2013-07-13, 03:06
Medlem
Tror du har missuppfattat hela händelseförloppet. Den som filmade var inte en av de som jagade mannen som blev misshandlad av polis. Det var en vanlig dödlig människa som blev åskådare till dramat.. För övrigt så blev "jycken" också skadad, så det är också fullt utredningsbart...

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det är väl lite polispolitik i det hela också.

Skadegörelsen mot jycken kan de kasta papperskorgen direkt baserat på filmen.
Skadegörelse mot en ruta kan vara utredningsbar men kan också falla pga. av vad mannen har att säga om de 3.
Misshandel 3 mot 1 låter inte särskilt troligt, särskilt inte om det är de tre som jagade efter, varav 1 höll i kameran.
Narkotikabrottet verkar lite labilt, kan det vara som så att de tagit ett slentrianprov och skickat till labbet samt lånat lite ur beslagsförrådet och tillfört utredningen. Personen verkar annars mer full än hög.

Eller som någon annan skrev, kan man inte stoppa in båda personerna i en cell och visa resultatet på tv?
Citera
2013-07-13, 03:06
Medlem
Paarthurnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yippee.ki-yay
Det var fel formulerat, en kvinna kan föda barn så jag menar inte så. Menar att i ett läge där mannen fysiskt är starkare så kan bli rädd speciellt som polis där man har som jobb att få andra att lyda en och kan inte backa undan.

Men tänkte på det, vill inte att kvinnor som jobbar som polis ska känna att det är fel bara att de måste var beredda på de här situationerna det kan vara massa andra jobb också. Har inget emot kvinnlig poliser, hade en man gjort det här hade jag tyckte det var lika fel.

Jag förstår. Jag menar ändå att man kan hantera dessa situationer på andra sätt än med våld. Jag har jobbat mycket inom vården med människor under drogpåverkan, som har vanföreställningar, som slåss. Har kunnat hantera det utan att klappa till dem, eller luta mig tillbaka på en stor kroppshydda för att skrämmas.

Visst, det finns situationer där en polis måste vara fysisk. Får de in ett larm om en jätte som går runt och klappar till folk och vägrar lyssna så skickar man väl först och främst in fler personer (så även om personerna är svagare än våran hypotetiska jätte så är de fler, och kan därför hantera jätten). För det andra har de ju faktiskt vapen. De behöver inte starta en brottningsmatch med gärningsmannen.
Citera
2013-07-13, 03:09
Medlem
Det här är er polis, som inte har gjort något som helst fel (enligt er): LÄNK
Citera
2013-07-13, 03:09
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Efter att ha läst genom ett dussintals sidor tycker jag det är förvånandsvärt få som står bakom den kvinnliga polisen och det verkar mest vara ACAB-typer som ska gnälla på att poliserna i det här landet använder våld.

Visst, det är inte ett hundraprocentigt agerande men jag ser faktiskt inte hur det är så brutalt fel som många verkar få det till. Mannen har ju tydligen varit i slagsmål, krossat någon ruta, är väldigt berusad, står väldigt nära och är ju då oberäknelig. Den kvinnliga polisen får höra att hela gatan ska sprängas vid upprepade tillfällen och att hon ska testa honom.

Hon frågar vid upprepade gånger vad som ska sprängas och hon säger upprepade gånger att mannen ska lägga sig ner med en sån ton i rösten att det inte kan missförstås. Hon tar upp batongen och har en hund precis brevid säg, mannen vägrar lägga sig ner.

Vad ska hon i det här läget göra?
Ska hon gå tillbaka, låsa upp bilen, stoppa in hunden för att sedan fortsätta skrika på mannen att lägga sig ner? Problemet är ju då fortfarande att hon är just "hon" och han är just han, förutsatt att han fortfarande är kvar på platsen. Går han till motattack, vilket hon ju som polis måste utgå från så är hon troligtvis rökt. Då lämnar det ju bara pistolen som hjälp då. Hade det varit bättre om hon hade dragit den och mannen hade vägrat, börjat skjuta varningsskott och han ändå hade vägrat?

Jag ser liksom inte att det fanns något bättre alternativt än att släppa hunden först för att sedan skrika att mannen ska lägga sig ner, sen är det ju bara slå till mannen lägger sig ner, vilket hon ju också gör.

Sen vet jag inte heller, vad ska hon göra där annars? Bara "skita" i ett hot om att spränga gatan? Stå där och skrika lägg dig ner ena sekunden för att sedan bara vände på klacken, sätta sig i bilen, köra iväg och låta mannen gå? Ja visst, hon förstår givetvis att det bara är fyllgorm men måste ju likt en säkerhetsvakt på en flygplats ta ett hot om bomb seriöst, även om hen vet att det inte finns någon bomb och att det bara är någon upprepad passagerare som försöker vara rolig i säkerhetskontrollen.

Sen som notis är jag ingen feminist som står för sån där klassisk inkvotering av kvinnor till höger och vänster som går före män med bättre meriter osv.

Hon kanske skulle gjort en bedömning av hotbilden och då kommit fram till att det är ett fyllo som står och vaggar i gatan, ringt efter förstärkning eftersom hon saknar kroppstyrkan och inväntat sina kollegor.
Klart.
Citera
2013-07-13, 03:10
Medlem
seriously?s avatar
Om hon är någorlunda funtad i skallen skall det inte ens behöva komma till "ligg ner" i detta fallet.
En person med så dåligt personbemötande skall inte alls jobba som polis. Knappt med människor alls.

Och snacket om bombhotet bör hon förstå att det är vanligt fyllesnack, patrullerande poliser får höra väldigt roliga saker. Allvarligare saker än dessa.

Poliser som flashar brickan har vi gott om i Sverige, dags att bli kvitt dessa också.
Citera
2013-07-13, 03:10
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
http://www.dn.se/sthlm/har-slar-polisen-berusad-man/
Tror jag aldrig har blivit så här illa berörd av ett videoklipp. Ni som har varit med förr, är detta beteende representativt för kvinnliga poliser?
Nää, vilket kärringbeteende! Sådant kan vi inte tillåta, för de får bara polismän göra i grupp och konfiskera alla telefoner som olagligt filmar en "legitim" tjänsteutövning.

Man ska liksom polismännen istället få skjuta ihjäl en förvirrad och sjuk man som inte heller gör något egentligt motstånd förutom att vifta med en kniv och inte heller förstår att lyda order, när han skjuts med flera skott (ej i benet utan i kroppen).

Att skjuta mot kroppen på en ensam yngling (i Göteborgskravallerna) som kastar en liten sten som inte ens kommer fram mot poliserna är ju också okey enligt poliserna.

PS! Det börjar bli mer likt USA, skjut först och fråga sedan (när någon polis börjar skjuta följer alla andra med, så det kan bli många skott i kroppen på den som inte lyder och viftar med kniv).
Citera
2013-07-13, 03:11
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paarthurnax
Det jag reagerade på var att hon går från att skrika "lägg dig ner", till att släppa hunden och dra fram batongen på ungefär 3 sekunder. Mannen var väldigt berusad, reaktionstiden är inte den bästa. Hon hade åtminstone kunnat försöka ge honom lite tid att ens uppfatta vad hon ville innan hon brukade våld.

Detta var inga kravaller, med massa våldsamma människor, detta var en ensam, väldigt onykter, man, utan vapen. Varför ska det till hårdare tag mot någon som är full och svamlig?

Jag får hålla med om att hon kunde skött situationen bättre. Antigen var hon oerfaren eller så var hon i ögonblicket oprofessionell och irriterad. Allt kunde dok undvikas om han lydde order.

Det var fel av de båda.

Han var påverkad (alkohol) kan det vara så att hon kände sig irriterad och även rädd för vad han kunde vara kapabel till att göra? Nu vet vi inte vad han var påverkad av men vissa droger gör ju en person oförutsägbar.
Citera
2013-07-13, 03:11
Medlem
Bearforceones avatar
Ahh, från en vanlig människas synpunkt är tråden fylld av pundaräckel, drägg, knarkarpack, äckliga vidriga smutsliberaler, anarkister och kriminella, samtliga i maskopi mot polisen. Gissa vilka som hatar staten och dess utvalda våldsmonopolister? Ni är de s.k. 1%:en, som knullar oss andra på miljardbelopp, era förbannade rövhål!

Med det sagt bör poliskvinnan sparkas, smutskastas, samt torteras ett antal år för sin vidriga inställning och sin ovilja att ens kunna LÄSA situationen. Precis pga. detta, bör puckon till poliser, som inte kan hantera fyllon, även lida för sina usla val att misshandla personer som knappt kan stå på bena, även betala för sina villfarelser. Precis som knivmördare ska behandlas med skit, bör även polisen som inte kan lagen, straffas för sin egen skit!

Den snedknullade idioten, med betoning på idioten, ska naturligtvis skickas till närmsta gruva där man gräver uran för hand, med andra våldskriminella drägg, våldsmän, våldtäktsmän och mördare!
Citera
2013-07-13, 03:13
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
Hon kanske skulle gjort en bedömning av hotbilden och då kommit fram till att det är ett fyllo som står och vaggar i gatan, ringt efter förstärkning eftersom hon saknar kroppstyrkan och inväntat sina kollegor.
Klart.

Var på filmen framkommer det att hon inte har ringt efter förstärkning redan? Mannen har kanske börjat gå från platsen?

Hennes bedömning måste ju baseras på vad han säger, och han säger, med blod på kläderna att han ska spränga gatan.
Citera
2013-07-13, 03:14
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Nää, vilket kärringbeteende! Sådant kan vi inte tillåta, för de får bara polismän göra i grupp och konfiskera alla telefoner som olagligt filmar en "legitim" tjänsteutövning.

Man ska liksom polismännen istället få skjuta ihjäl en förvirrad och sjuk man som inte heller gör något egentligt motstånd förutom att vifta med en kniv och inte heller förstår att lyda order, när han skjuts med flera skott (ej i benet utan i kroppen).

Att skjuta mot kroppen på en ensam yngling (i Göteborgskravallerna) som kastar en liten sten som inte ens kommer fram mot poliserna är ju också okey enligt poliserna.

PS! Det börjar bli mer likt USA, skjut först och fråga sedan (när någon polis börjar skjuta följer alla andra med, så det kan bli många skott i kroppen på den som inte lyder och viftar med kniv).

"Ingenting förutom vifta med en KNIV..."

menar du allvar? sjävklart skjuter man i det läget om man blir trängd

och vaddå i kroppen? tror du man har tid och göra nån jävla matrix manöver och sikta på benen på nån som rör sig? vet du hur svårt det är att göra?
Citera
2013-07-13, 03:18
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Var på filmen framkommer det att hon inte har ringt efter förstärkning redan? Mannen har kanske börjat gå från platsen?

Hennes bedömning måste ju baseras på vad han säger, och han säger, med blod på kläderna att han ska spränga gatan.

Ja då inväntar man ju den, hennes jobb är att avväpna situationer inte eskalera våldet i öndödan.

jag är ingen polis eller analytiker men jag såg direkt att han skurit upp sig på händerna..typiskt fylle beteende med andra ord.

Om man har räört sig i stockholms nattliv på småtimmarna nångång i sitt liv så borde man ha stött på fyllon som pratar om alla möjliga saker, inte tar man dom på allvar. denna polis förstår uppenbarligen inte sådana här självklarheter utan reagerar 0-100 så fort hon blir provocerad= inte lämplig för yrket
Citera
2013-07-13, 03:20
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
Ja då inväntar man ju den, hennes jobb är att avväpna situationer inte eskalera våldet i öndödan.

jag är ingen polis eller analytiker men jag såg direkt att han skurit upp sig på händerna..typiskt fylle beteende med andra ord.

Om man har räört sig i stockholms nattliv på småtimmarna nångång i sitt liv så borde man ha stött på fyllon som pratar om alla möjliga saker, inte tar man dom på allvar. denna polis förstår uppenbarligen inte sådana här självklarheter utan reagerar 0-100 så fort hon blir provocerad= inte lämplig för yrket

OK, så vad skulle hon gjort?

Gått därifrån?
Dragit pistol?
Låst in hunden och kört en one-on-one?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här