2013-07-16, 20:58
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEXTER-X2
Vet att du inte är arkeolog. Det jag menade är att man inte "bara" kan gå in på Ämbetets Fornsök och finna all information, man måste ha login och vara arkeolog som JAG är. Du måste ha missuppfattat min poäng i de tidigare inläggen.

Men åter till frågan om bensinförrådet och var det ligger? Vet du?
Även om jag har full access till diverse kartor så kan jag inte finna bensinförrådet.

Kan det vara denna bergtäkt = grotta som under kriget användes som förråd?

http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/10174400280001

Jag skall vid tillfälle lära herr arkeolog hur fornsök fungerar!
Citera
2013-07-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Om inte jag förstått helt fel, så sade denna PT att det verkade lugnt då han ringde.
Och att samtalet avslutades med att AJ sa att han skulle pussa PT's son .
Och kanske var det där det gick snett.
AJ kanske tänkte gå in och pussa sonen god natt ,fast han redan låg och sov.
Ida kanske sa ifrån om olämpligheten av att gå in till sonen mitt i natten när han log och sov.
Varpå AJ tände till och dunkade hennes huvud mot exempelvis spisen ???

Hur som helst så har fegskiten tänt till och tagit död på Ida.
Och blandat in sin vän i detta.

Ingen som vet vad Ida och AJ gjorde tidigare på kvällen ??

Tror nog mer då på att AJ blivit svartsjuk över att hennes ex ringer så sent. Och svartsjukan har gjort att han ställt frågor till henne så som "brukar han ringa så sent för att få sex?" och sen sagt nedlåtande saker om PT. Så som svartsjuka människor kan vara pinsamma och göra. Hon har kanske tyckt att han är löjlig och förstår inte hur arg han är. Därmed ignorerar hon honom och skrattar lite. Då blir det svart för AJ som tycker det går ut över hans stolthet.
Citera
2013-07-16, 21:01
Medlem
DEXTER-X2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
DB kan ha varit med både när kroppen hämtades och dumpades, men DB vägrade att befatta sig med den. Där för fick GM bära själv.

Mycket möjligt, men det är fortfarande irrelevant huruvida GM bar BO ensam eller inte.
Är man inblandad i en sådan här situation, även vid en "hämtning" av BO så är man
insyltad upp till tänderna likväl, oavsett om man vill befatta sig med det eller inte.
Man kan troligtvis inte bara "dra sig ur" eller?
Citera
2013-07-16, 21:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Meegamnd har föreslagit att AJ åkte till DB och hämtade bilen. Så kan det vara. Jag kan även tänka mig att de blev tillkallade till brandplatsen för skjuts om de nu är skyldiga...

Vi säger de blev tillkallade först till brandplatsen för skjuts. Då betyder det att AJ bad om att få låna Volvon av DB och åka med den själv tillbaks till IF, för att där bära och forslat. Kanske för att inte vilja tala om vad som skett. Han vill hålla DB utanför det hela så mycket som möjligt.

Men vad meddelar han i så fall att bilen ska användas till. DB:s älskade bil. Som AJ sen ringer och säger att han satt eld på och ber om skjuts.

Sen så tänker jag på tidsaspekten. Tar ju extra tid. Men AJ kanske är lite smart ändå. Bättre att låta lite tid att gå än att koppla upp sin mobil för ett spårbart samtal till DB.

Vem i tråden påstod sig ha säkra källor på att AJ tog sin MC till IF? Jag ska leta lite..
Citera
2013-07-16, 21:02
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är ett intressant fall då det avviker något från ett normalt middagsgräl.
Har försökt läsa igenom tråden, det är inte lätt hänga med i alla svängar.

Det som är någorlunda "normalt" är att AJ och IF träffas på kvällen för att äta en bit.
Vid 23.30 ringer IF:s far, det kanske också är normalt att han gör.

Sedan ringer tydligen någon PT ,som jag uppfattar son pojkens far, någon gång under natten. Om detta är normalt eller inte är svårt att bedömma. Det är lördsnatt så det kanske är ett fyllesamtal.
Denne PT kanske inte vet om innan att AJ är där och det uppstår en despyt.

Efter samtalet kanske det uppstår ordväxling mellan AJ och IF, detta urartar och IF blir liggande på golvet kraftigt blödande, medvetslös eller redan död.

Så här långt kan man förstå tankegångarna.
(Det blir långt det här.
Återkommer strax med en fortsättning om någon är intresserad och orkar läsa)

Det kanske blev dispyt för att det kom fram att AJ var där, att PT fick reda på det? PT kanske bara ringde, om det nu var normalt, och då fick veta att AJ var där och om nu AJ var där i en avsikt, blev det ju officiellt att han var där i o m att PT fick veta det av IF? Busted, typ?
Citera
2013-07-16, 21:03
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Vet att du inte är arkeolog. Det jag menade är att man inte "bara" kan gå in på Ämbetets Fornsök och finna all information, man måste ha login och vara arkeolog som JAG är. Du måste ha missuppfattat min poäng i de tidigare inläggen.

Även om jag har full access till diverse kartor så kan jag inte finna bensinförrådet.

Men bergets karaktär är sådan att den inte lämpar för bergtäkt. Dessa brukar finnas där det inte finns så många nedrasade stenar, dvs där berget hållit någorlunda... Nedrasade diabasblock hindrar ju folk att nå skiffern under så jag tror inte riktigt på något större förråd i Håsten, men en liten grotta verkar det ju tydligen finnas med betoning på liten.
Citera
2013-07-16, 21:07
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Den norra vägen lyckades inte jag köra med min bil iaf. Kom till en gård där det fanns en skylt med fordonstrafik förbjuden och vägen i sig kändes mer som ett traktorspår. Därav fick jag köra runt och ta östra infarten till dammen.

Ok aa jag tror det är den vägen som leder till DB men det skulle finnas en färist där också http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rist
Citera
2013-07-16, 21:08
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vi säger de blev tillkallade först till brandplatsen för skjuts. Då betyder det att AJ bad om att få låna Volvon av DB och åka med den själv tillbaks till IF, för att där bära och forslat. Kanske för att inte vilja tala om vad som skett. Han vill hålla DB utanför det hela så mycket som möjligt.

Men vad meddelar han i så fall att bilen ska användas till. DB:s älskade bil. Som AJ sen ringer och säger att han satt eld på och ber om skjuts.

Sen så tänker jag på tidsaspekten. Tar ju extra tid. Men AJ kanske är lite smart ändå. Bättre att låta lite tid att gå än att koppla upp sin mobil för ett spårbart samtal till DB.

Vem i tråden påstod sig ha säkra källor på att AJ tog sin MC till IF? Jag ska leta lite..

Ja, det tar tid. I nedanstående länk testar jag Megaminds upplägg genom att helt enkelt mitt i natten åka till Tre Älgar, brandplatsen mm. Det tar tid men går faktiskt ganska fort även om GM åker med MC för att hämta bil.

https://www.flashback.org/p44249849#p44249849

Om det nu vore sant att det gått till så så gissar jag att AJ berättat för DB och FH (som råkade befinna sig där) vad som är på gång och sedan kommit överens om att träffas vid första avtagsvägen till höger efter Flo Klev.

Om DB följer med FH eller AJ är dock egentligen irrelevant, precis som Dexter påpekar. Mitt enda intresse i saken är att spåren vid lägenheten och vid Kvarnsjön tyder på en ensam bärare. Inget hindrar dock att det är ett helt luciatåg efter GM...
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-07-16 kl. 21:09. Anledning: Glömde länken
Citera
2013-07-16, 21:10
Medlem
silbersky007s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17062572.ab

’Var bråkigt hemma’

– Jag blev chockad, man tror aldrig sådant här ska hända, säger en granne till tvåbarnsmamman.

Enligt grannen har det varit bråkigt hemma hos kvinnan de senaste åren.

– En kille brukade komma och störa när han var påverkad, han stod och skrek utanför och slog sönder entrédörren vid två tillfällen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17106805.ab

Bristande bevis

Även honom ville åklagaren se häktad när han anhölls förra veckan misstänkt för människorov, men han har hela tiden nekat till brott och släpptes i brist på bevis.

”Jag har ingen ytterligare vetskap om deras situation men jag är fullständigt övertygad om att de inte har något med detta att göra. Jag har inte varit i kontakt med polisen och hoppas slippa dem i fortsättningen”, skriver den fortfarande misstänkte 36-åringen till Aftonbladet.

jag tycker att dem 3 verkar vänner .
Citera
2013-07-16, 21:12
Medlem
Citat:

Ang. ev. bensinförråd, så är det förmodligen historierna om förvaringen av flygbränsle under kriget som avses. Bränslet ska ha förvarats i de gamla skifferbrotten. Om detta verkligen skedde eller om det är sägner låter jag vara osagt...
Citera
2013-07-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Tror nog mer då på att AJ blivit svartsjuk över att hennes ex ringer så sent. Och svartsjukan har gjort att han ställt frågor till henne så som "brukar han ringa så sent för att få sex?" och sen sagt nedlåtande saker om PT. Så som svartsjuka människor kan vara pinsamma och göra. Hon har kanske tyckt att han är löjlig och förstår inte hur arg han är. Därmed ignorerar hon honom och skrattar lite. Då blir det svart för AJ som tycker det går ut över hans stolthet.

Inte omöjligt alls.

Frågan vi alla kan ställa oss är hur stor mängd mycket blod är i detta fall ?
Är det så pass mycket så att det fanns all anledning för AJ att tro hon dog direkt.
Eller fanns det möjligen en chans att man i första läget skulle köra till NÄL.
Men under resans gång så ändrades planerna ?
Senast redigerad av zebop 2013-07-16 kl. 21:24.
Citera
2013-07-16, 21:14
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Ok aa jag tror det är den vägen som leder till DB men det skulle finnas en färist där också http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rist

Om man startar från DB så är det ca 2km till kräftdammen vad gäller den genvägen. Sen säger källan att om passagen i norr skulle vara trång så är det inte långt att släpa / bära den sista biten.
Han tror dessutom inte att sådana som dem har koll på om det är lite eller mkt folk i området där nu! och han hänvisar till jakttidtabellen. Om man testar att åka från DB:s bostad så långt man kommer, sen gå sista biten. Om de var tre pers så kan det vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in