2013-07-23, 22:56
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Holmér-banden (88 st) ligger låsta till 2023 på Riksarkivet. Så gör man om man inte vill att fakta skall komma fram som kan skada Nationens Säkerhet. Undrar just vad som skadar mest.

När det gäller DC 3:an så var det väl för att undvika att avslöja vårt samarbete med USA.

Se upp för grappan!
Samarbetet visste ryssen redan, det framgår bla i Holmströms bok. Där han bla interjuar fd.höga sovjetiska militärer som numera finns i Baktikum. Det jag ville poängtera var att de inte ville tala om för ryssen hur långt in i landet vi såg. FRA var i yttersta spaningstoppen, främsta landet i Europa på detta. Därför oerhört viktigt för NATO i flera aspekter. Väldigt få kände till detta, men en av dem var OP, som axlade detta efter Erlander.

Han spelade därför ett högt politiskt spel. Höga militärer visste + några i SAP.

Det är här jag ställer frågan, fanns det några interna diskussioner inom SAP som vi inte känner till? Med tanke på ubåtskränkningar och officersupprop?!

Detta klargöra i Holmströms bok, Sveriges NATO förbindelser,som jag rekommenderar att läsa då den ger insikt om Sveriges dubbelspel som båda sidor kände till, men inte folket, då de flesta inte såg helheten.

Sitter just och smuttar på en härlig Grappa!
Senast redigerad av zorze 2013-07-23 kl. 23:01.
Citera
2013-07-23, 23:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Den väsentliga skillnaden, som jag ser det, är att du säger att du VET hur motivbilden ser ut. Du säger dig VETA. För mig betyder det en enda sak.

Och vad skulle denna enda sak kunna vara ?
Citera
2013-07-23, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Samarbetet visste ryssen redan, det framgår bla i Holmströms bok. Där han bla interjuar fd.höga sovjetiska militärer som numera finns i Baktikum. Det jag ville poängtera var att de inte ville tala om för ryssen hur långt in i landet vi såg. FRA var i yttersta spaningstoppen, främsta landet i Europa på detta. Därför oerhört viktigt för NATO i flera aspekter. Väldigt få kände till detta, men en av dem var OP, som axlade detta efter Erlander.

Han spelade därför ett högt politiskt spel. Höga militärer visste + några i SAP.

Det är här jag ställer frågan, fanns det några interna diskussioner inom SAP som vi inte känner till? Med tanke på ubåtskränkningar och officersupprop?!

Detta klargöra i Holmströms bok, Sveriges NATO förbindelser,som jag rekommenderar att läsa då den ger insikt om Sveriges dubbelspel som båda sidor kände till, men inte folket, då de flesta inte såg helheten.

Ju mer jag tänker på mörkläggningen av svenska, hemliga militärinsatser under kalla kriget, desto mer upprörd och förbannad blir jag har jag märkt. Och som du skriver: WP och NATO visste vad Sverige sysslade med (u-tjänster som köptes av NATO bland annat men det skulle inte förvåna mig om Sverige sålde u-info till öst också "för balansens skull".) men inte majoriteten av svenska folket. Och visst kan Palme mycket väl ha fallit offer för en kalla kriget-kula " 1986. Han spelade säkerligen både som statsminister och som privatperson ett mycket komplicerat och skyhögt spel mellan supermakterna. Så högt och så intrikat att det kanske aldrig kan gå att överblicka. Frågan är om det var just därför bl.a Sveriges mest kände spion, gotlänningen från SÄPO:s kontraspionage, "råkade" befinna sig på Sveavägen under eftermiddagen och kvällen samma kväll Palme mördades för att testa walkie talkie-mottagningen. Skulle Palme möta någon? Eller hade SÄPO fått ett tips om att något skulle hända?

Grappa? Då kanske du sitter i sköna Italien din lyckost. Jaja, somliga har det bra minsann. Men jag har iallafall en svensk syrsa som spelar för mig och mina grannar nedanför balkongen. Det du.
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-24 kl. 00:03.
Citera
2013-07-24, 00:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

...

Skulle delar av partiet ha någon som helst inblandning i mordet på deras gamla ledare
eller efteråt deltagit i någon skyddande mörkläggning av något slag så vill jag lika gärna
som du att det hiskeliga skulle nå allmänhetens kännedom till slut. Utan minsta tvekan.
Jag har emellertid som du nog förstått väldigt svårt att se något sådant som realistiskt.

Det är faktiskt det enda motivet/scenariot som är realistiskt.

Citat:
[b]CP-spåret lever i högsta grad men det behöver lite vila härifrån emellanåt...
Beträffande insikter - när ska du inse att ditt ekonomiska spår leder raka vägen
ut i torraste konkursöknen...?

CP-spåret är patalogiskt/kliniskt dött - it's a dead parrot som kräver respirator enligt Olof Palmes efterlevandes önskemål. Ek/pol-spåret är det riktiga.
Citera
2013-07-24, 02:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Holmström skriver om kritiken mot OPs tonläge i ubåtdebatten på det egna partistyrelsemötet hösten 1984. Vidare är Janne Nygren tydlig i sin kritik qv Op.
Sedan har vi dom gamla väktarna med Svennarna och Torsten i spetsen.
Citera
2013-07-24, 06:15
Medlem
Grandiosos avatar
På tal om Jan Nygren:

Palme - politiken, personen, arvet

Vem var Olof Palme? Vad gjorde han? Hur märks hans politiska gärning idag? Emma Wange, nybliven ledarskribent på Göteborgs-Posten och Jan Nygren från Trollhättan, före detta SSU-ordförande och ex-minister, samtalade om Olof Palme, 25 år efter mordet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2105&artikel=4373961
Citera
2013-07-24, 07:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kohut åker i bil ut från Skandia garaget. Hon är hörd av PU men hemligstämpeln gäller i nuläget.

Vet man vilken färg det ar på Kohuts bil?
Citera
2013-07-24, 07:54
Bannlyst
Citat:

PS: Här är två intressanta bloggare som man kan läsa om man vill för att få ett ännu bredare perspektiv av bl.a Wilhem Agrell, Peter Englund (!) Mikael Holmström, svensk alliansfrihet, svensk u-tjänst, flygvapnet och svenska "affärsmän" i Polen. En av skribenterna tycks "förstå och acceptera" mörkläggningen men jag har själv lite svårt för det känner jag.

http://larsan13.wordpress.com/2012/04/10/neutralitetspoliken-bertil-stroberg-samt-darrol-stinton-lastips/

http://stefanhagberg.blogspot.se/2009/10/en-marklig-historia-eller.html
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-24 kl. 08:05.
Citera
2013-07-24, 09:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är inte lika optimistisk som du gällande den saken dessvärre. Tror vi sitter fast där
för gott, för många starka intressen som vill upprätthålla det hela och som bryr sig föga om
att vi frivilligt släppt ifrån oss den nationella självbestämmanderätten och är fångna
i ett överstatligt styre som dikterar villkoren i stort som smått.
De redan rika fortsätter att berika sig på småfolkets bekostnad och så vidare.

Sverige är på väg att förskingras. Olof Palme var den senaste i raden av politiska ledare som hade SVERIGES bästa för ögonen = EU-motstånd, och Sveriges ogynnsamma utveckling efter OP ser ut att kunna bana väg för en motsvarighet. Vinden har vänt och Olof Palme borde väl närmast hjälteförklaras. Och nej, jag har aldrig lagt min röst på (S). Röstar inte över huvud taget.
Citera
2013-07-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Vet man vilken färg det ar på Kohuts bil?

Jag har nämnt det tidigare och upprepar det gärna. Hennes bil var röd och
av en mindre modell. Källa: Sven Anérs ingående kartläggning av allt som
hade med Skandiahuset att göra.
Citera
2013-07-24, 11:08
Medlem
Snubblade in på en Facebooksida där någon konfronterat Avsan med anklagelserna mot honom. Ganska intressant svar om det är sant..

https://www.facebook.com/note.php?note_id=159692244044659
Citera
2013-07-24, 15:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag har nämnt det tidigare och upprepar det gärna. Hennes bil var röd och
av en mindre modell. Källa: Sven Anérs ingående kartläggning av allt som
hade med Skandiahuset att göra.

Har bestämt för mig att Kohut säger till aner att hon såg en röd Alfa Sud. Rätta mig gärna om jag skulle minnas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in