2013-07-11, 13:33
Medlem
Janne-Taikons avatar
Så, 18.000 mila service står inför schemat, den stora jäveln där kamremmen skall bytas, läst runt lite på vad ett sådant kalas kan gå på och kommit fram till att det kan vara läge att göra lite efterfrågningar.

Skickade ett 10-tal kostnads förslag till olika verkstäder runt om i Stockholm, där summa summarum kretsade kring 18-13' nåt som tar en en rejäl tugga ur semesterkassan.

Och så kollar jag i mailen nu, så ligger det ett mail från Solna Bilteknik på 8800:- ?

Jag kan inte mycket om bilar, men det står lite underliga grejer på kostnadsförslaget - observera att jag bara lämnat reg numret.

På en rad står det:

Byte trasiga yttre glödtrådslampor

och lite längre ner:

Champion Tändstift x 5

Fråga till de mer kunniga:

Borde man inte se bilen först innan man lämnar ett kostnadsförslag om yttre glödtrådslampor och var någonstans på en D5:a sätter man in tändstiften?

Dessutom tidsåtgången för att byta kamremmen och vattenpump är beräknad till 1.20 timmar ? Hinner man verkligen byta båda på den tiden?

Beräknad arbetstid på övriga kostnadsförslag, minst det dubbla.

Drivremmarna som tydligen också ska bytas när jag jämför övriga kostnadsförslag, står det inte ett skit om.

Av ren nyfilkenhet när jag började kika på förslaget så kollade jag dessutom upp motoroljan som de tänkt trycka in i bilen Castrol EDGE FST 0W-40 A3/B4 men den är fan inte speccad för volvo, om det är Castrol så ska det väl vara SLX R-Tec 0W/30 iaf om man ska tro det som står på Castrols hemsida.

Jag har varit tveksam till deras tattar rykte, men det har förstärkts nu, aldrig i helvete att jag kör bilen till dem, visst kan jag köpa att man på ett reg nummer missar att det är en diesel och inte en bensinare det handlar om (för tändstiften) men resten, näe.
Senast redigerad av Janne-Taikon 2013-07-11 kl. 13:44.
Citera
2013-07-11, 13:37
Bannlyst
Kan bara säga en sak lämna inte din bil till den firman.
Citera
2013-07-11, 13:37
Medlem
Ingen T5 man skickat spec på då?
Citera
2013-07-11, 13:40
Medlem
javlahelvetes avatar
Här kan du läsa om solna bilteknik,jag skulle VERKLIGEN INTE lämna in bilen där

http://www.zatzy.com/allmaent/325513-service-pa-solna-bilteknik.html
Citera
2013-07-11, 13:50
Medlem
Eftersom du bor i sthlm så gör som vissa som ska göra en storservice,kolla med en mindre ort
som inte ligger alltför långt bort från dig vad kostnaden är.Eftersom det brukar oftast vara mkt dyrare
i sthlm.
Citera
2013-07-11, 14:10
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Eftersom du bor i sthlm så gör som vissa som ska göra en storservice,kolla med en mindre ort
som inte ligger alltför långt bort från dig vad kostnaden är.Eftersom det brukar oftast vara mkt dyrare
i sthlm.

Jo jag har läst om nån verkstad i Flen bland annat som är billig, men jag har bokat tid på Mekonomen i Sollentuna där jag vanligtvis får allt annat fixat gällande bilar, skrämmande att en sådan firma som SBT får finnas kvar efter en så pass lång tid.

Den tråden om bilfirmor som är klistrad borde man göra om så att det är sammanfattat vilka firmor man ska undvika på 1:a posten (istället för att behöva bläddra igenom 58 sidor i jakt på svaret), man blir ju fan mörkrädd när man läser om SBT på: http://www.reco.se/solna-bilteknik som jag hittade länkad från Zatzy länken ovan (tack för den by the way)
Citera
2013-07-11, 14:13
Medlem
Dj-mEros avatar
Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig lämna in nån av mina bilar till nån annan än Volvo!
Inte ens mekonomen. När jag praktiserade som bil meck för många år sedan, så var 3 av 10 bilar från mekonomen med rasade kamremmar, kamkedjor. You name it. Gör dig själv och bilen en tjänst, lämna in den på en auktoriserad verkstad.
Citera
2013-07-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Jo jag har läst om nån verkstad i Flen bland annat som är billig, men jag har bokat tid på Mekonomen i Sollentuna där jag vanligtvis får allt annat fixat gällande bilar, skrämmande att en sådan firma som SBT får finnas kvar efter en så pass lång tid.

Den tråden om bilfirmor som är klistrad borde man göra om så att det är sammanfattat vilka firmor man ska undvika på 1:a posten (istället för att behöva bläddra igenom 58 sidor i jakt på svaret), man blir ju fan mörkrädd när man läser om SBT på: http://www.reco.se/solna-bilteknik som jag hittade länkad från Zatzy länken ovan (tack för den by the way)
Än mer skrämmande är att jag vet att tidskriften Teknikens Värld gjort smygreklam för SBT flera gånger i sådanadär kostnadsjämförelser.
Citat:
Ursprungligen postat av Dj-mEro
Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig lämna in nån av mina bilar till nån annan än Volvo!
Inte ens mekonomen. När jag praktiserade som bil meck för många år sedan, så var 3 av 10 bilar från mekonomen med rasade kamremmar, kamkedjor. You name it. Gör dig själv och bilen en tjänst, lämna in den på en auktoriserad verkstad.
Jag lämnar till en mindre verkstad där jag känner ägaren personligen sedan flera år. Han dokumenterar noga vad som är gjort på bilen och jag föredrar faktiskt det framför Volvo. En släkting som lämnade in sin bil på auktoriserad Volvoverkstad fick piratdelar (märkta med Biltemalogga) monterade. Det visade sig att man hade ont om delar i lager och skickade iväg en praktikant till Biltema. Fakturerade gjorde man dock för Volvos reservdelspriser som var 3 gånger så höga. En fin affär för verkstaden.

Så mitt råd är, hitta en reparatör du litar på, antingen hos märkesverkstaden eller på annan plats. Lämna sedan alltid till den mekanikern personligen. Har fungerat för mig i alla år.
Citera
2013-07-11, 14:34
Medlem
Dj-mEros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Så mitt råd är, hitta en reparatör du litar på, antingen hos märkesverkstaden eller på annan plats. Lämna sedan alltid till den mekanikern personligen. Har fungerat för mig i alla år.
Det går inte att lita på nån. Kanske om man har en barndomsvän som men vet är duktig, men annars skulle jag aldrig lämna till nån annan än Volvo, då servar jag hellre själv.
Citera
2013-07-11, 14:51
Medlem
Citat:
Det går inte att lita på nån. Kanske om man har en barndomsvän som men vet är duktig, men annars skulle jag aldrig lämna till nån annan än Volvo, då servar jag hellre själv.
Om jag får se bilder tagna på det utförda arbetet samt får den gamla delen plus lådan som den nya låg i att se på när jag hämtar min bil, då har jag ingen anledning att tvivla.

Volvo har misskött flera släktingars bilar enormt och en gång när jag själv lämnade in min på service till Bilia så fick jag tillbaka bilen utan att man bytt varken olja, filter eller något annat som ingick (ja, jag kontrollerar naturligtvis den saken). Så då fick man göra om det från början.

Du verkar oerhört naiv, det kvittar om det står Volvo på skylten eller inte, det handlar om att skapa ett ömsesidigt förtroende. Min nuvarande bilmeck vet att jag har full koll och skulle aldrig någonsin lura mig, det vet jag också att han inte har gjort, då jag alltid fått delarna bytta och bilen fortfarande är i närmast nyskick.
Citera
2013-07-11, 15:00
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:

Än så länge har de bara gjort gott ifrån sig, har skrivit en annan tråd om min volvo tidigare, om nåt underligt knarrande när jag körde, visa sig att spindellederna börjat rosta, Mekonomen i Sollentuna ringde då till Volvo reservdelar och bad dem kolla om inte detta gick på rostskyddsgarantin (till saken hör att de först svarade nej på det, men de gav sig inte och det visade sig efter mycket om och men att den gick på det) sparade 16.000 på deras ihärdighet, har flera gånger åkt ner med andra bilar som har haft mer eller mindre problem och kommit undan billigt, ibland gratis men det har att göra med att jag vart kund sedan dackefejden typ, skulle jag tro.

I min enfald denna gång så ville jag jämföra med andra, av de 10 kostnadsförslagen exklusive tattarna på Solna Bilteknik, så skiljde de inte inte många kronor mot den billigaste och Mekonomen i Sollentuna.

Sen vet jag att inte alla är nöjda med dom (och de säger de själva med när jag öser beröm över dom), men jag är det än så länge, så det blir dom som får ta det, farsgubben tycker jag är dum i huvudet som inte går till Volvo direkt ska tilläggas men det är som det är, där man alltid blir bra behandlad som kund, där stannar man kvar.
Citera
2013-07-11, 15:31
Medlem
Dj-mEros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Volvo har misskött flera släktingars bilar enormt och en gång när jag själv lämnade in min på service till Bilia så fick jag tillbaka bilen utan att man bytt varken olja, filter eller något annat som ingick (ja, jag kontrollerar naturligtvis den saken). Så då fick man göra om det från början.
Det är ju det jag säger, det går inte att lita på någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in