2013-07-19, 16:45
Medlem
knackaboegmackas avatar
Hade lyrica utskrivet för gad+sf och diggade det verkligen till en början. Det kändes mer som en tröskeldos av ngn bra psykedelia som lsd el meskalin, än något nedåt. Man kunde tänka långa tankar, hade bättre 3d-tänk o rumsorientering, bättre planeringsförmåga och mindre dömande av sin omgivning. Tyvärr så höll det sig bara några veckor, doshöjning var meningslös & man fick ta till sponken o spliff i en månad innan den vidriga absen, som påminde om att hoppa av opi+fludder, gett med sig.
Citera
2013-07-19, 17:05
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knackaboegmacka
Hade lyrica utskrivet för gad+sf och diggade det verkligen till en början. Det kändes mer som en tröskeldos av ngn bra psykedelia som lsd el meskalin, än något nedåt. Man kunde tänka långa tankar, hade bättre 3d-tänk o rumsorientering, bättre planeringsförmåga och mindre dömande av sin omgivning. Tyvärr så höll det sig bara några veckor, doshöjning var meningslös & man fick ta till sponken o spliff i en månad innan den vidriga absen, som påminde om att hoppa av opi+fludder, gett med sig.

Får lov att hålla med här. abstinensen är som ha at på både benso och opiater. Hemskt är det.
Citera
2013-07-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Nja, pregabalin liknar kemiskt sett det kroppsegna gaba-systemet. Så jag kan nog hålla med dig. Men det finns ingenstans att läsa att det verkligen
Går på gabareceptorna. Eller?

Om du söker på gaba+lyrica kommer som näst första träffen en länk till wikipedia (hur svårt kan det vara?)
Där kan du bland annat läsa:

"Like gabapentin, pregabalin binds to the α2δ (alpha-2-delta) subunit of the voltage-dependent calcium channel in the central nervous system. Pregabalin decreases the release of neurotransmitters including glutamate, norepinephrine, substance P and calcitonin gene-related peptide.[21] However, unlike anxiolytic compounds (e.g., benzodiazepines) which exert their therapeutic effects through binding to GABAA, pregabalin neither binds directly to these receptors nor augments GABAA currents or affects GABA metabolism (Pfizer Inc., 2006).[22]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Pregabalin
Citera
2013-07-20, 09:44
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Om du söker på gaba+lyrica kommer som näst första träffen en länk till wikipedia (hur svårt kan det vara?)
Där kan du bland annat läsa:

"Like gabapentin, pregabalin binds to the α2δ (alpha-2-delta) subunit of the voltage-dependent calcium channel in the central nervous system. Pregabalin decreases the release of neurotransmitters including glutamate, norepinephrine, substance P and calcitonin gene-related peptide.[21] However, unlike anxiolytic compounds (e.g., benzodiazepines) which exert their therapeutic effects through binding to GABAA, pregabalin neither binds directly to these receptors nor augments GABAA currents or affects GABA metabolism (Pfizer Inc., 2006).[22]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Pregabalin

Om du kunnat engelska språket lite bättre så hade du fått en annan uppfattning.

Det står att pregabalin inte binder sig till, eller påverkar gabareceptorerna och därmed ökar inte halten av gaba i hjärnan.
Däremot står det att pregabalin påverkar glutamat.

Men som jag sagt tidigare, tror jag också att pregabalin påverkar gaba. Dels för att pregabalins kemiska struktur liknar människans gabasystem.
Citera
2013-07-20, 13:20
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag kan göra en liten sammanställning om vad som finns att läsas om lyrica.

Lyrica är en godkänd medicin för att behandla nervsmärtor, epilepsi och genaliserat ångestsyndrom. Det aktiva verkningsämnet i lyrica är Pregabalin.

Pregabalin binder till alfa-2-delta vilket är en kalciumkanal i det centrala nervsystemet.
Pregabalin minskar även frisättningen av vissa ämnen i hjärnan bla. glutamat som man kan säga är raka motsatsen till GABA-systemet.

Till skillnad från bensodiazepiner som i huvudsak binder till GABAA, så binder pregabalin inte direkt till GABA eller förhöjer halterna av GABA. Däremot så liknar pregabalin till sin kemiska struktur det mänskliga GABA-systemet.

Detta är vad jag fått fram. Om det stämmer, det får någon annan avgöra.
Citera
2013-07-20, 15:34
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Jag kan göra en liten sammanställning om vad som finns att läsas om lyrica.

Lyrica är en godkänd medicin för att behandla nervsmärtor, epilepsi och genaliserat ångestsyndrom. Det aktiva verkningsämnet i lyrica är Pregabalin.

Pregabalin binder till alfa-2-delta vilket är en kalciumkanal i det centrala nervsystemet.
Pregabalin minskar även frisättningen av vissa ämnen i hjärnan bla. glutamat som man kan säga är raka motsatsen till GABA-systemet.

Till skillnad från bensodiazepiner som i huvudsak binder till GABAA, så binder pregabalin inte direkt till GABA eller förhöjer halterna av GABA. Däremot så liknar pregabalin till sin kemiska struktur det mänskliga GABA-systemet.

Detta är vad jag fått fram. Om det stämmer, det får någon annan avgöra.

Någon inverkan måste det ha. Jag kan dra slutsatsen nu att både zolpidem & zolpiklon har mindre verkan efter att jag ätit lyrica i låga doser nu i 6 dagar. 10mg zolpidem är någon som brukar knocka mig ganska hårt i vanliga fall, nu somna jag knappt av 15mg.
Ska väl dock säga att tas lyrica i hög dos någon timme innan man tar sömnpiller eller någon bensodiazepin så blir effekten förstärkt rejält. Lyrica boostar det mesta.
Citera
2013-07-20, 16:52
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Någon inverkan måste det ha. Jag kan dra slutsatsen nu att både zolpidem & zolpiklon har mindre verkan efter att jag ätit lyrica i låga doser nu i 6 dagar. 10mg zolpidem är någon som brukar knocka mig ganska hårt i vanliga fall, nu somna jag knappt av 15mg.
Ska väl dock säga att tas lyrica i hög dos någon timme innan man tar sömnpiller eller någon bensodiazepin så blir effekten förstärkt rejält. Lyrica boostar det mesta.

Ja, jag är också av den åsikten att binder till GABA-receptorerna. Men jag hittar inget som styrker detta.
Citera
2013-07-20, 21:20
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ja, jag är också av den åsikten att binder till GABA-receptorerna. Men jag hittar inget som styrker detta.
"Pregabalin increases neuronal GABA levels by producing a dose-dependent increase in glutamic acid decarboxylase activity.[1] Glutamic acid decarboxylase (GAD) is the enzyme that converts the excitatory neurotransmitter glutamate into the inhibitory GABA in a single step. For this reason, pregabalin greatly potentiates benzodiazepines, barbiturates & other depressants."

MEN.... har även läst att lyrica binder till något i hjärnan som "Gabapentin receptor alpha2delta-1"

Så det blir som en GABA-drog men binder på andra receptorer.
Citera
2013-07-20, 21:25
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
[i]

Så det blir som en GABA-drog men binder på andra receptorer.

Hade tankarna åt det hållet jag med.
Citera
2013-07-20, 21:38
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Hade tankarna åt det hållet jag med.
Hjärnan är bra svår att förstå alltså.....

tänker på det ibland efter jag experimenterat med RC-droger
Citera
2013-07-20, 22:31
Medlem
Jag har en ganska hög tolerans för lyrica (300-900) varje dag förutom några dagar jag skippat vissa veckor för att försöka sänka tolerans osv, senaste månaderna 3~ månaderna. Känner ju inget rus eller något ens 900, bara ångestlindring osv.

Nu till min fråga, är det möjligt att 300mg lyrica trots min egen tolerans, kan boosta på zopiclone och diazepam? Eller är graden av boostning direkt relaterat till din egen tolerans, alltså att kanske 900-1200mg hade boostat på, men inte en 300mgare. Låter kanske självklart eller dumt men jag vill inte ta några risker och slösa en 300mgare för att boosta mitt pågående benzo-rus.
Citera
2013-07-21, 01:01
Medlem
Stone..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badomtss
Jag har en ganska hög tolerans för lyrica (300-900) varje dag förutom några dagar jag skippat vissa veckor för att försöka sänka tolerans osv, senaste månaderna 3~ månaderna. Känner ju inget rus eller något ens 900, bara ångestlindring osv.

Nu till min fråga, är det möjligt att 300mg lyrica trots min egen tolerans, kan boosta på zopiclone och diazepam? Eller är graden av boostning direkt relaterat till din egen tolerans, alltså att kanske 900-1200mg hade boostat på, men inte en 300mgare. Låter kanske självklart eller dumt men jag vill inte ta några risker och slösa en 300mgare för att boosta mitt pågående benzo-rus.
Jag tycker Diaz och Lyrica är en riktigt skön blandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in