2013-07-13, 23:09
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMT
bump på denna?
Du får skatta 30% eftersom du är folkbokförd i Svea Rike, har du tur lämnar dem in alla uppgifter, mindre tur och du får göra allt själv, manuellt.
2013-07-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Du får skatta 30% eftersom du är folkbokförd i Svea Rike, har du tur lämnar dem in alla uppgifter, mindre tur och du får göra allt själv, manuellt.

och hur vet jag det? är det bäst att maila dem direkt?
2013-07-14, 09:47
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMT
och hur vet jag det? är det bäst att maila dem direkt?
Ja inte genom att fråga på fb iallafall
2013-07-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Ja inte genom att fråga på fb iallafall

Dude stop being an asshole. Du behöver inte låta så nedlåtande. Det kan ju finnas någon som vet, eller någon som har erfarenhet av utländska sidor och skatter.
2013-07-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja.
Gäller det även får typ lån från CSN?
2013-07-14, 12:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Gäller det även får typ lån från CSN?
Ja. Det är samma regler för bidrag & lån, för de sitter ihop i studiemedlet. Skillnaden är att du kan välja om du bara vill ha bidragsdelen eller lånedelen. Men alla regler är gemensamma.
2013-07-14, 13:30
Medlem
Gurkan100s avatar
Återkrav eller ej?

Jag sökte i augusti 2012 fullt CSN för 2 terminer direkt.

HT12
Antagen till 30 HP kurser. Klarade 22,5 HP (75%). Blev dock avregistrerad från en kurs om 7,5 HP. Var alltså registrerad på enbart 22,5 HP.

VT13
Registrerad och klarade 52 HP.

Totalt under HT+VT
22,5 HP + 52 HP = 74,5 HP

Fråga: Jag har med råge klarat studiekravet för båda terminerna sammantaget, däremot har jag bara varit registrerad på 22,5 HP under hösten och mottagit fullt studiemedel.

Kommer CSN begära återkrav? Eller gör de en helhetsbedömning över alla veckor då jag sökte ett år i taget?
2013-07-14, 17:13
Medlem
Free-Fallins avatar
Testade att fråga i en annan tråd men fick inget svar. Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig få svar.

När jag läser på csn hemsida så står det ju tydligt: 75% av poängen man ska klara i den senaste perioden man sökte studiemedel för om man läst mer än ett år om man ska få studiemedel när man söker nästa gång. Men när jag söker studiemedel till hösten, kommer jag då kunna få det med följande bakgrund? Sökte csn för ht12-vt13, klarade mina 60 hp. Sökte sommarkurser för 15hp och tänker mig att jag inte klarar dom (undanber alla som känner för att skriva att det bara är att göra kurserna, att inte skriva öht). Kommer de testa mina poäng för ht12-vt13 och sommar13, alltså 75hp/60hp gk, eller vt13 och sommar13, alltså 45hp/30hp gk? Eller samtliga poäng jag tagit de senaste 4 åren? Alltså över 200hp med gk?

Som jag förstår det på hemsidan testar de för både ht12 och vt13 tillsammans med sommaren, men är osäker och hoppas någon vis själ vill hjälpa mig bli säker på hur det ligger till.

Tack på förhand!
2013-07-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja. Det är samma regler för bidrag & lån, för de sitter ihop i studiemedlet. Skillnaden är att du kan välja om du bara vill ha bidragsdelen eller lånedelen. Men alla regler är gemensamma.
Okej, preskriberas det dåliga resultat någon gång? De kan ju inte kräva att jag ska försöka tenta upp det flera gånger / år i åratal.
2013-07-14, 18:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Okej, preskriberas det dåliga resultat någon gång? De kan ju inte kräva att jag ska försöka tenta upp det flera gånger / år i åratal.
Nuvarande regler: Det preskriberas aldrig. De kan kräva att du ska ta dina poäng om det så var 20 år sedan du studerade och att du faktiskt betalt tillbaka den skuld du automatiskt får av studielånet.

Ett förslag som inte är beslutat om från utbildningsministern är att det ska kunna preskriberas efter x antal år, om det uppfyller ett antal krav etc. Men det är inte bestämt, och därför finns det i nuläget inte heller ens något datum sagt då det ska börja gälla.
2013-07-15, 12:24
Medlem
-japp-s avatar
läser just nu två sommarkurser på 15 hp totalt som jag är osäker om jag kommer klara eller ej.. OM de nu skulle gå åt helvete visst kommer de bli problem med csn då? Läser heltid annars och tagit 60 hp förra läsåret
2013-07-15, 21:01
Medlem
bahrains avatar
Går det att investera i medicinsk cannabis på Avanza? Hittar inget!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in