2013-07-20, 11:22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har absolut ingen bäring på det här fallet. Att en polis blir nedstucken bakifrån utan förvaring är inget argument för den här misshandeln. Det här var en fyllskalle som hon har full koll på, inte någon som kommer bakifrån utan förvaring.
Det visar vad våldsamma fyllskallar är i stånd att göra och vad polisen får ta i beräkning en tidig morgon.
Citera
2013-07-20, 11:32
Medlem
fanvatuffdues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det visar vad våldsamma fyllskallar är i stånd att göra och vad polisen får ta i beräkning en tidig morgon.

Så alla fyllskallar är kapabla att hugga ner en polis?
Jag hoppas jag missuppfattat dig
Citera
2013-07-20, 11:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Så du argumenterar för att eftersom det finns folk som kommer bakifrån utan förvarning och sticker ner folk så är det okej att misshandla fyllskallar som bara står rakt upp och ner utan att göra några som helst utfall eller hotfulla gester?
Citera
2013-07-20, 12:33
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanvatuffdue
Så alla fyllskallar är kapabla att hugga ner en polis?
Jag hoppas jag missuppfattat dig
Nej, men man får ta in det i beräkningen. Trodde jag skrev det...
Citera
2013-07-20, 12:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så du argumenterar för att eftersom det finns folk som kommer bakifrån utan förvarning och sticker ner folk så är det okej att misshandla fyllskallar som bara står rakt upp och ner utan att göra några som helst utfall eller hotfulla gester?
Gör dig inte ännu dummare än du är, det visar att man får ta in det i beräkningen, inget annat.
Citera
2013-07-20, 14:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gör dig inte ännu dummare än du är, det visar att man får ta in det i beräkningen, inget annat.

Om du inte anser att det motiverar en preventiv misshandel som i det här fallet har du alltså ingen poäng.
Citera
2013-07-21, 01:00
Medlem
April55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Efter mer än tio år med skyddshundar så borde jag veta vad det handlar om så vem som svamlar ja det kan du fundera på !
Det är väl bra med 10 år, jag har hållt på med alla formens hundar i över 40 år.
Förövrigt var inte svaret riktad mot dig.
Den hund i filmen kan omöjligen vara en övervakningshund.
Eller så hade killen på filmen " tur "
Det är även en STOR skillnad mellan en polishund och en övervakningsfirmas tjänstehund.
P.s har sett polisen träna sina hundar, det är mäktigt ;-)
Citera
2013-07-21, 01:04
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April55
Det är väl bra med 10 år, jag har hållt på med alla formens hundar i över 40 år.
Förövrigt var inte svaret riktad mot dig.
Den hund i filmen kan omöjligen vara en övervakningshund.
Eller så hade killen på filmen " tur "
Det är även en STOR skillnad mellan en polishund och en övervakningsfirmas tjänstehund.
P.s har sett polisen träna sina hundar, det är mäktigt ;-)

Jaja mer än 40 år med olika typer av hundar här med. Men med skillnaden att jag har jobbat med just skyddshundar lite drygt 10 år.

Jag har inte pratat om att det skulle ha varit en övervakningshund jag skrev däremot att hon kunde ha satt hunden på "pass" på mannen om du förstår vad jag menar.

Att se polisen träna med sina hundar går inte att beskriva för ngn som inte har sett det irl.
Citera
2013-07-21, 02:20
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetronellaP
Det skulle vara intressant att se bilder på skadorna. Bet hunden i skrevet i början?
Exakt! Der saknas fullständigt, i massmedia, någon som helst rapportering om vilka eventuella skador fyllot skulle ha ådragit sig i samband med poliskvinnans rådiga, effektiva och resoluta ingripande.
Låt mig därför dra slutsatsen att fyllot icke fick några fysiska skador av betydelse. Ett faktum som är klart imponerande. Poliskvinnans hantering och gripande av fyllot kan ses som ett skolboksexempel på hur en ensam poliskvinna, med hund, kan gripa ett våldsbenägen fyllo enligt principen om minsta möjliga våld. Beundransvärt!
Citera
2013-07-21, 04:08
Medlem
DN kommentarer i huvudledare:

" ...

Det är svårt att föreställa sig någon annan myndighet eller offentlig verksamhet som efter ett avslöjande av motsvarande allmänintresse, en kärnkraftsincident till följd av en berusad medarbetare eller en handläggare på Migrationsverket som sålt uppehållstillstånd, skulle säga på samma sätt som polisen. Alltså att vi finner inte något skäl att kommentera det här under en helg. Och sedan senare: att nej, personen i fråga är inte avstängd och det angår er inte varför vi låtit henne jobba vidare i samma befattning.

För det angår visst oss. Och det finns alla skäl att den ytterst ansvariga svarar på frågor om händelsen om det så är helg eller mitt i natten. Allt detta angår oss, därför att det är vi – medborgare i Sverige – som får leva med konsekvenserna om berusade medarbetare inom kärnkraftsindustrin tillåts arbeta vidare eller om bedragare på Migrationsverket säljer uppehållstillstånd till människor som inte ska ha några. Precis som det är vi som får leva med konsekvenserna om en polismyndighet utrustar en person som har dåligt omdöme och ringa impulskontroll med pistol, batong och hund."

"Polismyndigheten gör anspråk på att vara en lärande organisation. Det är den inte. Måhända är det naivt att hoppas att polisen efter denna vecka av omfattande kritik lär sig någonting. Som att medierna och polisen är en del av ett och samma demokratiska samhälle. Att journalisterna är en länk mellan myndigheten och det folk den är satt att tjäna. Och inte en fiende som ska sättas på plats."

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/hog-tid-att-tanka-om/
Citera
2013-07-21, 04:15
Medlem
GP:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1846675-problem-med-attityden
Citera
2013-07-21, 07:36
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Poliskvinnans hantering och gripande av fyllot kan ses som ett skolboksexempel på hur en ensam poliskvinna, med hund, kan gripa ett våldsbenägen fyllo enligt principen om minsta möjliga våld. Beundransvärt!
"Minsta möjliga våld" Vi talar om en man som inte gjorde annat motstånd än att han vägrade lyda polismannen. Han slogs inte, han fäktade inte med armarna och krängde inte med kroppen. Han bara stod där. För att nedläggning och gripande av mannen skulle möjliggöras så använde kvinnan 13 batongslag, vissa med tvåhandsfattning, samt upprepade bett från polishund.

Nej käre idiot. "Minsta möjliga våld" hade varit en nedläggning medelst ett grepp.

Oavsett om du tycker att poliskvinnan hade orsak till att använda det här våldet eller ej så kan du inte anse att det var med "minsta möjliga våld". Möjligen var detta "minsta möjliga våld" för poliskvinnan, hon kanske inte hade eller ansågs sig ha fysisk styrka och kompetens att lägga ner mannen med ett grepp. Det är, som jag skrivit många gånger förut, oftare som fysiskt svaga och våldsinkompetenta poliser och ordningsvakter tar till för mycket våld än att de fysiskt starka och våldskompetenta gör det. För den senare gruppen behöver oftast inte ta till batonger, pistoler och hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in