Citat:
Meningen är att forskaren ska komma med sitt senaste forskning i ett sammanfattat koncept, det är så man använder dessa verk. De är mer som uppslagsböcker och ingenting författaren sitter och forskar ihop..
Tarikh e Iran Baed az Islam har också delar som skrivits som artiklar separat.. Jag har inte skrivit något om att det bygger på 2 qarn sokot, det var något du hävdade..
Tarikh e Iran Baed az Islam har också delar som skrivits som artiklar separat.. Jag har inte skrivit något om att det bygger på 2 qarn sokot, det var något du hävdade..
Ja tanken är att forskaren ska komma med sin senaste forskning som bidrag till verket. Det innebär att man samlar material från olika håll vilket Zarrinkoob tydligt har gjort. Jag tog upp "Do Gharn Sokoot" eftersom det också är ett omfattande verk av Zarrinkoob, men det betyder inte att hans engelska verk bygger på den. "The Arab Conquest of Iran and It's Aftermath" skrevs 1975, långt senare än "Tārīkh-i Īrān ba“d az Islām", som endast är en av flera referenser som använts.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du menar den enda referensen som hör till författarens egna verk på persiska..
Han har utgått från Tārīkh-i Īrān ba“d az Islām, vol. 1. Tehran, 1343/1965. Förstår du inte det?
Han har utgått från Tārīkh-i Īrān ba“d az Islām, vol. 1. Tehran, 1343/1965. Förstår du inte det?
Det är en av referenserna, det innebär inte att han utgått från verket ifråga. Du har inte lärt dig hur man använder referenser.
Citat:
Varför skriver du massa skräp..? Man sitter inte och diskuterar allt och alla på samma gång..
Diskussionen vi har haft gällande Zarrinkoob gäller just hans verk. Vi har mest diskuterat Ridda-krigen och hur dessa krig trappade upp ett nytt krig.
The Cambridge History of Iran är omfattande i helhet men dessvärre inte "The Arab Conquest of Iran and It's Aftermath" som är en liten del av Zarrinkoobs forskning i ett sammanfattat koncept.
Diskussionen vi har haft gällande Zarrinkoob gäller just hans verk. Vi har mest diskuterat Ridda-krigen och hur dessa krig trappade upp ett nytt krig.
The Cambridge History of Iran är omfattande i helhet men dessvärre inte "The Arab Conquest of Iran and It's Aftermath" som är en liten del av Zarrinkoobs forskning i ett sammanfattat koncept.
Du har inte läst "The Cambridge History of Iran" eller Zarrinkoobs del och kommer därför med massa dravel. Jag påpekade att om du läst "The Cambridge History of Iran" skulle du aldrig komma med dina idiotiska kommentarer om historia. Det var du som tog upp att sassaniderna förtryckte araberna och ville framställa de som anti-arabiska, vilket inte stämmer historiskt.
Citat:
Jag skrev att det finns saker som tyder på att Iranier påbörjade kriget/upptrappningen, att anfallet/aktionen kom först från deras sida..Jag anser att Iranska historiker har medvetet skapat en del missförstånd bland iranier. Ett exempel var Muhammeds (s) brev som Zarrinkoob bär ansvaret för..
Det finns inget som tyder på att iranierna startade ett anfall. Tvärtom tyder källorna på att detta krig initierades från muslimskt/arabiskt håll. Dessutom har jag presenterat forskning och slutsatser av tunga icke-iranska historiker som Donner samt Morony, vilka motbevisar din propaganda.
Citat:
Det var mer än provokationer .. sassanider hade förtryckt araberna kring sina gränser antingen direkt eller indirekt..Att räder mot permanent bosatta grupper var orsaken till kriget är inte troligt och det är inte så forskare menar..
Du beskrev det först som provokationer för att gå vidare till nya påhitt. Men inget av dina påhitt kan härledas till ett anfall. Jag har dessutom redan besvarat ditt upprepande dravel tidigare, med källor.
Du kan inte bortse från "räder vid gränserna" då detta är en krigshandling som muslimerna senare deltog i. Dessutom menar forskare som Fred Donner att man inte kan avgöra om muslimerna gick samman med Muthannas läger eller tvärtom.
Fred Donner "The Bakr b. Wa’il Tribes and Politics in Northeastern Arabia on the Eve of Islam"
and the attacks made by certain Bakri chiefs-notably al-Muthanni b. Haritha and Suwayd b. Qutba-on Sasanian-controlled Iraq just on the eve of the Islamic conquest, a movement which they joined (or which joined them) once the Muslims' army under Khilid b. al-Walid reached the borders of southern Iraq
Donner menar alltså att alliansen inte var ensidigt pådriven, även muslimerna anslöt sig till Muthanna. Detta ledde till att räderna "sanktionerades" av Abu Bakr. Det är därför Zarrinkoob skriver (om Muthanna):
His choice of alignment with the Muslims resulted in his gaining the allegiance of practiacally all the Arabs engaged in raids on the populous and cultivated Iranian frontier regions.
Dessa räder kom att utvecklas till ett krig när Abu Bakr beodrade Khalid att ta ansvaret för kampanjen i Irak. Du kan försöka manipulera hur mycket du vill men Zarrinkoob är tydlig på punkten om varför Muthanna valde att ansluta sig till muslimerna:
For generations they had regarded the desert areas adjoining the scene of their activities as their natural refuge. Their custom was to seek asylum from the Persians in flight towards the desert and among their fellow-Arabs. Consequently it was with the latter that they now chose to ally themselves, in order to ensure a greater measure of immunity in their inroads on Iranian territory, freed from the threat of attack from behind. Thus Muthanna b. Haritha betook himself to Medina, submitting to Islam and the caliph.
Muthanna sökte muslimernas skydd för hans intrång på iranskt territorium.
Citat:
Bevis?? Vad finns det för bevis för att muslimerna startade kriget?
Dessa människor pratar om en slags "upptrappning".. eller hur? Jag håller med där.. men vem startade det? Det här är inte så enkelt som du tror att det är..
Dessa människor pratar om en slags "upptrappning".. eller hur? Jag håller med där.. men vem startade det? Det här är inte så enkelt som du tror att det är..
Det finns gott om bevis som jag presenterat i tråden, av Donner, Pourshariati, Zarrinkoob och Morony. Problemet är att du är för korkad för att kunna ta till dig text. Men oroa dig inte, för din skull har jag tagit fram en lättläst text från A.I. Akrams bok "The Sword of Allah - Khalid bin Al-Waleed"
http://www.ladda-upp.se/bilder/wkdmtxacbkao/ (s. 142)
Muthanna was gone from Madinah, but his words continued to ring in the ears of the Caliph. He had planted a seed in the mind of Abu Bakr which germinated in a few days into a decision to take Iraq. He would not fight the entire Persian Empire, for that would be too big an objective in present circumstances. He would just take the Iraq of the Arabs, which meant the region west of the Tigris. Thus he would enlarge the boundaries of Islam and spread the new faith. At home there was peace, for with the defeat of the Kinda at Fort Nujair, Islam had been re-established in the land of Arabia.
Referenser: http://www.ladda-upp.se/bilder/jigsacnhsfrdph/
Läs gärna hela sidan då A.I. Akram som Zarrinkoob beskriver förhållandet mellan Muthanna och Abu Bakr. Även A.I. Akram förklarar att det inte fanns en utarbetad plan för att invadera Iran och det inte var Abu Bakrs avsikt. Syftet med kampanjen var att sprida Islam i Irak. Värt att påpeka är att A.I. Akram utgår från primärkällor som Tabari, Dinawari, Yaqubi m.m. Haj agha jag avrådde dig från att fortsätta med din historierevisionism.
Senast redigerad av dopeman 2013-07-16 kl. 00:15.
Senast redigerad av dopeman 2013-07-16 kl. 00:15.
Det är så man kunde garanteras och i och med alliansen förändrades även andra arabers inställning till Muthanna..