Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Sällar mig till de som tror att dådet var oplanerat men ser det som möjligt att bortskaffandet av kroppen följer en tidigare framspånad, mer eller mindre detaljerad, plan. Inte för att göra sig av med Id@, utan att för göra sig av med en kropp, vilken som helst.
Kan tänka mig att en samling våldsbenägna nassar mycket väl kan sitta och diskutera och drömma om att slå ihjäl t.ex. en misshaglig journalist eller en godtycklig icke arier, och hur sedan kroppen ska hanteras.
Om Id@ slogs ihjäl i vredesmod, kan GM haft i alla fall ramverket till plan att sätta i verket då hen insett vad hen gjort. Kan i så fall tänkas att kroppen undanskaffats på ett mer utstuderat sätt än vad både polis och trådskribenter antar.
Den brunna Volvon kanske aldrig använts för att frakta kroppen. Den har körts till platsen och tänts på av en av deltagarna, för att polis och MP ska bränna resurser på/kring Hunneberg (om det var planen så lyckades den), medans de två andra kör kroppen ut bland skogarna i sydväst i en laglig bil, med en körkortsinnehavare vid ratten. Om bilen mot all förmodan skulle stoppas av trafikpolis, så lär de få fortsätta sin färd om allt är i ordning; ingen vet ännu att Id@ är död.
Jag både håller med och inte håller med.
Har man aldrig tidigare mördat någon, så är det ändå en omskakande upplevelse. Beroende på hur pass mycket eller litet psykopat man är. Bara för att man är nasse så behöver man inte vara psykopat. Av dessa tre individer har jag svårt att tänka mig att samtliga tre, om nu alla tre sett liket, har kunnat hålla lugnet - och mått bra efteråt av det hela.
Dessutom är det ju ingen ligist de har slagit ihjäl, utan en person som en/flera av dem har tyckt om och haft relation med. Det är lite skillnad mot för att slå ihjäl random person som man inte har band till sedan innan.
Spontant tror jag att AJ kanske kan ha haft kylan att tänka klart då hans tidigare gärningar verkar tyda på smått psykiska störningar, medan AJ och FH känns mer som småligister i sammanhanget och sådana som säkert hade fixat en bilstöld - men som har för svagt psyke för att hantera ett mord.
Angående bilen så säger jag som innan, varför i hellerud använda just DBs bil för vilseledande syfte? Å varför ställa den just där, om man nu vill vilseleda OCH avstyra misstankar så hade jag tveklöst inte parkerat bilen där. Det gör ju likväl att misstankarna direkt går till DB, AJ och FH - vilket med facit i hand nu har gjort att två av dem är häktade. Det förefaller oehört korkat att leda misstankarna till sig istället för att försöka avstyra dem om man nu vill lägga villospår. De hade likagärna kunnat slängt på lite diesel vid ödehusen på väg upp till flo klev och låtit ett eller två hus stå i brand. Utan koppling till dem, men tillräckligt för att skapa vilseledning.