Citat:
Ursprungligen postat av
Klippo
Holmér-banden (88 st) ligger låsta till 2023 på Riksarkivet. Så gör man om man inte vill att fakta skall komma fram som kan skada Nationens Säkerhet. Undrar just vad som skadar mest.
När det gäller DC 3:an så var det väl för att undvika att avslöja vårt samarbete med USA.
Se upp för grappan!
Samarbetet visste ryssen redan, det framgår bla i Holmströms bok. Där han bla interjuar fd.höga sovjetiska militärer som numera finns i Baktikum. Det jag ville poängtera var att de inte ville tala om för ryssen hur långt in i landet vi såg. FRA var i yttersta spaningstoppen, främsta landet i Europa på detta. Därför oerhört viktigt för NATO i flera aspekter. Väldigt få kände till detta, men en av dem var OP, som axlade detta efter Erlander.
Han spelade därför ett högt politiskt spel. Höga militärer visste + några i SAP.
Det är här jag ställer frågan, fanns det några interna diskussioner inom SAP som vi inte känner till? Med tanke på ubåtskränkningar och officersupprop?!
Detta klargöra i Holmströms bok, Sveriges NATO förbindelser,som jag rekommenderar att läsa då den ger insikt om Sveriges dubbelspel som båda sidor kände till, men inte folket, då de flesta inte såg helheten.
Sitter just och smuttar på en härlig Grappa!