2013-07-09, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Haha jag är definitivt ingen alkoholist utan snarare svårt att sluta och tänka på tiden, alltså dålig självkontroll. Jag kan vara nykter ett år OM JAG VILL men jag orkar inte betala för massa prover för ett körkort jag vet jag inte kommer ha problem med t.ex. rattfylla. Polisen lobbar till höger och vänster, bara man varit lite otrevlig och dom inte har någon annan att ta in. Synd att vissa är så torra och inte kan förstå att bara för man är ungdom, har kul och är full kan man ta sig hem själv.
Kanske man inte skall vara otrevlig på fyllan?
Citera
2013-07-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Kanske man inte skall vara otrevlig på fyllan?

Skrev inte att jag var det
Citera
2013-07-09, 16:33
Avslutad
Citat:
Inte jag heller, men du skrev att man blir lobbad om man är otrevlig på fyllan.
Citera
2013-07-09, 17:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Inte jag heller, men du skrev att man blir lobbad om man är otrevlig på fyllan.
Polisen kan inte lob:a runt, för det tar tid, kostar pengar, och kräver rapporter. Polisen har mycket att vinna på att låta dig falla ihop i rännstenen, om det inte var så att olyckan som händer dig när du är oredligt berusad är jobbigare att utreda för alla inblandade. Är du så dålig på att sluta dricka i tid så kan du inte garanteras ha omdömet att inte köra bil berusad, eller bryta mot andra trafikregler.
Citera
2013-07-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jivi
Hallå flashbackare, har en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Blev för lite mindre än ett år tagen för ringa narkotikabrott, hade något gram cannabis på mig och även i blodet. Det blev böter på runt 4000 kr och att jag blev kallad till ett möte med en person som påminde väldigt mycket om en kurator. Mötet gick bra; jag berättade min story om kvällen jag blev tagen och att det var en dum engångsgrej samt lite annat om mitt liv som de undrar över.
Dagen efter detta möte blir jag uppringd och personen förklarar för mig att de lagt ner "åtalet (?)" och att vi inte kommer att höras mer. Efter detta har jag inte tänkt på det mer. (och fortsatt röka som om det vore 70-tal)

Men innan detta hände hade jag börjat övningsköra och hade redan mitt körkortstillstånd och riskettan/halkan avklarad men fick pga jobb och annat pausa körkortet.

Nu har jag tagit upp det igen och har min uppkörning bokad rätt snart.
Kommer jag att behöva lämna urinprov innan jag kör upp?!

Det kan vara värt att nämna att detta också är den enda gången jag blivit dömd/haft polisärende. Skulle någon vänlig själ kunna berätta för mig hur det ligger till?

Du kommer inte att behöva lämna något urinprov.
Citera
2013-07-13, 18:06
Medlem
Körkortsutredning

Hej, jag har blivit omhändertagen för fylla några gånger, 4 st på ett par månader ungefär och fick nu hem ett brev från Transportstyrelsen angående mitt körkort. Jag får ge mitt yttrande om jag vill, alltså skicka in ett max två sidor långt brev? Men mer möjligheter verkar jag inte få innan dom tar beslutet? Brukar man inte göra en utredning? Jag fick "överklaga" om jag inte var nöjd med körkortstillståndsåterkallelsen, men jag vill ju kunna vara med och påverka och berätta min sida av historien m.m. innan dom tar beslutet. Jag är inte långt över 18, jag kommer definitivt inte ha råd med massa läkarprover osv för att få ta körkort.

Någon som har några erfarenheter?
Citera
2013-07-13, 18:14
Medlem
Kanske dags att fundera på om din alkoholkonsumtion är hälsosam om man blir omhändertagen fyra gånger på två månader? Du bör göra dina tester för att få kortet.

Vill inte läsa - i valfri kvällsblaska - att en alkoholpåverkad yngling kört ihjäl ett barn.
Citera
2013-07-13, 18:19
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-07-13, 18:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej, jag har blivit omhändertagen för fylla några gånger, 4 st på ett par månader ungefär och fick nu hem ett brev från Transportstyrelsen angående mitt körkort.

Jag får ge mitt yttrande om jag vill, alltså skicka in ett max två sidor långt brev? Men mer möjligheter verkar jag inte få innan dom tar beslutet? Brukar man inte göra en utredning?

Det är ju underlaget från polisen, samt din egna utsaga som ÄR utredningen. Någon kommer att läsa polisens version, och din version, samt därefter besluta.

Citat:
men jag vill ju kunna vara med och påverka och berätta min sida av historien m.m. innan dom tar beslutet.

Det är ju därför du har möjligheten att skriva ett personligt brev.

Citat:
Jag är inte långt över 18, jag kommer definitivt inte ha råd med massa läkarprover osv för att få ta körkort.

Då säger jag som föregående talare, med så pass mycket bagage så vet jag inte om du SKA ha körkort?
Citera
2013-07-13, 18:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Hej, jag har blivit omhändertagen för fylla några gånger, 4 st på ett par månader. Jag får ge mitt yttrande om jag vill, alltså skicka in ett max två sidor långt brev? Brukar man inte göra en utredning?
Du får nog anses ha utrett dig själv genom ditt beteende och visat att du inte är lämplig att ha körkort.

Givetvis får du skicka in mer än ett två sidor långt brev. Du har förmodligen fått en standardblankett för yttrande men kan skriva hur mycket du vill på eget papper. Du kan givetvis även bifoga arbetsgivarintyg, läkarintyg osv osv.

Citat:
Jag vill ju kunna vara med och påverka och berätta min sida av historien m.m. innan dom tar beslutet.
Ja, det är ju det du får göra nu.
Citera
2013-07-13, 18:28
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Brukar man inte göra en utredning?
Det är det man håller på med - det är därför du får möjlighet att ge din syn på saken...
Citat:
Jag får ge mitt yttrande om jag vill, alltså skicka in ett max två sidor långt brev? Men mer möjligheter verkar jag inte få innan dom tar beslutet?
Vad är det för ytterligare möjligheter du vill ha? Ditt yttrande behöver inte vara begränsat till två sidor...
Citat:
jag vill ju kunna vara med och påverka och berätta min sida av historien m.m. innan dom tar beslutet.
Ja, det är ju det du fått möjlighet till nu...
Citera
2013-07-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Kanske dags att fundera på om din alkoholkonsumtion är hälsosam om man blir omhändertagen fyra gånger på två månader? Du bör göra dina tester för att få kortet.

Vill inte läsa - i valfri kvällsblaska - att en alkoholpåverkad yngling kört ihjäl ett barn.

Jag har inte hamnat i fyllecellen fyra gånger på två månader? Jag skrev några månader. Snarare 4 månader. Jag vet att det inte är hälsosamt att dricka så mycket, men jag vet också att alla jag känner och är bekant med i princip gör det även om jag alltid går överstyr men jag ha lärt mig nu av mitt misstag och MÅSTE ha körkort

Så vadå. Det som händer är att transportstyrelsen tar mitt körkort? Sen kan jag inte göra något förutom läkarintyg för att få tillbaka det? Och vad måste man göra för att få ett läkarintyg? Brukar det inte bli utredning hos soc eller slipper jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in