2013-07-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Fel. Det kommer från en Leif GW Persson bok och inte från ett verkligt vittne.
Okej, stryk det. Sorry.
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förstår du inte min redogörelse och förklaring till det bakomliggande ekonomisk/politiska motivet att mörda Olof Palme beror det nog på att du inte förstår ekonomi.
Nu leker du med elden eftersom jag är företagsekonom som jobbat på ganska tunga poster och jag har vistats en hel del i näringslivet. Och jag har svårt att tro på det du säger.

Det vore ungefär som att jag sade att 99 % av alla mördare har druckit vatten inom 24 timmar innan varje mord i världen. Alltså skulle vi inte ha några mord alls om vi förbjöd vatten. Är du med mig? Man kan vrida verkligheten ganska friskt, men utan belägg så är inte din teori mer sann än någon annan. Den kan vara mer eller mindre sannolik, men aldrig sann.

Du presenterar en grupp, kanslihushögern. Förutom ett antal faktafel kring gruppens maktbaser så har du ingen aning om vem som ingår i grupperingen, ändå har du ett motiv klart för dig. Så... Nej, jag tror inte speciellt mycket på din teori just nu, men jag har inte avfärdat den.
Citera
2013-07-23, 15:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Okej, stryk det. Sorry.

Nu leker du med elden eftersom jag är företagsekonom som jobbat på ganska tunga poster och jag har vistats en hel del i näringslivet. Och jag har svårt att tro på det du säger.

Det vore ungefär som att jag sade att 99 % av alla mördare har druckit vatten inom 24 timmar innan varje mord i världen. Alltså skulle vi inte ha några mord alls om vi förbjöd vatten. Är du med mig? Man kan vrida verkligheten ganska friskt, men utan belägg så är inte din teori mer sann än någon annan. Den kan vara mer eller mindre sannolik, men aldrig sann.

Du presenterar en grupp, kanslihushögern. Förutom ett antal faktafel kring gruppens maktbaser så har du ingen aning om vem som ingår i grupperingen, ändå har du ett motiv klart för dig. Så... Nej, jag tror inte speciellt mycket på din teori just nu, men jag har inte avfärdat den.

Det låter det .. Ja, då bör du ju ha åtminstone någorlunda klart för dig hur angeläget det var för landets kapitalägare och för tillverkningsindustrin med arbetskraftintensiv produktion med möjlighet att enligt EU-direktivet förlägga produktion till EU:s lågkostnadsländer där uppkomna, ackumulerade vinster inte träffas av svensk förtagsbeskattning i egenskap av EU-medlem. Samt den mycket stora belastning EU-medlemskapet medförde för den offentliga ekonomin i Sverige. Olof Palme var motståndare till den här utvecklingen, och Ingvar Carlsson, under en tid framtidsminister i Palmes kabinett, torde ju i den egenskapen ha varit framsynt medveten om vartåt det kunde barka för den svenska ekonomin. Vilket har besannats. Det är bland annat därför skolan, vården och omsorgen, dvs den huvudsakligen skattefinansierade verksamheten i Sverige, till stor del står kvar på långtidsparkeringen under knapphetens kalla stjärna. Praktiskt taget all offentlig verksamhet saknar ekonomiska resurser i någon utsträckning. Fråga sjuk- och äldrevården. Fråga Försvarsmakten. Bland andra.

Ja, jag har motivbilden klar för mig. Tiden kommer att utvisa om du konverterar till den rätta tron eller fastnar i landsförrädarteorin som leder ut i öknen. Tror det blir en Kanossavandring inte bara för dig med tiden.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-23 kl. 15:17.
Citera
2013-07-23, 15:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag skall vara lite hygglig mot dig och ge dig ett litet, litet köttben som du kan använda som bevis för en utländsk mördare. Något att spinna vidare på. Nu minns jag inte var jag har hört det och inte om det stämmer, men vill minnas att mördaren stöter ihop med ett vittne på Regeringsgatan som kallar den springande mannen för "jävla blatte". Där har du att spinna vidare på, nu har du fått bevis av mig, så nu kan du väl försöka komma med en väl underbyggd teori som alla i

Påspringningen på Regeringsgatan sker runt 2325 och de som får en knuff är paret Samson/Rorbrandt. Samson skriker efter mannen som försvinner norrut. Händelsen finns bdskriven i GMPs Rekonstruktion.
Citera
2013-07-23, 18:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det låter det .. Ja, då bör du ju ha åtminstone någorlunda klart för dig hur angeläget det var för landets kapitalägare och för tillverkningsindustrin med arbetskraftintensiv produktion med möjlighet att enligt EU-direktivet förlägga produktion till EU:s lågkostnadsländer där uppkomna, ackumulerade vinster inte träffas av svensk förtagsbeskattning i egenskap av EU-medlem. Samt den mycket stora belastning EU-medlemskapet medförde för den offentliga ekonomin i Sverige. Olof Palme var motståndare till den här utvecklingen, och Ingvar Carlsson, under en tid framtidsminister i Palmes kabinett, torde ju i den egenskapen ha varit framsynt medveten om vartåt det kunde barka för den svenska ekonomin. Vilket har besannats. Det är bland annat därför skolan, vården och omsorgen, dvs den huvudsakligen skattefinansierade verksamheten i Sverige, till stor del står kvar på långtidsparkeringen under knapphetens kalla stjärna. Praktiskt taget all offentlig verksamhet saknar ekonomiska resurser i någon utsträckning. Fråga sjuk- och äldrevården. Fråga Försvarsmakten. Bland andra.
.
Jag ger dig helt rätt i vad du här skriver om vad EU-medlemskapet kommit att innebära för
oss i det här landet. Jag är själv och har hela tiden varit stark motståndare till EU-tanken.

Däremot anser jag att du har misstagit dig beträffande Palmemordet; boven i dramat
och eventuella skurkar i bakgrunden som elaka anstiftare, finns inte att söka i de kretsar du
är så oerhört övertygad om.

Du har skapat dig en bild av det hela men var någonstans har du de konkreta beläggen
för att det skulle kunna förhålla sig så? Något enda litet påtagligt som ger visst underlag
för att kunna omfamna denna teori på ett någorlunda verklighetsanknutet vis?
Några indikationer på att tunga näringslivsrepresentanter konspirerade med lika tunga
socialdemokratiska partimedlemmar ur en högerfalang i akt och mening att åstadkomma
ett blodigt avdagatagande av en "bakåtsträvande", trilsk och besvärlig ledare för det
statsbärande partiet med ett känt EU-motstånd vilket då var det absolut tyngsta skälet,
menar du alltså, till att det överhuvudtaget gått så långt som till att mordiska planer setts nödvändiga att igångsättas? Har det läckt det allra minsta genom åren att kontakter
kunnat tagits mellan dessa ekonomiska och politiska krafter i detta mordiska syfte?

Förespråkarna av "Landsförrädarteorin" har i alla fall en hel del fog för att tro på det dom gör.
Där är lite mera att ta på onekligen, vilket användaren JakeClawson redovisade för igår
tydligt nog.
Men i ditt fall har jag en bestämd känsla av att det ter sig rejält mycket sämre med faktabaserad
uppbackning av vad du vill göra gällande som det enda riktiga man bör tro på avseende
det här mycket gamla ärendet. Du räds inte att sticka ut ordentligt för du till och med
fastslår ditt ekonomiska spår som en SANNING som icke bör ifrågasättas för då är man
en tok och foliehatt...

edit: Som sagt: om EU är vi rörande överens i vart fall. Den skiten borde vi ha sluppit.
Nu lär vi tyvärr aldrig bli av med eländet.
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-23 kl. 18:38.
Citera
2013-07-23, 18:19
Bannlyst
Citat:
Företrädarna av landsförrädarspåret med boboslacke i spetsen har utnämnt sig själva till trådpoliser med monopol på sanningen om mordet på Olof Palme. Det gör att beviskraven på alternativa teorier är skyhöga medan kraven på landsförräderiteorin är låg eller nästan försumbar. Man rotar runt i ett namngivet persongalleri med polis/militäranknytning och mer eller mindre klart uttalat Palmehat och med detta anser man att beviskvoten är uppfylld.

Edit: Köpte en avhuggen, blodig tumme på Buttericks. Den brukar åka ner i soppan vid högtidligare middagar. Funderar på att muta en servitör på Nobelmiddagen att försöka smuggla ner den i någons soppa eller under ett salladsblad.

Sannerligen. Egentligen har jag reagerat mer på den här självutnämnda trådpolisbefattningen som Slacke&Co har tagit på sig än innehållet i deras inlägg, förutom den extrema aggressiviteten, men jag instämmer med att militär- och polisspåret är ett enda långt "namedroppande" och på så sätt ganska så ointressant. Det enda jag finner vara intressant med Slackes polisspår är intensiteten, aggressiviteten och det höga tonläget hos meningsfränderna, för jag tycker inte att det verkar finnas bevisunderlag nog att visa sådan självsäkerhet.

Ja, ett avhugget finger på Nobelmiddagen kunde säkert vara kul. Jag skulle ha valt en tallrik som står mitt på honnörsbordet. Tror t.o.m skämtet ligger i linje med den allra förnämaste gästens humor, så det skulle säkert inte tas illa upp. Det ska vara SÄPO då som skulle kunna överreagera och agera lika huvudlöst som det huvudlösa troll som är avbildat på släkten Trolles vapensköld. Den spiondömde flygvapenofficeren Bertil Ströberg, en arbetsam, duktig och vänlig man, var säkerligen en som visste hur det kändes att bli fångad av statstrollet med stort S.

Själv lutar jag nog mest åt att det var ryssar pga den förestående Moskvaresan. Palme var mer CIA än vad han var KGB är mitt intryck så här långt. Och ryssarna var ju som sagt duktiga att hålla tyst i 50 år om Katynmassakern i Polen och hela tiden hävda att det var nazisterna som låg bakom massakern. Inte förrän efter glasnost fick vi veta sanningen.
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-23 kl. 18:28.
Citera
2013-07-23, 18:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag skall vara lite hygglig mot dig och ge dig ett litet, litet köttben som du kan använda som bevis för en utländsk mördare. Något att spinna vidare på. Nu minns jag inte var jag har hört det och inte om det stämmer, men vill minnas att mördaren stöter ihop med ett vittne på Regeringsgatan som kallar den springande mannen för "jävla blatte". Där har du att spinna vidare på, nu har du fått bevis av mig, så nu kan du väl försöka komma med en väl underbyggd teori som alla i andra.

Se där, jag minns rätt.

Ett utmärkt exempel på nivån på de "bevis" som landsförrädarteoretikerna vanligen andaktsfullt lyfter fram. Hur kommer du fram till att den springande mannen är OP:s mördare ? Det enda som bevisas i den här händelsen är att en person kallar en annan person jävla blatte. Snarare något för Diskrimineringsombudsmannen (DO) att bita i än mordutredarna.
Citera
2013-07-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ett utmärkt exempel på nivån på de "bevis" som landsförrädarteoretikerna vanligen andaktsfullt lyfter fram. Hur kommer du fram till att den springande mannen är OP:s mördare ? Det enda som bevisas i den här händelsen är att en person kallar en annan person jävla blatte. Snarare något för Diskrimineringsombudsmannen (DO) att bita i än mordutredarna.

Men stilla då en nyfiken själ genom att lägga fram bevis för din teori. Ingen verkar ju kategoriskt avfärda dina tankar, så som du gör med "de otrogna"...

Tur du inte är mordutredare. Tänk dig själv hur det skulle låta:

"Men för helvete kollegor, jag vet hur det ligger till. Ni har fel och jag har rätt. Jag har inga som helst bevis men nu har jag faktiskt upprepat mig minst 900 gånger vilket i min värld betyder att det blivit sant. Varför lyssnar ingen på mig?"
Citera
2013-07-23, 19:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag ger dig helt rätt i vad du här skriver om vad EU-medlemskapet kommit att innebära för
oss i det här landet. Jag är själv och har hela tiden varit stark motståndare till EU-tanken.

Däremot anser jag att du har misstagit dig beträffande Palmemordet; boven i dramat
och eventuella skurkar i bakgrunden som elaka anstiftare, finns inte att söka i de kretsar du
är så oerhört övertygad om.

Du har skapat dig en bild av det hela men var någonstans har du de konkreta beläggen
för att det skulle kunna förhålla sig så? Något enda litet påtagligt som ger visst underlag
för att kunna omfamna denna teori på ett någorlunda verklighetsanknutet vis?
Några indikationer på att tunga näringslivsrepresentanter konspirerade med lika tunga
socialdemokratiska partimedlemmar ur en högerfalang i akt och mening att åstadkomma
ett blodigt avdagatagande av en "bakåtsträvande", trilsk och besvärlig ledare för det
statsbärande partiet med ett känt EU-motstånd vilket då var det absolut tyngsta skälet,
menar du alltså, till att det överhuvudtaget gått så långt som till att mordiska planer setts nödvändiga att igångsättas? Har det läckt det allra minsta genom åren att kontakter
kunnat tagits mellan dessa ekonomiska och politiska krafter i detta mordiska syfte?

Förespråkarna av "Landsförrädarteorin" har i alla fall en hel del fog för att tro på det dom gör.
Där är lite mera att ta på onekligen, vilket användaren JakeClawson redovisade för igår
tydligt nog.
Men i ditt fall har jag en bestämd känsla av att det ter sig rejält mycket sämre med faktabaserad
uppbackning av vad du vill göra gällande som det enda riktiga man bör tro på avseende
det här mycket gamla ärendet. Du räds inte att sticka ut ordentligt för du till och med
fastslår ditt ekonomiska spår som en SANNING som icke bör ifrågasättas för då är man
en tok och foliehatt...

edit: Som sagt: om EU är vi rörande överens i vart fall. Den skiten borde vi ha sluppit.
Nu lär vi tyvärr aldrig bli av med eländet.

För den sammanhållna socialdemokratins skull förstår jag att du föredrar landsförräderimisstanken som mordmotiv framför högerfraktionen inom (S) i någon slags samverkan med Sveriges ekonomiska makthavare. Skonsammare för alla om motivet och därmed skadan kan isoleras till en enskild person än att spåren leder in i det socialdemokratiska partiet och drabbar flera, eller hur ? Vad jag däremot inte förstår är vart ditt hundraprocentigt säkra CP-spår tog vägen ? Inte ett pip om detta i inlägget så jag förmodar att du till slut insett att Christer Pettersson inte hade ett dyft med mordet på Olof Palme att göra. Hur lång tid tänker du ta på dig innan du kommer till insikt att landsförrädarmotivet är lika fel ? Tro mig Grandioso, det ekonomisk/politiska motivet är det enda som håller vatten. Det kommer att visa sig med tiden. Om det tillåts visa sig.

Edit: Att ta oss ur EU är ingen omöjlig uppgift. Borde inte ens vara särskilt svårt.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-23 kl. 19:14.
Citera
2013-07-23, 19:15
Medlem
Någon som luskat något runt Bo Asplund?
Citera
2013-07-23, 19:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Men stilla då en nyfiken själ genom att lägga fram bevis för din teori. Ingen verkar ju kategoriskt avfärda dina tankar, så som du gör med "de otrogna"...

Tur du inte är mordutredare. Tänk dig själv hur det skulle låta:

"Men för helvete kollegor, jag vet hur det ligger till. Ni har fel och jag har rätt. Jag har inga som helst bevis men nu har jag faktiskt upprepat mig minst 900 gånger vilket i min värld betyder att det blivit sant. Varför lyssnar ingen på mig?"

En väsentlig skillnad på mitt argumenterande för ett ekonomisk/politiskt motiv är att jag lika lite som landsförrädartörespråkarna har på fötterna att namnge personer inom den ekonomiska eliten eller inom kanslihushögern, vilket landsförrädarförespråkarna i sitt teoretiserande för sitt motiv tycks bortse ifrån, därifrån droppas namn på alla som man över huvud taget kommer på. Men ingen av namngivna höll i revolvern när Palme mördades vid Dekorimahörnan. Man skulle kunna likna det vid att hålla den tekniska specifikationen av ett vapen i handen men inte själva vapnet.
Citera
2013-07-23, 22:07
Medlem
Citat:
En väsentlig skillnad på mitt argumenterande för ett ekonomisk/politiskt motiv är att jag lika lite som landsförrädartörespråkarna har på fötterna att namnge personer inom den ekonomiska eliten eller inom kanslihushögern, vilket landsförrädarförespråkarna i sitt teoretiserande för sitt motiv tycks bortse ifrån, därifrån droppas namn på alla som man över huvud taget kommer på. Men ingen av namngivna höll i revolvern när Palme mördades vid Dekorimahörnan. Man skulle kunna likna det vid att hålla den tekniska specifikationen av ett vapen i handen men inte själva vapnet.

Den väsentliga skillnaden, som jag ser det, är att du säger att du VET hur motivbilden ser ut. Du säger dig VETA. För mig betyder det en enda sak.
Citera
2013-07-23, 22:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
För den sammanhållna socialdemokratins skull förstår jag att du föredrar landsförräderimisstanken som mordmotiv framför högerfraktionen inom (S) i någon slags samverkan med Sveriges ekonomiska makthavare. Skonsammare för alla om motivet och därmed skadan kan isoleras till en enskild person än att spåren leder in i det socialdemokratiska partiet och drabbar flera, eller hur ?
Jag har inget aktivt engagemang i det socialdemokratiska partiet. Så jag behöver inte
skydda några såna intressen. Jag är precis som du förresten; röstskolkare. Gällande de
två sista valen som ägt rum.
Skulle delar av partiet ha någon som helst inblandning i mordet på deras gamla ledare
eller efteråt deltagit i någon skyddande mörkläggning av något slag så vill jag lika gärna
som du att det hiskeliga skulle nå allmänhetens kännedom till slut. Utan minsta tvekan.
Jag har emellertid som du nog förstått väldigt svårt att se något sådant som realistiskt.
Citat:
Vad jag däremot inte förstår är vart ditt hundraprocentigt säkra CP-spår tog vägen ? Inte ett pip om detta i inlägget så jag förmodar att du till slut insett att Christer Pettersson inte hade ett dyft med mordet på Olof Palme att göra.
CP-spåret lever i högsta grad men det behöver lite vila härifrån emellanåt...
Beträffande insikter - när ska du inse att ditt ekonomiska spår leder raka vägen
ut i torraste konkursöknen...?
Citat:
Edit: Att ta oss ur EU är ingen omöjlig uppgift. Borde inte ens vara särskilt svårt
Är inte lika optimistisk som du gällande den saken dessvärre. Tror vi sitter fast där
för gott, för många starka intressen som vill upprätthålla det hela och som bryr sig föga om
att vi frivilligt släppt ifrån oss den nationella självbestämmanderätten och är fångna
i ett överstatligt styre som dikterar villkoren i stort som smått.
De redan rika fortsätter att berika sig på småfolkets bekostnad och så vidare.

Men skitsamma förresten - med den nya hemska pandemin som kommer att svepa över
så gott som hela världen inom de närmaste fem åren så spelar ingenting någon större
roll längre. De flesta av oss kommer sannolikt att stryka med i den fruktade influensans
härjningar. Upp emot 100 miljoner människoliv skördades genom den spanska sjukan,
Experter fruktar dödstal i den storleksordningen nu också. Minst.
Snacka om att vara pessimist...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17158462.ab
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-23 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in