2013-07-11, 19:27
Medlem
Grandiosos avatar
Vad hände mellan den första knivattacken och den andra? Det är det polisen nu försöker fastställa.

- Det saknas en timme där vi inte vet var han har varit, säger kriminalkommissarie Lars Hamrén.

- Kanske låg han och tryckte någonstans. Vi vet inte. Vi genomför dörrknackningar i området för att förhoppningsvis få svar på det, säger Lars Hamrén.

I övrigt har polisen en tydlig bild av 24-åringens dygn i Varberg, men vad som låg bakom knivdåden vet man fortfarande inte.

- Än så länge har det inte framkommit något i förhören som tyder på att det skulle ha förkommit några varningar om något sådant här kunde hända.

Vittnen till händelsen har uppgett att gärningsmannen såg ut att vara narkotikapåverkad, en uppgift som hittills inte har kunnat styrkas. Men på fredag ska gärningsmannen obduceras.
- Då kommer det att göras en provtagning som sedan ska skickas vidare för rättsmedicinsk analys, säger kriminalkommissarie Lars Hamrén.

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1829978-knivmannen-holl-sig-undan-mer-an-en-timme
Citera
2013-07-11, 19:28
Medlem
Panspectralists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick.Long
Okej, köper ditt resonemang, i slutändan är ändå frågan vad som är normalt, inte normal, vad som är tillfälligt, inte tillfälligt. Det hela är ett ständigt resonemang om gränser och gängse beteende.

Precis. Detta är ett intressant exempel på konstruktionism som många inte fattar eller vägrar (rasister, religiösa, osv). Definitionerna är grumliga för gemene man som tror att vetenskapen har stenhårda faktasvar på det mesta. Vetenskapliga termer uppfattas ofta som att vetenskapen har koll på saken. I själva verket kan ibland det röra sig om endast en term för ett område man inte fattar mycket av alls men som måste ges en etikett, för livet känns enklare för människan då. I själva verket vet vi att då våra verkligheter är subjektiva konstruktioner så kan man egentligen aldrig säga att något är rätt/fel, friskt/sjukt, utan vetenskaperna bottnar i antaganden och överenskommelser: alltså, man kan inte säga att en psykopathjärna är fel ihopsatt - däremot har människor ingått sociala kontrakt från födelsen som bl.a. innefattar överenskommelsen att psykopaten är farlig för gruppen, dessutom är det ett beteende som faller ur normen. Utifrån den ramen och dessa overenskommelser klassificeras han som 'sjuk.'
Senast redigerad av Panspectralist 2013-07-11 kl. 19:33.
Citera
2013-07-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick.Long
Okej, köper ditt resonemang, i slutändan är ändå frågan vad som är normalt, inte normal, vad som är tillfälligt, inte tillfälligt. Det hela är ett ständigt resonemang om gränser och gängse beteende.
Håller jag med om, men det är en annan fråga
Citera
2013-07-11, 19:33
Medlem
Inte konstigt om det är benso, kan få folk att flippa rejält, även den mest lugna kan bli ett monster.

När jag var ung var jag extremt foglig och världens tönt/mes som aldrig hade varit ens nära bråk, tills jag en vacker dag tog en massiv överdos i stil med tiotals upp emot kanske ett hundra gånger normaldosen och slog sönder hela mitt barndomshem i stortsätt och fick mina föräldrar att bli genuint rädda för mig. Var tydligen som förbytt och det fanns inte något kvar av min gamla person under tiden (typ en vecka varav jag knappt minns något) som det pågick har jag fått berättat för mig.

Oftast är det "lugna" personer som flippar sådär då de (precis som jag) bär på många inneboende aggressioner som får utlopp på en gång. Plus att vissa personer får paradoxala reaktioner av naturen (i låg och hög dos), min mormor reagerar paradoxalt på vissa sömnpiller och när hon skulle pröva någon ny sort på ålderdomshemmet så blev hon bara piggare och piggare ju mer hon fick och var tillslut vaken hela natten och snackade med personalen i fikarummet och hjälpte dem med diverse sysslor istället.

Dock är benso livnödvändigt eller till extremt stor hjälp för många individer, så bara för att någon flippar sådär så skall man inte införa mer restriktioner än vad som redan finnas. Snarare kommer betydligt fler personer ta livet av sig eller bara ha fortsatt fördjävlig livskvalitet, än vad som dör/skadas i flöddervansinnesdåd.
Senast redigerad av tjackroffe 2013-07-11 kl. 19:40.
Citera
2013-07-11, 19:36
Medlem
ADEBiSi1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Jag är benägen att tro dig. Vet du något mer om NEs drogvanor?

Vet ingenting. Men vad jag fått höra är att han var ny när det gäller benzo, således ingen tolerans. Vet inget mer om NE, tyvärr.
Citera
2013-07-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADEBiSi1
Vet ingenting. Men vad jag fått höra är att han var ny när det gäller benzo, således ingen tolerans. Vet inget mer om NE, tyvärr.
Kan vara värt att nämna att det finns en korstolerans mellan benso och alkohol - tål man det ena så tål man det andra bättre än de som inte tål det "andra".
Citera
2013-07-11, 19:52
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Kan vara värt att nämna att det finns en korstolerans mellan benso och alkohol - tål man det ena så tål man det andra bättre än de som inte tål det "andra".

Man har också sett att det finns ett samband mellan alkoholmissbruk och benägenheten att använda benzo. När jag var i hans ålder hade jag då aldrig i helvete tagit piller som någon annan har med sig!! Det tyder på att man redan är inne i "pundartänket" och dessutom hade han enligt tråden rökt på några gånger. "Vanlig kille" my ass!
Citera
2013-07-11, 19:59
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADEBiSi1

Om det är som du säger så är det din "polare" som står som ansvarig för allt det här. Jävla idioter som säljer sånt.
Citera
2013-07-11, 20:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Ja, finns det nån som kan luska ut vad hans farsa heter och vart han bodde 2004?

En kvalificerad gissning är att hans föräldrar var illegala invandrare och att gärningsmannen var den ende med svenskt medborgarskap i familjen.

Ingen har hittills kunnat skriva på ordentlig svenska vem gärningsmannen var. Det talar sitt egna språk. (han var blatte)
Citera
2013-07-11, 20:21
Medlem
rabuldats avatar
trots allt snack så känns detta lite som att han ville dö.
och att bli skjuten av en polis är en säker död.
Citera
2013-07-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Sa han nåt om varför han gav GM en av de mest potenta benzo som finns, när han visste att han hade druckit alkohol?

De som håller på och säljer Benzo och annat kemiskt tjaffs följer sällan socialstyrelsens rekommendationer.

Vi vet ju inte heller om GM var en van användare av liknande preparat eller inte. Även vana användare kan råka ut för psykoser.
Citera
2013-07-11, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
En kvalificerad gissning är att hans föräldrar var illegala invandrare och att gärningsmannen var den ende med svenskt medborgarskap i familjen.

Ingen har hittills kunnat skriva på ordentlig svenska vem gärningsmannen var. Det talar sitt egna språk. (han var blatte)

Vart fick du tag på den informationen om att dom skulle vara illegala invandrare?

Edit: För jag hoppas du inte räknar deras språk som "kvalifikationen", isåfall gör dig inte besvär att svara och gå och dö eller något.
Senast redigerad av b0llarnAiDig 2013-07-11 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in