Citat:
Ursprungligen postat av
Gasentusiast
alltså efter att ha sett de omskrivna bilderna så funderar jag lite på hur klipsk snubben egentligen är, vad tror ni?
Jag menar, som nån skrev så är det ju tillochmed ss-camo. Hans uttalanden på det sen så känns det ju ännu mer, tja, nostalgisk våldsnazi typ. Hade det inte varit smartare att hålla lite lägre profil om man nu vill dra igång en revolution på riktigt?
Jag är övertygad om att varg ser sig själv ha en framträdande roll i en sådan revolution på något sätt, aktivt eller ideologiskt. Båda vägarna skulle strypas rätt effektivt om han fängslades (igen).
Det känns rätt naivt, minst sagt. Sen å andra sidan så har jag alltid haft lite känslan av att varg är en rätt mesig snubbe som är lite hyper i självuppfattningen och gärna vill tro att han är lite smartare än vad han är, mycket snack mindre verkstad och sen när han väl gör nåt är det klantigt och kasst planerat typ...
men jag vet inte, har aldrig träffat snubben så kanske har helt fel men det är min bild utifrån att ha läst och lyssnat på honom ändå en hel del
vad gäller bilderna som så annars kan jag ju tycka att han kunde ha bestämt sej för antingen posebilder/"band"-bilder eller "hemma hos"-intervjuartikelbilder, förslagsvis det förstnämnda eftersom det bara blir gubbreenactment av det sistnämnda när det appliceras på vik... förlåt, nordeuropeisk klassisk antik eller vafan det var.
förresten, om hans äldsta ungen är fem och ett halvt så måste han ju ha gjort henne på smällen medan han satt inne? Känns ju minst sagt weird med tanke på hans tankar om traditionalismens vikt inom familjen etc
oavsett mina tankar om snubben så är det rätt sjukt hela grejen. Jag hajade till lite ("Det e fan sant, asså") när jag läste nedanstående,
Efter att sporadiskt följt hans blogg det senaste året har jag inte fått någon bild av att han planerat något överhuvudtaget. Min bild är att han är nöjd med att leva sitt liv på landet med sin familj, och kämpar sin strid med sin tänkta fiende genom sin blogg och sitt leverne endast. Bloggen uppdateras tämligen ofta med bilder från hans husbyggande och lantliv som han tillsammans med att sprida 'sanningen' om världsordningen förespråkar som motstånd. Har ganska starkt för mig att han beskrivit våld som kontraproduktivt då han är övertygad om att Europa kommer falla av sig självt inom en överskådlig framtid, och hans önskefantasi är då att det ska kunna byggas upp småskaligt ur 'folket' snarare än en stat eller ledare. Således kan jag inte på något sätt skriva under på att han när vare sig våldsrevolutions- eller ledardrömmar, åtminstone inte sådana som han själv tror på och som är mindre fantasi än hans rollspelande.
Hans texter är fyllda av antisemitism och han ser judar och kryptojudar bakom varje hörn vilka han ser som de som hindrar ett sunt Europa präglat av hans tolkning av fornnordisk och europeisk moral, samt ett till synes mindre genomtänkt och stundom godtyckligt rasperspektiv. Allt kryddat med fantasieggande underbyggda kvasivetenskapliga teorier. Vikernes är definitivt smartare än genomsnittet och det går att få ut en hel del av det han skriver om man läser med både ett öppet och kritiskt sinne. Om inte annat är hans kunskap blandat med egna tolkningar av forn- och urnordisk tro underhållande för den intresserade.