2013-07-21, 13:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Killen är en van skytt och kände vapnet han höll i, så mycket kan jag säga. Därför är det absolut inte Pettersson vi talar om, en man som använt kniv i hela sitt liv.

Om vår man var i Kongo på 60-talet torde han ha varit 40-45 år 1986, alltså tidig 40-talist. Saken är den att lejda mördare är fruktansvärt ovanligt rent statistiskt, men som du säger, kylan tyder på att mördaren inte hade något starkt personligt motiv. Många som mördar utifrån raseri kan förvandla en brottsplats till närmast ett slakthus, en person som dödat Palme i raseri skulle mycket väl kunnat tömma vapnet i Palmes kropp. Men här är det elegant. Ett skott. Med tanke på hur han stod så tror jag att han även trodde att Lisbeth var död, han var inte många cm från att ta livet av henne också.

Om han räknade iskallt med att aldrig åka fast så hade han ju rätt. Detta kan vara det perfekta mordet, ingen vet fortfarande vem det var, trots att det finns både vittnen och kulor. Gärningsmannen är således, som du räknat ut, förbannat kompetent. Han kan mycket väl också ha tagit livet av andra förr, troligen i en krigszon. Han har lärt sig att hålla känslorna i schack, är behärskad, självsäker, oavsett om det är ett eget initiativ eller om han är lejd.

OM det skulle röra sig om en lejd mördare så är det en ensam anstiftare som ligger bakom.

Motivet då? Antingen har det med Palmes politik att göra, det kommer ju nära till hands med tanke på hans befattning. Eller också var det personligt, någon han trampat på tårna i arbetet (till exempel en viss säpochef som betraktade Palme som en säkerhetsrisk och därmed fick, på omvägar, lämna sin tjänst till ingen mindre än Hans Holmér).

Inlägget är egentligen en makalös massa rappakalja. Gärningsmannen är inte svensk, han hämtades utifrån och togs ur landet tämligen omgående efter attentatet mot Palme.

"trodde att Lisbet var död" .. Nej knappast, han träffade OP med båda sina avlossade skott vilket skulle bekräftas om obduktionsprotokollet blev offentliggjort i sin helhet.
Citera
2013-07-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Intressant igen. Flera vittnen beskriver att mannen var i 30-45års åldern. Ann Charlotte Holmgren vittnade om att den misstänkte var en man i ca 30-40 års åldern. Hudfärgen okänd.
Knälång rock i mörk färg. Färgen på rocken kan ha varit brun, svart eller grå. Mannen uppfattades som mörkhårig. Håret var rätt så rakt och kortklippt. Om mannen bar på någon huvudbonad kunde hon inte eringra sig om. Byxorna uppfattades såsom varande rätt så mörka. Hon säger också att mannen sköt med höger hand men stoppade ner pistolen i vänster rockficka vilket jag tycker låter lite konstigt. Det är säkert sant det hon såg men då undrar jag om kanske inte mördaren EGENTLIGEN var vänsterskytt? Kanske därför han missade Lisbet med en hårsmån? Han kanske valde att chansa att skjuta med höger hand därför att han på förhand hade tänkt ut planen att gå fram till Palme när de passerade husgaveln och "vänligen" lägga sin vänstra hans på Palmes axel? Det är väl ett "bra mordsätt" om man nu har bestämt sig för att avfyra ett sk påsittande skott som gör att offret inte har en chans att överleva?
Jag skulle kunna sätta en större slant på att vår mördare är ljushyad. Samt att han bar en svart mössa. Vi får tänka på att det var rejält kallt den där natten.

Återigen ett tecken dock på mördarens kompetens. Han skall mörda någon nattetid, vad klär han sig i? Mörka kläder. Vilket gör att han förmodligen skulle kunna dölja sig i en gränd eller portuppgång i mörkret om så krävdes. Återigen också en tydlig indikation på Petterssons oskuld. Killen gick klädd i sliten jeansjacka i normalfallet, men just den här kvällen bestämmer han sig för knälång rock... Tjenare...

Jag har flera släktingar födda på 20 och 30-talet som föddes vänsterhänta. I skolan fick dessa sedan "korrigeras" att skriva med höger hand eftersom man trodde vänsterhänta var mentalt defekta. Detta gör att en mängd människor som gick i skolan förr (kanske kan en 40-talist även fått utstå behandlingen) är likvärdiga med vänster och höger hand efter skolåren och kan skriva, eller för den delen skjuta, med båda. Att han stoppar den i vänster ficka tyder i så fall på att han ursprungligen är vänsterhänt, eftersom hans naturliga och medfödda reaktion är att reagera med vänster hand. Högerhandshanteringen är inlärd. Om han skulle tvingas dra sitt vapen under flykten i stridens hetta vet han alltså att den naturliga reflexen är att dra vapnet med vänster hand. Därav vänster ficka.

Högerhandsskjutningen kan också vara en såndär vittnesgrej. Han vet att det finns färre vänsterhänta, alltså skjuter han inte med vänsterhand för att försvåra identifieringen. Att ta tag i Palmes axel är ett ganska bekvämt sätt att kontrollera situationen under skottet.
Citera
2013-07-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inlägget är egentligen en makalös massa rappakalja. Gärningsmannen är inte svensk, han hämtades utifrån och togs ur landet tämligen omgående efter attentatet mot Palme.

"trodde att Lisbet var död" .. Nej knappast, han träffade OP med båda sina avlossade skott vilket skulle bekräftas om obduktionsprotokollet blev offentliggjort i sin helhet.
Vad har du för belägg för denna teori? Flygbiljetter? En misstänkt gärningsman?

Det du säger är strunt. Det finns, såvitt jag minns, inte ETT ENDA fall i svensk kriminalhistoria där man lejt en mördare från utlandet.

Problemet med det du säger är att det bara finns ett enda skotthål i kläderna som Palme bar när han blev skjuten. Han bar pälsmössa på huvudet som är intakt. Menar du att mördaren i så fall gjort sig omaket att skjuta Palme i bakhuvudet mellan mössan och skjortkragen?

Jag gissar att du har en teori om att mördaren lejdes utifrån av en större grupp från samhällets toppskikt av någon anledning, till exempel Palmes antagonister inom S eller moderaternas partiledning. Har jag rätt? För i så fall är det trams av en kaliber som knappast ens foliehatten Sven Anér skulle komma dragandes med.
Citera
2013-07-21, 13:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Vad har du för belägg för denna teori? Flygbiljetter? En misstänkt gärningsman?

Det du säger är strunt. Det finns, såvitt jag minns, inte ETT ENDA fall i svensk kriminalhistoria där man lejt en mördare från utlandet.

Problemet med det du säger är att det bara finns ett enda skotthål i kläderna som Palme bar när han blev skjuten. Han bar pälsmössa på huvudet som är intakt. Menar du att mördaren i så fall gjort sig omaket att skjuta Palme i bakhuvudet mellan mössan och skjortkragen?

Jag gissar att du har en teori om att mördaren lejdes utifrån av en större grupp från samhällets toppskikt av någon anledning, till exempel Palmes antagonister inom S eller moderaternas partiledning. Har jag rätt? För i så fall är det trams av en kaliber som knappast ens foliehatten Sven Anér skulle komma dragandes med.

- "Det du säger är strunt" .. Nej inte alls, det jag säger är alldeles sant.

Det finns ETT. Daterat 28 februari 1986.

En sak till - Varför har utomstående granskare inte tillåtits undersöka makarna Palmes ytterkläder, tror du ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-21 kl. 13:56.
Citera
2013-07-21, 14:18
Medlem
Citat:
- "Det du säger är strunt" .. Nej inte alls, det jag säger är alldeles sant.

Det finns ETT. Daterat 28 februari 1986.

En sak till - Varför har utomstående granskare inte tillåtits undersöka makarna Palmes ytterkläder, tror du ?
Nu är det så att jag har sett Olofs ytterkläder och det finns inte en chans att han blev skjuten av två skott i ryggen.

Du har inga belägg för dina påståenden, vilket gör dessa till lika mycket spekulationer som det jag säger, alltså knappast en sanning. Vi kan sluta oss till att jag inte delar din åsikt, men jag respekterar den. Kommer du en dag och visar mig bevis som stödjer din teori är jag den första att lyssna. Men tills dess tror jag du är helt fel ute.

Att Palmes mördare hade enormt god lokalkännedom i trakterna kring mordplatsen VET vi eftersom mordplatsen är slumpmässigt vald, såvida du inte vill anklaga Lisbeth för att ha styrt Palme till platsen han sköts på, såklart. Hur skulle en utlänning kunna ha sådan lokalkännedom menar du?
Citera
2013-07-21, 14:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nu är det så att jag har sett Olofs ytterkläder och det finns inte en chans att han blev skjuten av två skott i ryggen.

Du har inga belägg för dina påståenden, vilket gör dessa till lika mycket spekulationer som det jag säger, alltså knappast en sanning. Vi kan sluta oss till att jag inte delar din åsikt, men jag respekterar den. Kommer du en dag och visar mig bevis som stödjer din teori är jag den första att lyssna. Men tills dess tror jag du är helt fel ute.

Att Palmes mördare hade enormt god lokalkännedom i trakterna kring mordplatsen VET vi eftersom mordplatsen är slumpmässigt vald, såvida du inte vill anklaga Lisbeth för att ha styrt Palme till platsen han sköts på, såklart. Hur skulle en utlänning kunna ha sådan lokalkännedom menar du?

Var har du sett OP:s genomskjutna ytterrock ?

Jag tror gruppen från utlandet (tre-fyra personer inkl. två alternativa skyttar) befann sig i Stockholm tillräckligt länge för att med hjälp av svenskar med god lokalkännedom bekanta sig med citykärnan och möjliga flyktvägar med utgångspunkt från Dekorimahörnan som var utvald i förväg när makarna Palmes besök på Grand blev känd.

Nej, jag utesluter inte att LP medvetet kan ha styrt stegen mot avrättningsplatsen. Det mest logiska sättet att ta sig hem under rådande väderförhållanden hade varit att ta tuben från mer närbelägna T-Rådmansgatan där jag tror en alternativ skytt fanns utplacerad.

Edit: Jag tror på två skott mot Palme där det första träffade honom i bröstet och nummer två i ryggen.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-21 kl. 14:59.
Citera
2013-07-21, 15:23
Bannlyst
Citat:

Är du senil också eller?

Exakt detta tramsade du om förut, då visade jag dig bilder på OP:s rock. Som du ser så är det ett kulhål i rocken.

Citat:
Här är en bild på kavajen:

http://i40.tinypic.com/2yjwwvt.png

Här är en bild på rocken:

http://i42.tinypic.com/mrr890.png

Helt otroligt.
Citera
2013-07-21, 15:31
Medlem
Citat:

Jag tror gruppen från utlandet (tre-fyra personer inkl. två alternativa skyttar) befann sig i Stockholm tillräckligt länge för att med hjälp av svenskar med god lokalkännedom bekanta sig med citykärnan och möjliga flyktvägar med utgångspunkt från Dekorimahörnan som var utvald i förväg när makarna Palmes besök på Grand blev känd.

Nej, jag utesluter inte att LP medvetet kan ha styrt stegen mot avrättningsplatsen. Det mest logiska sättet att ta sig hem under rådande väderförhållanden hade varit att ta tuben från mer närbelägna T-Rådmansgatan där jag tror en alternativ skytt fanns utplacerad.

Edit: Jag tror på två skott mot Palme där det första träffade honom i bröstet och nummer två i ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Är du senil också eller?

Exakt detta tramsade du om förut, då visade jag dig bilder på OP:s rock. Som du ser så är det ett kulhål i rocken.

Helt otroligt.
I rest my case.

Palmes planer att gå på bio var inte kända speciellt mycket innan och som du själv säger så gick han åt fel håll. Troligen fanns mördaren i närområdet, följde efter Palme, ökade på stegen och passerade för att hinna före till Decorima och där slår han till.

Om Lisbeth styrde Palme till en bestämd mordplats enligt din teori är det nog snarast så att det enbart fanns en gärningsman som Lisbeth själv hyrt in, vilket kan förklara hennes utpekande av Pettersson. Någon "dödspatrull" från utlandet finns inte, det är rent trams, såvida inte PKK låg bakom, då kan mördaren mycket väl vara från utlandet. Men då rör det sig om utländsk terrorism och ingenting annat.
Citera
2013-07-21, 16:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Är du senil också eller?

Helt otroligt.

Det helt otroliga är att du tror ett fotografi som enkelt kan retuschera bort ett kulhål utgör något som helst bevisvärde på att Palme träffades av endast en kula. Är du inte ens amatör ?

Vänligen svara på min fråga om hur Hans Holmér uttryckte sig huruvida MOP var politiskt eller inte politiskt. I den version jag sett av HH:s första möte med pressen, tror det var dagen efter mordet, säger han att det handlade om EN attentatsman och att man INTE hade någon indikation på att mordet var politiskt. Men du har alltså sett en annan version med motsatt påstående beträffande motivet ?
Citera
2013-07-21, 16:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
I rest my case.

Palmes planer att gå på bio var inte kända speciellt mycket innan och som du själv säger så gick han åt fel håll. Troligen fanns mördaren i närområdet, följde efter Palme, ökade på stegen och passerade för att hinna före till Decorima och där slår han till.

Om Lisbeth styrde Palme till en bestämd mordplats enligt din teori är det nog snarast så att det enbart fanns en gärningsman som Lisbeth själv hyrt in, vilket kan förklara hennes utpekande av Pettersson. Någon "dödspatrull" från utlandet finns inte, det är rent trams, såvida inte PKK låg bakom, då kan mördaren mycket väl vara från utlandet. Men då rör det sig om utländsk terrorism och ingenting annat.

Citykärnan gjordes bekant för mordgruppen långt före det blev känt att makarna Palme skulle besöka Grandbiografen, och tillräckligt god tid gavs när detta blev känt att förbereda inblandade WT/-poliser och alternativa skyttar vid två T-stationer. Jag har i tidigare inlägg utvecklat teorin om PKK-inblandning som den mest troliga utan att absolut binda mig för just den gruppen, det finns andra, men att GM är kontrakterad från en väst-eller östtysk PKK-cell via CIA är som sagt det mest troliga.

Edit: Nej, det handlade inte om "terrorism" i vedertagen mening vilket du antyder som enda godtagbara förklaring om någon från PKK sköt Palme.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-21 kl. 17:01.
Citera
2013-07-21, 17:17
Medlem
Citat:
Det helt otroliga är att du tror ett fotografi som enkelt kan retuschera bort ett kulhål utgör något som helst bevisvärde på att Palme träffades av endast en kula. Är du inte ens amatör ?
Nu är det så att jag med säkerhet VET att Palme träffades av enbart ett skott i kroppen såvida han inte bytte kläder mellan skotten. End of story.
Citat:
Citykärnan gjordes bekant för mordgruppen långt före det blev känt att makarna Palme skulle besöka Grandbiografen, och tillräckligt god tid gavs när detta blev känt att förbereda inblandade WT/-poliser och alternativa skyttar vid två T-stationer. Jag har i tidigare inlägg utvecklat teorin om PKK-inblandning som den mest troliga utan att absolut binda mig för just den gruppen, det finns andra, men att GM är kontrakterad från en väst-eller östtysk PKK-cell via CIA är som sagt det mest troliga.

Edit: Nej, det handlade inte om "terrorism" i vedertagen mening vilket du antyder som enda godtagbara förklaring om någon från PKK sköt Palme.
Via CIA också, såklart. Det glömde jag, foliehattarna tror att amerikanska staten ligger bakom allt ont.

PKK verkar inte ha haft några större skäl att mörda Palme. Inte heller har PKK mördat några andra statsmän. I kombination med att PKK inte tagit ansvaret för gärningen så håller jag det för osannolikt. Hur många avhoppare har yppat något om inblandning? Inte en enda. PKK mördare visserligen avhoppare i Sverige, men där upphör deras verksamhet. Det spåret är utrett av polisen mycket noga, om det legat något bakom spåret hade nog någon polis reagerat.

Det mest troliga är att Palme sköts av någon eller på uppdrag av någon som ansåg honom vara en säkerhetsrisk eller landsförrädare. Du måste minnas den enorma kritiken som riktades mot Palme före hans död. En stor del av befolkningen hatade Palme, så misstänkta finns det gott om.

Jag förstår inte varför vi skall gå över ån efter vatten, det finns gott om galningar i Sverige, varför då tvunget springa omkring och tjafsa om utländska attentatsmän?
Citera
2013-07-21, 18:14
Bannlyst
Ponera att de här tre männen som sågs sammanstråla vid Järva krog 10 minuter efter mordet var samma män som hade iakttagits i Palmes omgivningar veckan innan. OM paret Palme följdes av någon av dessa män då de klev ut ur porten, hur stor TUR hade då dessa män att Palme denna kväll inte åtföljdes av livvakter? Är det någon som vet om det var vanligt det var att Palme smet iväg utan livvakt? Var det så vanligt att ev. mördare hade kunnat snappa upp den informationen och också bestämt sig för att använda sig av just den säkerhetsbristen? Förresten... brukade det inte stå en ABAB-vakt posterad utanför Palmes bostad i Gamla stan? Har något minne att man brukade se en sådan vakt i porten och just därför visste man att det var i det huset Palme bodde. Om minnet stämmer undrar man ju om det stod en vakt där mordkvällen också? Och om inte, varför inte?
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-21 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in