nog inte avancerade nog för att plocka upp en hel del grejer. Eller så finns det helt enkelt inga civilisationer tillräckligt nära

Fan Slicka han före...
Citera
2013-07-24, 18:54
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Det är ju inte säkert att vi har teknik som gör att vi kan plocka upp deras signaler. Dom skulle ju rent teoretiskt ligga 1000 år framför oss i den tekniska utvecklingen. Dom bara skrattar åt vår uråldriga teknik.
Citera
2013-07-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar
Det är ju inte säkert att vi har teknik som gör att vi kan plocka upp deras signaler. Dom skulle ju rent teoretiskt ligga 1000 år framför oss i den tekniska utvecklingen. Dom bara skrattar åt vår uråldriga teknik.

De meddelar sig via molnighet över Jordens olika kontinenter - Och har gjort så i 100.000 år - de väntar fortfarande på att vi ska fatta.......
Citera
2013-07-24, 20:30
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorphen
Du har inte tänkt på att regeringen stoppar detta? Skulle bli kaos i världen om religoner osv,

Hur blockar regeringen(!) detta hade du tänkt dig? Är det regeringen som har ensamrätt på att utforskar rymden, eller? Är alla astronomer och fysiker med på noterna, eller lyckas Hägglund och gänget stoppa forskarna på något slugt sätt?

Vad händer om du helt plötsligt får för dig att läsa astronomi och börjar utforska rymden på egen hand? Lönnmördad? Insvuren i konspirationen?
Citera
2013-07-24, 20:58
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Är det inte konstigt att vi inte uppfattat nån somhelst signal någonstans ifrån? Det borde ju logiskt sett finnas civilisationer som befinner sig åtminstone runt vår nivå och som sänder ut radiosignaler utan att tänka på det (som vi gör hela tiden med radio och tv-sändningar).

En tanke som slagit mig är att civilisationer som är högre utvecklade än oss av någon anledning blockar oss från att kunna uppfatta signaler utifrån. Men varför isåfall?

Någonting som måste tas med i detta är att signalen tar lång tid på sig att nå oss och om det finns varelser som kommit längre i utvecklingen, kan ju faktiskt vara som så att vi är mest utvecklade av de livsformer som finns.
Citera
2013-07-24, 21:07
Medlem
Ode-Ns avatar
Utan att vara det minsta insatt i detta ämne nu, men finns det inte svarta hål lite här och där i rymden, som suger åt sej typ..allt?

Vet inte hur tätt eller hur många såna det nu finns, men en eventuell civilisation ute i rymden är ju förmodligen extremt långt bort, och all "strålning" och liknande som kommer från dom kan väl då bara försvinna om en svart hål skulle finnas någonstans emellan oss?
Citera
2013-07-24, 21:34
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Utan att vara det minsta insatt i detta ämne nu, men finns det inte svarta hål lite här och där i rymden, som suger åt sej typ..allt?

Vet inte hur tätt eller hur många såna det nu finns, men en eventuell civilisation ute i rymden är ju förmodligen extremt långt bort, och all "strålning" och liknande som kommer från dom kan väl då bara försvinna om en svart hål skulle finnas någonstans emellan oss?

så är det inte...
Citera
2013-07-24, 21:36
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Först när jag läste det där kändes det helt absurt, men sedan blev jag fundersam. Kan svarta hål äta upp radiosignaler?
Citera
2013-07-24, 22:04
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
så är det inte...
Nehe...? Du övervägde aldrig att utveckla lite?
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Först när jag läste det där kändes det helt absurt, men sedan blev jag fundersam. Kan svarta hål äta upp radiosignaler?
Det var jag övertygad om tills du blev tveksam nu. Jag har uppfattat det som att absolut inget tar sej igenom svarta hål. Motbevisa mej gärna, jag har som sagt inte läst något om sånt här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in