Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. På tiden när fylleri och gatuslagsmål var väldigt frekventa i Stockholm (på tiden då polismän hade sablar) så inrättades en särskild organisation för att hantera fyllon, bråkmakare och annars störiga individer (prostituerade tex.). Denna organisation bestod av halta, lytta, döva och synskadade gamla gubbar och kärringar som skötte hanteringen av dylika individer för att dryga ut sina pensionskassor samtidigt som de utförde andra tjänster som tex. portväkterier mm.
Givetvis är det pinsamt att se polisen så otroligt misslyckas med uppgifter som egentligen inte kräver någon utbildning alls för att utföras. Är det som så att vår PHS på något vis helt enkelt felutbildar sina studenter?
2. Jag tror nästan att Scotland Yard borde överta ansvaret för att utbilda svenska poliser.
Jag har själv en anekdot från en gång när jag var ute i Stockholm. Jag sitter på en bar på söder med vänner då ett antal poliser kommer in. En polis ber mig att ställa mig upp för att prata. Han ställer sig extremt nära mig med mig mot väggen och börjar prata om att jag är berusad. Jag var förvisso berusad men knappast värre än en vanlig utekväll, och även om jag varit extremt berusad så såg jag ingenting som rättfärdigade sättet som han förde samtalet på.
Intrycket jag fick från hela situationen var att polisen ville statuera någon form av exempel och försökte provocera mig till att tappa behärskningen, så att de därmed kunde göra någon form av ingripande. Som tur är så har jag väldigt bra tålamod (även när jag är full) och bemötte hans otrevligheter med trevliga och ärliga svar tillbaka. Detta pågick i flera minuter tills polisen till slut tröttnade och gick därifrån utan att ens säga något.
Så nu hände inget mer än att vi pratade ett tag och polisen lämnade platsen, men jag tror aldrig att jag har aldrig blivit så oprovocerat och otrevligt bemött av någon person i mitt liv tidigare. Om polisen hade bett mig lämna stället p.g.a. fylla så hade jag accepterat det utan problem, men jag hade extremt svårt att acceptera hur polisen använde sin bricka som ett maktmedel för att försöka provocera fram en situation. Alla på plats (även icke-vänner) undrade vad det var som hade hänt egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
herrcarlsson
Det finns ingen anledning att brusa upp. Hade jag varit snut hade jag skjutit honom efter en sekund. Men nu är jag inte polis, jag har ingen utbildning och jag är mer kriminell än laglydig, och hade jag varit där hade jag slagit honom bara för att han hade ett svettigt linne på sig.
Har du inte insett att snuten, speciellt i storstäderna, är krogvakter med hybris förrän nu är det fan du som är dum i huvudet. Visst, skjut snuten, jag kunde inte bry mig mindre. Men skjut norrlänningen på samma gång för att han var så jävla jobbig.
Om du erkänner att du är kriminell och inte ser något problem med att polisen skjuter icke våldsamma personer på plats så kanske du borde inse att du diskvalificerar dig själv från diskussioner om hur polisen bör agera i olika situationer.