Citat:
Ursprungligen postat av
SAR-skrift
Det är ett resonemang som jag köper. Folk som saknar kriminell erfarenhet överskattar ofta olika "riskmoment." Den bästa förklädnaden är en reflexväst —en sådan som MPS använder— i fullt dagsljus. Lugnt och metodiskt...
Nej Herr T. Montana. Den bästa förklädnaden är att inte synas. I värsta fall; Att smälta in.
Eftersom det inte finns något att smälta in vid, i en skog, väljer man att inte synas överhuvudtaget.
Du vill inte bli sedd i närheten av en plats som kan ge dig ett antal år i fängelse. Framförallt vill du inte ha en dum reflexväst på dig som skriker; Hej titta på mig, jag jobbar här! Särskilt inte i skogen!
För då kan du ge dig fan på att folk kommer minnas aktiviteten, platsen och kanske även ditt fula ansikte! Folk kommer titta och minnas. Det vill du inte när du riskerar flera år i fängelse!
Bortsett från ditt ogenomtänkta påstående vill jag även påpeka att detta brott inte förefaller planerat. Mycket tyder på att det är något som hänt plötsligt och oväntat, på fyllan. Kanske i affekt. GM och eventuella medhjälpare (vilket det troligen finns, i alla fall minst 1 medhjälpare, och säkert någon eller några skyddande av brottsling) har tvingats att; "Göra det bästa av situationen".
Det har således inte funnits särskilt mycket tid att planera detta på. "Man" har som en nödlösning skaffat sig ett transportmedel genom en "stulen bil" och förmodligen ligger inte kroppen särskilt långt ifrån bostaden (vilket sannolikt är brottsplatsen) och inte heller särskilt lång in i skogen (eller långt ut i vattnet.)
Svårigheten med att finna kroppen beror på att den kan ligga var som helst, längs med vägen. Eller längs med ett vattendrag.
När kroppen återfinns, vilket jag tror den kommer att göra även om det kan ta tid. Kommer den inte ligga särskilt långt ifrån en väg. Får jag chansa ligger den mindre än 100 meter ifrån vägen, troligen mindre än 50 meter. Vet man inte exakt hur bilen har kört (vilket man inte vet) är det dock inte så enkelt. Om inte MPS finner kroppen är det mer troligt att den kommer återfinnas av hundägare, jägare, svampplockare, bärplockare, fiskare, badgäst eller dylikt. Hennes kropp kommer att hittas av en slump.
Det finns flera omständigheter som tyder på att detta brott inte är planerat. Förhoppningsvis och troligen kommer minst en person att dömas. Sedan får vi se vad personen döms för. Jag har vissa farhågor kring detta fall som jag inte vill skriva offentligt.
Anledningen till att brottet inte redan är uppklarat, trots hafsverket att dölja brottet, trots bristen på planering!
Beror på att det är erfarna personer inblandade. De är äldre. De har varit med förr. De vet hur polisen jobbar och vet vad som ska sägas och vad som inte ska sägas. De har inte reflexvästar på sig när de begår grova brott!
De har en snedvriden lojalitet gentemot varandra (och säkerligen en hel del rädsla) som är djupt förankrad i den subkultur de lever i.
De begår inte misstag som yngre personer skulle ha gjort. Därför är inte detta brott redan uppklarat. Men klockan tickar! Och det vet dessa herrar (och troligen även dam(er)) också. Därför är det viktigt att polisen fortsätter med sin spaningsverksamhet vilket polisen kommer att göra. Så dessa personer inte hittar på några dumheter innan klockans slag är slaget.
GM befinner sig i en råttfälla som kan slå igen när som helst. Han vaktar sina steg nu och är jävligt orolig att någon ska börja snacka eller att kroppen hittas. Eller att något annat, som han inte har kontroll över, "går åt helvete". Förhoppningsvis gör de det snart! Även om jag tror sannolikheten att detta brott klaras upp är stor, gynnas såklart GM av att tiden går.