2013-07-15, 14:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ponera att man nu hittar det eftersökta BO innebär det då per automatik att man får reda på vem som är GM?

Det är svårt för åklagaren att väcka åtal utan en kropp, och att vinna en rättegång är ännu svårare, nästan obefintlig. Även om kroppen inte bär spår av GM, så är det viktigt att kunna visa att BO är död och hur hon har mördats. En GM kan knytas till brottet på annat vis.
Citera
2013-07-15, 14:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenyngve
Kan någon göra en sammanfattning om vad som hänt de senast dagarna! Vore väldigt tacksam
Sammanfattning 15 juli

Inblandade personer
  • IF: I*a F*ssberg (dä), 23, försvunnen. Tvåbarnsmor och blödarsjuk.
  • AJ: André*s Joh*nsson (aa), 36. Skriven i Trollhättan, men bosatt i Jönköping.
  • DB: D*nnis B*rndtsson (ee), 35, vän till AJ. Nynazist och tidigare dömd för våldsbrott. Äger en kistformad låda som han använde som takbox på bil.
  • FH: Fr*drik H*rmansson (ee), 31, vän till AJ
  • PT: P*r Torst*nsson (ee), 22, far till IF:s yngsta barn. IF har sökt kontaktförbud, men fått avslag.
  • TB: T*rez B*rthage (ee), 31, påstås kär i AJ, bloggat (miggafrii) positivt om honom. Nu är bloggen nedstängd.
  • SB, 18, tidigare pojkvän till IF. Påstås vara vittne och flytt från IF:s bostad, men har alibi. Påstås ha blivit misshandlad 10 och 13 juli.

Händelseförlopp

AJ uppger att han var hemma hos IF på lördagkvällen 29 juni och åt middag. IF:s pappa pratade med dem 23:30, allt var lugnt, uppger han. PT uppger att han hade ett bråk i telefonen med AJ senare samma natt, då AJ var hos IF. När AJ lämnade lägenheten verkade IF orolig och bekymrad, uppger han.

Dagen därpå, vid 12-tiden, larmades om blod i trappuppgången utanför IF:s lägenhet. Inne i lägenheten, som var ”full med blod” påträffades hennes yngsta barn, 1,5 år gammalt, ensamt men vid liv. Äldsta barnet var hos släkting. Polisen inledde en förundersökning om mord, brottsmisstanken människorov lades till senare.

Enligt trovärdig uppgift befann sig ett tidningsbud i trappuppgången vid 6-tiden på morgonen 30 juni utan att se blod.

Den 30 juni anmäldes DB:s bil stulen och påträffades samma dag utbränd på Hunneberg, inte långt från DB:s bostad.

Sedan försvinnandet har polis, hemvärn och Missing People Sweden tillsammans med dykare sökt, framförallt på och omkring Hunneberg, men inga avgörande fynd har rapporterats.

AJ anhölls i sin frånvaro 2 juli och anmälde sig själv hos polisen dagen därpå. Han begärdes häktad misstänkt för människorov 5 juli och frisläpptes av tingsrätten samma dag. Han är fortsatt misstänkt.

Direkt efter frisläppandet anhölls DB och FH. FH greps samma dag, DB dagen efter. De häktades på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling 9 juli.

Fynd och observationer
  • Ett armband påstås ha hittats vid den utbrända bilen. Uppgiften har inte bekräftats.
  • Motorcykel, blodiga kläder, gummihandskar, obekräftat.
Karta: http://goo.gl/maps/FZfij
Citera
2013-07-15, 14:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
RÄTTELSE av mitt inlägg nr 21 12:52 idag.

"Linjevägen" ska vara KABELVÄGEN. Kör man denna har man MASSOR av gömställen utmed vägen och DESSUTOM nära anslutning till vägen som går in till "kräftdammen" (infart Tingsgården). Sedan kan man därifrån köra ut till 44 (vid Håbergs säteri några km från Flo Klev).

Det söks redan längs Kabelvägen. Har du några fler tips?
Citera
2013-07-15, 14:41
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Va bra men varför vänta tills i imorrn?

Ingen aning faktiskt.
Citera
2013-07-15, 14:42
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ponera att man nu hittar det eftersökta BO innebär det då per automatik att man får reda på vem som är GM?
Man får svart på vitt att hon är död, vilket är viktigt för brottsrubriceringen. Och rättsmedicinaren kan kanske få fram dödsorsaken, och säkra bevis på kroppen i form av dna från människa eller djur, som blod eller hår. Kanske t.o.m klädfibrer eller fibrer från bagagematta.
Sä möjligheterna att lösa det ökar ju dramatiskt.
Citera
2013-07-15, 14:43
Medlem
oscarabbes avatar
Teori:

Ngn har slagit I*a så illa så hon slår i huvudet i lägenhet o tuppar av, troligtvis avlider.
Blod finns på brottsplats.
För att dölja sitt brott, tar ngn med sig kroppen till Halle/Hunneberg.
Att där lägga kroppen på en myr eller i en sjö är korkat.
Att däremot slänga kroppen från berget o därmed hävda att I*a begått självmord är nog det som hänt.
Till Missing people, leta ut efter bergets kant.

Givetvis önskar jag o dom flesta här att I*a hittas vid liv, men tiden går.
Citera
2013-07-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Saxen // Här inne är det folk som diskuterar och spekulerar - mer eller mindre trovärdiga teorier. Genom att gå igenom dem - vissa personer åker till och med ut och kollar - så kan de avfärdas eller bekräftas som potentiellt viktiga. Vissa teorier har säkert gått vidare till polisen som tips - och sen är det upp till dem att bedöma trovärdigheten.

Det är säkert minst en miljard kvadratmeter som är möjliga platser där BO kan finnas - varav hon ligger på EN av dem! Genom att spekulera kan vi försöka ringa in alternativt avföra många av dessa ytor...

Jag kan till viss del hålla med om att vissa "teorier" är mer eller mindre fantastiska - men om du läser HELA tråden, så har de allra "galnaste" sållats bort under resans gång. Du tror t.ex inte på kistan; det gör inte jag heller. Men det skadar ju inte att någon kollar, så den kan avfärdas - även om jag också tycker att det är slöseri med tid (enligt MINA teorier).

Att vi alla (?) är amatörer behöver inte du köra ner i halsen på oss... och att komma med dryga kommentarer gagnar ingen! Att sedan MPS vid flera tillfällen hittat BO där polisen gått bet gör nog att polisen uppskattar oss "amatörer" mer än du gör

Men i slutänden så är det av alla teorier om dumpningsplats, I BÄSTA FALL, bara en som är/blir riktig. Alla andra är/var "skitteorier" - men det är ju en del av processen att finna rätt plats och därför viktigt.

Jag förstår precis vad du säger. Vissa blev visst eld och lågor för att någon säger något kritiskt och anmäler hit och dit till moderatorer.

Jo, jag tyckte bara att någon borde börja bli lite mer kritiskt mot allt som skrivs här. Jag förstår att det är spännande för många som tittat för mycket på tv att fantisera om styckade kroppar, syrabad och grisar som ätit I*a! Eller att vissa ställe ser ju så läskiga ut så att vissa här får rysningar, så då måste det ju vara något skumt där. Haha
Trodde bara vissa här hade ett visst mått av intresse att faktiskt vara realistiska. Denna typen av diskussioner har ju upptagit 80-90% av tråden.

Kanske dags menade jag att inse att detta gänget och BO är ett gäng bonniga nazister med olika grader av drogmissbruk, psykiska och sociala problem. Inser man det och inte svävar iväg, så kanske man kan dra lite mer realistiska slutsatser och teorier...

Att likställa MPS med FB är nog lite elakt, då de faktiskt handgripligen är ute och gör något och sitter inte bara och fantiserar.
Jag tror inte MPS vill på något sätt likställas med FB.
Citera
2013-07-15, 14:45
Medlem
SHUCKLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag är nyfiken på i vilken omfattning, de har kallats in i sökningen. De brukar ju bistå vid förvinnanden, och hjälp vid brottsundersökningar. De dyker ju t.o.m åt försäkringbolag i deras utredningar.

Detta har hanterats helt polisiärt och NÄRF har inte varit inblandade. Min källa är inom NÄRF.
Senast redigerad av SHUCKLE 2013-07-15 kl. 14:49.
Citera
2013-07-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Tack för det!

Det var ju jättebra, inte, att grannarna hann klampa runt och förstöra ev spår.

Tillägg:
Det skulle vara mycket intressant att veta vad som prioriterades de tre timmarna innan en patrull skickades dit.
Tänk om IF, eller barnet, legat skadade i lgh.

Och hur uttryckte sig grannarna, kanske inte likadant som för ABs reporter.
Ja kära Ull-Strumpa, jag tror inte att det finns så många poliser i tjänst efter kl 7.00 på söndagar i Trollhättan. Det brukar vara mycket fyllebråk och slagsmål i trestads område på lördagkvällar och en del av dem, gör polisen upptagna ända till söndags eftermiddag.
Senast redigerad av matematiker 2013-07-15 kl. 14:53.
Citera
2013-07-15, 14:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxen75
Jag förstår precis vad du säger. Vissa blev visst eld och lågor för att någon säger något kritiskt och anmäler hit och dit till moderatorer.

Jo, jag tyckte bara att någon borde börja bli lite mer kritiskt mot allt som skrivs här. Jag förstår att det är spännande för många som tittat för mycket på tv att fantisera om styckade kroppar, syrabad och grisar som ätit I*a! Eller att vissa ställe ser ju så läskiga ut så att vissa här får rysningar, så då måste det ju vara något skumt där. Haha
Trodde bara vissa här hade ett visst mått av intresse att faktiskt vara realistiska. Denna typen av diskussioner har ju upptagit 80-90% av tråden.

Kanske dags menade jag att inse att detta gänget och BO är ett gäng bonniga nazister med olika grader av drogmissbruk, psykiska och sociala problem. Inser man det och inte svävar iväg, så kanske man kan dra lite mer realistiska slutsatser och teorier...

Att likställa MPS med FB är nog lite elakt, då de faktiskt handgripligen är ute och gör något och sitter inte bara och fantiserar.
Jag tror inte MPS vill på något sätt likställas med FB.
Jag håller faktiskt med dig om analysen av de misstänkta.
De har nog, om alla varit inblandade, gömt kroppen på ett "smart" ställe, i nivå med deras intelligens och sociala erfarenheter.
Citera
2013-07-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscarabbe
Teori:

Ngn har slagit I*a så illa så hon slår i huvudet i lägenhet o tuppar av, troligtvis avlider.
Blod finns på brottsplats.
För att dölja sitt brott, tar ngn med sig kroppen till Halle/Hunneberg.
Att där lägga kroppen på en myr eller i en sjö är korkat.
Att däremot slänga kroppen från berget o därmed hävda att I*a begått självmord är nog det som hänt.
Till Missing people, leta ut efter bergets kant.

Givetvis önskar jag o dom flesta här att I*a hittas vid liv, men tiden går.

Det känns lite korkat av GM att hävda att BO begått självmord, genom att hoppa från bergets kant? Hade GM velat få det att se ut som självmord hade han nog valt att iscensätta det i lägenheten med tanke på allt blod. Hur skulle GM förklara mängden blod på BP, som förmodligen är Id*s. Jag vet inte men den teorin kan jag inte tro på..
Citera
2013-07-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bra att du sätter nivån på diskussionen med invektiv. Den blir så mycket trevligare då.

Antag att GM och DB tog liket i bilen och åkte till DB:s bostad för att där lasta om till det som förhoppningsvis inte blir Idas sista vila, då fanns det spår i bilen och anledning att elda upp den.

Nivån sattes lång innan jag skaffade ett konto här

Men det skulle väl inte finnas någon anledning att "lasta om" kroppen? Oavsett vem som gjort detta och vad som har hänt så tror jag det mesta som gjordes genom ganska ogenomtänkta och hastiga beslut.
Om det nu mot förmodan skulle vara så? Skulle de då först ha lastat om kroppen, sen åkt och dumpat kroppen, sen monterat av takboxen, sen bränt bilen, sen kört hem takboxen / Dumpat takboxen på annat ställe?(vet inte om man vet om den är kvar hos DB)

Det var just det där med att vara realistisk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in