2013-07-12, 14:18
Medlem
Står som 15 reserv till civilingenjör energisystem Uppsala. Antalet intagna i min kvot är 53. Förra året låg intagningspoängen på 19,6 i urval 1 och sjönk till 19.0 till urval 2. I år står det att intagningspoängen för urval 1 är 19,4. Jag ligger på 18,9. Om minskningen blir likt förra året borde jag komma in. men det känns som det kan gå hur som... Vad tror ni?
Citera
2013-07-12, 14:19
Medlem
Epikuros7s avatar
Jag svarade "Ja" men fick ingen bekräftelse via e-post.

På hemsidan står det att
Citat:
ANTAGEN - Du har svarat: JA
men det står också att jag skall skicka in senast den 31:a. Jag tycker att jag hade skickat in redan nu, då jag har svarat. Men e-posten kom aldrig. Men den kommer kanske i morgon eller senare idag?
Citera
2013-07-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
Har sökt TF som 1a val på KTH och där stod det följande:

Din reservplats i direktgruppen (B1) är 100
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är 49

Här är jag inte med riktigt. Det stod att det var 49 som hade blivit antagna. Det finns 120 platser på den utbildningen om jag inte minns fel. Vilket betyder att det finns ytterligare 71 platser kvar. jag hamnade på reservlistan eftersom jag gjorde en sen anmälan..

Nu till min fråga, har jag förstått det rätt? och i så fall, hur stora chanser har jag att komma in?

Det är inte bara BI som blir antagna utan också BII och HP.
Citera
2013-07-12, 14:20
Medlem
Parabelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrmeop
Urval 2. Eller efter uppropet.

Va? Alltså jag menar, när dem ska meddela dig om att du har kommit in som reserv, ringer dem? Mailar dem? Brev? Förstår du?
Citera
2013-07-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parabeln
Va? Alltså jag menar, när dem ska meddela dig om att du har kommit in som reserv, ringer dem? Mailar dem? Brev? Förstår du?
Skolorna gör olika. Troligen mejl eller telefon om det är efter uppropet.
Citera
2013-07-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Statestiken verkar ju inte stämma. Om jag kollar på "urval 1" så är resultatet av alla sökande inte samma som på "antal sökande".

Du kanske ska gå om grundskolan innan du börjar på högskolan?

STATISTIK
Citera
2013-07-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
Har sökt TF som 1a val på KTH och där stod det följande:

Din reservplats i direktgruppen (B1) är 100
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är 49

Här är jag inte med riktigt. Det stod att det var 49 som hade blivit antagna. Det finns 120 platser på den utbildningen om jag inte minns fel. Vilket betyder att det finns ytterligare 71 platser kvar. jag hamnade på reservlistan eftersom jag gjorde en sen anmälan..

Nu till min fråga, har jag förstått det rätt? och i så fall, hur stora chanser har jag att komma in?
Det finns andra urvalsgrupper de antar dessa 71 elever ifrån. T.ex. HP/BII/MAFY-provet/etc.etc. Du tävlar för tillfället bara i BI gruppen. Har du en chans att komma in? Ärligt talat så är svaret nej. Bara att försöka igen nästa år med HP eller Matematik- och fysikprovet.
Citera
2013-07-12, 14:23
Medlem
Typorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikuros7
Jag svarade "Ja" men fick ingen bekräftelse via e-post.

På hemsidan står det att men det står också att jag skall skicka in senast den 31:a. Jag tycker att jag hade skickat in redan nu, då jag har svarat. Men e-posten kom aldrig. Men den kommer kanske i morgon eller senare idag?

Är du säker på att du har SKICKAT anmälan? (övers eller längst ner på sidan står det "skicka") Men annars kan det vara så som du skrev, att mejlen kan komma imorgon eller lite senare.
Citera
2013-07-12, 14:24
Medlem
Jag har kommit in på en utbildning, men den var mitt åttonde val.

Som första val så ligger jag till så här:

Gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 17
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 21

Resultat från högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 10
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 25

Nu till frågan, vad tror ni? Är det kört? Nästa fråga, om jag tackar ja till denna reservplats, stryks jag då från utbildningen som jag är antagen till?
Citera
2013-07-12, 14:27
Medlem
Telchaks avatar
Hur fungerar det då flera sökande har samma resultat på HP, jämförs betygen eller lottas det vem som får plats?

Står på VHS att folk med samma resultat som mig har blivit antagna och jag är första reserv...

Känner mig dock inte så orolig då jag fortfarande inte är säker på om jag helst vill läsa förstahandsvalet eller andrahandsvalet som jag blev antagen till utan reservplats.
Citera
2013-07-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate23
Jag har kommit in på en utbildning, men den var mitt åttonde val.

Som första val så ligger jag till så här:

Gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 17
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 21

Resultat från högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 10
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 25

Nu till frågan, vad tror ni? Är det kört? Nästa fråga, om jag tackar ja till denna reservplats, stryks jag då från utbildningen som jag är antagen till?

1. Jag vet inte vilka utbildningar du har sökt, men baserat på de sifforna så tror jag att du har en ynka chans på HP.

2. Du stryks inte från utbildningen du är antagen till om du tackar ja till reservplats!
Citera
2013-07-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telchak
Hur fungerar det då flera sökande har samma resultat på HP, jämförs betygen eller lottas det vem som får plats?

Står på VHS att folk med samma resultat som mig har blivit antagna och jag är första reserv...

Känner mig dock inte så orolig då jag fortfarande inte är säker på om jag helst vill läsa förstahandsvalet eller andrahandsvalet som jag blev antagen till utan reservplats.
Om du är första reserv så skulle jag känna mig säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in