2013-07-21, 09:55
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Hjärnan är bra svår att förstå alltså.....

tänker på det ibland efter jag experimenterat med RC-droger

Ja, den är nog mer komplicerad än vad vi någonsin kan tänka oss. Vilket jag finner riktigt fascinerande.
Allt en normal människa gör och kan göra är stort.
Varje människa är genialisk, eller iallafall genialiskt uppbyggd.

Nu blev allt plötsligt lite flummigt, men det kan bero på att jag befinner mig ett sådant tillstånd just nu. Ha överseende.

Citera
2013-07-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Om du kunnat engelska språket lite bättre så hade du fått en annan uppfattning.

Det står att pregabalin inte binder sig till, eller påverkar gabareceptorerna och därmed ökar inte halten av gaba i hjärnan.
Däremot står det att pregabalin påverkar glutamat.

Men som jag sagt tidigare, tror jag också att pregabalin påverkar gaba. Dels för att pregabalins kemiska struktur liknar människans gabasystem.

Nu var ju din fråga vilka signalsubstanser Lyrica binder till, och om Lyrica binder till gaba.
Precis som du kan läsa både på engelska och i din egen översättning binder det till alfa-2-delta och påverkar inte gaba-receptorerna.

Does LYRICA affect GABA?
LYRICA has no effect on GABA. It does not bind to GABA A or GABA B receptors and therefore is not an agonist or an antagonist. LYRICA is not metabolically converted to GABA and does not alter GABA uptake or degradation at nerve terminals. Studies with a rat model show that high doses of LYRICA do not alter whole-brain GABA concentrations.
Source: www.pfizerpro.com
http://www.snappyfingers.com/faq/medication/lyrica/
Senast redigerad av lindome 2013-07-21 kl. 14:09.
Citera
2013-07-21, 14:10
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Nu var ju din fråga vilka receptorer Lyrica binder till, och precis som du kan läsa både på engelska och i din egen översättning alfa-2-delta.

Och även om du är av åsikten att Lyrica binder till Gaba-receptorerna så är så inte fallet.

Does LYRICA affect GABA?
LYRICA has no effect on GABA. It does not bind to GABA A or GABA B receptors and therefore is not an agonist or an antagonist. LYRICA is not metabolically converted to GABA and does not alter GABA uptake or degradation at nerve terminals. Studies with a rat model show that high doses of LYRICA do not alter whole-brain GABA concentrations.
Source: www.pfizerpro.com
http://www.snappyfingers.com/faq/medication/lyrica/

Men herrugud. Läs igenom, iallafall dem 2 senaste sidorna, innan du dundrar in här som en ångvält och har svar på allt.

Edit. Det binder inte direkt till GABA men minskar och ökar massa andra kanaler och signalsubstanser och på så påverkar det GABA ändå.

Men jag är inte 100 på detta. Och jag har aldrig påstått att jag är helt säker på att det binder till GABA. Jag har bara frågat om källor som styrker detta. Men några sådana källor har inte påvisats, snarare motsatsen.
Senast redigerad av This_is_me_ 2013-07-21 kl. 14:20.
Citera
2013-07-21, 18:32
Medlem
Två av dom viktigaste signalsubstanserna i hjärnan är gaba och glutamat.

Man kan säga att gaba fungerar som hjärnans bromspedal och glutamat fungerar som hjärnans gaspedal.
Gaba hämmar alltså nerverna den påverkar och glutamat stimulerar nerverna.
Lyrica verkar fungera precis tvärtemot bensodiazepiner, att istället för att stimulera gaba så hämmar den glutamat.

Lyrica minskar ångest genom att minska halten av glutamat, och min teori är att halterna av glutamat och gaba påverkar varandra, och eftersom Lyrica är väldigt lik gaba i strukturen påverkar den på detta sätt glutamathalten.
Senast redigerad av lindome 2013-07-21 kl. 18:37.
Citera
2013-07-21, 18:49
Medlem
This_is_me_s avatar
Ja jag tror faktiskt det börjar likna någon slags lösning på hur Pregabalin verkar i hjärnan.
Avancerat läkemedel detta.

Jag kan tänka mig att den amerikanska kemisten Richard Bruce silverman, och inte minst pzifer är djävulskt glada över pengarna som rullar in.

De skiter fullständigt i att abstinensen på pregabalin är värre än de flesta abstinenser.
Citera
2013-07-21, 19:06
Medlem
Synatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Ja jag tror faktiskt det börjar likna någon slags lösning på hur Pregabalin verkar i hjärnan.
Avancerat läkemedel detta.

Jag kan tänka mig att den amerikanska kemisten Richard Bruce silverman, och inte minst pzifer är djävulskt glada över pengarna som rullar in.

De skiter fullständigt i att abstinensen på pregabalin är värre än de flesta abstinenser.
Givetvis gör dom det, efterträdaren( minst ett alternativ)är ju redan klar och ännu potentare såklart

Mvh
Citera
2013-07-22, 11:36
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synatt
Givetvis gör dom det, efterträdaren( minst ett alternativ)är ju redan klar och ännu potentare såklart

Mvh

Har det kommit en efterträdare, eller förstår jag dig fel?
Citera
2013-07-22, 17:21
Medlem
Fappy11s avatar
Hur ofta kan man ta lyrica utan att bli beroende, har tagit ca 350mg nu 3 dagar i sträck mot min ångest... har fått dom utskrivna men vill inte ta dom varje dag för är rädd för viktuppgång då jag redan kämpar med min övervikt... tror ni jag kan ta idag också utan att det är nån risk för att bli beroende? Mvh
Citera
2013-07-22, 19:21
Medlem
masterior26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Hur ofta kan man ta lyrica utan att bli beroende, har tagit ca 350mg nu 3 dagar i sträck mot min ångest... har fått dom utskrivna men vill inte ta dom varje dag för är rädd för viktuppgång då jag redan kämpar med min övervikt... tror ni jag kan ta idag också utan att det är nån risk för att bli beroende? Mvh

Ja den dosen kan du nog ta upp till 6-7 dagar utan att bli beroende men efter 3 dagar måste man ju höja dosen om det ens ska fungera.
Citera
2013-07-22, 19:27
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Ja den dosen kan du nog ta upp till 6-7 dagar utan att bli beroende men efter 3 dagar måste man ju höja dosen om det ens ska fungera.
...Fungera att berusa sig på kanske.
75mgx2 har hållt min ångest borta i 9 dagar nu.
Som du säger känner jag inte av bieffekterna man gjorde första 2 dagarna.
Citera
2013-07-22, 19:34
Medlem
T-101s avatar
Vill inte va nån viktigpetter, bara varna för att bli beroende av denna drog. Take it easy! Har varit fast i Lyrica beroende i många år, lätt att jag skulle byta det mot mitt tidigare benso beroende.

Låter nog helsjukt men fastnar du för Lyrican är du körd De som sitter i skiten vet vad jag menar, hoppa över en dags Lyrica intag och du ligger helvaken och svettas och vrider dig, omöjligt att sova. Efter 2 dagar kommer du ligga och sparka i väggarna i stort sett.. Hjärnan är trött men kroppen kommer va i helspänn.

Jag var utan 5 dagar en gång, kräktes på den 4:e, fick ej i mig nån mat, noll aptit, 100% ångest, kroppen stel som en pinne, kände mig som en 90 åring...
Senast redigerad av T-101 2013-07-22 kl. 19:39.
Citera
2013-07-22, 20:50
Medlem
This_is_me_s avatar
Ja, det stämmer ganska bra. Been ther done that.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in