Jag har för mig att när jag gick i skolan så fick man lära sig att man aldrig skulle ha kommatecken före ordet men. Fast det är ju så längesedan att jag kanske minns fel?
Här kommer två exempel från SVT-text:
"Vid skilsmässan hade äktenskapen varat
i genomsnitt elva år men det är stora
skillnader mellan olika kommuner."
Jag trodde diskproblemen
hade blivit bättre, men sen blev det
mycket värre igen, säger Hanson.
Har aldrig hört att man inte får använda ordet "men" efter kommatecknet, men dock ska man aldrig börja en ny mening med "men" och "och". Det fick jag lära mig i skolan.
Både att ha men efter komma och att börja en mening med men går alldeles utmärkt. Men bara om stilen tillåter. Men efter komma går bra i formell stil, men i början av mening går bra i informell stil. För att man ska kunna ha men efter komma krävs dock att satserna är fullständiga.
Ingen äger språket, med undantag för rena kommunikationsfel handlar det bara om estetik.
Jag fick också lära mig att inte börja meningar med "men". Men redan här ser man att det inte är helt orimligt att börja en mening med det ordet - speciellt med tanke på att man gör det i tal hela tiden, andra språk gör det och egentligen finns det inte någon befogad anledning att inte göra det.
Dessutom har jag sett Strindbergtexter som börjar meningar med "och" - det duger som bekräftelse för mig.
Ingen äger språket, med undantag för rena kommunikationsfel handlar det bara om estetik.
Jag fick också lära mig att inte börja meningar med "men". Men redan här ser man att det inte är helt orimligt att börja en mening med det ordet - speciellt med tanke på att man gör det i tal hela tiden, andra språk gör det och egentligen finns det inte någon befogad anledning att inte göra det.
Dessutom har jag sett Strindbergtexter som börjar meningar med "och" - det duger som bekräftelse för mig.
Har aldrig hört att man inte får använda ordet "men" efter kommatecknet, men dock ska man aldrig börja en ny mening med "men" och "och". Det fick jag lära mig i skolan.
Fick jag också lära mig. Men det kan väl inte stämma?