Citat:
Ursprungligen postat av
Arabapan
Problemet med ditt resonemang är att du inte fattat polisens befogenheter, vilket faktiskt innebär att de har rätt att använda våld om du eller jag vägrar lyda deras order. Du är inte polis och därför behöver jag inte lyda dig. Men om du utbildar dig till polis så ska jag lyda om du vill att jag ska lägga mig ner. Givetvis ska det finnas skäl till varför du begär att jag ska ligga ner, men de skälen kan du ta upp vid ett senare tillfälle.
Kom igen mannen, lägg ner slavmentaliteten. Polisen borde inte ha någon som helt jävla rätt att befalla mig vad jag ska göra. "Lägg dig ner". "Dansa". "Rulla runt".
Givetvis har polisen vissa befogenheter och förmåner, speciellt när brott har begåtts. Polisens jobb är ju i slutändan att använda våld mot andra människor, detta får ingen annan göra. Men problemet här är att mängden våld från polisens sida är alldeles för stor jämförd med den mängd våld som gärningsmannen använder sig av och det faktiska hot han utgör.
En polisman har inte rätt att börja misshandla människor lite som dom vill bara för att de inte vill (eller förmår) lyda.
Mängden våld som används bör alltid vara så liten som möjligt. Tycker inte du att man kunde ha löst situationen annorlunda, med hjälp av mindre våld? Vad brukar du göra när fulla människor inte lyssnar på dig? Slår du dem med järnrör och bussar hundar på dem? "Fyllskallen lyssnade ju inte!"