2013-07-20, 22:31
Medlem
Gatuplans avatar
I ett annat forum klistrade jag in en länk som jag trodde gick till min profil. Nu såg jag att länken går till översikten av en annan medlems profil. Och i det sammanhanget jag länkade var det ingen rolig fellänkning, kan man säga. Man vill sällan stå för alla inlägg som nån annan skrivit...

Den felaktiga länken hade samma ändelse-nummer som en tråd som jag har startat, fast med tillägget "lp" (tror jag) i slutet. Vad kan ha hänt? Tror inte att jag både trodde att länken till tråden var länken till profilen, och även råkade komma åt tangenterna L och P, vid samma länkningstillfälle.

Ändras länkarna till ens profil vid något stadie?
Citera
2013-07-20, 22:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
lp står för last poster i en specifik tråd. Använder du en sådan länk så kommer du alltså till användaren som postat senaste inlägget i en tråd. Ska du länka till en användare ska du ha en länk av typen www.flashback.org/u?????
Citera
2013-07-20, 22:50
Medlem
Gatuplans avatar
Det gör inte saken mycket bättre, men förklarar saken.

Hur kan jag ha trott att det var länken till min profil - var hittar man "last poster"-länkarna?
Senast redigerad av Gatuplan 2013-07-20 kl. 23:05.
Citera
2013-07-20, 23:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
Det gör inte saken mycket bättre, men förklarar saken.

Hur kan jag ha trott att det var länken till min profil - var hittar man "last poster"-länkarna?
Gå ut i ett forum där du har en massa trådar listade. Vid varje tråd står vem som postat senaste inlägget, och där hittar du länken.

Vad funktionen kan tänkas användas till har jag dock inte en aning om, det verkar mest skapa förvirring.
Citera
2013-07-20, 23:18
Medlem
Gatuplans avatar
Så det var förmodligen från listan över senaste inlägg som jag kopierade länken.

En liten katastrof. Sitter och ryser när jag läser igenom vad den medlem som folk har trott varit jag har skrivit.

Men bara att bita ihop och gå vidare...
Citera
2013-07-20, 23:37
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Så det var förmodligen från listan över senaste inlägg som jag kopierade länken.

En liten katastrof. Sitter och ryser när jag läser igenom vad den medlem som folk har trott varit jag har skrivit.

Men bara att bita ihop och gå vidare...

Posta ett nytt inlägg i tråden så blir du last-poster igen. Se till att det är ett relevant on-topic-inlägg bara
Citera
2013-07-21, 00:11
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Posta ett nytt inlägg i tråden så blir du last-poster igen. Se till att det är ett relevant on-topic-inlägg bara

Som tur var har jag haft möjlighet att redigera alla tidigare postade felaktiga länkar på de andra ställena. Så jag behöver inte bekymra mig för eventuella Socker-Connys som dyker upp i tråden och postar ännu nyare inlägg+blir förväxlade med mig.

Men Flashback: Kan vara värt att ändra detta? Den som tittar på sin egen profil bör väl kunna vara säkra på att länken som visas i adressfältet aldrig ska kunna gå till en ANNAN medlems profil vid ett senare tillfälle.
Citera
2013-07-21, 08:30
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Som tur var har jag haft möjlighet att redigera alla tidigare postade felaktiga länkar på de andra ställena. Så jag behöver inte bekymra mig för eventuella Socker-Connys som dyker upp i tråden och postar ännu nyare inlägg+blir förväxlade med mig.

Men Flashback: Kan vara värt att ändra detta? Den som tittar på sin egen profil bör väl kunna vara säkra på att länken som visas i adressfältet aldrig ska kunna gå till en ANNAN medlems profil vid ett senare tillfälle.
Jag kan hålla med om att det verkar onödigt att ha den funktionaliteten. Den enda anledningen blir väl att göra antalet databasefterfrågningar mindre eftersom man inte behöver hämta senaste postarens user-ID för varje tråd på framsidan, men eftersom man behöver hämta kontonamnet ändå borde det inte vara så farligt. Men jag har såklart ingen aning om hur det är kodat i detalj.
Citera
2013-07-21, 08:42
Medlem
Gatuplans avatar
Fler som hittar sin sida via översikten av senaste inläggen, och tror att den länk som adressfältet visar är den korrekta, kommer göra detta misstag. De flesta synar inte och blir inte misstänksamma mot en länk som råkar ha ändelsen "lp".

För de framtida fallens skull, skulle man alltså kunna göra något åt detta (JAG är definitivt medveten om det, nu). Det är inte många som i andra forum gör länkningen "Här är mina inlägg på Flashback", men om man gör det, så är det inte kul att bli förväxlad med den som råkar ha skrivit det senaste inlägget i en viss tråd.

Om det är möjligt, så skulle jag uppskatta att få se statistik på hur många som via externa länkar har klickat in sig på min allmänna profil - det vill säga https://www.flashback.org/u807009 - sedan jag registrerade 2013-05-07. För att få veta hur stor skadan är (eller skulle kunna vara, beroende på vem som skrivit det senaste inlägget i en viss tråd vid besökstillfället...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in