2013-07-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Enligt tidigare uppgifter i tråden och via en pm så verkar det som KJa pappa skulle ha varit på tjänsteresa till den 17/5. Nu blev det tydligen inte så utan han kom tydligen hem redan på kvällen den 16/5. Sedan tidigare ha jag fått två pm ang myndighetspersonen som på sin fritid skulle ha kollat i ödehuset och konstaterat att kring den 13/5 skulle luckan ha varit öppen, samt att det inte fanns några ben i rummet innanför luckan. Sen har jag även pm:are som skriver att en minderårig observerat två personen vid ödehuset den 16/5 på kvällen, varav en av dessa ska ha varit KJ. Detta vittne vallades i området den 30/5.

OM det är nu är hans far som varit med honom där den 16/5, vad gjorde de där då? En förklaring kan vara att KJ ville att pappan skulle följa med för att på något sätt visa att ödehuset var tomt, men att KJ sett något skumt där. Säkert hade han även berättat att han varit med på tidigare mps sök också för sin far. Kanske var det pappan som tipsade om att söka vid Mjösjöberget? Tror inte ett skvatt på att det var slump att några få från mps råkade hoppa in just genom denna lucka i detta hus den 20/5. Den andra förklaringen kan vara att han erkänt något för pappan och behövde hans hjälp.

http://m.expressen.se/nyheter/han-misstanks-for-mordet-pa-vatchareeya

"...
Expressen pratade dagen före gripandet med hans pappa som då var övertygad om sonens oskuld - och han påstod att polisen också var det.

- Han är i princip helt bortförd från utredningen. På det sättet så känns det ju skönt för mig, sa pappan.

..."

Man kanske inte ska läsa in någon undermening i svaret, men lägger man betoningen på 'mig' så låter det onekligen lite konstigt.
Citera
2013-07-19, 13:43
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
...Därav kan jag inte utesluta att mordet ändå skett i lägenheten, även om polisen avfärdat detta. Om GM sticker offret i hjärtat så att offret förblöder inom 5 minuter samt kan kontrollera blodflödet ut ur kroppen, så finns det en liten chans att inte mycket blod återfinns på brottsplatsen.

Det är nog bra att vara envis - men kanske inte som en röd gris Nej, mordet har definitivt inte skett i lägenheten. Åklagarna har besviket avfärdat detta. En blodfläck finns där, det stämmer, men jag har en känsla av att den är i pytteformat...
Citera
2013-07-19, 13:51
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundit
http://m.expressen.se/nyheter/han-misstanks-for-mordet-pa-vatchareeya

"...
Expressen pratade dagen före gripandet med hans pappa som då var övertygad om sonens oskuld - och han påstod att polisen också var det.
- Han är i princip helt bortförd från utredningen. På det sättet så känns det ju skönt för mig, sa pappan.

..."
Man kanske inte ska läsa in någon undermening i svaret, men lägger man betoningen på 'mig' så låter det onekligen lite konstigt.

Det pappan menar är nog att han tycker det är skönt för mig (som pappa) att sonen inte är misstänkt.
Citera
2013-07-19, 13:55
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det är nog bra att vara envis - men kanske inte som en röd gris Nej, mordet har definitivt inte skett i lägenheten. Åklagarna har besviket avfärdat detta. En blodfläck finns där, det stämmer, men jag har en känsla av att den är i pytteformat...

Min magkänsla är att mordet skett i ett nedlagt militärt bergrum och att ungdom som KJ är bättre orienterade i dessa stängda rum än någon guide för bergrummen eller myndigheten i Boden är. Nycklarna till det bergrummet har han förstås !!!

edit: Men man ska vara öppen för andra möjligheter. Lägenheten som mp kan polisen avfärda men inte i min värld.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-19 kl. 14:00.
Citera
2013-07-19, 14:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Det är väl, såvitt vi vet, bara händerna som saknas? Eventuellt kläder också? Har det framkommit om hon var helt naken när hon hittades eller inte förresten?

Nåja, händerna är ju synnerligen lätta att göra sig av med. Tror tyvärr inte dessa kommer att återfinnas. Förmodligen nedgrävda eller dumpade i någon sjö. Jag tror händerna kan ha tagits bort av bevisskäl.
Citera
2013-07-19, 14:25
Medlem
MossTrumss avatar
Att polis och åklagare avfärdat lägenheten som mordplats kan vara en förhastad slutsats.

Tänk följande scenario:

Ett tilltänkt offer ska styckas likt en kanin i ett studiesyfte. Offret luras till lägenheten och bakbinds, sätts i en badbalja mod Ä och sticks i hjärtat två ggr med en lång smal kniv sådan som finska samer tillverkar. Offret sitter i baljan tills hjärtat slutat slå. Sedan bärs offret i en plastsäck och badbaljan för sig ut ur lägenheten till platsen där styckningen av kroppen i studiesyfte ska ske.

Hur mycket blod finns då kvar i lägenheten?
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-19 kl. 14:29.
Citera
2013-07-19, 14:29
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Min magkänsla är att mordet skett i ett nedlagt militärt bergrum och att ungdom som KJ är bättre orienterade i dessa stängda rum än någon guide för bergrummen eller myndigheten i Boden är. Nycklarna till det bergrummet har han förstås !!!

edit: Men man ska vara öppen för andra möjligheter. Lägenheten som mp kan polisen avfärda men inte i min värld.

Fast om mordet skett i ett bergrum, varför då inte låta kroppen vara kvar där istället för att lägga det i ett hus där allmänheten hur enkelt som helst kan kika in då det ligger efter en populär promenadväg? Det låter inte alls sannolikt tycker jag.
Styckningen har skett på ett ställe där han inte vågar låta kroppen ligga kvar, förmodligen för att det brukar finnas folk på stället (en bostad, garage, populär plats). Han känner sig tvingad att flytta kroppen.
Citera
2013-07-19, 14:32
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Att polis och åklagare avfärdat lägenheten som mordplats kan vara en förhastad slutsats.

Tänk följande scenario:

Ett tilltänkt offer ska styckas likt en kanin i ett studiesyfte. Offret luras till lägenheten och bakbinds, sätts i en badbalja mod Ä och sticks i hjärtat två ggr med en lång smal kniv sådan som finska samer tillverkar. Offret sitter i baljan tills hjärtat slutat slå. Sedan bärs offret i en plastsäck och badbaljan för sig ut ur lägenheten till platsen där styckningen av kroppen i studiesyfte ska ske.

Tänk på att blodet som hittats i lägenheten kan finnas på en sak/klädesplagg/tillbehör. (Något materiellt som förts till lägenheten efter mordet).
Citera
2013-07-19, 14:34
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Fast om mordet skett i ett bergrum, varför då inte låta kroppen vara kvar där istället för att lägga det i ett hus där allmänheten hur enkelt som helst kan kika in då det ligger efter en populär promenadväg? Det låter inte alls sannolikt tycker jag.
Styckningen har skett på ett ställe där han inte vågar låta kroppen ligga kvar, förmodligen för att det brukar finnas folk på stället (en bostad, garage, populär plats). Han känner sig tvingad att flytta kroppen.

Det sannolika i scenariot är pappans militära bakgrund, att KJ växt upp kring fästningarna i Boden och genom pappan har kännedom om hemligheterna.

Skälet att flytta kroppen kan vara att KJ inser att förr eller senare öppnas de stängda rummen under en dag för den historiskt intresserade allmänheten och han vet aldrig om just det rummet han använt då öppnas.

Alltså tyckte KJ att resterna av kroppen bör flyttas därifrån och så blev det ödehuset där de skulle eldas.
Citera
2013-07-19, 14:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Tänk på att blodet som hittats i lägenheten kan finnas på en sak/klädesplagg/tillbehör. (Något materiellt som förts till lägenheten efter mordet).

Eller på manschettknapparna i en byrålåda efter att mordet skett.
Citera
2013-07-19, 14:41
Medlem
Citat:

Tänk följande scenario:

Om man dessutom tejpar insticksstället innan hugget med flera lager smetig tejp som sluter tätt så snart det blir hål i det; vattentätt. En allvarlig blödning kan ju förvisso i sig vara invärtes och inte ens vid artärblödning nödvändigtvis pumpa ut ur kroppen. Problemet med din hypotes är hur BO skulle bli tyst... Eller det kanske hon inte var? Enligt uppgifter på denna tråd sades någon granne till den misstänkte GM ha gett vittnesmålet att ett skrik hade hörts på kvällen den 4/5, var det inte så?
Citera
2013-07-19, 14:43
Medlem
Undra om åklagaren nånsin lyckas dra det här till åtal?

Känns ju aningen desperat att göra sök helt allmänt i terrängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in