2013-07-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Varför gör polisen inte fler såna ingripanden vid svartingkravaller? Kanske man skulle få lite respekt för dom då, nu står dom och skiter i byxorna när invandrarna eldar bilar

dom riktiga svenskarna vågar dom slå på jävla fega as
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Hon går till hundra direkt från när klippet börja ja, men det framgår inte i klippet vad som har hänt innan eller hur länge det har stått där.
Fast hon går ju från att prata, till att skrika och veva och skicka in hunden. Hon kan mycket väl ha stått där länge, men det känns som om hon vet att hon inte kan lösa situationen utan våld och inte lösa den våldsamma situationen utan att dra fram alla trick hon har. Tvåhandsfattningen på batongen ser dum och opraktisk ut, men det hör inte riktigt hit.
Citera
Medlem
pedobear84s avatar
Citat:
Skrev fler än ett inlägg. Vad mannen ska göra, ja, haha...
Svara på frågorna?
Inte be henne testa honom?
Lägga sig ner när hon ber om det?
Lägga sig ner när hon med dragen batong och en skällande schäfer ber honom lägga sig ner?
Lägga sig ner när hunden attackerar?
Lägga sig ner när hon attackerar tillsammans med hunden?
Lägga sig ner när hon och hunden har attackerat honom i några sekunder?

Hon tror ju förmodligen inte på mannen, men det gör ju inte hotet om att spränga hela gatan som oseriöst, hon vet ju inte säkert och som polis kan hon ju inte gärna ta några risker i det läget precis som en säkerhetsvakt vid en säkerhetskontroll på en flygplats nog måste se till att åtgärder vidtas om någon "på skoj" säger sig ha en bomb med sig som hen ska spränga ett plan med.

Du kan inte på fullaste allvar tycka det är rätt när hon börjar skrika att han ska lägga sig ner och 1sek efter börjar veva med batongen som han hade slaktat 30 barn.

Nä hon ska fan stå i kökat den jävla horan
Citera
2013-07-13, 10:32
Medlem
Krickerts avatar
Nån som har koll på vilka droger han hade på/i sig?
Citera
2013-07-13, 10:33
Medlem
Arkiaters avatar
Omöjligt att uttala sig om detta var omotiverat våld från poliskvinnans sida eller inte då det inte närmare redovisats i massmedia(som vanligt) vad som egentligen föregick händelsen. Det vi kan konstatera är att den slagne mannen med självklarhet inte var ofarlig eller oskyldig. Han hade misshandlat, vandaliserat och vägrat åtlyda poliskvinnans tillsägelse om att ligga ned. Varför skulle poliskvinnans inte i detta läge tillgripa våld? Ge mig några bra argument för att poliskvinnan gjorde fel.
Citera
2013-07-13, 10:36
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Mannen var upprörd men enligt vittnet varken aggressiv eller våldsam.

– Folk försökte att hjälpa honom och sa att allt var okej. Det var aldrig hotfullt, säger vittnet.

– Jag tänkte att han var för trött för att springa därifrån. Han var förvirrad men inte våldsam, säger vittnet

Plötsligt far polishunden på mannen som försöker värja sig. Polisen börjar då att slå mannen gång på gång över rygg, armar och axlar. Totalt 13 batongslag utdelas mot mannen.

– Jag blev så förvånad, hon var så våldsam. Hade de bara fortsatt prata hade det löst sig. Det där är alldeles för mycket våld, han var inte våldsam tillbaka.

Ja, jag tror du förstår.

Förstår vad?
Mannen är inte aggressiv eller hotfull när han står där med blod på tröjan och säger att han ska spränga hela gatan? Uppenbart påverkad av något och han har uppenbarligen varit aggressiv som fan i vad som bara kan vara minuter, eller sekunder tidigare.

Sen vet jag inte vad det här heller spelar för roll då polisen i fråga knappast var medveten om det här vittnesmålet som med största sannolikhet kommer från en nära vän till mannen. Trovärdigt.
Citera
2013-07-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
http://www.dn.se/sthlm/har-slar-polisen-berusad-man/
Tror jag aldrig har blivit så här illa berörd av ett videoklipp. Ni som har varit med förr, är detta beteende representativt för kvinnliga poliser?

Om personens enda brott är att ha slagit in en ruta och sen står och är "Full och dum" på allmän plats, en sk "PL13", så är polisens agerande helt onödigt och övervåld. Om inte personen har en bombväst på sig eller en molotovcoktail i handen, så är det ju bara trams när han säger han skall spränga hela gatan. En polis måste ha lite vett i huvudet och fatta han är berusad.

Hon gör också flera fel man inte skall göra i en sån här situation.

- Hon står för nära gärningsman (tyder på hon inte uppfattar honom som farlig).
- Hon kommenderar in hund samtidigt som hon drar ASP batongen (som för övrigt är meningslös mot en berusad bedövad person).
- Hon varnar inte innan på korrekt sätt innan hon skickar hund "Lägg dig ner eller jag skickar hunden".
- Hon borde låtit hunden jobba och bara övervaka hundens arbete. Dra ASP (med tvåhandsfattning?) kan istället skapa en farlig situation om gärningsman får tag i den. (Har hänt poliser och finns på film på youtube).
- Hon låter andra människor gå fram till gärningsmannen vilket tyder på att hon inte uppfattar honom som farlig eller hotfull. Varför då skicka hund och dra ASP?

Enligt min åsikt så borde hon be honom legitimera sig och ge honom en chans att åka hem och sova ruset av sig. Sen skriva rapport och låta förundersökningsledare bestämma om det blir påföljd på detta.

Jag finner enligt min personliga åsikt både polis och hund olämplig inom ordningspolisen. Möjligen hunden är bra på spåra men något personskydd är den inte. Det kan vi se i filmen. Den ser också ut att var äldre hund, så en pension ligger kanske bra till för hunden.

Jag skulle blir förvånad om hon får jobba kvar hos ordningspolisen. Jag tror hon själv också inser det när hon ser videon i efterhand.
Senast redigerad av KlasMydia 2013-07-13 kl. 10:46.
Citera
2013-07-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Mannen var upprörd men enligt vittnet varken aggressiv eller våldsam.

– Folk försökte att hjälpa honom och sa att allt var okej. Det var aldrig hotfullt, säger vittnet.

– Jag tänkte att han var för trött för att springa därifrån. Han var förvirrad men inte våldsam, säger vittnet

Plötsligt far polishunden på mannen som försöker värja sig. Polisen börjar då att slå mannen gång på gång över rygg, armar och axlar. Totalt 13 batongslag utdelas mot mannen.

– Jag blev så förvånad, hon var så våldsam. Hade de bara fortsatt prata hade det löst sig. Det där är alldeles för mycket våld, han var inte våldsam tillbaka.

Ja, jag tror du förstår.

Vid riktigt polisarbete hade killen fått eskort till dårsjukhuset på st Görans och där hade han passat väl in och haft riktig vård.

Men när grisarna som den här i videon upphöjer sig högre än lagen då blir allting fel.
Citera
2013-07-13, 10:39
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Omöjligt att uttala sig om detta var omotiverat våld från poliskvinnans sida eller inte då det inte närmare redovisats i massmedia(som vanligt) vad som egentligen föregick händelsen. Det vi kan konstatera är att den slagne mannen med självklarhet inte var ofarlig eller oskyldig. Han hade misshandlat, vandaliserat och vägrat åtlyda poliskvinnans tillsägelse om att ligga ned. Varför skulle poliskvinnans inte i detta läge tillgripa våld? Ge mig några bra argument för att poliskvinnan gjorde fel.

Man får inga motargument tyvärr, jag har försökt i snart en arbetsdag.

De man får bryter man av som tandpetare.
Citera
2013-07-13, 10:42
Medlem
iMorfins avatar
Citat:
Förstår vad?
Mannen är inte aggressiv eller hotfull när han står där med blod på tröjan och säger att han ska spränga hela gatan? Uppenbart påverkad av något och han har uppenbarligen varit aggressiv som fan i vad som bara kan vara minuter, eller sekunder tidigare.

Sen vet jag inte vad det här heller spelar för roll då polisen i fråga knappast var medveten om det här vittnesmålet som med största sannolikhet kommer från en nära vän till mannen. Trovärdigt.

Om hon skulle ha misstänkt att han var utrustat med en bomb eller vapen, är det faktiskt läge för henne att börja knyta skorna och sätta ner hunden när han lägger sig ned?

Skulle jag vara polis och misstänka det skulle jag börja med att sätta handbojor på honom.
Citera
2013-07-13, 10:42
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedobear84
Du kan inte på fullaste allvar tycka det är rätt när hon börjar skrika att han ska lägga sig ner och 1sek efter börjar veva med batongen som han hade slaktat 30 barn.

Nä hon ska fan stå i kökat den jävla horan

Det var inte hundraprocentigt agerande, det har jag aldrig påstått. Hon hade kunnat ge mannen några sekunder till. Då hade han säkert lagt sig ner, det märker man ju tydligt när han fortfarande håller på med samma skitsnack trots att han har hunden som en blodigel i armen och kvinnan bakom med batongen i högsta hugg.
Citera
2013-07-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater

Det är övervåld då det strider mot grundprincipen inom all polisens våldsanvändning, proportionalitetsprincipen.
Våldet poliskvinnan utövar står inte i proportion till hotet mot henne eller omgivningen.
Med andra ord, fyllbultar kan man ofta 'snacka ner' och då det inte hjälper, brotta ner.

Vidare har ju erfarna poliser redan skrivit i andra trådar här på FB att ingripandet är högst tveksamt. När sedan åklagare säger samma sak OCH en kriminologiprofessor, ja då tyder ju mycket på att vi är något på spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in