Ligger Svenäckerskroten precis vid gården Svenäcker? Varför skulle man bränna sopor där? Var skulle lokalerna finnas. Kanske en karta?
Svenäcker ligger innan skjutbanan ut mot Öresjö.
Det är som sagt en gammal soptipp sedan lång tid tillbaka (typ 1960 och tidigare). Det är ett hyfsat stort område som syns ganska väl på kartan. Tror det finns en eller flera dammar där inne och väg fram om man har nyckel till grindarna. Om jag inte minns fel så finns det eller har funnits en ugn där där dom brände sopor. På den tiden var det inte så noga... ;-)
Och det framkom tidigare i tråden att DB är vän på facebook med K*dbo (i) som ägde skoten tidigare (har lokaler kvar?). AJ skall också vara kompis med någon som kallas för Läppen som nu hyr lokal där ute (enligt någon i denna tråd...)
Polarn ska ha tipsat så vitt jag vet. Nej det är inte samma å. Det här är en å som går igenom stallbacka industriområde. Start vid DHL via Saab Volvo Areo och slutar vid IQR. Är perfekt dumpningsplats om man har bråttom. Det är på vägen från BO till hunneberg där bilen brändes.
Kan Quarrel rita ut det på kartan kanske? Blir genast hetare hits med tanke på sträckan som tagits den natten/morgonen.
Har också tänkt på denna å. I början av söket så såg jag iallafall MPS gå i skogarna intill cykelvägen som löper "från saab-ana rondellen och ut mot flyplatsen". När jag såg de var de ca 50-100m från vattendraget. Vet ej om de var närmre eller inte. Antar att de var det..
Det är som sagt en gammal soptipp sedan lång tid tillbaka (typ 1960 och tidigare). Det är ett hyfsat stort område som syns ganska väl på kartan. Tror det finns en eller flera dammar där inne och väg fram om man har nyckel till grindarna. Om jag inte minns fel så finns det eller har funnits en ugn där där dom brände sopor. På den tiden var det inte så noga... ;-)
Och det framkom tidigare i tråden att DB är vän på facebook med K*dbo (i) som ägde skoten tidigare (har lokaler kvar?). AJ skall också vara kompis med någon som kallas för Läppen som nu hyr lokal där ute (enligt någon i denna tråd...)
Vi får nog skilja på skroten i Svenäcker och soptippen. Den senare heter Munkebo och är precis som du säger en nedlagd soptipp. Det pågår dock viss verksamhet på tippen. Bland annat lägger man ditt fyllnadsmassor över den gamla tippen = riven betong och jord. Allt ligger i riktning Hjärtum, Öresjö.
Dessutom finns det i området flera komposter.
Kan man köra från tippen till Läppen genom skogen?
EDIT: Tippen är en kommunal f.d. tipp och det är kommunens komposter som finns där.
Egentligen så har Tomato rätt om älgsafariargumentet. Bilen brändes med all sannolikhet vid en tidpunkt som bestämdes av de brottsliga skeendena enbart. Det är ingen stor sak att bränna en bil bland turister. Två bilar kör in på traktorstigen varav den ena kör långt in. Bilen dränks i bensin och förbereds för bränning. Alla dunkar och liknande läggs i den bil som sedan åker iväg till en annan plats ganska nära. En eller flera personer går genom skogen till mötesplatsen efter att ha satt eld på bilen. Även om bilbranden snabbt upptäcks så har inget vittne sett bilnummer eller ansikten etc. Och det kommer fortfarande att dröja flera timmar, rimligen, innan polisen går in i lägenheten.
Det är ett resonemang som jag köper. Folk som saknar kriminell erfarenhet överskattar ofta olika "riskmoment." Den bästa förklädnaden är en reflexväst —en sådan som MPS använder— i fullt dagsljus. Lugnt och metodiskt...
Vi får nog skilja på skroten i Svenäcker och soptippen. Den senare heter Munkebo och är precis som du säger en nedlagd soptipp. Det pågår dock viss verksamhet på tippen. Bland annat lägger man ditt fyllnadsmassor över den gamla tippen = riven betong och jord. Allt ligger i riktning Hjärtum, Öresjö.
Dessutom finns det i området flera komposter.
Kan man köra från tippen till Läppen genom skogen?
EDIT: Tippen är en kommunal f.d. tipp och det är kommunens komposter som finns där.
EDIT2: Sorry, såg inte din länk. Så det finns en f.d. soptipp där också. Ja, där bryter ju sig folk in ibland och det är ett ganska stort hål i staketet just nu.
Det är ett resonemang som jag köper. Folk som saknar kriminell erfarenhet överskattar ofta olika "riskmoment." Den bästa förklädnaden är en reflexväst —en sådan som MPS använder— i fullt dagsljus. Lugnt och metodiskt...
Fortfarande är det så att polisen söker vittnen natten mellan lördag och söndag. Det finns inga som helst belägg för att skeendet skall ha skett i morgonkvisten och vore det så skulle branden = röken ses av alla som passerar upp och ned från berget. Någon av dem borde i så fall vid det här laget ha hört av sig till polisen och polisen i så fall korrigerat sitt tidsfönster.
Det går alldeles utmärkt att bygga luftslott med alla möjliga teorier och hugskott. Men allt som inte baseras på kända fakta skall man vara rejält misstänksam mot i synnerhet sådant som skapar just det tidsspann som huvudmisstänkt är i så desperat behov av.
Det är faktiskt häpnadsväckande att dessa tramsteorier kan leva vidare i tråden.
Det handlar inte om att inte bli sedd. Poängen är att polisen bara frågar efter vittnesmål natten mellan lördag och söndag. Bilen brann första avtagsvägen till höger efter den enda uppfartsvägen på berget i öster. De andra två finns i väster. Därutöver finns inga bilvägar upp på berget. Eldar du en bil där på mogonkvisten kommer folk som är på älgsafari att se röken. Polisen hade då med största sannolikhet fått en annan tidsram att arbeta med och därmed frågat efter vittnesmål natten och gryningen.
Problemet med alla som fantisererar ihop lösningar är att de inte alls funderar på hur det stämmer överens med de fakta som faktiskt är kända. Det är jättelätt att hitta på en bayersk scoutkår med nazianknytning som var där den morgonen och eldade upp bilen och ropade sieg, så länge man inte bryr sig om fakta...
Har du någon uppfattning om hur länge en bil brinner/ryker/stinker? Även om de brände bilen fem över tolv på natten, så skulle de första älgentusiasterna snabbt uppmärksamma och kanske larma. Så jag förstår inte ditt resonemang om polisens tidsramar.
Fortfarande är det så att polisen söker vittnen natten mellan lördag och söndag. Det finns inga som helst belägg för att skeendet skall ha skett i morgonkvisten och vore det så skulle branden = röken ses av alla som passerar upp och ned från berget. Någon av dem borde i så fall vid det här laget ha hört av sig till polisen och polisen i så fall korrigerat sitt tidsfönster.
Det går alldeles utmärkt att bygga luftslott med alla möjliga teorier och hugskott. Men allt som inte baseras på kända fakta skall man vara rejält misstänksam mot i synnerhet sådant som skapar just det tidsspann som huvudmisstänkt är i så desperat behov av.
Det är faktiskt häpnadsväckande att dessa tramsteorier kan leva vidare i tråden.
Är det inte så att det är DU som har en teori om när bilen brändes och varför den brändes just då? Andra är mer öppna och ser inte att tidpunkten kan bestämmas med de argument som du anför. Är det inte ganska självklart att de brände bilen när de själva ville och inte vid den tidpunkt då du tycker att de borde ha bränt den?
Har du någon uppfattning om hur länge en bil brinner/ryker/stinker? Även om de brände bilen fem över tolv på natten, så skulle de första älgentusiasterna snabbt uppmärksamma och kanske larma. Så jag förstår inte ditt resonemang om polisens tidsramar.
Polisens tidsramar - polisen har tillgång till så oerhört mycket mer information än vi har. Allt vad som sägs här känner polisen till och har möjlighet att stämma av mot egna förhör osv. Att lägga ett annat schema än det polisen lagt är därför något som kräver att man har rejält på fötterna, men det enda som finns i form av argument är att det är möjligt precis som det är möjligt att en bayersk scoutkår körde förbi, stannade, tittade på och gjorde hitlerhälsningen mot lågorna.
När man söker efter kroppen så måste man först fundera på varför den gömts. Om vi jämför med Marinafallet så fanns där en mindre mängd blod, men det fanns inga barn. Blodet går att förklara på annat sätt och inga omständigheter tydde på att Marina varit i fara. Det som polisen fann räcker därför inte för en dödförklaring:
I Marinafallet försökte man gå till rättegång utan att spåren ens räckte till dödförklaring. I Id*fallet finns det däremot en massa blod i lägenheten som ingen skulle klara av att förlora. Dessutom är det en småbarnsmor som sällan bara sticker från sina barn. Det torde räcka till dödförklaring nu eller i varje fall om ett år.
GM inser givetvis att spåren i lägenheten och omständigheterna i övrigt gör att man direkt kommer att tro att mord inträffat.
Skälet till att gömma kroppen kan då vara för att den innehåller sperma av GM eller liknande spår som avslöjar gärningsmannen. Om nu GM är AJ så finns det inte skäl att gömma kroppen av denna orsak. AJ vet ju att Id* talat i telefon med folk om att han var där och det är hur lätt som helst att säga att vi hade sex.... Våldtäkt däremot kan kräva att kroppen göms.
Om AJ är gärningsman finns det bara ett skäl till att gömma kroppen och det är för att göra det svårare att fastställa tidpunkten för dödsfallet. För AJ är det vitalt att andra personer har haft möjlighet att utföra dådet. Det kommer att vara kärnan i hans försvar oavsett om han är skyldig. Vi har även sett här på flashback att många nyregistrerade har kommit med en hel del tips om andra personers närvaro som i efterhand visat sig vara rena rama nyset...
AJ:s intresse är alltså inte att kroppen är gömd för alla tider utan bara att den är gömd så länge att tidpunkten för dödsfallet måste sättas mycket brett.
En våldtäkstman e.dyl. kan däremot vilja dölja sin sperma för all framtid och måste då gömma kroppen bättre.
Det lättaste sättet för AJ att uppnå sitt mål är att dumpa kroppen på en plats där det dröjer länge innan den hittas. Meegamind som ofta har rätt i sina antaganden har sagt just detta att kroppen finns där den inte kan hittas, där djur inte äter på den förutom sniglar. Meegamind kan mycket väl ha rätt i detta. Den uppenbara platsen där sniglar rör sig men inte djur är en kompost.
Om AJ vill att det skall dröja innan kroppen hittas så räcker det att gömma den en bra bit från brandplatsen och om han dumpar kroppen ovan jord är Hunneberg extremt illa vald plats, dels för att bilen bränts där och dels för att bär- och svampplockare letar igenom varje kvadratmeter varje år.
Att åka till Uddevalla för att hitta en plats där en kropp kan ligga länge är verkligen att gå över ån efter vatten. Dessutom kräver upplägget också att GM ganska kort efter brottet har någon form av alibi, till exempel visat sig på en helt annan plats, t.ex. Jönköping. Att offra tid på att åka till Uddevalla är därför onödigt och Herrestadsfjället letas för övrigt också det igenom minutiöst av svamp och bärplockare...
Alltså bör man leta inom ett område som ligger ganska nära Trollhättan där svamp- och bärplockare inte rör sig.
Har någon ett förslag på ett sådant område?
Väldigt, väldigt bra skrivet och jag instämmer! Nog för att jag har gått igång på tips och ledtrådar till de ställen du beskriver som mindre troliga platser men nu när du skriver så här så svänger mycket ett varv till i skallen på mig.
När man inte är från orten själv är det så lätt att hitta rimligheter i tips som dykt upp.
Ibland befarar jag att stackars Id* är så vansinnigt och groteskt illa behandlad, att även det är en anledning till att hon ska hittas så sent som möjligt, att när hon väl återfinns kommer det att synas tydligt vilket ursinne hon drabbades av.
Nånting hände efter samtalet mellan AJ och PT, inte bara det om att pussa på sonen, utan nånting mer hände mellan AJ och Id* och jag vet inte om hon var en som vågade slänga käft, vågade säga vad hon tycker, om hon var en sån som drog saker till sin spets, ironiserade eller utmanade för nog visste hon mycket väl vad AJ gick för och var kapabel till?
Nånting säger mig att när luren lagts på startade nåt sorts furious insane och spåren efter det, ska nu döljas så länge det bara går.
Jag tänker också på, som du också är inne på ang. flyttande av fokus och nyregistrerade som kommit med nonsens-tips och dito skvaller, att toppen på detta, klimax av tråd-förstörande inlägg, kom när kräftdammen kom på tal.....