2013-07-04, 16:31
Medlem
spoilers avatar
"Mannen som misstänks ligga bakom mordet på Anni Hindosha från Mariestad kan snart bli utlämnad till Sydafrika för en rättegång. Under eftermiddagen avslutas en rättegång i London som avgör om mannen bedöms vara så pass frisk att han kan utlämnas.

/.../

Rättegången avslutas under eftermiddagen, och beslut om huruvida mannen kommer att utlämnas eller ej väntas inom två till fyra veckor."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5583532
Citera
2013-07-24, 14:23
Medlem
Deadwoods avatar
Jag tillhör dem som är helt övertygad om att Shrien Dewani är skyldig. Det jag inte begriper är bara vad motivet egentligen var till mordet? Varför gå hela vägen och gifta sig med en så vacker kvinna, för att sedan mörda henne inom tre veckor? Fattar inte varför. Kan ju knappast vara av ekonomiska skäl, då han är multimiljonär. Ni som är mer insatta eller ser på detta fall med andra ögon än jag gör, vad tror ni?

Edit: Och varför är det så jävla omöjligt att få karln skeppad tb till SA? För att han mår dåligt? Det är väl ändå av underordnad betydelse när det gäller mord? Skiter väl i hur han mår.

Mvh Deadwood
Senast redigerad av Deadwood 2013-07-24 kl. 14:27. Anledning: En till fråga.
Citera
2013-07-24, 16:12
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Jag tillhör dem som är helt övertygad om att Shrien Dewani är skyldig. Det jag inte begriper är bara vad motivet egentligen var till mordet? Varför gå hela vägen och gifta sig med en så vacker kvinna, för att sedan mörda henne inom tre veckor? Fattar inte varför. Kan ju knappast vara av ekonomiska skäl, då han är multimiljonär. Ni som är mer insatta eller ser på detta fall med andra ögon än jag gör, vad tror ni?

Edit: Och varför är det så jävla omöjligt att få karln skeppad tb till SA? För att han mår dåligt? Det är väl ändå av underordnad betydelse när det gäller mord? Skiter väl i hur han mår.

Mvh Deadwood

Klart han e skyldig Kanske har med heder att göra (vet inte vilket land han e i från) Men det kanske e mer skämmigt att ställa in bröllopet än att sitta inne för mord resten av livet...Du vet en del "kulturer" förstår man sig aldrig på, Det e därför det e viktigt att få dessa till Sverige antar jag
Citera
2013-07-24, 16:14
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:

Mvh Deadwood

Det finns fortfarande en tradition i Indien, nämligen att brudens föräldrar betalar hemgift! Frågan om hur mycket cash Dewani har fått? Länkar en intressant sammanställning hur denna traditionen ser ut och varför är det så många "obekvämma" brudar råkar ut för ett och ett annat........

Personligen tror jag att detta mordet har ett ekonomiskt motiv...... Att detta skedde just i Syd Afrika är inte så konstigt....ett laglöst land där Dewani var på säkra sida att inte någonsin bli avslöjad!

http://indienpraktik.blogspot.co.at/2012/11/gjorde-ett-aterbesok-pa-santhvana-women.html
Citera
2013-07-24, 18:15
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Det finns fortfarande en tradition i Indien, nämligen att brudens föräldrar betalar hemgift! Frågan om hur mycket cash Dewani har fått? Länkar en intressant sammanställning hur denna traditionen ser ut och varför är det så många "obekvämma" brudar råkar ut för ett och ett annat........

Personligen tror jag att detta mordet har ett ekonomiskt motiv...... Att detta skedde just i Syd Afrika är inte så konstigt....ett laglöst land där Dewani var på säkra sida att inte någonsin bli avslöjad!

http://indienpraktik.blogspot.co.at/2012/11/gjorde-ett-aterbesok-pa-santhvana-women.html

Hej, och tack för svar. Men jag förstår inte ändå hur pengar kan vara ett motiv, då han redan är så rik som han är. Den familjen han tillhör saknar i-n-t-e pengar, så en hemgift borde vara en fluglort för dem. Handlar det om hemgiften (utebliven sådan) måste det vara ngt med hedern kring att betala den, att hon fick böta med livet för att hennes pappa eventuellt inte betalat den (vilket inte är konfirmerade uppgifter). Och även om det handlar om det......är det helt enkelt inte enklare att ställa in bröllopet då, eller skjuta upp det och se till att "hemgiftsskulden" regleras innan man gifter sig? Nej, jag tror inte på hemgiften. Ffa pga att hans familj är så sjukt, snuskigt rik från början, att de inte direkt har behov av pengarna. Tror grunden är en annan, men kan för mitt liv inte hitta relevant motiv.
Citera
2013-07-24, 18:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hej, och tack för svar. Men jag förstår inte ändå hur pengar kan vara ett motiv, då han redan är så rik som han är. Den familjen han tillhör saknar i-n-t-e pengar, så en hemgift borde vara en fluglort för dem. Handlar det om hemgiften (utebliven sådan) måste det vara ngt med hedern kring att betala den, att hon fick böta med livet för att hennes pappa eventuellt inte betalat den (vilket inte är konfirmerade uppgifter). Och även om det handlar om det......är det helt enkelt inte enklare att ställa in bröllopet då, eller skjuta upp det och se till att "hemgiftsskulden" regleras innan man gifter sig? Nej, jag tror inte på hemgiften. Ffa pga att hans familj är så sjukt, snuskigt rik från början, att de inte direkt har behov av pengarna. Tror grunden är en annan, men kan för mitt liv inte hitta relevant motiv.

Hon ville inte gifta sig med honom och han ville inte ha henne.
Hedersmord i vanlig bemärkelse kan man inte tala om eftersom han troligen inte alls hade haft tillgång till några pengar om han inte följt föräldrarnas vilja .. så nog är motivet i botten ekonomi..

Citat:
Nu kommer uppgifter om att Annie ville ställa in bröllopet – och inte ens tyckte om sin blivande make.

[...]

Under domstolsförhandlingarna har det framkommit uppgifter om att inte heller Shrien ville gifta sig – och att han sökte efter en väg ut.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13265142.ab
Citera
2013-07-24, 20:28
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon ville inte gifta sig med honom och han ville inte ha henne.
Hedersmord i vanlig bemärkelse kan man inte tala om eftersom han troligen inte alls hade haft tillgång till några pengar om han inte följt föräldrarnas vilja .. så nog är motivet i botten ekonomi..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13265142.ab

Hej! Jag har just kollat denna doku:
http://www.youtube.com/watch?v=eBLH9lG9YkQ
Den var mkt bra. Just nu känns "gayspåret" mest rätt. Jag förstår ju att dokumentärer kan vara vinklade, men det framkommer mkt matnyttigt här. I vilket fall som helst är det en så himla tragisk historia, där en så fin tjej fick sätta livet till. Kan liksom inte släppa det här fallet, och hoppas det blir en lösning och man får svar på alla frågor någon gång.
Citera
2013-09-15, 03:27
Medlem
Grandiosos avatar
Anni Dewani kan ha dödats av misstag

Citat:
Nu framkommer uppgifter från polisens tekniska experter att mordet var "en olyckshändelse" och att Anni Dewani sköts ”under ett bråk”, skriver Daily Mail.

Polisens tekniker menar att kulan har träffat Anni i handen, och därefter träffat hennes bröst "av misstag under ett bråk", Maken skulle därmed kunna frias från misstanke, uppger Daily Mail.

http://www.expressen.se/gt/anni-dewani-kan-ha-dodats-av-misstag/
Citera
2013-10-06, 21:57
Medlem
Citat:

Han var multimiljonär och gay, hon var en vanlig "svensk" tjej. Hennes motiv för ett giftermål är underordnad, men han hade inget val, han var pressad av familjen att gifta sig. Något han egentligen inte ville då han som sagt var gay. Men att som multirik indier komma ut som gay var absolut ingen väg att gå, då det skulle ses som ett "misslyckande" inom den indiska kulturen. Att som multirik indier inte bli gift över huvud taget, skulle också vara ett "misslyckande". Han behövde gifta sig, simple as that. Hans motiv för mordet var att då kunna leva som "änkling" i resten av sitt liv, och då kunna leva ut sin sexualitet med andra män bakom stängda dörrar. Men utåt sett vara en änkling som sagt, och inte behöva vara en misslyckad multirik indier. Han var pressad att gifta sig helt enkelt, men ville inte, i hans värld behövde han bli av med henne för att kunna leva det liv han själv ville.

Huruvida han kommer dömas i Sydafrika får väl framtiden utvisas, man hoppas ju!
Citera
2013-11-05, 17:29
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungtung
Han var multimiljonär och gay, hon var en vanlig "svensk" tjej. Hennes motiv för ett giftermål är underordnad, men han hade inget val, han var pressad av familjen att gifta sig. Något han egentligen inte ville då han som sagt var gay. Men att som multirik indier komma ut som gay var absolut ingen väg att gå, då det skulle ses som ett "misslyckande" inom den indiska kulturen. Att som multirik indier inte bli gift över huvud taget, skulle också vara ett "misslyckande". Han behövde gifta sig, simple as that. Hans motiv för mordet var att då kunna leva som "änkling" i resten av sitt liv, och då kunna leva ut sin sexualitet med andra män bakom stängda dörrar. Men utåt sett vara en änkling som sagt, och inte behöva vara en misslyckad multirik indier. Han var pressad att gifta sig helt enkelt, men ville inte, i hans värld behövde han bli av med henne för att kunna leva det liv han själv ville.

Huruvida han kommer dömas i Sydafrika får väl framtiden utvisas, man hoppas ju!

Jo, jag fattar detta med kulturen. Men att mörda för det? Finns väl massa gay indier som inordnar sig i heteroäktenskap för syns skull? Det bästa vore ju om han inte gift sig alls, eller hittat en lesbisk indisk tjej, så hade de kunnat ha ett hemligt skenäktenskap. Gayspåret är dock det mest troliga, trots allt. Bara så trist och tragiskt.
Citera
2014-01-27, 13:26
Medlem
Jag tror fortfarande på teorin att detta var ett rånmord. Vill man efter ett mord hitta konstigheter i en relation så är det nog bara att leta och det gäller i alla relationer. Sydafrika är ett skitland med hög brottslighet och turism är viktigt för dom så alltså är landets rykte också viktigt. Kan ju tänkas att den här Tonga fick sänkt straff just för att han sa att maken var inblandad vilket skulle vara mycket mindre beklämmande för landets rykte. Myndigheterna i England är nog medveten om risk för detta varför utlämnandet tar tid och kanske aldrig kommer att hända.
Citera
2014-03-23, 16:11
Medlem
gulaLejonets avatar
mkt konstigt fall.
varför har man inte läst eller sett en enda mening i svensk media där hennes gamla kompisar/lärare/granne uttalar sig om att hon var en sån fin tjej som var flitig, duktig och omtyckt av alla?

om killen nu ville göra sig av med henne, varför hängde han då med på resan och var inblandade i taxi resan? hade det inte varit lättare om det hände "en olycka" när hon var borta på någon annan resa? Om han nu var indier så borde han väl ha kontakter som kunnat fixa det i Indien på ett smidigt sätt och inte som nu i Sydafrika där han direkt blev misstänkt...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in