2013-07-13, 11:05
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Ja den som söker universums skapare bör söka inom sig. Glöm alla religioner och gamla texter för en stund. Universum skapades inte då; det skapas alltid här och nu; det skapas i dig.

I centrum av allt vi upplever finns existensens källa. Vi kan inte se källan, men vi kan se dess reflektion i allt.

Ja, det är också sanningen för mig.
Citera
2013-07-13, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Det finns inga bevis som kan beskriva verkligheten till 100%. Allt vi kan få är bevis som gör det sannolikt att tro att det förhåller sig på ett särskilt sätt.

Det måste vara en HÖG sannolikhet.

Citat:
Om man kan bevisa att Jesus är den han säger att han är så bör man kunna konstatera att resten borde stämma också.

Visst. Om han verkligen är den han sägar han är då är han den han sägar han är; lysande.

Citat:
De starkaste bevisen kan man få från tidiga kristna motståndare. Ingen av Jesu samtida motståndare hävdade att han inte fanns. Ingen hävdade att han inte blev dömd, korsfäst och begravd. Ingen hävdar ens att Jesu kropp inte försvann från graven.
Det finns några historiska fakta som de flesta forskare är eniga om:

Historie bevisar inte metafysiska spekulationer.

Citat:
Fakta kunde bekräftas av då levande personer som också Lukas refererar till.

Metafysiska "fakta".

Citat:
Oberoende källor skriver om att Jesu kropp var borta.

Och?

Citat:
Det hade varit enkelt för romarna att bevisa att de kristna ljög genom att bara ta fram kroppen om de visste var den var. Några tror att lärjungarna stal kroppen när de romerska soldaterna som vaktade graven sov. Detta är inte särskilt troligt då lärjungarna förmodligen var väldigt skakade av vad som hade hänt.

"Förmodentligen"?

Citat:
För en romersk soldat var det dessutom belagt med dödsstraff om man somnade i tjänst. Att soldaterna skulle sova när lärjungarna rullade bort en jättestor sten från gravöppningen låter inte rimligt.

"Rimligt"?

Citat:
Evangelierna innehåller en hel del ofördelaktig information som inte skulle stå där om det var påhittat.

Det finns redan i den tidigá Jesus-rörelse en del förvirring (som inte har blivit mindre med åren).

Citat:
Vem var det som först såg den uppståndne Jesus? Det var kvinnorna. På denna tid var det bara män som fick vittna i domstol och en kvinnas röst var inget värd. Ingen litade på en kvinnas vittnesuppgifter. Om allt vore uppdiktat skulle det förmodligen vara någon mer trovärdig person som såg Jesus först.

Förmodentligen?

Citat:
Petrus, den tidiga kyrkans ledare, framställs också ofördelaktigt som naiv och som svikare. Hade det inte varit bättre att porträttera Petrus som en pålitlig, eftertänksam och stark ledare?

Jo. Och?

Alltså: Substanslösa gissninger.
Citera
2013-07-13, 15:32
Medlem
filipjanssons avatar
Jag hittade ett intressant citat idag som har med ämnet att göra.

Det lyder så här:

»Många hårda domar har den världsliga vetenskapen fått höra från mystikens adepter, otaliga gånger har det försäkrats, att den invigdes kunskap är fullkomligt otillgänglig för det profana förnuftet. Den naturliga människan fattar inte av det, som hör Guds rike till. Det brukar sägas om den religiösa erfarenheten över huvud taget, att den, som icke äger den, omöjligt kan vara kallad att vetenskapligt utforska den.»

Jag tycker den sista meningen har en viktig poäng.

Varför skulle religionen använda sig av »bevis» eller vetenskapliga metoder för att avgöra om en gud existerar eller ej? Det låter för mig ungefär lika dumt som om vetenskapsmän skulle använda religioners praxis för att förstå världen och producera (vetenskaplig) kunskap. Nu tror jag inte Tor Andræ tänkte samma sak som jag när han skrev det där stycket men som jag tolkar det så finns det helt enkelt upplevelser som -- om man inte delar dem -- gör det omöjligt att utforska deras varande.

Det är pinsamt att läsa den här tråden och hitta människor som är så indoktrinerade i den sekulära, vetenskapliga, livsåskådningen att de inte ens märker av sin kulturella färgning och förstår att deras horisonter antagligen är begränsade. Den empiriska vetenskapen är inte -- och har aldrig varit, och kommer aldrig att vara -- den enda källan till människors kunskap och förståelse för världen. Varken för troende eller icke-troende.

Gud behöver inte bevisas, han är tillräckligt verklig för många människor ändå.
Citera
2013-07-13, 15:50
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson

Det lyder så här:

»Många hårda domar har den världsliga vetenskapen fått höra från mystikens adepter, otaliga gånger har det försäkrats, att den invigdes kunskap är fullkomligt otillgänglig för det profana förnuftet. Den naturliga människan fattar inte av det, som hör Guds rike till. Det brukar sägas om den religiösa erfarenheten över huvud taget, att den, som icke äger den, omöjligt kan vara kallad att vetenskapligt utforska den.»

Varför skulle religionen använda sig av »bevis» eller vetenskapliga metoder för att avgöra om en gud existerar eller ej? Det låter för mig ungefär lika dumt som om vetenskapsmän skulle använda religioners praxis för att förstå världen och producera (vetenskaplig) kunskap. Nu tror jag inte Tor Andræ tänkte samma sak som jag när han skrev det där stycket men som jag tolkar det så finns det helt enkelt upplevelser som -- om man inte delar dem -- gör det omöjligt att utforska deras varande.

Det är pinsamt att läsa den här tråden och hitta människor som är så indoktrinerade i den sekulära, vetenskapliga, livsåskådningen att de inte ens märker av sin kulturella färgning och förstår att deras horisonter antagligen är begränsade. Den empiriska vetenskapen är inte -- och har aldrig varit, och kommer aldrig att vara -- den enda källan till människors kunskap och förståelse för världen. Varken för troende eller icke-troende.

Det är klart. Nöjer man sig med att tro så har du naturligtvis rätt.
Är man däremot intresserad av att veta vad i världen som är vad (och sant) så räcker det inte med att sitta hemma med armarna i kors och "tro".
Man lär sig intet och noll utav det.
Citera
2013-07-13, 15:54
Medlem
Citat:

Det lyder så här:

Så med ditt "det bara är så"-argument vill du inte bara berätta hur inskränkta ateister är och hur allvetande du är, du vill även avsluta debatten? Du verkar vara en både sympatisk och ödmjuk människa.
Citera
2013-07-13, 16:05
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det är klart. Nöjer man sig med att tro så har du naturligtvis rätt.
Är man däremot intresserad av att veta vad i världen som är vad (och sant) så räcker det inte med att sitta hemma med armarna i kors och "tro".
Man lär sig intet och noll utav det.

Nu låter det som att du har en väldigt skev bild av religiösa och troende människor. Finns gott om troende som är allt från fysiker, kemister, biologer och historiker och gud vet vad i syfte att förstå världen på ett sätt som följer vetenskapens eller de akademiska normerna för »säker kunskapsproduktion».

Att det finns en drös ateister som tror på evolutionen, Big Bang och allt vad vår världsdels auktoriteter inom kunskapsområdet säger är sant fastän de själva inte har någon som helst riktig kunskap om teorierna i sig (de kanske inte ens vet vad en elektron i atomen är för något) gör ju inte de per automatik är mer aktiva i sökandet efter Sanningen än vad den allmänna teisten är.

En ateistisk sociolog kan i likhet med en kristens tro på Gud tro på evolutionen -- det behövs inget direkt tänkande för att tro på evolutionen, den är så inkorporerad i den västerländska kulturen att det är väldigt enkelt att luta sig på den. I Sverige skulle jag säga att det är lättare att sitta med armarna i kors och tro på Darwins läror än det som står i Bibeln.
Senast redigerad av filipjansson 2013-07-13 kl. 16:10.
Citera
2013-07-13, 16:14
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Nu låter det som att du har en väldigt skev bild av religiösa och troende människor. Finns gott om troende som är allt från fysiker, kemister, biologer och historiker och gud vet vad i syfte att förstå världen på ett sätt som följer vetenskapens eller de akademiska normerna för »säker kunskapsproduktion».

Att det finns en drös ateister som tror på evolutionen, Big Bang och allt vad vår världsdels auktoriteter inom kunskapsområdet säger är sant fastän de själva inte har någon som helst riktig kunskap om teorierna i sig (de kanske inte ens vet vad en elektron i atomen är för något) gör ju inte de per automatik är mer aktiva i sökandet efter Sanningen än vad den allmänna teisten är.

En ateistisk sociolog kan i likhet med en kristens tro på Gud tro på evolutionen -- det behövs inget direkt tänkande för att tro på evolutionen, den är så inkorporerad i den västerländska kulturen att det är väldigt enkelt att luta sig på den. I Sverige skulle jag säga att det är lättare att sitta med armarna i kors och tro på Darwins läror än det som står i Bibeln.

Min poäng var att man inte får någon verklig kunskap av tro/religion.
Och som du själv nu skriver så förstår till och med många religiösa att vill de ha kunskap, då får man luta sig mot vetenskapen.
Citera
2013-07-13, 16:30
Medlem
Jag såg en dokumentär om det här.

Där förklarade de att ateister saknar en känsla, som gör att när de tänker på Gud,
så tänker de helt vanligt. Så när ateister hör någon berätta om Gud så låter det i deras
ögon som om någon ex, skulle berätta att jorden är fyrkantig.

Men de som tror på Gud, så tror inte bara med hjärnan, utan med hela kroppen. De visade
också att troende känner vissa känslor som inte ateister känner.

Jag förstår att man kan ha svårt att tro på Gud i dagsläget, jag menar när man stressar
överallt och inte ens kan skita i lugn och ro, utan är på sin jävla smartphone dygnet runt.
Men om man har haft ett svårt liv som jag har, och börjar tro på Gud, så får man mera känslor
och börjar inse att det finns en Gud. Skicka PM om du vill veta mera (vill inte berätta allt som
hänt här för alla..)
Citera
2013-07-13, 16:32
Medlem
rollNsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Jag tror själv inte på gud.
Kan du ge mig bevis på att han inte finns.
Sådär sa våran religions lärare när vi prata om att det inte finns bevis på guds existens... om alla skulle tänka så som du skrev skulle inte en ända rättegång fungera... Finns det bevis på att han rånade henne? Nae men.. *PANG* fallet avslutat han rånade inte... MEN! Finns det bevis på att han INTE rånade henne? Hmm nae.. Hur fan löser man det då? Finns det inga bevis på att han rånade henne så "hände" det inte, alltså överväger det storyn. Bevis på att gud finns? Nej. Bevisa att gud inte finns? Det är omöjligt att bevisa nått som inte går att bevisa. I slutändan Så är det logiken som avgör.
Förstår du vad jag menar?
Citera
2013-07-13, 16:36
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanUpGuy
Jag såg en dokumentär om det här.

Där förklarade de att ateister saknar en känsla, som gör att när de tänker på Gud,
så tänker de helt vanligt. Så när ateister hör någon berätta om Gud så låter det i deras
ögon som om någon ex, skulle berätta att jorden är fyrkantig.

Men de som tror på Gud, så tror inte bara med hjärnan, utan med hela kroppen. De visade
också att troende känner vissa känslor som inte ateister känner.

Jag förstår att man kan ha svårt att tro på Gud i dagsläget, jag menar när man stressar
överallt och inte ens kan skita i lugn och ro, utan är på sin jävla smartphone dygnet runt.
Men om man har haft ett svårt liv som jag har, och börjar tro på Gud, så får man mera känslor
och börjar inse att det finns en Gud. Skicka PM om du vill veta mera (vill inte berätta allt som
hänt här för alla..)

Det du inte förstår är att ateister inte ens är intresserade av att "tro". Vi vill veta saker.

Sen att du(?) tror med både hjärnan och foten gör ju inte saker mer verkliga för det, tyvärr.
Citera
2013-07-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Ibland skäms man fan över att vara människa. Hur kan man vara så dum att man tror att det finns en Gud? Har inte folk fattat än att bibeln är inget annat än en gammal bok. Det ligger lika mycket sanning i bibeln som i Sagan om ringen böckerna.

Religoner hindrar mänskligheten att utvecklas för deras ideal är så föråldrade att de inte längre passar in i det moderna samhället. Kristendomen har 32 000 undergrupper och för att citera Jacques Fresco från dokumentären Zeitgeist Addendum, "a church divided is no church at all". Kristendomen har aldrig kunnat bevisa något överhuvudtaget att Jesus eller Gud existerar. Dom har heller inte kunnat förklara hur jungfru Maria kunde föda Jesus trots att hon var oskuld. Ett svar man kan förvänta sig från de kristna är nåt i stil med: "Det var Guds verk" eller något liknande. Det är deras sätt att sopa avslöjande frågor under mattan och leva vidare sina liv i tron på världens största lögn!

Det man helst ska komma ihåg är ett av de tio budorden, den som lyder "Du skall icke dräpa". Det ironiska är att kristendomen är ansvarig för många, många människors död, korstågen tex.

Människor har trott på Gud långt, långt före bibeln kom. Bibeln är egentligen bara en sammanfattning av 148 000 olika texter som man hittat efter Jesu tid. Man har försökt ta reda på saken i tusentals
år, men inte kommit nånstans. Det enda man vet är att när en människa föds, så har den en viss känsla att det finns en Gud, sen beror det på barnets uppväxt om känslans finns kvar eller
försvinner. Jag läste i tidningen om en vaktmästare som jobba på en kyrka med var ateist, han ville förstår hur människor tror på Gud och började be till Gud och gå på Gudstjänster. Plötsligt så började han tro, han vet inte varför, men beskriver till tidningen att han känner sig tryggare och lyckligare nu.

Kom ihåg att för att man tror på Gud, så behöver man inte tro på bibeln eller olika religioner.
Religioner har människor själva grundat. Vissa tror och andra inte, vad är det för jävla skillnad?
Det går INTE att bevisa att Gud finns eller inte finns. Så vart försöker alla i den här tråden komma?
Citera
2013-07-13, 16:56
Medlem
Varför tror så många människor nuförtiden att det måste finnas en naturlig
förklaring till allting? Jag menar för något år sedan, när det flög något ovanför
London, som forskaren inte visste vad det var, så blev alla galna. Vissa trodde
att det var Aliens, andra tänkte bara att det måste finnas en naturlig förklaring.

Nuförtiden är alla människor hjärntvättade av tidningar och internet och sånt.
Alla ser på dokumentärer och tänker att nu VET nått. Men hur vet man sen igen
att alla dokumentärer faktiskt stämmer? Det kan mycket väll vara så att USA
hittade något liv på månen, men att staten håller det hemligt. Varför är alla i sånt
extremt desperat behov av en naturlig förklaring alltid? Vad är vi så rädda för?

Samma sak när någon människa säger att den har sett något omänskligt. Då
hamnar han/hon rakt in på vårdhem för man tror att han/hon är galen..

Jag tror att det har hänt många saker som inte forskaren har vetat om, men
bara hittat på en förklaring för att lugna folket. Jag tror även att bl,a USA har
allt möjligt i gömman långt under jorden.

Det finns människor som har dött, och sen återkommit till livet och berättat
vad de har sett. Då har ganska många berättat ungefär samma sak..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in