Citat:
Ursprungligen postat av
wema
Om du ser luddigt så råder jag dig att skaffa brills.
Du är alltså för kontraktsbrott? Det sk NHL-avtalet är inte aktiverat på spelare som är draftade utanför 1a rundan. Begriper du?
Dessutom, det är väl snarare ett sundhetstecken att en förening i SHL äntligen sätter ner foten och visar att NHL inte kan köra över oss hur som helst.
När det hela lugnar ner sig så kommer JDLR inse att han är en ung, nydraftad, spelare på 18 år som har allt att vinna genom att vara en viktigt pjäs i ett SHL-lag, där han dessutom kommer få bra med speltid.
Kontraktsbrott och kontraktsbrott. I teorin är kontrakt just ett kontrakt, där två parter kommer överens om ett avtal. Om det skulle vara aktuellt att riva kontraktet, måste båda parter vara överens.
Inom hockeyvärlden, speciellt Elitserien (SHL), är det väldigt sällan spelare har rivit kontrakt. Ett exempel är där HV71 bröt kontraktet med Ledin, där båda parter var överens. I praktiken har det sedan funnits en "oskriven regel" gällande unga talanger i Elitserien. Har talangen velat skriva på och åka över till NHL har Elitserieklubben sagt ja till att bryta avtalet. Detta för att klubben vet att NHL är talangens stora dröm, och vi ska inte vara dom som krossar den.
Alltså gör Leksand inget fel i detta, juridiskt sett. Jag tycker helt enkelt att klubben visar på dålig känsla. Jag har hört många sportchefer säga: "Vi ska inte vara dom som stoppar honom från att åka över. Det är helt och hållet hans beslut, men vi skulle gärna vilja behålla honom ett år till."
Även fast dom gör rätt rent juridiskt tror jag ändå att klubben tappar på detta i längden, t.ex. att talanger räds att komma till Leksand och att klubbens rykte sjunker rent generellt.