2013-07-20, 07:06
Medlem
Det är en blå p-skylt med ett tidstilläggskylt under som bara innehåller 2 rader. Jag förstå att raderna avser parkeringstid vardagar och lördagar men hur är det med söndag? Är det friparkering eller parkeringsförbud?
Citera
2013-07-20, 07:19
Medlem
BalleFjongbergs avatar
Har för mig om inte minner sviker att om det inte står något om söndag så är det fri parkering.
Citera
2013-07-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det är en blå p-skylt med ett tidstilläggskylt under som bara innehåller 2 rader. Jag förstå att raderna avser parkeringstid vardagar och lördagar men hur är det med söndag? Är det friparkering eller parkeringsförbud?

Visa en bild?
Citera
2013-07-20, 08:44
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om det inte finns några andra tilläggstavlor så gäller fri parkering under söndagar.
Citera
2013-07-20, 09:06
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Om det inte finns några andra tilläggstavlor så gäller fri parkering under söndagar.

Var inte så säker på det. Det är en ganska luddig beskrivning av hur skylten ser ut från Carmas sida.

Vad är det som säger att första raden är vardag utom vardag före söndag- och helgdag och andra är vardag före söndag och helgdag?

Men säg att du har rätt, det är tillåten parkering mellan tiderna som anges på tilläggstavlan. Vad är det övrig tid då? Också fri parkering? Vad gör då tilläggstavlan för nytta?

Så, det intressanta, är ju att veta hur det ser ut på platsen. Hur ser vägmärket innan ut?
Citera
2013-07-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Visa en bild?

Har tyvärr ingen bild därifrån men hittad en liknande bild: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafik/parkering/img/boendepark.gif

Skylten liknar den men har bara de 2 överste skyltarna och har ingen "avgift".
Citera
2013-07-20, 09:58
Medlem
Citat:
Har tyvärr ingen bild därifrån men hittad en liknande bild: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafik/parkering/img/boendepark.gif

Skylten liknar den men har bara de 2 överste skyltarna och har ingen "avgift".

Men hur är det med ev. vägmärken innan på gatan då? Ev. förbudsmärken? Korsningar? Vilken gata är det så man kan kolla på exempelvis hitta.se?
Citera
2013-07-20, 12:46
Medlem
Blir inte betydelsen i så fall:

[P] - parkering alla dagar, dygnet runt
[tidsskylten] - men bara dessa tider (vardag och dag före sön- och helgdag)

Med tanke på funktionaliteten att tilläggstavlan hänvisar till huvudtavlan [P].

Och i så fall är parkering bara tillåten under de angivna tiderna, annars parkeringsförbud.
Citera
2013-07-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Blir inte betydelsen i så fall:

[P] - parkering alla dagar, dygnet runt
[tidsskylten] - men bara dessa tider (vardag och dag före sön- och helgdag)

Med tanke på funktionaliteten att tilläggstavlan hänvisar till huvudtavlan [P].

Och i så fall är parkering bara tillåten under de angivna tiderna, annars parkeringsförbud.

Ja, klart är ju att man bara får parkera mellan tiderna, men vad gäller det övriga tiden? Det vet vi ju inte, eftersom TS inte kommit med någon gatuadress eller berättat vad det är för vägmärke innan stolpen som skylten P med tidsangivelserna sitter på.

Att komma och säga att man inte får parkera är ju en enkel gissning, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett parkeringsförbud, det kan ju även vara ett stoppförbud - och på ett stoppförbud får man ju knappast parkera.

..åtminstone fick man inte det när jag jobbade med parkeringsövervakning för några år sedan, och det får man nog inte idag heller göra.
Citera
2013-07-20, 14:50
Medlem
Jag lyckades hitta gatubilden med skylten t.o.m! Det är gamla Tuve vägen 20-24 i Göteborg. Skylten borde vara synlig direkt annars är det parkeringen längst vägen på andra sidan gatan från där man stå. Man kan behöva zooma in lite. Det är parkeringen där den gråa volvon(närmaste bilen) stå.http://www.hitta.se/karta#vad=diesel&var=göteborg&sm=3&center=6406455: 1270166&zl=9&type=streetview&heading=89.75&from=1& pageCount=20&bounds=6406373:1269820,6406538:127051 2
Senast redigerad av Carma 2013-07-20 kl. 14:53.
Citera
2013-07-20, 15:27
Medlem
Citat:
Jag lyckades hitta gatubilden med skylten t.o.m! Det är gamla Tuve vägen 20-24 i Göteborg. Skylten borde vara synlig direkt annars är det parkeringen längst vägen på andra sidan gatan från där man stå. Man kan behöva zooma in lite. Det är parkeringen där den gråa volvon(närmaste bilen) stå.http://www.hitta.se/karta#vad=diesel&var=göteborg&sm=3&center=6406455: 1270166&zl=9&type=streetview&heading=89.75&from=1& pageCount=20&bounds=6406373:1269820,6406538:127051 2

Det här visar på vikten att ge fullständig information. Du sa inget om att det stod en timme på skylten... Om jag tolkar det rätt betyder att du får stå där en timme de angivna tiderna men fritt övriga tider (dock högst 24h, som vanligt).
Citera
2013-07-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det här visar på vikten att ge fullständig information. Du sa inget om att det stod en timme på skylten... Om jag tolkar det rätt betyder att du får stå där en timme de angivna tiderna men fritt övriga tider (dock högst 24h, som vanligt).

Ja, infon "1 tim" på tilläggstavlan förändrar hela betydelsen.

24-timmarsregeln gäller förresten enbart helgfri vardag utom dag före helgdag. På helgdag och dag före helgdag är det fri parkering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in