Citat:
Ursprungligen postat av
Yrin
http://www.dn.se/sthlm/har-slar-polisen-berusad-man/
Tror jag aldrig har blivit så här illa berörd av ett videoklipp. Ni som har varit med förr, är detta beteende representativt för kvinnliga poliser?
Om personens enda brott är att ha slagit in en ruta och sen står och är "Full och dum" på allmän plats, en sk "PL13", så är polisens agerande helt onödigt och övervåld. Om inte personen har en bombväst på sig eller en molotovcoktail i handen, så är det ju bara trams när han säger han skall spränga hela gatan. En polis måste ha lite vett i huvudet och fatta han är berusad.
Hon gör också flera fel man inte skall göra i en sån här situation.
- Hon står för nära gärningsman (tyder på hon inte uppfattar honom som farlig).
- Hon kommenderar in hund samtidigt som hon drar ASP batongen (som för övrigt är meningslös mot en berusad bedövad person).
- Hon varnar inte innan på korrekt sätt innan hon skickar hund "Lägg dig ner eller jag skickar hunden".
- Hon borde låtit hunden jobba och bara övervaka hundens arbete. Dra ASP (med tvåhandsfattning?) kan istället skapa en farlig situation om gärningsman får tag i den. (Har hänt poliser och finns på film på youtube).
- Hon låter andra människor gå fram till gärningsmannen vilket tyder på att hon inte uppfattar honom som farlig eller hotfull. Varför då skicka hund och dra ASP?
Enligt min åsikt så borde hon be honom legitimera sig och ge honom en chans att åka hem och sova ruset av sig. Sen skriva rapport och låta förundersökningsledare bestämma om det blir påföljd på detta.
Jag finner enligt min personliga åsikt både polis och hund olämplig inom ordningspolisen. Möjligen hunden är bra på spåra men något personskydd är den inte. Det kan vi se i filmen. Den ser också ut att var äldre hund, så en pension ligger kanske bra till för hunden.
Jag skulle blir förvånad om hon får jobba kvar hos ordningspolisen. Jag tror hon själv också inser det när hon ser videon i efterhand.