2013-07-19, 18:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Smickrande att få ställas ut förvisso men kan man inte i så fall få slippa att dras med
den sistnämnde där...? Har svårt för den filuren nämligen...

Sedan är det ju allt lite lustigt det här såsom det framställs med en annan: det är precis
som att man företräder någon ytterst extrem åsikt i det här caset som avhandlas, som
om det vore helt bisarrt att tro på det man gör.
Men så är det ju inte egentligen om du tänker efter lite.
Vad du och andra än försöker inbilla trådläsarna så är det fortfarande den allmänna
uppfattningen att rätt man togs även om denne sedan kom att bli frikänd i en andra instans.

Kan du bevisa motsatsen så gör gärna det.
I vilket läger jag hör hemma? Bland de skralt pålästa sofftyckarna eller inom polisen?
Eller vilket?
Det tänker jag hålla hemligt.
I sinom tid, uppstoppad och elegant utställd på det där museet som du talar om, låter det
sig avslöjas...
Vilken avdelning på museet ska du själv ställas ut på? Bland polisspårsföreträdarna eller vad
är det nu du tror ligger bakom "vårt" gamla mord?

Edit: Det här är för övrigt bara ett av många kriminalfall jag kommit att intressera mig för
genom åren.

Jo, att tro på det officiella påståendet att Christer Pettersson sköt Palme är bisarrt i dag, det påståendet har drivit så långt från den kända verkligheten att det faktiskt är bisarrt. Och nej, tron på gärningsman Pettersson är inte allmänt tankegods i dag. Det var för länge, länge sedan, men inte i dag. Du frånkänner allmänheten normal tankeförmåga med det antagandet vilket naturligtvis är lätt gjort, men inte i det här fallet - att gemene man och kvinna har alldeles klart för sig att CP inte sköt OP kan du utgå ifrån. Du/ni som har den uppfattningen är unikum.
Citera
2013-07-19, 18:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Dessa mystiska Walkie/talkie-män har kommit och gått i den här tråden, men vad av
substans finns det egentligen i dessa uppgifter om såna figurer uppehållande sig lite
här och var i fredagskvällen? Vad anser nuvarande utredarna om dessa iakttagelser?
Hur mycket är det värt? Som Jake skrev. Om en enda av dessa har med MOP att göra så faller den ensamme gärningsmannen. I fallet Ulla Strömbäck-Larsson har PU direkt försökt förtala henne genom att kalla henne för en baglady. Vare sig hennes, Thelestams, Carlboms uppgifter eller iaktagelserna från Tunnelgatan/Olofsgatan har någonsin utretts på ett seriöst sätt.

Men hur det nu än var med den saken så hann en ensam, mordlysten filur före...

: http://www.atlantisbok.se/layout/detail.php?id=7553

Jag har i granntråden tålmodigt svarat på din fråga varför jag inte ser Christer Pettersson som gärningsman. Nu skulle jag vilja att du utvecklar hur du tror mordet har gått till?

Gör CP det på egen hand eller har han medhjälpare?

Är det första gången morddagen som CP ser paret Palme utanför Grand vid 21-tiden den?

Vár när och hur får CP tag i ett mordvapen?

Var uppehåller sig CP under tiden filmen pågår?

Tror du CP är Grandmannen?

Följer CP efter paret Palme från Grand söderut på sveavägen?

Hur,när och från vilket håll tar han sig till Dekorimahörnan?

Hur tar han sig från mordplatsen hem till Rotebro?

Vad tror du det beror på att TK-kontrollen MOP-kvällen på Sigge Cedergren är manipulerad?

Var nu snäll att presentera de fakta som finns för din teori att CP är skyldig till MOP.
Citera
2013-07-19, 19:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej, Klas Lund har nog aldrig varit aktuell för Stay-Behind. Han har hela tiden haft sin egen agenda. Men SB eller dess efterföljare behöver ideologiskt motiverade psykopater av en viss sort, som nöjer sig med en underordnad roll och som känner sig trygga i den rollen med det massiva stöd som de har bakom sig.

Man behöver inte tro att Stay-Behind någonsin varit legitimt under ytan eller att det någonsin funnits planer på att lägga ner verksamheten. Det finns många hemska fiender även sedan Ryssland blivit kapitalistiskt. Och vem menar du skulle ge mig det där nackskott? Curt-Steffan Giesecke?

Jag misstänker att du lever i det förgångna...

Lever i högsta grad i nuet , men har ett mycket gott minne. Glömmer därför inte för en sekund de diktaturkramare och massmördardyrkare som visat upp sig i svensk efterkrigstid. Både de röda de och de bruna.

Givetvis skulle inte Curt-Steffan Giesecke skjuta dig, nu gör du dig löjlig.
Hans Stay Behind har för en hemlig organisation extremt få mord på sitt samvete. Det är iofs en mycket intressant fråga om vårt lands hemliga tjänster likviderat någon och den förtjänar all energi för att utredas. Men det gäller att behålla perspektivet.

När det gäller avlivning av motståndare finns det organisationer som har en helt annan statistik. I absolut topp finns Jan Guillous arbetsgivare KGB. Deras offer räknar vi i miljoner. De allra flestas brott var att bara finnas till. Andra dömdes med fiffiga paragrafer som "Hustru till folkfiende" vilket dock "bara" renderade tio år i GULAG.

Ifrån KGB och deras systerorgan hade nackskottet kommit. En frimodig tidskrift som Grobladet hade inte setts med blida ögon av Lubjankas företrädare, samhällsfarlig, revisionnistisk och omstörtande hade omdömet blivit.

Stämmer att Ryssland är farligt även om det inte står SOVJET på skylten. Det sitter i Vladimir Putin en Tjekist på tronen i Kreml, vilket vi med all tydlighet sett med domen i veckan.
Citera
2013-07-19, 19:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
En del av dessa nazistiska grupperingar jagas helst säkert av polisen, som tex efter morden i Malexander, medan andra har ganska fritt spelrum. Undrar om det finns någon lista på alla mord som begåtts i Sverige de senaste trettio åren av personer med högerextrema åsikter? Jag vet flera fall där sparkar mot huvudet har förvandlats till vållande till någons död. En hel mängd prejudikat har tagits fram vilka kan användas för att fria våldsmän: som rör huvudmannaskap, förmildrande omständigheter, vittnens otillförlitlighet, ...

Jag har ingen idyllisk bild av vårt "samhälle" utan ser kriminella undertoner i det mesta.
Ett av morden med nazistiska förtecken begicks 1995 på 14-årige John Hron.
Sällsynt vidrigt dåd där offret bokstavligt talat sparkades och slogs ihjäl under ett
utdraget förlopp. Gärningsmännen kom undan tämligen lindrigt.
I8 år efter detta fruktansvärda brott är det faktiskt känsligt att skriva om det, vilket jag
råkade göra igår och klassade dådet som ett av landets värsta.
Då fick jag ganska omgående höra att som ett sådant kunde det knappast räknas och
sedan görs somliga ansträngningar att försöka avpolitisera dådet, föminska det till ett
"vanligt" fylledåd och så naturligtvis infinner sig per automatik högljudd klagan på varför
man inte nämner samtidigt alla hemska brott som invandrare begått mot svenska medborgare.
Det hade jag redan gjort i och för sig men det hade tydligen inte observerats.

Sedan tyckte någon att det var närmast en "rättsskandal" att man utdömde "hela" 8 år till
den drivande kraften i den utdragna och dödliga misshandeln av 14-åringen John Hron.
Alla inblandade är nu frisläppta sedan länge och lever sina liv till skillnad från 14-åringen
som inte fick så lång tid att vara här på jorden. Hans gravplats, stenen, har vandaliserats
i omgångar. En av förövarna bildade för övrigt nazistiska "Ariska Brödraskapet.
Förhoppningsvis har straffen man fick avtjäna för det besinningslösa mordet fått de skyldiga
på bättre tankar.

Det märks i vart fall att somliga inte gillar riktigt att bli påminda om det här dådet och att
det var unga män, bekännande sig till den våldsförhärligande nazistiska ideologin, som
utförde det.
Lika vidrigt är förstås mordet på nationalisten D. Wretström begångna av andra krafter med
annan politisk uppfattning.

Det vänsterextremistiska våldet finns här men det högerextremistiska likaså.
Men åtminstone på det här forumet gör man tydligen bäst i att undvika att beröra det senare.
Det väcker så mycket reaktioner...

Här är förresten om fallet John Hron:

http://www.nizkor.org/hweb/people/h/hron-john/medical-outer-sw.html
http://cmj.blogg.se/andrasidan/2007/october/detta-ar-sa-hemskt.html
Citera
2013-07-19, 20:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har i granntråden tålmodigt svarat på din fråga varför jag inte ser Christer Pettersson som gärningsman. Nu skulle jag vilja att du utvecklar hur du tror mordet har gått till?

Gör CP det på egen hand eller har han medhjälpare?

Är det första gången morddagen som CP ser paret Palme utanför Grand vid 21-tiden den?

Vár när och hur får CP tag i ett mordvapen?

Var uppehåller sig CP under tiden filmen pågår?

Tror du CP är Grandmannen?

Följer CP efter paret Palme från Grand söderut på sveavägen?

Hur,när och från vilket håll tar han sig till Dekorimahörnan?

Hur tar han sig från mordplatsen hem till Rotebro?

Vad tror du det beror på att TK-kontrollen MOP-kvällen på Sigge Cedergren är manipulerad?

Var nu snäll att presentera de fakta som finns för din teori att CP är skyldig till MOP.
Du får ursäkta så mycket men jag har faktiskt råkat missa att kolla upp CP-tråden och vad
du svarat där.
Nu ska jag försöka besvara dina frågor så gott det går gällande "våran" Chrille och mordet på OP.

1. Han gör det helt på egen hand. Men i bakgrunden "lurar" herr Tingström. Han har "inspirerat"...
2. Ja sannolikt.
3. Vapnet införskaffas troligen hos SC. CP kan ha haft revolvern på sig redan när han infann
sig vid 9-tiden vid Grand men mer sannolikt är nog att han pallrade sig bort till Cedergrens lya
en kort stund efter att han observerat makarna Palmes ankomst till biografen och bestämt
sig för att försöka utföra ett attentat efter filmens slut.
4. Bra fråga. Han lär i alla fall ha stått ett bra tag och inväntat filmens slut. Hur länge är
svårt att veta. Var han dessförinnan uppehållit sig får du kanske fråga herr Fylking om,
han känner kanske till detaljerna lite bättre än en annan...Han fick ju höra rätt så mycket
om vad som hände mordkvällen från huvudpersonen himself som bekant...
5. Ja. CP är "Grandmannen" liksom han är "Dekorimamannen".
6 och 7. Han följer efter från det att man lämnar biografen och när makarna går över till andra
sidan Sveavägen för att kolla en stund i ett skyltfönster så passar CP på att skynda över
han med och ställer sig sedan vid Dekorimahörnan och inväntar makarnas ankomst.
8. Efter mordet gömmer han sig en bra stund inne på Johannes kyrkogård och kommer
slutligen att ta sig hem på det sätt som han har berättat för nämnde Fylking strax innan
sin död 2004.
9. Kan inte svara på det.

Fakta: (Hur hopplöst tjatigt det än låter) Utpekad av huvudvittnet som är helt
övertygad om hans skuld. Indicierna är av det slaget att det leder fram till att den
misstänkte lagförs, blir åtalad och dömd för mord. Överklagar och frikänns.
Resningsansökan till Högsta Domstolen avslås. Och CP sviker sitt löfte till Fylking med
produktionsgänget att avstå alkohol ifall det icke sker ett beviljande och skålar istället
i Champagne och fortsätter supa som vanligt. CP erkänner omsider mordet. Tar tillbaka
och erkänner igen. Obeslutsam herre minsann, en riktig lustigkurre som driver med den
svenska rättvisan och tjänar plenty of Money på eländet också.
Det kan också påminnas om att vittnena Morelius, Ljungkvist, är tämligen övertygade om
att CP var den skyldige till dådet för att inte tala om det grymt nedgjorda vittnet LG som
till och med ska ha sett mordet utföras eller kommit precis ögonblicken efteråt.
Men det är klart - finska flickor är mer trovärdiga än en person med ett brokigt förflutet
med kriminalitet och droger.

Bättre svar än så här blir det inte ikväll. Ingen bryr sig vad jag än skriver ändå.
Vi står miltals från varandra. Och kommer aldrig att mötas i samförstånd och enighet om det här.
Citera
2013-07-19, 20:58
Medlem
Citat:
Men SB eller dess efterföljare behöver ideologiskt motiverade psykopater av en viss sort, som nöjer sig med en underordnad roll och som känner sig trygga i den rollen med det massiva stöd som de har bakom sig..

Om nu det som Jallai kallar AGAG är en avläggare av Stay Behind, vilket det med all
sannolikhet är, så stämmer karaktäristiken ovan bra. Ett gott exempel på en sådan
person kan vi se på foto i Dammegårds bok på sidan 470.
Citera
2013-07-19, 21:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Här är ett axplock av vad vittnen hört walkie/talkie-männen säga.

"Das auto, das auto!" alldeles efter mordet
"Nu kommer dem...gör vad du ska" minuter före mordet på mordplatsen
"Objektet är på Sveavägen, påbörja operation Alfa" fyra minuter före mordet på Drottninggatan

Men nej, det har säkert ingenting med mordet att göra. Låt oss fokusera på Roger Östlund istället.
Och hur har dom här uppgifterna kommit att värderas av utredningsfolket genom åren?
Hur serösa bedömer man dem som? Har det lett fram till någonting konkret?
Har någon av alla dessa iakttagelser legat till grund för misstanke i någon bestämd riktning?
Vilken reell bäring på Palmemordet har någon av uppgifterna om män med lustiga
pratmackapärer av ansenlig storlek haft egentligen?

Jag tycker att en samlad bedömning av iakttagelserna ger vid handen lite att de svävar
något fritt om man uttrycker det så...
Citera
2013-07-19, 21:25
Medlem
Citat:
Och hur har dom här uppgifterna kommit att värderas av utredningsfolket genom åren?
Hur serösa bedömer man dem som? Har det lett fram till någonting konkret?
Har någon av alla dessa iakttagelser legat till grund för misstanke i någon bestämd riktning?
Vilken reell bäring på Palmemordet har någon av uppgifterna om män med lustiga
pratmackapärer av ansenlig storlek haft egentligen?

Jag tycker att en samlad bedömning av iakttagelserna ger vid handen lite att de svävar
något fritt om man uttrycker det så...

Hela din skrivning ovan bygger ju på antagandet att PU verkligen seriöst strävar
efter att få fram sanningen om MOP. Men många numera tror ju att det är precis
tvärtom, nämligen att dess uppgift är att sopa vissa spår under mattan, eftersom
de är alldeles för känsliga för t ex som säger rikets säkerhet.
Citera
2013-07-19, 22:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Hela din skrivning ovan bygger ju på antagandet att PU verkligen seriöst strävar
tvärtom, nämligen att dess uppgift är att sopa vissa spår under mattan, eftersom

Både effektivt och bekvämt att gömma sig bakom påstående om rikets säkerhet när det i själva verket handlar om vissa inblandades personliga säkerhet. De riktiga spåren i den här härvan leder, bland annat, rakt in i socialdemokratins hjärtland - Olof Palme mördades med delaktighet av sina egna. Han blev förrådd. Bröderna Palmes enträget upprepade mantra om Christer Pettersson som faderns mördare är ett oöverträffat exempel på ynkrygghet vilket drar berättigad skam över återstoden av familjen Palme. Svårt att finna ord för vad man känner.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-19 kl. 22:07.
Citera
2013-07-19, 22:23
Medlem
Citat:
Dessa mystiska Walkie/talkie-män har kommit och gått i den här tråden, men vad av
substans finns det egentligen i dessa uppgifter om såna figurer uppehållande sig lite
här och var i fredagskvällen? Vad anser nuvarande utredarna om dessa iakttagelser?
Hur mycket är det värt? Har det någon relevans till fallet överhuvudtaget?

Kring Algernons dramatiska död nere i tunnelbanan finns det onekligen frågetecken
men ifall han bragts om livet behöver det inte nödvändigtvis ha någon koppling till
dådet på Sveavägen. Engström i sin tur och hans förehavanden må vara lite egendomliga
men han är i vart fall inte mördaren hur mycket en viss Jallai påstår annat i sin
konspirationsthriller om mordet.

Jag har sagt det åtskilliga gånger förut: det kan mycket väl ha funnits långtgångna planer
på en likvidation av vår statsminister, involverande krafter från högerextremistiska håll.
Det fanns så mycket hat och antipati gentemot OP så det vore nästan konstigt annars.
Men hur det nu än var med den saken så hann en ensam, mordlysten filur före...

Utvärdera dig själv, bäste Jake, och ditt frenetiska avfärdande av min "mördarkandidat",
och till hjälp i detta ska jag vara snäll och tipsa om en nyttig och upplysande bok som
en välbehövlig kontrast till de besatta konspirationsnissarna Krantz och Anérs alla
verklighetsfrånvända textmassor i bokform liksom paranoide Nojnäs litterära bidrag
gällande fallet: http://www.atlantisbok.se/layout/detail.php?id=7553

På vilket sätt är Borgnäs nojig menar du? Han lägger ju inte fram någon egen teori utan gräver fram en mängd frågetecken i utredningen som behöver rätas ut.

Som jag ser det finns det ju ingen större poäng med att du postar inlägg i denna tråd, även om det naturligtvis står dig fritt att skriva. Däremot är du off topic i det mesta du skriver. Du får gärna fortsätta tro på en hysterisk kvinnas vittnesmål som lägger till fler detaljer i sitt vittnesmål i varje förhör, men håll dig till den tråd där du hör hemma. Denna tråd handlar om konspirationer och alternativa teorier...men när du ändå är här kan du väl svara på lite frågor:

Lars Jeppsson då. Som står i trappan och är bekant med C.P men som inte känner igen honom. Din förklaring är?

Mannen som sköt hade enligt de flesta vittnen lång kappa/rock. C.P hade jacka. Din förklaring är?

Tre, om inte fyra, män flyr från mordplatsen i olika riktningar. De ses av ett flertal vittnen. Din förklaring är?

Roger Östlund placerar C.P vid Grand. Dock är det ju bevisat att Östlund kommer till biografen efter 23.20 vilket skulle ge C.P ett alibi. Din förklaring är?

Håller med Jake Clawson. Utvärdera dig själv, Grandioso.
Citera
2013-07-19, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Har funderat en del över om tullen tipsas om PO Karlssons ankomst och vem som isf gör det.
Carl-Gustaf Östling är ett alternativ. Han vet bevisligen när och var PO ska ta sig in i Sverige med utrustningen som Östling själv varit med om att skaffa fram.
Den anledning jag ser till detta skulle vara att Östling agerade med PG Näss goda minne för att störa Ebbe Carlsson och därmed regeringens inblandning i PU. Sedan kan man ju undra om han verkligen skulle sätta sin lärljunge PO på det hala. Men isf inte första gången ändamålen helgar medlen.
Tänker lite högt i sommarkvällen, men det ska ju göras det också.
Citera
2013-07-19, 23:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Jag hade innan jag läste ditt inlägg just tänkt ta upp det här:
Till skillnad från de flesta deltagare här så har jag uppfattningen att man från dag ett
haft en uppriktig vilja att lösa det här mordet på ett korrekt sätt oavsett mot vilken
eller vilka krafter utredningsarbetet ledde fram till i slutändan.
Det har inte medvetet placerats ut några villospår, det har inte mörkats ifall spåren pekar
mot några "känsliga" håll såsom grupperingar inom polisväsendet eller utländska krafter
inom någon underrättelsetjänst eller så.

Koncentrationen kring PKK ett bra tag uppstod vidare helt enkelt därför att somliga
snedseglare inom utredningen, föga bevandrade i det spaningsarbete de åtagit sig,
kom helt fel på det och övervärderade uppgifter de blivit tillhandahållna.
De som var fixerade vid detta spår hade nog en ärlig tro på att de nu var rätt ute och
agerade därefter. Helt huvudlöst visade det sig dessvärre...
Namn i sammanhanget behöver inte nämnas skonsamt nog, de är bara alltför välbekanta...

Under den långa processens gång har otaliga misstag begåtts förvisso.
Några av dessa misstag är knutna till hanteringen av Lisbet Palme efter introducerandet av
CP på banan. Att man tillät henne att få sin vilja igenom beträffande icke genomförd
bandupptagning, att konfrontationen med Pettersson lämnar en hel del i övrigt att önska.
Taffligt, amatörmässigt, oacceptabelt.

Samarbetet mellan olika aktörer i ärendet har inte fungerat tillfredsställande.
Salige Holmér gick inte så bra ihop exempelvis med en viss åklagare. En konflikt som ledde
fram till länspolismästarens avgång efter magplasket med PKK-spåret.

När så man fick korn på Pettersson och alla ansträngningar fokuserades åt det hållet så
var det därför att man kände alltmer att här hade man till slut prickat rätt.
Det var inte någon betydelselös buse som i desperation grävdes fram ur det alkoholdränkta
förortsträsket och som skulle sättas dit vad som än krävdes och för att dölja något
annat, en helt annorlunda "större" sanning som måste förbli hemlighållen för det svenska
folket till varje pris.
Nej, dåvarande utredningsfolket var övertygat om att det var just denne aggressive strulpelle
med ett IQ på 130 som var den man som agerat på Sveavägen i sena februarikvällen.
Besvikelsen måste varit rejält tilltagen när han slutligen kom att frikännas eftersom man
haft denna starka övertygelse om hans skuld. Så här skulle det ju inte behöva gå...

Ja, jag är "naiv och godtrogen" nog att inte misstänka några större oegentligheter i
ärendet, att man inte försöker föra folket bakom ljuset, vilseleda eller annat otrevligt fuffens
i akt och mening att förhindra en "farlig sanning" från att bli offentliggjord.
Där skiljer vi oss åt markant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in