2013-07-11, 23:07
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okami
Köpte ett par Crocket&Jones i ljugrå mocka som jag tyckte var snygga och passade till ljusa byxor. Oxfordtyp med hålmönster. Han jag köpte det hos sa att man inte behöver skoblock till mocka, och att han aldrig använder det. Stämmer det? Betalade 4900 och fick ett par Falke-strumport till, var det OK pris? Något man bör tänkta på när det gäller att sköta mocka?
Du ska ha skoblock även i mockaskor. Resten av dina funderingar kan du läsa dig till i tråden.
Citera
2013-07-12, 00:14
Medlem
Grytters avatar
[quote=bleu|44271663]Snygga! Hur känns kvalitén på mockan? Betraktas man som en naiv jävel om man skulle få för sig att Carmina och Meermin använder samma typ av mocka?

Alister vet mer och du såg hans svar men jag kan bara säga att mockan är fin och mjuk. Den är väldigt fin IRL, fyllig som ordet är! (Har druckit)

Mockan kommer från C.f stead, heter det så? Är det inte därifrån Carmina också har? Tror det...sedan inser jag att de använder olika lager av dessa!
Citera
2013-07-12, 08:52
Medlem
hoodogs avatar
Som jag tidigare sagt är jag sjukt sugen på EG Dover. Men jag är lite osäker på vilken läst jag ska satsa på. Som jag förstår det gör EG Dovern på lästerna 82, 202 och 606. 202 och 606 är helt identiska, förutom i själva tåboxen. 202:an har en klassisk rundad sådan medan 606:an har en kantig tåbox. 82:an i sin tur är en rundtåad version av 888:an.

Personligen lutar jag åt antingen 606 eller 202. 82:an är en vacker läst, men den är lite väl slank för Dovern imo. Och jag är inte säker på att jag vill ha en mer kantig tåbox på skon, så jag lutar lite åt 202:an. Men 202:an är å andra sidan väldigt klassisk i sin utformning, så jag har funderat lite på om man skulle satsa på en D-vidd för att få ner bulligheten och få skon aningen mer slänk, jämfört med en 202 E.

Vad säger ni? Tankar? Kommentarer?
Citera
2013-07-12, 10:38
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Som jag tidigare sagt är jag sjukt sugen på EG Dover. Men jag är lite osäker på vilken läst jag ska satsa på. Som jag förstår det gör EG Dovern på lästerna 82, 202 och 606. 202 och 606 är helt identiska, förutom i själva tåboxen. 202:an har en klassisk rundad sådan medan 606:an har en kantig tåbox. 82:an i sin tur är en rundtåad version av 888:an.

Personligen lutar jag åt antingen 606 eller 202. 82:an är en vacker läst, men den är lite väl slank för Dovern imo. Och jag är inte säker på att jag vill ha en mer kantig tåbox på skon, så jag lutar lite åt 202:an. Men 202:an är å andra sidan väldigt klassisk i sin utformning, så jag har funderat lite på om man skulle satsa på en D-vidd för att få ner bulligheten och få skon aningen mer slänk, jämfört med en 202 E.

Vad säger ni? Tankar? Kommentarer?

Att gå ner i vidd för att få en slankare sko är aldrig en bra idé. Vidd byter man för passformens skull, inte utseendet. Om du vill ha en slank sko med rund tå, förstår jag inte varför inte 82:an är det naturliga valet? Så himla nätt är den inte i mina ögon, och då Dover i sig är en lite klumpig modell tycker jag det blir schysst ihop, lagom elegant. Vilken färg tänker du köra de i, klassikern chestnut eller nåt annat?
Citera
2013-07-12, 11:04
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Att gå ner i vidd för att få en slankare sko är aldrig en bra idé. Vidd byter man för passformens skull, inte utseendet. Om du vill ha en slank sko med rund tå, förstår jag inte varför inte 82:an är det naturliga valet? Så himla nätt är den inte i mina ögon, och då Dover i sig är en lite klumpig modell tycker jag det blir schysst ihop, lagom elegant. Vilken färg tänker du köra de i, klassikern chestnut eller nåt annat?

Okej, din expertis ska jag absolut inte ifrågasätta. Jag ska testa vidderna och se hur de sitter. 82:an är vacker, det håller jag med om. Men den är lite väl slank för just Dovern, tycker jag. Men som sagt, jag har långt ifrån bestämt mig än. Vad tyckr du om 202:an annars?

Färg har jag tänkt mig dark oak, även på denna. Jag har chestnut på mina Belgravia, och jag tycker den färgen är alldeles för ljus och varm för att ge Dovern den där mångsidigheten jag vill ha. Särskilt eftersom ju Dovern har en dubbel lädersula, tycker jag att en "sommarfärg" är lite synd att ha på den typen av sko.

Edit: för övrigt har jag insett att jag nästan bara har skor i mörkbrunt, fast i olike nyanser. Den färgen är svårslagen, tycker jag. Visst, jag har ett par bruna cordova, burgundy cordovan, EG chestnut och C&J chestnut, men jag återkommer ständigt till mina kära mörkbruna skor.
Senast redigerad av hoodog 2013-07-12 kl. 11:09.
Citera
2013-07-12, 13:59
Medlem
Hej,

Sedan jag hittade detta underforum har jag spenderat allt för mycket tid här och det känns som att det finns mycket kompetens bland användarna. Efter idogt läsande såväl i forumet Klassisk stil som i den här tråden, är det dock dags för ett första inlägg. Jag kommer snart att börja jobba på en arbetsplats som kräver kostym och behöver därmed också skaffa presentabla skor. Jag besitter i dagsläget endast ett par mörkbruna semi-brouges och tanken är att börja med att inhandla två par skor till, ett par svarta och ett par bruna toe cap oxfords.

Eftersom budgeten är begränsad till max 5000 för de båda paren tillsammans handlar det om "instegsmodeller" och jag har tittat en hel del på Loake Aldwych och Herring Knightsbridge, vilka ofta lyfts fram. Problemet är att mina fötter är ganska smala (när jag tidigare köpt joggingskor och fotbollsskor har ofta dammodeller passat bättre än herrdito). Jag har i vanliga fall strl 41 och har provat Aldwych i UK7, vilken kändes bra i hälen, även om jag möjligen skulle kunna gå ner ett halvt nummer (inte hittat någon butik som har strl 6,5). På sidorna känns det dock som att det är ganska mycket luft mellan sko och fot och det gick utan problem att dra åt snörningen så mycket att båda skinnsidorna helt går ihop. Det är som sagt möjligt att jag skulle kunna ha ett halvt nummer mindre, men jag vet inte om det gör så stor skillnad på bredden?

Bör jag se mig om efter andra alternativ och vad finns det då för alternativ i denna prisklass som är smalare?

Råd och idéer mottages tacksamt.
Citera
2013-07-12, 15:32
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tandkramstuben
Hej,

Sedan jag hittade detta underforum har jag spenderat allt för mycket tid här och det känns som att det finns mycket kompetens bland användarna. Efter idogt läsande såväl i forumet Klassisk stil som i den här tråden, är det dock dags för ett första inlägg. Jag kommer snart att börja jobba på en arbetsplats som kräver kostym och behöver därmed också skaffa presentabla skor. Jag besitter i dagsläget endast ett par mörkbruna semi-brouges och tanken är att börja med att inhandla två par skor till, ett par svarta och ett par bruna toe cap oxfords.

Eftersom budgeten är begränsad till max 5000 för de båda paren tillsammans handlar det om "instegsmodeller" och jag har tittat en hel del på Loake Aldwych och Herring Knightsbridge, vilka ofta lyfts fram. Problemet är att mina fötter är ganska smala (när jag tidigare köpt joggingskor och fotbollsskor har ofta dammodeller passat bättre än herrdito). Jag har i vanliga fall strl 41 och har provat Aldwych i UK7, vilken kändes bra i hälen, även om jag möjligen skulle kunna gå ner ett halvt nummer (inte hittat någon butik som har strl 6,5). På sidorna känns det dock som att det är ganska mycket luft mellan sko och fot och det gick utan problem att dra åt snörningen så mycket att båda skinnsidorna helt går ihop. Det är som sagt möjligt att jag skulle kunna ha ett halvt nummer mindre, men jag vet inte om det gör så stor skillnad på bredden?

Bör jag se mig om efter andra alternativ och vad finns det då för alternativ i denna prisklass som är smalare?

Spana in Meermin, har hört att någon av deras läster skall vara väldigt smal. Maila dem och berätta vilken storlek du har och dina mått i övrigt så skall du nog se att de har någon modell som funkar.
Citera
2013-07-12, 15:35
Medlem
doughies avatar
Citat:
Hej,

Bör jag se mig om efter andra alternativ och vad finns det då för alternativ i denna prisklass som är smalare.

Skorna blir lite smalare om man går ner en halv storlek. Jag skulle dock rekommendera att du köpte bättre skor på internet. Finns rea på Crockett & Jones t ex. Annars kanske ett par Loake och ett par Carmina.
Citera
2013-07-12, 16:24
Medlem
Quattroportes avatar
Råkar någon här ha egentagna bilder på ett par Meermin-dubbelmunkar i dark brown? Nu när skogarderoben innehåller bruna full-brogues, svarta cap-toes och ljust beiga tasselloafers känns ett par mörka munkar som nästa steg. Egentligen mest nyfiken på hur färgen ser ut i verkligheten.

Bilder på denna modell är alltså vad som efterfrågas: http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=2338
Citera
2013-07-12, 16:33
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quattroporte
Råkar någon här ha egentagna bilder på ett par Meermin-dubbelmunkar i dark brown? Nu när skogarderoben innehåller bruna full-brogues, svarta cap-toes och ljust beiga tasselloafers känns ett par mörka munkar som nästa steg. Egentligen mest nyfiken på hur färgen ser ut i verkligheten.

Bilder på denna modell är alltså vad som efterfrågas: http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=2338

Finns hur många bilder som helst på den modellen! Kolla Google, instagram, styleforum
Citera
2013-07-12, 16:40
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quattroporte

hade några stycken på mobilen. Mina går mer i rött än man kan tro och är lite ljusare än vad man kan tänka sig av mörkbrunt. Tänk också på att Meermin kan vara något inkonsekventa i kulörerna och samma färg kan vara ganska olik mellan olika batchar läder. Ytterligare ett tillägg är att lädret är mycket hårt. Passar skorna bra fungerar det men det finns vissa tveksamheter om de är lite för små eller om du ämnar gå runt barfota.
http://i.imgur.com/gg6O8Jr.jpg
http://i.imgur.com/pooUbse.jpg
http://i.imgur.com/5X1ItO9.jpg
http://i.imgur.com/yz8sd8l.jpg
Citera
2013-07-12, 18:55
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Okej, din expertis ska jag absolut inte ifrågasätta. Jag ska testa vidderna och se hur de sitter. 82:an är vacker, det håller jag med om. Men den är lite väl slank för just Dovern, tycker jag. Men som sagt, jag har långt ifrån bestämt mig än. Vad tyckr du om 202:an annars?

Färg har jag tänkt mig dark oak, även på denna. Jag har chestnut på mina Belgravia, och jag tycker den färgen är alldeles för ljus och varm för att ge Dovern den där mångsidigheten jag vill ha. Särskilt eftersom ju Dovern har en dubbel lädersula, tycker jag att en "sommarfärg" är lite synd att ha på den typen av sko.

Edit: för övrigt har jag insett att jag nästan bara har skor i mörkbrunt, fast i olike nyanser. Den färgen är svårslagen, tycker jag. Visst, jag har ett par bruna cordova, burgundy cordovan, EG chestnut och C&J chestnut, men jag återkommer ständigt till mina kära mörkbruna skor.

Personligen tycker jag att 202:an är för rund och lite trist, men om det är någon modell där den funkar bättre så är det nog ändå Dovern, då split toen och apron-sömmen ger lite liv till lästen. Annars tror jag att jag sett Dover på 505-lästen också, som är lite grann åt det elegantare hållet, som kanske kan falla dig i smaken.

Citat:
Hej,

Har du smala fötter är inte Aldwych eller Knightsbridge att rekommendera, då Capital- och 026-lästerna båda är väldigt rymliga. Loake har isf Mayfair-lästen som passar smalare fötter bättre, tror någon vanlig cap toe är byggd på den också.

Annars som nämnts är Meermins New Rey-läst definitivt att rekommendera för smalfotade, de har flera modeller i deras finare Linea Maestro-linje byggd på den. Även Olfe är åt det smalare hållet, om än bredare än New rey: http://meermin.es/catalogo2.php?id=7

Franska Markowski är en annan budgettillverkare med ett par smala läster i sortimentet. Både läst 214 och 169 är relativt smala. Du kan ju ta en av skorna du tänkt köpa som wholecut, för lite variation men fortfarande hög formalitetsnivå: http://www.markowski-chausseur.fr/men/oxford-sr-en.html?p=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in