2013-07-14, 19:23
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag brukar driva tesen att när man får mer pengar än man är van vid så är man lycklig ett kort tag. Dock återgår den lyckan till "det normala" när man vant sig vid den nya inkomstnivån.
Dvs fattig som rik är ungefär lika lyckliga eller olyckliga, men båda blir lyckliga för stunden om deras inkomster ökar med t ex 25%.

Även om man inte får ett lyckligare liv med mycket pengar så får man sannolikt ett komfortabelare liv med fler valmöjligheter om man har ekonomisk styrka.

Mvh
Citera
2013-07-14, 19:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder.

Om du tror att pengar ger lycka, varför gör du dig av med dem då?

Det låter snarare som att du anser att BMW och "de finaste restaurangerna" är vad som ger lycka.

Jag håller med om att pengar ger lycka och just därför cyklar jag.

Om två år är jag ekonomiskt oberoende och tackar mina pengar för min lycka.
Citera
2013-07-14, 19:26
Medlem
Citat:
Man hör hela tiden om att pengar är oviktigt, och att det ger inte en lycka, men det är skitsnack kan jag rakt ut säga. Jag blev klar med min kandidatexamen för inte så länge sen, och har jobbat på en liten firma i stockholms innerstad i några månader. Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder. Jag kan resa utomlands vilket jag inte hade råd med förut. Jag kan leva. Jag förstår att pengarna i sig är meningslösa, men de pengar ger finns det ett värde i.

Nu när jag äntligen tjänar pengar och har ett välbetalt jobb så har jag råd med mer och mår bättre. Då vill jag veta - hur tänker ni som säger "pengar ger ingen lycka" egentligen?

Njut av lånen
Citera
2013-07-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Chauve
Njut av lånen
Jag har inga studielån, inga bolån och inga jävla lån.
Citera
2013-07-14, 19:30
Medlem
Citat:

Nej, du lyckas i kort ordning få råd med BMW och lägenhet, från ett knapert studentleverne. Jovisst.
Citera
2013-07-14, 19:31
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
har du tjänat så bra på några månader att du inte behöver bolån till din stora lyxiga lägenhet?? eller är du så dum att du betalar 20k i månaden för en hyresrätt? och kör leasad bmw?
Citera
2013-07-14, 19:31
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Eftersom att jag skulle slippa känna mig stressad för att pengarna tar slut långt innan nya pengar kommer in så är det klart att jag skulle vara lyckligare med pengar. Pengar är en säkerhet och alla vill väl ha säkerhet?
Citera
2013-07-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar
Eftersom att jag skulle slippa känna mig stressad för att pengarna tar slut långt innan nya pengar kommer in så är det klart att jag skulle vara lyckligare med pengar. Pengar är en säkerhet och alla vill väl ha säkerhet?

Absolut. Runt 15-25 miljoner är perfekt. Ifall man antar att man kasserar ut 4% om året (resten av tillväxten täcker inflationen/växer principalen), så har man 600-1000k att leva på om året - för evigt.
Citera
2013-07-14, 19:41
Medlem
Breakfasts avatar
Skulle nog säga att pengar ger trygghet snarare än lycka. I alla fall i längden.
Citera
2013-07-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
har du tjänat så bra på några månader att du inte behöver bolån till din stora lyxiga lägenhet?? eller är du så dum att du betalar 20k i månaden för en hyresrätt? och kör leasad bmw?
Lyx är relativt. Jag betalar inte 20k i månaden för en hyresrätt. Lite mer än 10k snarare. BMW:n jag har köpt har jag leasat väldigt billigt genom min firma. Varför så allvarlig för?
Citera
2013-07-14, 19:43
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Man hör hela tiden om att pengar är oviktigt, och att det ger inte en lycka, men det är skitsnack kan jag rakt ut säga. Jag blev klar med min kandidatexamen för inte så länge sen, och har jobbat på en liten firma i stockholms innerstad i några månader. Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder. Jag kan resa utomlands vilket jag inte hade råd med förut. Jag kan leva. Jag förstår att pengarna i sig är meningslösa, men de pengar ger finns det ett värde i.

Nu när jag äntligen tjänar pengar och har ett välbetalt jobb så har jag råd med mer och mår bättre. Då vill jag veta - hur tänker ni som säger "pengar ger ingen lycka" egentligen?

Att du antagligen jobbar så mycket att du inte har någon fritid, du har ingen tid att träffa dina vänner, utan snackar bara med dem på jobbet, du har inte tid att träna, osv.

Sen vad är din definition på rik? att tjäna över en miljon per år? 10 miljoner? och vad är din definition på fattig?
Citera
2013-07-14, 19:43
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Låter som lån gör dig lycklig, inte så att du köper en bil kontant på en månadslön?
Och lägenhet mm.

Men håller med pengar gör en lyckligare, man kan göra så jävla mycket
roligt för dom i stället för att vända på varje kr för att gå runt.

Och du sälj BMW och köp nåt vettigt typ Audi, Volvo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in