2013-07-14, 02:34
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdani
Jag och en polare tänkte testa att plocka för första gången i år när det blir säsong, men undrar bara hur säkert det är? Finns det många giftiga svampar som liknar toppisar och som växer i samma områden som är enkla att missta för toppisar?

Ja det finns giftiga svampar som liknar toppisar och växer i samma habitat. Eftersom du är nybörjare så råder jag dig att posta eventuella fynd i den här tråden. Good luck!
Citera
2013-07-14, 06:39
Medlem
hoppidoppis avatar
Jag har väntat tålmodigt på toppslätskivlingen...

Allting blir så klart och tydligt när jag tar hallucinogener, och jag har gjort det så mycket, så vad trippen försöker förmedla är något som jag redan vet typ. Jag tänkte ta en rejäl "rymdresa" nu till hösten. Jag tänkte äta mig upp till egosplittring eller egodöd och sedan "ladda ner" information ifrån det universala medvetandet som vi alla är en del av; det universala medvetandet som kopplar samman oss alla.
Medvetandet/gud/vi har skapat en organism som våran livsform kan inta i sitt system och få en slags uppenbarelse som demonstrerar hur subjektiv verkligheten egentligen är, och tripparna förmedlar ett budskap som kan vara essentiellt för att inse oss själva. Det är alltså en naturligt skapad kemisk budbärare som är perfekt "programmerad" till att integrera med det mänskliga serotonin-systemet.

Det är ett verktyg - ett läkemedel för "själen" - som lämnats lite halv-dolt av naturen för de som var ämnade dem. Det är ett verktyg för att inse sig själv och världen - lätt beskrivet. Ett "filmklipp" av direkt upplevelse ifrån "källan" som visade sig vara ett intelligent medvetande som styr existensen ner till dess minsta beståndsdel.

De demonstrerar verkligen på ett magiskt sätt hur subjektiv "verkligheten" egentligen är.
Och i höga doser - för mig iaf - så har de demonstrerat hur vi alla är ett kollektivt medvetande som tolkar sig självt subjektivt genom var och varenda en utav oss. Hur vi är gudar och skapar verkligheten etc... Att det är omöjligt att grespa oändligheten när medvetandet tolkar sig självt subjektivt genom ett mänskligt liv, eftersom att vi bara har tillgång till 1% av det elektromagnetiska spektrumet och sånt där....

Men det här visste ni säkert redan innerst inne, eller hur?

Hursomhelst om jag ska beskriva det kort så ser jag väldigt mycket fram emot vad svampen har att förmedla till mig det här året
Citera
2013-07-14, 14:41
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
Lite hippie/new age-varning på detta inlägg, men visst har du rätt i mycket av det du säger. Förutom det där med elektomagnetiska spektrat, det låter lite pseudo om du ursäktar.

Vidare är det väsentligt att förhålla sig skeptisk till all inhämtad information, oavsett om den kommer från Aftonbladet eller via en djup andlig insikt triggad av psykedelia. Många missar vikten av att vara ifrågasättande och sträng mot sig själv i det att man utvärderar en tripp, och en del går vilse i diverse flumtrams till följd av detta.

Jag ser psykedelier som ett mycket lovande verktyg för kartläggning av medvetandet och utveckling av detsamma; både idividuellt och kollektivt, men de är inte ett universalverktyg och absolut inte fail safe. Alltså inget man bör formulera ideologier och religioner kring, trots den enorma potential dessa substanser har.

Med detta sagt önskar jag dig feta svampar i höst
Citera
2013-07-14, 15:53
Medlem
narutos avatar
Ååh vad jag längtar till hösten!

Toppisar plockade i Dalarna för några år sedan
Citera
2013-07-14, 20:00
Medlem
flashbackdanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Ja det finns giftiga svampar som liknar toppisar och växer i samma habitat. Eftersom du är nybörjare så råder jag dig att posta eventuella fynd i den här tråden. Good luck!
Okej, då vet jag! Tack så mycket
Citera
2013-07-16, 17:43
Medlem
Är det för tidigt att börja leta nu?
Om inte, när vet man att dom kommer fram?

Står säkert redan i tråden men orkar inte bläddra ihjäl mig.
Citera
2013-07-17, 03:49
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosslrak
Är det för tidigt att börja leta nu?
Om inte, när vet man att dom kommer fram?

Står säkert redan i tråden men orkar inte bläddra ihjäl mig.
Slutet av Augusti/början av September börjar rackarna komma fram.
Citera
2013-07-17, 09:58
Medlem
HunkiDunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HunkiDunken
Hur bra går de å ta svamp om man har lite orolig mage?
Bump
Citera
2013-07-17, 11:15
Medlem
Sauce-Bamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HunkiDunken
Bump
Beror lite på hur du intar svamparna.
Brygger du te så är det ingen fara, om du däremot äter dom direkt så finns det en chans att du vill kräkas eller bara blir hård/lös i magen dagarna efter.
Svårt att säga då jag upplever det annorlunda varje gång, men majoriteten av tiden så är det bara dagen efter jag märker av problem med magen, om ens då.
Citera
2013-07-17, 13:37
Medlem
theawakened94s avatar
Min pappa bor i Gyllebo som ligger i Österlen (Skåne) Det finns förbannat mycket skog häromkring och jag har varit ute och kollat runt och hittat ett par ställen jag är tvärsäker på är rätt habitat för svampen.
Skogen består mycket av lövskog (Mest Bok) Hagar finns det gott om med tanke på att gyllebo ligger centralt mellan en massa gårdar som där finns ängar kring. Var ute senast igår och hittade en hage där det fanns grästuvor som är en av dom vanligaste platserna att hitta svampen och såna tuvor fanns det så långt ögat kunde se. Hagen är nästan 2 km lång så jag antar att chanserna är goda om man vill hitta svampen. Finns det någon möjlighet att säsongen börjar tidigare runt mitten till slutet av juli eller är det bättre att bara vänta till hösten börjar ta fart? Tack på förhand
Citera
2013-07-17, 15:01
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theawakened94
Min pappa bor i Gyllebo som ligger i Österlen (Skåne) Det finns förbannat mycket skog häromkring och jag har varit ute och kollat runt och hittat ett par ställen jag är tvärsäker på är rätt habitat för svampen.
Skogen består mycket av lövskog (Mest Bok) Hagar finns det gott om med tanke på att gyllebo ligger centralt mellan en massa gårdar som där finns ängar kring. Var ute senast igår och hittade en hage där det fanns grästuvor som är en av dom vanligaste platserna att hitta svampen och såna tuvor fanns det så långt ögat kunde se. Hagen är nästan 2 km lång så jag antar att chanserna är goda om man vill hitta svampen. Finns det någon möjlighet att säsongen börjar tidigare runt mitten till slutet av juli eller är det bättre att bara vänta till hösten börjar ta fart? Tack på förhand
Att gå ut redan nu är slöseri med tid - toppslätskivlingarna börjar titta upp från augusti och framåt när temperaturen ej når över femton grader på dagarna. Således startar säsongen aningen tidigare norrut i landet och senare nere i Skåne. Den håller vanligen på ända tills några frostnätter har infallit, så svampen fortsätter i alla fall att växa aningen längre in på hösten nere i syd.

Hagen låter absolut värd ett försök, men skogen kan du hålla dig borta ifrån då svampen ej trivs där. Ta dig tid att läsa på om identifiering av svampen redan i förtid så besparar du dig mycket onödigt arbete när det väl är dags i höst!
Citera
2013-07-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Slutet av Augusti/början av September börjar rackarna komma fram.

Okej, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in