2013-07-14, 16:26
Medlem
Overminds avatar
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10782

Funderar på denna. En alldeles ny och fräsch dator. Börja om från början så att säga. Tänkte byta ut windows 8 till Windows 7 64 bit professional istället.

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
Silver Power SP-S750 750W PSU
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Intel Core i7-3820 Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Intel® Air Cooling
Gainward GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
WD Desktop Blue 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Microsoft OEM Wired Desktop 400
Microsoft Windows 8 64bit <------ Windows 7 64bit Professional istället
Garanti 3 års inskicksgaranti

Vad tycker ni?
Citera
2013-07-14, 21:54
Medlem
Overminds avatar
Hörrni, Flashback. Ge mig eran visdom.
Citera
2013-07-15, 00:28
Medlem
Vad ska du göra med datorn? Ska du spela? Isf vilka spel? Ska du göra något kraftfullare med datorn som ger dig en anledning att köpa en i7?
Citera
2013-07-15, 10:38
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Vad ska du göra med datorn? Ska du spela? Isf vilka spel? Ska du göra något kraftfullare med datorn som ger dig en anledning att köpa en i7?

Tack för svar. Jajamensan. Det blir spel, spel och spel för hela slanten. Allt från Total War II Rome till Battlefield 4. Vill köra på max i allt utan problem.

Blir i 1680x1050 i upplsöning på min Samsung Syncmaster 226BW (22 tums LCD skärm).
Citera
2013-07-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tack för svar. Jajamensan. Det blir spel, spel och spel för hela slanten. Allt från Total War II Rome till Battlefield 4. Vill köra på max i allt utan problem.

Blir i 1680x1050 i upplsöning på min Samsung Syncmaster 226BW (22 tums LCD skärm).

Då kan du byta till en i5 och 8 GB ram, mer behövs inte. Du kan också köpa en eftermarknadskylare till processorn. Noctua D-14 är svinbra och tyst, men vill du ha något billigare som funkar helt okej så kan du satsa på Cooler Master Hypet 412S.
Citera
2013-07-15, 11:44
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Då kan du byta till en i5 och 8 GB ram, mer behövs inte. Du kan också köpa en eftermarknadskylare till processorn. Noctua D-14 är svinbra och tyst, men vill du ha något billigare som funkar helt okej så kan du satsa på Cooler Master Hypet 412S.

Okej... Hmm.. En i7 är overkill? Eller är det dåligt? En i5 är snabbare när det kommer till spel?

Just nu har jag detta i min dator:

AMD Phenom II X4 945+ (Quadcore 3ghz)
Windows 7 Home Premium 64-bit
8 GB Ram 1333mhz
Asus Nvidia Geforce GTX670
650Watt nätagg
Vanlig hårddisk på 500gb

Kanske inte är en skit dålig dator men jag tycker den börjar bli seg. Kanske mest hårddisken och processorn som är flaskhalsen i systemet.

Riktigt sugen på en helt ny dator kan jag säga.
Citera
2013-07-15, 14:31
Medlem
Citat:
Okej... Hmm.. En i7 är overkill? Eller är det dåligt? En i5 är snabbare när det kommer till spel?

Just nu har jag detta i min dator:

AMD Phenom II X4 945+ (Quadcore 3ghz)
Windows 7 Home Premium 64-bit
8 GB Ram 1333mhz
Asus Nvidia Geforce GTX670
650Watt nätagg
Vanlig hårddisk på 500gb

Kanske inte är en skit dålig dator men jag tycker den börjar bli seg. Kanske mest hårddisken och processorn som är flaskhalsen i systemet.

Riktigt sugen på en helt ny dator kan jag säga.

En i7 är till för renderingar och liknande, en i5 är sämre men du behöver lägga över 20.000 kr på grafikkort för att en uppgradering ska vara nödvändig.

Din nuvarande setup är ganska bra, köp en SSD så klarar du dig ett tag till.
Citera
2013-07-15, 18:08
Medlem
Overminds avatar
Citat:
En i7 är till för renderingar och liknande, en i5 är sämre men du behöver lägga över 20.000 kr på grafikkort för att en uppgradering ska vara nödvändig.

Din nuvarande setup är ganska bra, köp en SSD så klarar du dig ett tag till.

Hmmm... Okej. Så min dator är ganska bra. Jag som är så sugen på en helt ny dator. Men ganska drygt iofs att installera precis allting man behöver. Men det kan också vara skönt då man i allt eftersom installerar de saker man VERKLIGEN behöver.

Kanske köper en ny dator lite senare.

Men rekommenderar du Windows 8 eller skall jag stanna kvar på Windows 7? Jag gillar Windows 7 och hört en massa dåligt om Windows 8.
Citera
2013-07-15, 18:13
Medlem
Varför skaffar du inte bättre skärm? Om du lägger så mycket pengar på en dator borde du lägga lite mer på en bättre skärm tycker jag.
Citera
2013-07-15, 18:19
Medlem
Citat:
Hmmm... Okej. Så min dator är ganska bra. Jag som är så sugen på en helt ny dator. Men ganska drygt iofs att installera precis allting man behöver. Men det kan också vara skönt då man i allt eftersom installerar de saker man VERKLIGEN behöver.

Kanske köper en ny dator lite senare.

Men rekommenderar du Windows 8 eller skall jag stanna kvar på Windows 7? Jag gillar Windows 7 och hört en massa dåligt om Windows 8.

Du kan få W8 att likna W7 genom att ladda ner classic shell. Då får du en startmeny längst ner till vänster.
Citera
2013-07-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes1234
Varför skaffar du inte bättre skärm? Om du lägger så mycket pengar på en dator borde du lägga lite mer på en bättre skärm tycker jag.

håller med, din dator är bra som den är IMO. har själv liknade, är väldigt nöjd
ha kvar datorn ett tag till, men köp ny skärm. 120hz 24" eller dylikt
Citera
2013-07-15, 18:54
Bannlyst
16 papp?

cpu: 2500k eller 3xxxk eller 4xxxk versionen.. de 3 är lika snabba så spelar ingen roll, ta den du tycker ser sötast ut.
grafikkort: 2st 7970 i crossfire
mobo: vilket som helst sålänge cpu och annats skit passar i den
ram: vilket som helst dock ej under 8gb och helst 1 par som körs i dualchannel
nätagg: 750watt bör räcka
chassi: ett som är fyrkantigt
lagring: en ssd, vertex 3 och 4 är bra + en mekaniskt hårdisk. Installera spel och os på ssd och har den mekaniska som extra lagring
Extra kylning: corsair hydro h80 eller h100 eller liknande kylsystem så du kan klocka din cpu till runt 4.5ghz

Sen kan du köpa klisterlappar för 5-6 tusen och klistra på chassit så har du en 16000 kroners dator
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2013-07-15 kl. 18:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in