2013-07-16, 23:52
Medlem
Biancocelestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Det finns jättemånga exempel på unga elitseriespelare som brutit kontraktet med klubben för att skriva på för NHL. Jag kan inte komma på några andra exempel där Elitserieklubben har tvingat kvar en ung talang som vill till NHL. Lindholm är senaste exemplet som ville lämna men Brynäs beter sig inte som svin och tvingar honom kvar bara för att han har kontrakt. Om spelaren själv vill lämna, ser jag inte anledning för klubben att stoppa det. Vem vill ha en omotiverad spelare i sitt lag?

Okej, nu måste jag rada upp det här så du förstår.

1) JDLR vill inte bryta sitt kontrakt för att spela i NHL. För där kommer han ändå inte spela förrän tidigast säsongen 15/16.

2) Det är nämligen så att han ville spela i den kanadensiska juniorligan OHL (Ontario Hockey League)

3) Lindholm däremot har chansen på NHL-spel redan i år.

4) Brynäs "beter sig inte som svin" för att de inte ens har något att säga till om eftersom Lindholm valdes i förstarundan. Han har signat ett kontrakt med Canes som nu bestämmer över honom.

Comprende?
2013-07-16, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Det får han gärna göra. Ledin lär ju inte slå tillbaka vilket ger Luleå 5 min PP och mig själv lite njutning när Ledin får stryk. Han kan vara för Färjestad vad Dum-dum var för Djurgården. Minus poängen och dom bra spelsekvenserna då.
Jag tror att till efter julen så kommer inte Ledin platsa i Luleå, och Osten förbanna sig själv över att han medverkat till att förbättra HV:s ekonomi

Hur som man är väl inte dummare än (om man inte heter Söderberg) att man plockar Ledin när domaren inte ser, så det blir väl filmning på Ledin.
Senast redigerad av Skogsrök 2013-07-17 kl. 00:00.
2013-07-16, 23:58
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biancoceleste
Okej, nu måste jag rada upp det här så du förstår.

1) JDLR vill inte bryta sitt kontrakt för att spela i NHL. För där kommer han ändå inte spela förrän tidigast säsongen 15/16.

2) Det är nämligen så att han ville spela i den kanadensiska juniorligan OHL (Ontario Hockey League)

3) Lindholm däremot har chansen på NHL-spel redan i år.

4) Brynäs "beter sig inte som svin" för att de inte ens har något att säga till om eftersom Lindholm valdes i förstarundan. Han har signat ett kontrakt med Canes som nu bestämmer över honom.

Comprende?
Varför är det så jäkla känsligt när Leksand gör sådana här saker? Jag kan fortfarande inte komma på en elitseriespelare som blivit stoppad av sin klubb för att skriva på för NHL (om han sen blir utlånad till OHL är väl mindre väsentligt?) Det finns säkert exempel på elitserieklubbar som har stoppat unga spelare från att skriva på NHL-kontrakt, men 9 av 10 klubbar hade inte tvingat kvar en spelare som vill lämna för Nordamerika.
2013-07-17, 00:01
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Jag blev förbannad på att Lindholm skrev på för NHL. Men det här är fan värre, Leksand tvingar kvar Jacob de la Rose i Sverige. Tror inte direkt att klubbens rykte stärks efter denna historia...
http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/leksand-stoppar-de-la-rose-fran-montreal/

Snarare otroligt bra agerat av Leksand. Fan ska De La Rose över och spela juniorhockey för när han kan spela i en klart bättre liga här i Sverige? Har man kritat på ett kontrakt ska man också stå för det om det nu inte finns en bra anledning till att bryta. Att åka och spela i OHL tror jag inte är bra för någon i den här soppan. Fler spelare borde stoppas från att bryta sina kontrakt.
2013-07-17, 00:04
Medlem
Biancocelestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Snarare otroligt bra agerat av Leksand. Fan ska De La Rose över och spela juniorhockey för när han kan spela i en klart bättre liga här i Sverige? Har man kritat på ett kontrakt ska man också stå för det om det nu inte finns en bra anledning till att bryta. Att åka och spela i OHL tror jag inte är bra för någon i den här soppan. Fler spelare borde stoppas från att bryta sina kontrakt.

Jag har dock full förståelse för att man är sugna på det alternativet då många uttrycker en oro över de la Roses offensiva uppsida. Den har han större möjligheter att slipa på i OHL än han har i Leksand då det skulle innebära större förtroende i alla spelformer.

Det är visserligen enklare att bättra på offensiven i Superelit också, även fast det är en viss nivåskillnad..
2013-07-17, 00:07
Medlem
wemas avatar
Citat:
Varför är det så jäkla känsligt när Leksand gör sådana här saker? Jag kan fortfarande inte komma på en elitseriespelare som blivit stoppad av sin klubb för att skriva på för NHL (om han sen blir utlånad till OHL är väl mindre väsentligt?) Det finns säkert exempel på elitserieklubbar som har stoppat unga spelare från att skriva på NHL-kontrakt, men 9 av 10 klubbar hade inte tvingat kvar en spelare som vill lämna för Nordamerika.

Biancoceleste beskriver det bra. Vad är det du inte fattar?

Är det mindre väsentligt om han skriver på för NHL men blir utlånad till OHL? Really?
Om man nu lånar ut Lindholm till OHL istället för Brynäs... Kommer du bli glad av det?
2013-07-17, 00:09
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Jag tror att till efter julen så kommer inte Ledin platsa i Luleå, och Osten förbanna sig själv över att han medverkat till att förbättra HV:s ekonomi

Hur som man är väl inte dummare än (om man inte heter Söderberg) att man plockar Ledin när domaren inte ser, så det blir väl filmning på Ledin.

Jag hoppas att han får en nytändning, men är tveksam till värvningen överlag. Hoppas så klart på det bästa för mitt lag.

Det är ju några st genom tiderna som inte har lyckats maskera sina tilltag särskilt väl. Han vet vad han sysslar med på den fronten iaf.
2013-07-17, 00:27
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Biancoceleste beskriver det bra. Vad är det du inte fattar?

Är det mindre väsentligt om han skriver på för NHL men blir utlånad till OHL? Really?
Om man nu lånar ut Lindholm till OHL istället för Brynäs... Kommer du bli glad av det?
Tycker alla skriver så jäkla luddiga kommentarer. Jag skrev att i princip ingen tidigare elitserieklubb har stoppat en spelare från att åka över till Nordamerika (om han själv vill det). Sedan får alla ni leksingar det att låta som att det är helt normalt att tvingar kvar en spelare som vill lämna.
Skriv hellre mer konkret istället för totalt irrelevanta argument. För helt ärligt tycker jag att det är totalt irrelevant om spelaren blir utlånad till OHL eller inte. Det ska elitserieklubben skita i. Vill spelaren lämna förstår jag inte varför man ska tvinga honom kvar, framför allt då risken finns att han blir omotiverad inför kommande säsong.
2013-07-17, 00:46
Medlem
wemas avatar
Citat:
Tycker alla skriver så jäkla luddiga kommentarer. Jag skrev att i princip ingen tidigare elitserieklubb har stoppat en spelare från att åka över till Nordamerika (om han själv vill det). Sedan får alla ni leksingar det att låta som att det är helt normalt att tvingar kvar en spelare som vill lämna.
Skriv hellre mer konkret istället för totalt irrelevanta argument. För helt ärligt tycker jag att det är totalt irrelevant om spelaren blir utlånad till OHL eller inte. Det ska elitserieklubben skita i. Vill spelaren lämna förstår jag inte varför man ska tvinga honom kvar, framför allt då risken finns att han blir omotiverad inför kommande säsong.

Om du ser luddigt så råder jag dig att skaffa brills.

Du är alltså för kontraktsbrott? Det sk NHL-avtalet är inte aktiverat på spelare som är draftade utanför 1a rundan. Begriper du?

Dessutom, det är väl snarare ett sundhetstecken att en förening i SHL äntligen sätter ner foten och visar att NHL inte kan köra över oss hur som helst.

När det hela lugnar ner sig så kommer JDLR inse att han är en ung, nydraftad, spelare på 18 år som har allt att vinna genom att vara en viktigt pjäs i ett SHL-lag, där han dessutom kommer få bra med speltid.
2013-07-17, 01:08
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Det är bekräftat nu av Anders Steen. Dock bara tryout, så vi kan ju hoppas att det inte blir något längre.

Men varför frågar jag mig??? Behöver Färjestad en forward är det en som producerar poäng, inte en som kastar handskarna.

Kvalserien here we come

Av trøjan att døma ser det ut som han är värvad till klacken.

http://www.hockeysverige.se/article/14596156/farjestad-testar-kanadensisk-tuffing

Detta är i øvrigt den knäppaste värvningen (ja, det är ju inte klart då) i år, om inte till och med de senaste åren.
2013-07-17, 01:20
Medlem
loafmasters avatar
Citat:

Blir spelaren omotiverad kan han sitta på bänken eller läktaren, det är hans egna val. Har man skrivit på ett kontrakt så gör man allt som står i sin makt för att fullfölja det. Skulle JDLR börja gnälla om att Leksand står i vägen för hans drömmar och hans utveckling så tycker jag att han kan spendera sin tid på bänken så ska vi se hur bra han utvecklas där. Ett kontrakt är påskrivet och det finns inget som säger att Leksand måste gå med på att bryta det. Dom har räknat med JDLR och ska därför också ha kvar honom.
2013-07-17, 01:22
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Om du ser luddigt så råder jag dig att skaffa brills.

Du är alltså för kontraktsbrott? Det sk NHL-avtalet är inte aktiverat på spelare som är draftade utanför 1a rundan. Begriper du?

Dessutom, det är väl snarare ett sundhetstecken att en förening i SHL äntligen sätter ner foten och visar att NHL inte kan köra över oss hur som helst.

När det hela lugnar ner sig så kommer JDLR inse att han är en ung, nydraftad, spelare på 18 år som har allt att vinna genom att vara en viktigt pjäs i ett SHL-lag, där han dessutom kommer få bra med speltid.
Kontraktsbrott och kontraktsbrott. I teorin är kontrakt just ett kontrakt, där två parter kommer överens om ett avtal. Om det skulle vara aktuellt att riva kontraktet, måste båda parter vara överens.
Inom hockeyvärlden, speciellt Elitserien (SHL), är det väldigt sällan spelare har rivit kontrakt. Ett exempel är där HV71 bröt kontraktet med Ledin, där båda parter var överens. I praktiken har det sedan funnits en "oskriven regel" gällande unga talanger i Elitserien. Har talangen velat skriva på och åka över till NHL har Elitserieklubben sagt ja till att bryta avtalet. Detta för att klubben vet att NHL är talangens stora dröm, och vi ska inte vara dom som krossar den.
Alltså gör Leksand inget fel i detta, juridiskt sett. Jag tycker helt enkelt att klubben visar på dålig känsla. Jag har hört många sportchefer säga: "Vi ska inte vara dom som stoppar honom från att åka över. Det är helt och hållet hans beslut, men vi skulle gärna vilja behålla honom ett år till."

Även fast dom gör rätt rent juridiskt tror jag ändå att klubben tappar på detta i längden, t.ex. att talanger räds att komma till Leksand och att klubbens rykte sjunker rent generellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in