2013-07-13, 20:05
Medlem
Mycket snack om kylning, jag har aldrig köpt en "gaming dator" förutom min senaste laptop från Thor som anses vara en gaming laptop. Men varför är det sånt stort krav på värsta kylsystemet? Jag har aldrig, varit med om att mina datorer varit varma liksom? Jag har ändå igång 24/7 (stänger ALDRIG av) och ingen har pajjat (4-5 datorer so far).
Citera
2013-07-13, 20:13
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Mycket snack om kylning, jag har aldrig köpt en "gaming dator" förutom min senaste laptop från Thor som anses vara en gaming laptop. Men varför är det sånt stort krav på värsta kylsystemet? Jag har aldrig, varit med om att mina datorer varit varma liksom? Jag har ändå igång 24/7 (stänger ALDRIG av) och ingen har pajjat (4-5 datorer so far).

Är man teknisk inkompetent skiter man i en eftermarknads kylare.

Värme är en dators värsta fiende och skall man klocka processorn måste man ha en eftermarknads kylare pga värmen processorn producerar, man vill ha mycket för lite pengar men det går tyvärr inte.
Citera
2013-07-13, 20:15
Medlem
chillkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Alltså självklart finns det bättre komponenter men det kommer bli dyrare inte billigare.
Jag har valt de bästa komponenterna i prisklasserna tyvärr känns den för dyr för dig men du kan alltid skippa SSD, Cpu kylare och köpa dem vid ett annat tillfälle eller så kör du på ett GTX 770 och sparar in 2 tusen kronor helt enkelt.

A-datas SSD är ca 3 gånger så snabb som de SSD'n i 760 kr prisklassen om du kollar i denna hemsida www.ssder.se så kan du se att denna ssd är rekommenderad och är mycket snabbare än samsungs basic eller kingstons v300, den har också gått ner i pris från ca 1200 kr så den är väldigt prisvärd just nu.

Jo absolut! Jag har sätt dig i forumen och du verkar ha stenkoll, vill bara själv vara säker innan jag pundar ut 14000.
Näe, fan jag kan nog punda ut de extra hundralapparna för att öka så pass i prestanda.
Men är de stor skillnad på 780 och 770? Är de värt de extra 2000 liksoM?
Isåfall kör jag på den du länka för den verkar bra.
Citera
2013-07-13, 20:15
Medlem
chillkatts avatar
Citat:

Värme är en dators värsta fiende och skall man klocka processorn måste man ha en eftermarknads kylare pga värmen processorn producerar, man vill ha mycket för lite pengar men det går tyvärr inte.

Men om man inte tänker klocka den än på ett tag, funkar då CPU kylaren som redan finns?
Citera
2013-07-13, 20:18
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillkatt
Jo absolut! Jag har sätt dig i forumen och du verkar ha stenkoll, vill bara själv vara säker innan jag pundar ut 14000.
Näe, fan jag kan nog punda ut de extra hundralapparna för att öka så pass i prestanda.
Men är de stor skillnad på 780 och 770? Är de värt de extra 2000 liksoM?
Isåfall kör jag på den du länka för den verkar bra.

Japp det är en skillnad i både pris och prestanda mellan dessa grafik kort.
Men som sagt vill du inte punga ut så mycket kan du dra ner grafiken då det är kortet som kostar 50% av datorn. Resterande delarna är självklart viktiga också men det är grafik korten som får priset att skjuta speciellt ett GTX 780 som kostar nästan 6 tusen kronor.
Citera
2013-07-13, 20:21
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Men om man inte tänker klocka den än på ett tag, funkar då CPU kylaren som redan finns?

Absolut tänker du inte klocka kommer kylaren göra sitt jobb.
Men som sagt det är en billig skit kylare Intel skickar med som kostar ca 90-150 kr just därför rekommenderar jag en eftermarknads kylare så mår processorn mycket bättre och lever längre.
Citera
2013-07-13, 20:25
Medlem
chillkatts avatar
Citat:
Absolut tänker du inte klocka kommer kylaren göra sitt jobb.
Men som sagt det är en billig skit kylare Intel skickar med som kostar ca 90-150 kr just därför rekommenderar jag en eftermarknads kylare så mår processorn mycket bättre och lever längre.

Right, köper väl den dyrare då. ^^

Men skulle du punda ut 2000 extra för det grafikkortet?
Citera
2013-07-13, 20:36
Medlem
Citat:
A-datas SSD är ca 3 gånger så snabb som de SSD'n i 760 kr prisklassen om du kollar i denna hemsida www.ssder.se så kan du se att denna ssd är rekommenderad och är mycket snabbare än samsungs basic eller kingstons v300, den har också gått ner i pris från ca 1200 kr så den är väldigt prisvärd just nu.

Jag hittar bara absolut max-hastighet som A-data själva har skrivit dit. Inga benchmarks.

Citat:

Ja den funkar, men den låter som bara fan.

Citat:

Jag tror att BF4 kommer vara väldigt mycket mer krävande än BF3 och då kommer du antagligen behöva ett svinbra kort för att maxa det.
Citera
2013-07-13, 20:36
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:

Jag själv spelar inga first person skjut spel och äger en Gigabyte GTX 660 men jag vet hur kräsen man är när det kommer till de situationerna när man skall sikta skjuta och allt skall flyta på bra.
Så bf 3 bf 4 är rätt krävande spel vill du ha bättre grafik och har de pengarna att punga ut så absolut kör på ett 780 kan garantera dig att det är ett av de bästa grafik korten du någonsin har ägt.
Citera
2013-07-13, 20:48
Medlem
chillkatts avatar
Citat:
Jag själv spelar inga first person skjut spel och äger en Gigabyte GTX 660 men jag vet hur kräsen man är när det kommer till de situationerna när man skall sikta skjuta och allt skall flyta på bra.
Så bf 3 bf 4 är rätt krävande spel vill du ha bättre grafik och har de pengarna att punga ut så absolut kör på ett 780 kan garantera dig att det är ett av de bästa grafik korten du någonsin har ägt.

Got it, och chassit har du inget emot heller va? Ser att ni alltid rekommenderar det där typ "r4 black" som är tyst för 900 eller dyl. men det duger va?

Kan du även lägga det jag behöver för att montera hela datorn själv i korgen?

Och suger den här sidan? För här finns nämligen det chassit i lagret :b

http://www.proshop.se/Datorchassi/AeroCool-XPredator-White-Edition-tower-ATX-2351338.html
Senast redigerad av chillkatt 2013-07-13 kl. 20:54.
Citera
2013-07-13, 21:03
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Got it, och chassit har du inget emot heller va? Ser att ni alltid rekommenderar det där typ "r4 black" som är tyst för 900 eller dyl. men det duger va?

Kan du även lägga det jag behöver för att montera hela datorn själv i korgen?

Jag själv äger en r4 är super nöjd men ljudisoleringen är bara overrated det är komponenterna som låter i en dator ljuddämningen dämpar inte ett skit oavsett.

Gjort om korgen lite nu tagit lite billigare komponenter för att hamna precis under 14000 kr.
Bytt SSD till kingstons v300 120 gb, bytte chassi till FD nya arc midi 2 riktigt bra chassi drygt 400 kr billigare men inte lika flashing och till sist cpu kylaren till CM hyper evo 412 eftersom Inet monterar inte kylare över 600 g pga fraktskador det kan orsaka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3595032/2013-07-13
Citera
2013-07-14, 08:45
Medlem
Citat:

Men, sitter man i ett rum i Sverige, är det tämligen svårt att få en dator överhettad?! Även med Lidl fläkt? Jag fattar inte....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in