2013-07-23, 00:51
Medlem
skeggmuffs avatar
Vad tror ni om morgondagen? Tror ni att männen som sitter anhållna kommer att häktas eller att släppas?

Eftersom polisen nu vädjar till allmänheten om tips, vilket dom inte gjort tidigare, så tror jag tyvärr att dom fumlar i totalt mörker och egentligen inte har något alls på dessa killar förutom det faktum att dom har festat med BO innan skjutningen. Annars borde dom vid det här laget väl redan ha hittat krutstänk eller liknande på minst en av dom?

Ifall dom nu skulle släppas imorgon så betyder det ju att en mördare fortfarande går lös och att Umeåpolisens chanser att lösa fallet har sjunkit drastiskt.
Citera
2013-07-23, 00:53
Medlem
Skottet på Ersboda känns ju så sjukt random.. Kanske ett sätt att försöka avleda uppmärksamhet från Haga? Försöka få det att se ut som nån typ av uppgörelse?
Citera
2013-07-23, 00:53
Medlem
Var kvinnan kriminellt belastad?
Någon som vet om det fanns någon hotbild mot männen, eller om de gjort sig ovän med kriminella i umeå?

Vad jag funderade på är om hon blivit skjuten av misstag.
Kan det vara så att någon av killarna gjort henne sällskap till bussen och under deras färd så möter de någon som har något otalt med en av killarna varpå skott avlossas som var ämnat att träffa killen men istället träffar henne i magen?

Har ingen statistik men har en känsla av att de kvinnor som blir skjutna ofta blir det i ett relation eller svartsjukedrama, inte av skurkar eller folk som har något otalt med dem. Jag kan ha fel, vad tror ni?
Citera
2013-07-23, 00:55
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambulance
Då är det ju i princip allt man måste mörka egentligen Hur gör alla andra som lägger upp domar här på FB?

jag ändrade svaret...var upptagen med att skriva ett långt svar...
Ja, det kanske finns en anledning till varför inte journalister lägger upp hela domar...vore så gesvint
men i princip kan du begära ut ett utdrag frän den värsta kriminella typen....hävda att du ska använda den för konstnärliga ändamål.....och tapetsera stan med pedofilprofiler.....för att *något kulturellt ändamål* ...det finns som jag förstår undantag för journalistiska, konstnärliga ochvetenskapliga ändamål
Citera
2013-07-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Vad tror ni om morgondagen? Tror ni att männen som sitter anhållna kommer att häktas eller att släppas?

Eftersom polisen nu vädjar till allmänheten om tips, vilket dom inte gjort tidigare, så tror jag tyvärr att dom fumlar i totalt mörker och egentligen inte har något alls på dessa killar förutom det faktum att dom har festat med BO innan skjutningen. Annars borde dom vid det här laget väl redan ha hittat krutstänk eller liknande på minst en av dom?

Ifall dom nu skulle släppas imorgon så betyder det ju att en mördare fortfarande går lös och att Umeåpolisens chanser att lösa fallet har sjunkit drastiskt.

Jag tror nästan att männen blir häktade, jag tror att polisen har mer än vad vi tror faktiskt.
Citera
2013-07-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
jag ändrade svaret...var upptagen med att skriva ett långt svar...
Ja, det kanske finns en anledning till varför inte journalister lägger upp hela domar...vore så gesvint
men i princip kan du begära ut ett utdrag frän den värsta kriminella typen....hävda att du ska använda den för konstnärliga ändamål.....och tapetsera stan med pedofilprofiler.....för att *något kulturellt ändamål* ...det finns som jag förstår undantag för journalistiska, konstnärliga ochvetenskapliga ändamål

Tack för svaret :P Tror jag skaffar en anonym mail och mailar domen till någon som får slänga upp den
Citera
2013-07-23, 01:06
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigakira
är från umeå, är lite underhållande med de teorier som finns i trådan att BO blivit skjuten på ersboda och tagit sig till stan, och de att skotten har tagit sig från haga till ersboda,
google maps? före man börjar spekulera?

Sitter och tänker precis samma sak! Att gå från Ersboda till tågstationen på Haga tar minst 30 minuter. Att gå från Ersboda till Haga med en dödshotande kula i magen lär ta ett par dagar...

Har inte hört mer från det på Ersboda, men jag har sedan första artikeln om kulhålet i fönstret tänkt att det är helt osammanhängande och undrat hur fan det skulle kunna hänga ihop. Personligen tror jag att det är två helt separata brott. Tror bara polisen i Umeå hade ovanligt mycket att göra under denna fredagskväll/lördagsmorgon i juli. Någon som kan motbevisa detta med någon länk till en artikel?
Citera
2013-07-23, 01:07
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Jag tror nästan att männen blir häktade, jag tror att polisen har mer än vad vi tror faktiskt.

Jag hoppas verkligen för BO's familj och vänner att det är som du säger.

Kan inte ens tänka mig sorgen över att förlora någon närstående på detta sättet...om man dessutom inte har en aning om vem och varför som gjort det så måste det ju kännas ännu mer överjävligt alltihopa.
Citera
2013-07-23, 01:09
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Tack för svaret :P Tror jag skaffar en anonym mail och mailar domen till någon som får slänga upp den
kan vara en bra idé för säkerhets skull...men i offentlighets -och sekretesslagen ...så KAN det råda sekretess ifall det strider mor PuL....men i slutändan så landar det i alla i att de offentliga myndigheterna inte kan ifrågasätta ifall...kalleankaposten vill ha ut uppgiften för journalistiska ändamål. Så de offentliga myndighetena har svårt att neka...MEN det är inte samma sak som att lägga upp det på nätet...det man får ut ....och tänker att det är offentligt ...behöver nödvändigtvis inte betyda att man kan hur som helst publicera det på internet
Senast redigerad av Titiana 2013-07-23 kl. 01:24.
Citera
2013-07-23, 01:14
Medlem
netopyrs avatar
Citat:
Ja jag vet mycket om den och vad jag kan se hittills så ser jag inte att den hänger ihop överhuvudtaget med det här. Det är en helt annan umgängeskrets.

check då kan vi ta det lugnt med misshandeln då.
Citera
2013-07-23, 01:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff

Det beror på om de ha eventuella övervakningsbilder eller om de hittat något mordvapen. Statistiken talar för att förövare känner offret och gm1 och gm2 är vad vi vet de sista personerna som sett henne i livet.

Vad är det som talar för att det är dem?

- kriminellt belastade varav ena hade en vapendom sen tidigare. (dvs har haft/har tillgång till vapen)
- Känner tjejen(på något sätt)
- Var det sista "kända" personerna som såg tjejen i livet
- Kort tidsspann mellan de sista två personerna som såg henne i livet och dödsskjutningen (45-60 min)
- Relativt kort avstånd mellan vart de befann sig på "efterfest" och brottsplats
- eventuellt inte kontaktat polisen och informerat om att de varit på fest med tjejen

Vad är det som talar emot?
- Inga grova våldsbrott/domar vad vi vet sen tidigare
- Vissa personer i tråden uppfattar inte dem som personer som skulle döda någon
- Motiv?
Edit: Glömde det viktigaste (motiv)
Senast redigerad av tdlefnierregus 2013-07-23 kl. 01:26. Anledning: glömde det viktigaste
Citera
2013-07-23, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netopyr
check då kan vi ta det lugnt med misshandeln då.

Ja, så vitt jag kan se och har hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in