Citat:
Ursprungligen postat av
nikkiiisix
Sömnen är helt enkelt livsviktig. Jag får helt enkelt börja prioritera bättre
Nu bävar jag inför att gå och lägga mig, skall dock försöka att inte håsa upp känslan av obehag ännu mer utan ta det som det kommer...Och sker det igen, vilket inte är alldeles omöjligt så får jag ta det då. Du har inte några tips för att "komma ur" det stadiet lite kvickare?
Du har satt dig i en liten ond cirkel tror jag. Man kan faktiskt ta med sig känslorna man känner precis innan man somnar med in i sömnen. Du är orolig/rädd för att sova --> följer med dig in i sömnen och visar sig där du inte har någon kontroll --> du vaknar, ännu räddare osv.
Om du verkligen försöker(jag vet att det är svårt) sluta tänka på det och tänk på något annat innan du somnar så är det större chans att du slipper det i sömnen.
Om du drömmer en mardröm/känner en äcklig känsla så när du vaknar, blunda och gör ett trevligt avslut i ditt huvud på drömmen och slappna av.
Sen är det småtips du säker redan vet:
1. Sov i ett svalt, mörkt rum
2. Försök att inte gnaga in dig i tankar innan du ska sova, din hjärna ska vara inställd på att sova och helst inte att fundera på massa
3. Ansträng inte hjärnan för mycket, gör saker som inte kräver så mycket tänkande innan du ska sova(bada badkar osv)
En grej från min sida är att jag ofta märker av är att jag sover sämre och har mer mardrömmar när jag somnar på rygg. Stämmer nog inte för alla men för mig gör det de iallafall. Kan vara inbillning, men jag går på min magkänsla. --> bra magkänsla när jag somnar på sidan ---> bra känslor hänger med mig in i sömnen.