2013-07-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Det ser nog inte så jättedåligt ut. Svårt att säga. Är väl kanske max 3% som tackar nej för att börja ett annat år (med tanke på hur svårt det är att komma in) och möjligtvis max 15% som antas till något de hellre hade velat. 18%*64 = 12 . Tror att du missar urval 2 precis. Efter det är chanserna nog helt OK.

Dock så har KTH överintag. Vet inte hur det ser ut på I men på datateknik verkade inga reserver tas in HT2012.
Citera
2013-07-13, 12:20
Medlem
Plats 26 i reservkön varav 50 togs in genom HP (civilingenjör maskinteknik). Är det helt kört?
Är antagen på mitt andrahandsval så det blir nog det för jag vill inte riskera att missa båda platserna.
Citera
2013-07-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typory
här -> http://statistik.vhs.se/ -> välj termin
Det har jag gjort, men hur ska jag göra sen? Ska jag jämföra antal reserver i urval 1 och urval 2?
Citera
2013-07-13, 12:22
Medlem
Vad händer om jag tackar ja till en utbildning jag är antagen till men om jag även tackar ja till reservplatserna?
Citera
2013-07-13, 12:24
Medlem
Antagen, men vill se hur många som blivit det. Hur gör jag ser?
Citera
2013-07-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av promannen
Vad händer om jag tackar ja till en utbildning jag är antagen till men om jag även tackar ja till reservplatserna?

Det jag undrar är om , jag tackar ja till en utbildning är jag fast på den då? för jag har tackat ja till en utbildning och sedan tackat ja till reserv platser men om jag skulle komma in på nån av reserv platserna så skulle jag hellre gå dem utbildningarna!
Citera
2013-07-13, 12:27
Medlem
Thingols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Antagen, men vill se hur många som blivit det. Hur gör jag ser?

http://statistik.vhs.se/

Sök din utbildning och välj "Urval 1".
Citera
2013-07-13, 12:39
Medlem
Malmbergs avatar
De som ska gå Internationella Samhällsstudier i Kalmar får gärna slänga iväg ett PM.

Grattis till er andra som kommit in.
Citera
2013-07-13, 12:41
Avslutad
Reservplats 11 av 28 antagna i urvalsgruppen(HP) till civing. Automation och mekatronik på Chalmers
Reservplats 11 av 23 antagna i urvalsgruppen(HP) till civing. Elektroteknik på Chalmers

Hur tror ni mina chanser att komma in tror ni?
Har fått en bra lägenhet i anslutning till campus så det vore helt sjukt störigt om jag inte kommer in
Citera
2013-07-13, 12:41
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartsamess
Dock så har KTH överintag. Vet inte hur det ser ut på I men på datateknik verkade inga reserver tas in HT2012.

Är det så? Som första reserv på data låter det där inte särskilt betryggande. Helvete.
Citera
2013-07-13, 12:50
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
De flesta prognoser pekar på en balans inom 5-10 åren och sedan ganska stor efterfrågan pga hög medelåldern på civilingenjörerna.
Permanent arbetslös blir man inte som civilingenjör men bristen på civilingenjör kommer förmodligen vara över när de flesta här tar sin exam.
Tänk även på att det varierar kraftigt på vilka område av civ.ing man läser. Data, elkraft och maskin tror jag kommer förbli ett säkert kort.
Jag tänkte på väg- och vattenbyggnad som jag är intresserad av. Hållfasthetslära, beräkningsprogrammering samt geoteknik. Jag har läst på happy-forumet att branscherna har börjat anställa geologer istället för ingenjörer så det är nog säkrare att välja elektroteknik eller data än t ex något som alla läser till. Maskinteknik verkar ta in över 100 studenter per år. Tänk sedan hur många maskinteknikutbildningar det finns i Sverige.

Just nu lutar jag mer åt berggrundsgeolog eller elektroteknik än väg- och vattenbyggnad.
Citera
2013-07-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Är det så? Som första reserv på data låter det där inte särskilt betryggande. Helvete.

Inne på mobilen så orkar inte kolla exakta siffror, men runt 180 togs in i urval 1 förra året och efter urval 2 var det runt 160 kvar om jag inte minns helt fel. Antal platser var då 130...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in