2013-07-14, 13:09
Medlem
Spliffswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Poliser i andra länder sitter antagligen på fikarasten, tittandes på det här klippet och skrattar sig tårögda över att det kallas "övervåld" i Sverige. Detta jävla daltande med idioter, småligister och kriminella personer i Sverige går i överstyr. Visst gillar inte jag heller maktmissbrukande säkerhetsvakter och dryga snutar. Men en snubbe som ser ut sådär och uppenbarligen betett sig hotfullt och våldsamt (eller vem vet, det kanske var tomatjuice han hade spillt över sig) får fan ta några batongslag om han vägrar lägga sig ner fast polisen skriker det åt honom.

Jävla förortskids som gillar Kartellen som gnäller om övervåld. Åk till Mexiko, USA eller Egypten och tjafsa med polisen så får vi se hur länge ni gnäller på svenska polisen efter det.

Men lille vän vet du något om hur världen ser ut ?
Du jämför Sverige med Mexiko och Usa.
Börja titta lite på nyheterna och läs på lite om befolkningsmängd,vapen, kultur osv.
De är små kliv i den stora världen men en början.
Citera
2013-07-14, 13:10
Medlem
BigIvars avatar
Jag har inte läst hela tråden, men jag har kollat på klippet flera gånger.

Den feta snubben har varit stökig och dragit på sig polisens uppmärksamhet. Den ensamma polis som kom till platsen uppfattade naturligtvis mannen som instabil och våldsam och istället för att dra igång ett segt jidder så agerade hon med kraft för att pacificera fyllot. Klippet är 1:55 långt och på den tiden så fick hon ett tjafsande fyllo att ligga stilla på gatan. Man bör också lägga märke till hur hennes hund på kommando ögonblickligen slutade attackera mannen och snällt lade sig på marken intill honom.

Hon använde sin hund, sin batong och sitt uppträdande för att ta ner en uppskruvad situation innan det urartade till något ännu värre.

Jag tycker att det är bra att vi har handlingskraftiga kvinnor och män i vår poliskår.
Citera
2013-07-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Poliser i andra länder sitter antagligen på fikarasten, tittandes på det här klippet och skrattar sig tårögda över att det kallas "övervåld" i Sverige.

Somliga poliser i andra länder skulle säkert skratta, men vad spelar det för roll? Skrattar gemene man i andra länder? Det finns gott om videor på t.ex youtube som visar vad gemene man anser om övervåld från polisens sida. Att poliser missköter sitt förtroende är allt annat än okej, som medborgare ska du känna dig säker på att behandlas med respekt och inte ens få chansen att känna att "oj, här kommer polisen. Bäst att passa sig..." Jag förutsätter att du förstår att jag talar om ömsesidig respekt, respekt man får genom att behandla medmänniskor väl.
Citera
2013-07-14, 13:41
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strixi
Korrekt gjort. Bra jobbat av tjejen!

På vilket sätt är det korrekt ?

Korrekt att hon anser honom så pass farlig att hon skickar hunden på honom samt slår ner honom ?
Korrekt att hon inte ens säkrar honom med handfängsel om han nu är så farlig utan väljer ar knyta sina skor .

På vilket sätt är hennes sätt korrekt ?

Hon har inte ens ngn kontroll på sin hund.
Citera
2013-07-14, 13:43
Medlem
Svenne-Freuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torero
Avpixlats artikel är en skamfläck bland deras annars ofta intressanta alster. Detta oinsatta hafsverk borde de skamligen begrunda.

Ja, den är ett skämt. Varför valde de inte att inkvoteringsapproachen istället och följde upp med brandkåren, vilken det nu var, i Skåne där brandkvinnor inte hade styrkan att få upp den säkerhetsdörr på en rimlig tid. Det vi ser är en polis-variant på dessa inkvoterade brandkvinnor.
Citera
2013-07-14, 13:47
Medlem
Han såg ju verkligen inte ut att vara ett hot mot henne. Jag vet inte hur poliser jobbar, men hade det inte varit bättre att kalla dit någon extra om hon är för klen för att ta hand om det på ett snyggt sätt? Sen att hon fortsätter slå när han ligger ner, med hunden på sig, är bara vidrigt...

"Jag gör det för min familj" fick mig att skratta dock.
Citera
2013-07-14, 13:49
Medlem
BigIvars avatar
Vad sägs om: "oj, här kommer polisen. Bäst att sluta hitta på djävulskap..." ?
Citera
2013-07-14, 13:50
Medlem
Svenne-Freuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är det inte en Belgisk malinois? En betydligt mindre hund.

Edit. Jo, en malinois är det. Den heter Zlatan för övrigt. Malinoisen väger 30 kilo. En schäfer 45-50 kilo. Stor skillnad alltså.

En bra Schäfer är idealisk för polishundstjänst då jobbet kräver en otrolig bredd på hunden. För just denna typ av arbetsuppgift hade en Rottweiler varit idealisk då den har styrkan och trycket i betten för att göra köttfärs av bonnläppen. Jag har själv sett en 15 månaders rottis sopat banan med en 5-årig Ridgeback hane, djupt beklagligt. Dock är de flesta rottisar sämre än både Schäfer och "Mallar" vad gäller andra egenskaper, undantag finns dock på individbasis.

Schäfer är nog den bästa polishunden men tyvärr dras rasen med problem, både med avseende på hälsa och mentalitet. Förmodligen för hårt avlade. Boonnläppen hade aldrig hållit undan en Schäfer på 50 kg. Dock är inte storkleg allt, en hund med vassare temperament hade klippt honom även om den vägt 30 kg.

Det kanske var en inkvoterad polishund LOL
Citera
2013-07-14, 13:54
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Han fick inte en enda chans att lyda innan hon börjar gapa, du har valt ett passande anvandarnamn. Synd att du verkar bara det med stolthet bara.

Vad spelar det för roll? Även om killen förefaller vara en idiot och man möjligen inte känner alltför stora sympatier för honom ska polisen kunna hantera ett fyllo utan att använda våld i den utsträckning vi ser på videon. Kvinnan är uppenbarligen inte lämplig att arbeta som ordningspolis.
Citera
2013-07-14, 14:08
Medlem
BigBusinesss avatar
Man blir lite beklämd av polisföraktet i denna tråd.

En person som inte lyder en polis är potentiellt kapabel till vad som helst. När vad som helst händer går det jävligt fort. Vi har ingen aning om vad som tidigare hänt, vad polisen uppfattat och vad som händer runt omkring.

Om polisen valt att avvakta förstärkning är det hög sannolikhet att hon plötsligt står där med två tjafsande och hotfulla fylle-jon i stället för ett, eller tre, eller fem.

Hur hade det låtit om hela gatan sprängts?

-"åhhhh hon hörde hotet men valde att resonera i stället för att ingripa... Ååååhh typiskt kvinliga mjuka poliser".

Även om det kanske är otroligt så hur ska en polis agera på information tycker ni? Kan det verkligen någonsin vara helt fel att ta hot bokstavligt?

Varför var hon ensam? Kanske också säger hur mycket hon kunde räkna med snabb förstärkning.

Heder åt polisen, och till er fåtal andra i denna tråd som försvarar hennes agerande. Ni andra har troligen aldrig stått öga mot öga med en riktig galning, det har förmodligen polisen i filmen gjort förr och vet, som sagt, hur fort saker och ting går helt fel.
Citera
2013-07-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-Freud
En bra Schäfer är idealisk för polishundstjänst då jobbet kräver en otrolig bredd på hunden. För just denna typ av arbetsuppgift hade en Rottweiler varit idealisk då den har styrkan och trycket i betten för att göra köttfärs av bonnläppen. Jag har själv sett en 15 månaders rottis sopat banan med en 5-årig Ridgeback hane, djupt beklagligt. Dock är de flesta rottisar sämre än både Schäfer och "Mallar" vad gäller andra egenskaper, undantag finns dock på individbasis.

Schäfer är nog den bästa polishunden men tyvärr dras rasen med problem, både med avseende på hälsa och mentalitet. Förmodligen för hårt avlade. Boonnläppen hade aldrig hållit undan en Schäfer på 50 kg. Dock är inte storkleg allt, en hund med vassare temperament hade klippt honom även om den vägt 30 kg.

Det kanske var en inkvoterad polishund LOL

1. Schäfern är helt överlägsen för att tillfredsställa de allsidiga krav som ställs på polishundar.
2. När det gäller sådant finns det massvis med hundraser som är helt överlägsna Rottweilers.
3. Knappast. Däremot är många poliser inte särskilt lämpliga som hundförare. De saknar rätt inställning, rätt utbildning och oftast den dominans som krävs för att få hunden att lyda så som det är tänkt. Detta kompenseras ofta för med hjälp av sparkar och slag.
4. Det främsta problemet för hunden var att den först gick för hans höft, eller skrev, vilket kanske den tränats till att göra.
Citera
2013-07-14, 14:21
Medlem
Från GP http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1833864-utredning-mot-polis-om-overvald

Citat:
Åhlund säger att det "solklart" finns anledning att misstänka brott och att polisen tycks använda mer våld än vad som krävs.

Mannen hade tidigare slagit handen in i en glasruta. Han började blöda och ambulans och polis larmades.

Filmen visar hur polisen och mannen pratar på Brunnsgatan i Stockholm. Han verkar berusad och talar om att "spränga hela gatan", men är fysiskt passiv. Plötsligt skriker polisen att han ska lägga sig och hunden attackerar.

Han rör sig en kort bit längs gatan medan han försöker hindra hunden från att hugga. Under tiden slår polisen mannen gång på gång med batongen innan han lägger sig ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in