2013-07-21, 23:06
Medlem
Kan det vara så att GM 1 och 2 inte är GM?

GM 1 och 2 gillade väl droger och har väl också åkt dit för det tidigare?

Låt säga att antingen GM 1 eller 2 var skyldig någon pengar (exempelvis för droger) som kom och "hälsade" på utan att veta om att BO var hos GM 1 och 2. Att denne av någon anledning tagit BO med sig för att fimpa BO eftersom det helt plötsligt finns risk att BO kan avslöja deras knarkaffärer eller åtminstone använda det som hållhake etc.

GM 1 och 2 blir anhållna, men kan inte avslöja sanningen för att annat "rullas upp", de kanske inte ens är säkra på vad som hänt henne och om det verkligen var denne som gjort det...
Citera
2013-07-21, 23:07
Medlem
CBZUs avatar
Kan den "rätte" M.H. ha en yngre bror som även han råkar heta Hampus?
Citera
2013-07-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elime
Tycker det är underligt att det inte finns någon info öht på M.H. Ingen som vet nåt om vad ha en sysslar med eller vad han är för en typ? Är det bekräftat att han kommer från mariehemsområdet eller kommer den infon från att man först trodde att det handlade om en annan M*rtin?

Den första M*rtin jag trodde det handlade om heter E*iksson i efternamn, men den M*rtin H*lmberg det handlar om och som jag tror jag vet vem det är.. Han kommer från Marie-området och han har en bror som har samma förnamn som den andre misstänkte GM. Umgås/umgicks i samma kretsar som den första M*rtin, småpundare.
Citera
2013-07-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBZU
Kan den "rätte" M.H. ha en yngre bror som även han råkar heta Hampus?

Mycket riktigt, om det är den M*rtin jag tror att det är. Han och hans bror H*mpus är rätt lik varandra i utseendet, tycker jag i alla fall.
Citera
2013-07-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutannamn
Kan det vara så att GM 1 och 2 inte är GM?

GM 1 och 2 gillade väl droger och har väl också åkt dit för det tidigare?

Låt säga att antingen GM 1 eller 2 var skyldig någon pengar (exempelvis för droger) som kom och "hälsade" på utan att veta om att BO var hos GM 1 och 2. Att denne av någon anledning tagit BO med sig för att fimpa BO eftersom det helt plötsligt finns risk att BO kan avslöja deras knarkaffärer eller åtminstone använda det som hållhake etc.

GM 1 och 2 blir anhållna, men kan inte avslöja sanningen för att annat "rullas upp", de kanske inte ens är säkra på vad som hänt henne och om det verkligen var denne som gjort det...

Mjo.....men det är inte så begåvat att ta med BO till centralstationen och göra det där. Inget vidare val av plats minst sagt.....
Citera
2013-07-21, 23:11
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Blödning ur munnen tyder klart på lungskada/luftstrupsskada ja. I sig inte livshotande om man kommer under kvalificerad vård snabbt. Är det en kraftig blödning ur munnen så finns det dock troligen även en betydande skada på blodcirkulationssystemet i närheten av lungan. Uppgifterna om att hon rörde sig stående först för att därefter falla ihop och gå in i medvetslöshet snabbt tyder på ett mycket snabbt blodtrycksfall på grund av kraftig blödning (Över 20-30 procent i det korta förloppet från skott till medvetslöshet). Det enda som motsäger detta är den förhållandevis lilla blodfläcken på bilderna. Bilden kan dock vara sen, varför infiltrering eller torkning kan ha skett. Alternativt bar BO mycket absorberande kläder. Överlevnadschansen vid en sådan blödning är mycket dålig om du inte i princip skjuts på operationsbordet med transfusion förberedd....

Det finns "dränage" lister ..löpande efter perrongen ...allt blod kanske inte är synligt. Och ska man tro min hund fanns det blod i dem.
Citera
2013-07-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Mjo.....men det är inte så begåvat att ta med BO till centralstationen och göra det där. Inget vidare val av plats minst sagt.....

Men hon kan ju "kommit loss" på nåt sätt från honom och han känner sig "tvingad" att göra det där.
Citera
Medlem
Finns det några uppgifter här i tråden på karaktären hos GM1 och GM2? Vad är det för lirare? Drogproblem? Vad livnärde de sig på? Lite allmänna fakta om dem helt enkelt.

För det känns som att det ska till en särskild sorts personlighetsläggning för att ta livet av en vän/bekant. En normalt funtad individ skulle aldrigens fundera på en sån sak över några tusenlappar eller småtjafs över nåt trivialt.

Är GM1 och GM2 människor kapabla att i berått mod ha tagit livet av BO?
Citera
Medlem
Har gått igenom informationen i länkarna av sammanfattningen och tror i nuläget på följande händelseförlopp

1. BO gick ut på fest kvällen innan och ska enligt uppgiftslämnare till expressen varit "...på fest med några nära bekanta, och ska ha stannat till tidigt på morgonen."

2. Runt 06.30 befinner sig både BO och (en eller båda) GM ute i Ersboda.
A. Antingen så är GM ute och raggar överfallsvåldtäktsoffer och ser en ensam tjej på väg hem efter en sen-sen efterfest.
B. (mer trolig) Eller så har BO hamnat i gräl av allvarligare slag med de misstänkta framåt morgonkvisten eller kommit på dem med inbrott.. något allvarligt nog för att de ska vilja hota henne.

3. Av någon av ovanstående anledningar avlossas ett skott för att skrämma BO och sedan tvingas hon in i en bil. Skottet väcker folk runt 06.30 ute i Ersboda och träffar ett fönster. På cykelvägen intill där skottet avlossades och där polisen lade ut plastsäckar för att skydda bevis (hylsor?) finns det hjulspår som indikerar på att en bil kört därifrån.

4. GM kör BO till sin lägenhet - I scenario 2a för att genomföra våldtäkt, och i 2b för att man har panik och/eller inte tänker rakt. Kanske tänker hålla kvar henne och försöka tvinga henne att hålla tyst. Eller bara överlag hindra henne från att komma loss tills man tänkt ut en plan.
Bilvägen mellan skottplatsen i Ersboda och GMs lägenhet är mindre än 10 min med bil enligt Google maps, och det är om man kör laglig hastighet

5. Vid GMs lägenhet lyckas BO komma loss, och springer mot centrum för att hitta folk/skydd. GMs lägenhet ligger inte så långt från järnvägen - 10 min till fots enligt google maps och det är gående. Om man springer i skräck så kommer du lätt ner i 3-4 min för att ta dig den sträckan.

6. GM hänger efter till fots och hinner ifatt henne vid järnvägen och hon skjuts på nära håll. En blodig man syns strax därefter springa från platsen.
Senast redigerad av joffepoffe 2013-07-21 kl. 23:18.
Citera
Medlem
Är detta rätt M*rtin?
Jag vet att H*mpus umgicks mycket med denna snubbe förut. Rätta mig om jag har fel

http://www.bilddump.se/bilder/20130721211222-77.53.109.11.JPG
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointzero
Är det inte så att GM och BO kan ha varit ute och kört bil och provskjutit något vapen som råkat träffa ett fönster på en villa. BO blir rädd och ber GM köra henne direkt till tågstationen. GM blir nojjig att hon ska säga till någon (för dom kan ha träffat någon i villan) och dödar henne.
Bor inte i Umeå, vet inte hur det ser ut med skottlossningar och sådär men verkar inte så vanligt? Det är nästan klart att mordet och kulan i fönstret hänger ihop.

Jag håller med dig i att det verkar orimligt att de båda händelserna inte hänger ihop. Jag kan dock inte få ihop det då alla händelseförlopp jag kan komma på verkar orimliga.

Jag var tidigare inne på att man har varit och provskjutit med vapnet på den industritomt (eller vad det är) som ligger framför fönstret till villan och att ett skott råkat gå över skyddsvallen man sköt mot. Men om man åker ut för att provskjuta en pistol däromkring hade det varit bättre att åka till den än mer isolerade snöuppläggningsplatsen några hundra meter sydväst (inne i skogen).

Det verkar inte finnas någon som helst koppling mellan BO och de som bodde i villan.

Dessutom går första bussen hem till Holmsund kl 7:10 (dit hon ska på dop) och hon hittas 6:40 vid stationen som är precis på den vägen hon borde gå till busstationen från Utmarksvägen där hon tycks ha varit på efterfest och möjligen sovit. Den allra enklaste förklaringen känns ju som att hon gått från Utmarksvägen självmant vid rätt tid för att hinna med bussen och att det inte finns någon föreliggande händelse som fått henne att skynda sig eller försökt ta sig dit i panik.

Jag börjar tro att det kan röra sig om någon för BO okänd trots allt, det blir lättare att förklara vad samma pistolman gjorde på två ställen inom så kort tid. Eller snarare så innebär det att man inte behöver försöka komma upp med en teori varför BO har varit på båda dessa platserna.
Citera
2013-07-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy

Men hon kan ju "kommit loss" på nåt sätt från honom och han känner sig "tvingad" att göra det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in