2013-07-18, 09:22
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja du har rätt, jag slarvade lite med mitt svar. Ber om ursäkt.

Jag bodde i ett hus byggt på 50-talet, där bommade man sopnedkasten på 90-talet iaf. SENT 90-tal ska jag säga.
EDIT: Ingen fara!

Visst var det lyhört i det 50-talshuset? Det var väl så att man i princip kunde höra grannarna prata? Jag bodde nyligen i ett 60-talshus och det var så illa att man hörde konversationerna folk hade på våningen ovanför.

Vad tror vi om årtalet på I*as hus? Kan det vara 60-tal? Det är väldigt intressant, då det kan begränsa teorierna kring hur hon dödats (om det är lyhört kan man inte banka på hur som helst), vad för slags våld som ägt rum, om barnet var tyst eller inte. Det skulle verkligen tillföra mycket.
Citera
2013-07-18, 09:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken

Visst var det lyhört i det 50-talshuset? Det var väl så att man i princip kunde höra grannarna prata? Jag bodde nyligen i ett 60-talshus och det var så illa att man hörde konversationerna folk hade på våningen ovanför.

Vad tror vi om årtalet på I*as hus? Kan det vara 60-tal? Det är väldigt intressant, då det kan begränsa teorierna kring hur hon dödats (om det är lyhört kan man inte banka på hur som helst), vad för slags våld som ägt rum, om barnet var tyst eller inte. Det skulle verkligen tillföra mycket.
Huset byggdes 1953.

http://www.eidar.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=f33f96da-68e1-4c63-9b67-a5367ee30ed9

Bäckelyckan
Östra Margaretavägen 48-60, Norra Malögavägen 42
Citat:
Fakta Bäckelyckan
Balkong: Ja
Hiss: Ja/Nej
Parkering: Ja
Byggår: 1953
Avstånd Centrum: 3 km
Citera
2013-07-18, 09:33
Medlem
Detta är ett typiskt verk av AJ. Inget är planerat, han får ett raseriutbrott. Kan inte kontrollera sig när en person (tjej oftast) går emot hans vilja. Detsamma har hänt i hans tidigare dåd. Glöm inte att detta är en mycket belevad o intelligent herre, han har utbildning innom vården( känn på den du)Han har suttit inne för misshandel förr. Han har ovänner. Någonstans i hans huvud är han väl medveten om att något sådant här skulle kunna inträffa( även om det inte var avsikten just då) han behöver verkligen ha ett gömställe i fall att. Han har även mycket kontakter. Framför allt så har han en mor som kan gå i döden för honom. Ställer alltid upp oavsett vad han har gjort, försvarar alltid det aset! Hoppas vid min GUD att de kan sätta dit honom. Denna jävla grönsak
Citera
2013-07-18, 09:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken

Alltså jag har funderat lite på om det var lyhört i min lgh och antingen hade jag väldigt snälla tysta grannar eller så var det bra isolerat? Jag hörde barnen på våningen ovanför om dom sprang runt men inte så mycket ljud faktiskt från grannar så som prat. Fester hörde jag ju såklart, men det gör man ju alltid.

Jag har bott i ett till hus som var byggt på 50-talet. Där var det däremot väldigt lyhört (eller så var grannarna mer högljudda då dom talade?) Det här får en husexpert reda ut
Citera
2013-07-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazlada
"Tror inte på att brottet är planerat" Jag tror tvärt om. Burfåglarna sitter där dom sitter för att dom glömde stänga av sina telefoner. AJ hade inte med sig sin telefon (eller en annan som ingen vet användare på) Burfåglarna häktade för att dom inte kan förklara varför dom har varit på brottsplatsen. AJ släppt för att han inte kan bindas vid brottsplatsen. Bra planerat AJ! (ironi)

Det mest logiska förklaringen hittills, tycker jag.
Citera
2013-07-18, 09:40
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Sällar mig till de som tror att dådet var oplanerat men ser det som möjligt att bortskaffandet av kroppen följer en tidigare framspånad, mer eller mindre detaljerad, plan. Inte för att göra sig av med Id@, utan att för göra sig av med en kropp, vilken som helst.

Kan tänka mig att en samling våldsbenägna nassar mycket väl kan sitta och diskutera och drömma om att slå ihjäl t.ex. en misshaglig journalist eller en godtycklig icke arier, och hur sedan kroppen ska hanteras.

Om Id@ slogs ihjäl i vredesmod, kan GM haft i alla fall ramverket till plan att sätta i verket då hen insett vad hen gjort. Kan i så fall tänkas att kroppen undanskaffats på ett mer utstuderat sätt än vad både polis och trådskribenter antar.

Den brunna Volvon kanske aldrig använts för att frakta kroppen. Den har körts till platsen och tänts på av en av deltagarna, för att polis och MP ska bränna resurser på/kring Hunneberg (om det var planen så lyckades den), medans de två andra kör kroppen ut bland skogarna i sydväst i en laglig bil, med en körkortsinnehavare vid ratten. Om bilen mot all förmodan skulle stoppas av trafikpolis, så lär de få fortsätta sin färd om allt är i ordning; ingen vet ännu att Id@ är död.

Jag både håller med och inte håller med.
Har man aldrig tidigare mördat någon, så är det ändå en omskakande upplevelse. Beroende på hur pass mycket eller litet psykopat man är. Bara för att man är nasse så behöver man inte vara psykopat. Av dessa tre individer har jag svårt att tänka mig att samtliga tre, om nu alla tre sett liket, har kunnat hålla lugnet - och mått bra efteråt av det hela.

Dessutom är det ju ingen ligist de har slagit ihjäl, utan en person som en/flera av dem har tyckt om och haft relation med. Det är lite skillnad mot för att slå ihjäl random person som man inte har band till sedan innan.

Spontant tror jag att AJ kanske kan ha haft kylan att tänka klart då hans tidigare gärningar verkar tyda på smått psykiska störningar, medan AJ och FH känns mer som småligister i sammanhanget och sådana som säkert hade fixat en bilstöld - men som har för svagt psyke för att hantera ett mord.

Angående bilen så säger jag som innan, varför i hellerud använda just DBs bil för vilseledande syfte? Å varför ställa den just där, om man nu vill vilseleda OCH avstyra misstankar så hade jag tveklöst inte parkerat bilen där. Det gör ju likväl att misstankarna direkt går till DB, AJ och FH - vilket med facit i hand nu har gjort att två av dem är häktade. Det förefaller oehört korkat att leda misstankarna till sig istället för att försöka avstyra dem om man nu vill lägga villospår. De hade likagärna kunnat slängt på lite diesel vid ödehusen på väg upp till flo klev och låtit ett eller två hus stå i brand. Utan koppling till dem, men tillräckligt för att skapa vilseledning.
Citera
2013-07-18, 09:44
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Alltså jag har funderat lite på om det var lyhört i min lgh och antingen hade jag väldigt snälla tysta grannar eller så var det bra isolerat? Jag hörde barnen på våningen ovanför om dom sprang runt men inte så mycket ljud faktiskt från grannar så som prat. Fester hörde jag ju såklart, men det gör man ju alltid.

Jag har bott i ett till hus som var byggt på 50-talet. Där var det däremot väldigt lyhört (eller så var grannarna mer högljudda då dom talade?) Det här får en husexpert reda ut

Hela barnskrik-delen anser jag är en ickefråga.

Har man bott nära en järnväg, flygplats eller i en stökig trappuppgång så förstår man varför.
Det kan rentav ha varit så att någon granne faktiskt hörd själva dråpet (duns i golvet hade ju någon hört och det kan ha varit flera dunsar, skrik och svordomar innan). Mycket svårt att tänka mig att AJ suttit och pratat tyst o stillsamt och sedan fällt ett enda dödande slag, utan det har nog varit en kadavader med slag i ursinnesmod. Har inte grannarna hört detta så har de inte hört barnskriket heller. Än mindre sett eller hört en Volvo på tomgång vid porten.
Citera
2013-07-18, 09:51
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax

Har man bott nära en järnväg, flygplats eller i en stökig trappuppgång så förstår man varför.
Det kan rentav ha varit så att någon granne faktiskt hörd själva dråpet (duns i golvet hade ju någon hört och det kan ha varit flera dunsar, skrik och svordomar innan). Mycket svårt att tänka mig att AJ suttit och pratat tyst o stillsamt och sedan fällt ett enda dödande slag, utan det har nog varit en kadavader med slag i ursinnesmod. Har inte grannarna hört detta så har de inte hört barnskriket heller. Än mindre sett eller hört en Volvo på tomgång vid porten.

När jag första gången läste dunsar tänkte jag att GM dunkat BOs huvud mot golvet men nu tänker jag även styckning med först yxa och sedan kniv.

Jag vet att polisen vill ha info från natten men är det inte tänkbart att de kan ha lämnat lägenheten mellan 06:30 och 07:30?
Citera
2013-07-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiiaB
Det mest logiska förklaringen hittills, tycker jag.
med sådana vänner som AJ behövde burfåglarna inga ovänner. Han är en golare med andra ord.
Citera
2013-07-18, 09:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Nu är det ju inte bara barnskrik som kan låta? Jag frågade om det lät mycket när man styckade och i samma inlägg skrev jag att det måste ha varit stressande för en GM att stå att stycka en kropp samtidigt som en unge ev skriker, i mitt ursprungliga inlägg. Vidare tror jag inte att GM var ensam. Jag tror att någon mer var där om man styckat en kropp i lgh. Vilket vi inte vet om så skett.
Jag tror att någon kollade barnet om I*a blivit styckad och då i lägenheten.

Sen sket man i barnet och bara lämnade det.
Citera
2013-07-18, 09:55
Medlem
panzertaxs avatar
När faktumet är konstaterat att personen är död, vilket jag inte tror var något GM hade räknat med utan upptäckte att övervåldet faktiskt ledde till att personen inte längre andades, så i det läget hade det fortfarande funnits en teoretisk möjlighet att ringa en ambulans, stå sitt kast och erkänna att övervåldet inte var tänkt att gå så långt osv. Istället tar GM antagligen relativt omgående beslutet att rädda sitt eget skinn först och främst.

Vi har andra fall där liknande saker har skett, där andra GM faktiskt själva ringt polis/ambulans och talat om att de tror de slagit ihjäl någon och bett om hjälp.

GM i det här fallet är en feg sate som prioriterar att rädda sitt eget skinn. Det påverkar dock hur efterföljande händelseförlopp kan ha sett ut och syftet till att det sker i huvudtaget.
Citera
2013-07-18, 10:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Jag både håller med och inte håller med.
Har man aldrig tidigare mördat någon, så är det ändå en omskakande upplevelse. Beroende på hur pass mycket eller litet psykopat man är. Bara för att man är nasse så behöver man inte vara psykopat. Av dessa tre individer har jag svårt att tänka mig att samtliga tre, om nu alla tre sett liket, har kunnat hålla lugnet - och mått bra efteråt av det hela.

Dessutom är det ju ingen ligist de har slagit ihjäl, utan en person som en/flera av dem har tyckt om och haft relation med. Det är lite skillnad mot för att slå ihjäl random person som man inte har band till sedan innan.

Spontant tror jag att AJ kanske kan ha haft kylan att tänka klart då hans tidigare gärningar verkar tyda på smått psykiska störningar, medan AJ och FH känns mer som småligister i sammanhanget och sådana som säkert hade fixat en bilstöld - men som har för svagt psyke för att hantera ett mord.

Angående bilen så säger jag som innan, varför i hellerud använda just DBs bil för vilseledande syfte? Å varför ställa den just där, om man nu vill vilseleda OCH avstyra misstankar så hade jag tveklöst inte parkerat bilen där. Det gör ju likväl att misstankarna direkt går till DB, AJ och FH - vilket med facit i hand nu har gjort att två av dem är häktade. Det förefaller oehört korkat att leda misstankarna till sig istället för att försöka avstyra dem om man nu vill lägga villospår. De hade likagärna kunnat slängt på lite diesel vid ödehusen på väg upp till flo klev och låtit ett eller två hus stå i brand. Utan koppling till dem, men tillräckligt för att skapa vilseledning.

Ja, varför använder man en bil med koppling till kretsen och varför kladdar man blod i trappen? För att man har BRÅTTOM. Man tar en bil som man har tillgång till och som är så risig att man kan avvara den. Syftet med bilen är transport. Sedan blir man tvungen att elda den.

Om detta hade varit det minsta planerat eller om man hade känt att man har tid på sig för finlir, då hade de stulit en bil utan koppling till dem själva och sett till att bränna ut den ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in