2013-07-10, 13:00
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Bubbas bottennapp - Meegamind, du hade rätt!

Jag svängde höger där du sa och hittade Pölevattnet strax väster om Vrångevattnet på Herrestadsfjället norr om Herrestad, Uddevalla. Där fann jag klippan där Bubba fick bottennapp. Vet du vilka tre som var där?

Såg du förresten mitt inlägg vid fyratiden i natt där jag provåkt vissa sträckor och gjort ett schema från det att Id* dog tills man lämnat brandplatsen. Serien av händelser bygger på ditt antagande om vad som hänt under natten, och jag ville klocka detta. Det fungerade finemang!

Citat:
Ursprungligen postat av meegamind
Fint jobbat detektiven

Meegaminds hypotetiska händelseförlopp verkar rimligt och genomtänkt, utifrån det vi vet. Ambitiöst av RDY att provköra. Bra jobbat!

Sen kan nog Lalajlaj ha en viss poäng också, i att "saker tar tid". Eftersom det (utgår jag från) är oplanerat så kan man kanske lägga in lite mer slack i tidsplanen för resonerande om vad som hänt och hur man ska gå till väga, kanske lite fyllefummel innan man kommer igång, kanske lite letande efter grejer...

Men de lär ha skyndat sig! Har väldigt svårt att se att GM skulle vilja uppehålla sig längre än absolut nödvändigt på brottsplatsen. Full eller nykter så bör han ha insett att han jobbar mot klockan. Bort från platsen, bort med kroppen, inte bli sedd i anknytning till brottsplats, bil, kropp eller fyndplatsen.

Ju längre han blir kvar i lägenheten desto större risk att:
  • Någon saknar I*a - kanske har hon bestämt träff? Kanske brukar hon prata med någon regelbundet
  • Barnet kan skrika och tilldrar sig uppmärksamhet
  • Bli sedd på vägen ut (när folket vaknar).
Han vet att han är bunden till platsen, enda chansen är antagligen att hävda att han lämnat lägenheten innan hon dör och kanske att kroppen inte hittas. Det funkar inte om han råkar träffa grannstaten i trappen på vägen ut!

KLOCKAN TICKAR...

Jag är skeptisk till styckingsteorierna av ovanstående skäl. Tror inte GM & Co vill dröja sig kvar på brottsplatsen, som är offrets lägenhet - det första stället man kommer leta. Det tar för lång tid, tror inte det går att göra utan att lämna egna spår. Att hans DNA finns i lägenheten är naturligt, men kanske inte om hans DNA finns i badkaret tillsammans med BO:s blod. Mera kladd, mera tid -> större risk. Det finns inte heller tid till grundlig städning.

Tror det är mer typiskt för en ensam GM - som inte har transporthjälp - och som har en mer ostörd plats att genomföra det på. Kanske mer vanligt vid planerade mord? Har ingen statistik på detta...
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-10 kl. 13:15.
Citera
2013-07-10, 13:00
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Polisen vet säkert tidpunkten bättre än vi. Men att bilen skall ses från slätten behöver vi inte tro. Berget är högt och vinkeln sådan att man knappast skulle funderat över brand och rök från landsvägen vid Flo. Närstående har knappast sett något. Det enda att fundera på är någon på älgsafari. Jag såg på fem meters håll i natt älgko med två årskalvar, två harar, en grävling... Det är många som åker där i gryningen och gryningen kommer tidigt så här års...

Tiden är Mao kort.

Glöm brand på dagen. Berget är för välbesökt och brandplatsen ligger för nära den mest använda sträckan (mellan kleven i väst och öst).

Håller med.
Om man velat verkligen gömma bilen, så var det ingen optimal plats. Om man hade velat vilseleda så kändes det inte heller helt optimalt. Känslan jag fick från platsen var att man var på väg ner från berget och letade ett ställe att bränna bilen på, innan man med fordon nr2 vek ner vid Flo Klev för att köra vidare till Salstad eller Grästorp för debriefing och sy ihop alibin. Lite som "här är en väg in, här dumpar vi skiten o bränner den fort som fan". Det är antagligen liknande tes som polisen arbetat utifrån med tanke på sökområden.

Jag tror inte heller på brand dagtid, då stod bilen på helt fel ställe. Utan antingen mordnatten eller natten efter.
Citera
2013-07-10, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Säg inte det. I stundens hetta och att precis kommit att tänka på barnet så kanske man glömmer att skydda fingrarna innan man börjar blanda ihop välling eller saft eller ställa fram mjölk eller vatten, samt ta fram kexpåsen. Man har ju uppenbarligen inte varit så noga med att försöka städa upp eller röja några spår i lägenheten heller trots att det "funnits gott om tid" för det enligt mångas spekulationer att dem haft från midnatt till "efter tidningsbudet" på sig.

Det känns alltför klantigt faktiskt. Om det står saft o kex i spjälsängen m i-as fingeravtryck på kan det ju enkelt skyllas på att hon ställt dit det för att hon själv ville sova lite längre.

Edit: och det kan ju även en halv sömntablett göra... Det är ju inga mönsterföräldrar vi har att göra med.
Citera
2013-07-10, 13:03
Medlem
svenyngves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrume
håller med dig tror faktiskt hon kan vara dumpad i närheten av där bilen brann, tror inte dessa filurer tänker logiskt i denna pressade situation utan det har gått fort utan större tanke jag är mest nyfiken på vilken andra bil som använts

Jag tror inte hon ligger i "närheten" av den utbrända bilen, men säg en 4km radie runt bilen eller på vägen från brottsplatsen till bilen där tror jag man finner henne.
Citera
2013-07-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Motsatsen är att det blir för förvirrande med alla möjliga spekulationer om medium osv. Det blir lite som knattefotboll. Någon säger gris, då springer alla på gris istället för att tänka mer rationellt. Riktigt trivsamt för troll som vill vilseleda dock, är ju bara o sparka bollen åt helt annat håll.

Jag håller med om att blodupptäckten gjordes sent dock, men det är svårt o dra en slutsats från det eftersom det är just en upptäckt och säger inget om när blodet hamnade där.
Verkligheten och sanningen kan te sig förvirrande. Jag tror inte att en brand anlades på grisfarmen för att förstöra bevis, men det skadar inte att frågan utreds i en annan tråd.

Att blodet rapporterades sent behöver inte betyda något. Folk var kanske bortresta på semester och eventuellt tidningsbud i trappen har inte tid att rapportera allting. Men alla bör inte släppa tanken att kroppen kanske transporterades ut i dagsljus. Eller tanken att gm inte lämnade lägenheten förrän ganska sent!
Citera
2013-07-10, 13:06
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
https://www.facebook.com/torg*y.so*man.1?fref=ts (NR), skulle ju vara hans arbetsgivare. Märkligt inlägg han gjort redan den 29juni.
Visst kan man på nåt sätt se klockslag.

Det verkar som TS saknar AJ, skulle han jobba?
Citera
2013-07-10, 13:07
Medlem
Grp03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast hon har ju talat m AJ om hans besök där och då kan hon ju ha fångat var I-a bodde. Eller så upplyste AJ henne om det utan att hon frågade.
Jag skulle vilja höra det samtalet där en exakt gatuadress nämns utan att den skall besökas eller användas på annat sätt... Brukar du rapportera den adress du befinner dig på under ett normalt samtal?

Har någon FB post innehållit adressen ni som checkat FB eller har en dump av innehållet?
Senast redigerad av Grp03 2013-07-10 kl. 13:11.
Citera
2013-07-10, 13:08
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Håller med.
Om man velat verkligen gömma bilen, så var det ingen optimal plats. Om man hade velat vilseleda så kändes det inte heller helt optimalt. Känslan jag fick från platsen var att man var på väg ner från berget och letade ett ställe att bränna bilen på, innan man med fordon nr2 vek ner vid Flo Klev för att köra vidare till Salstad eller Grästorp för debriefing och sy ihop alibin. Lite som "här är en väg in, här dumpar vi skiten o bränner den fort som fan". Det är antagligen liknande tes som polisen arbetat utifrån med tanke på sökområden.

Jag tror inte heller på brand dagtid, då stod bilen på helt fel ställe. Utan antingen mordnatten eller natten efter.
Det jag inte förstår är varför man skulle vilja gömma bilen när man ändå ska elda upp den?
Meningen är ju att det ska se ut som random bilstöld med avslutande brand, och de brukar väl tutta på både här och var?
Senast redigerad av Tomato 2013-07-10 kl. 13:11.
Citera
2013-07-10, 13:09
Medlem
Liten skiss på relationerna, någon efterfrågade något liknande.

http://img197.imageshack.us/img197/8681/nwi.png

Lite spån: Ponera att AJ har haft relativt gott om tid på sig att tänka igenom varje steg. Efter insikten på morgonen och med motorcykeln utanför vad gör man? Vem har en bil? Ta motorcykeln till DB, låna bilen, säg inte mer än nödvändigt. Åk tillbaka, släpa ut kroppen (ev vid liv?). Det är morgon och folk börjar röra på sig. Vart åker AJ där så lite folk som möjligt finns, kort sträcka, ingen aldrig någonsin skulle leta? Inse att bilen måste brännas. Hämta kläder?. In vid skogen nära DB för där står ju MC'n, AJ vill ju inte gå långt för att ta MC'n för vidare färd och skaffa alibi.
Citera
2013-07-10, 13:13
Medlem
lilltoes avatar
Googlade AJ och hittade en artikel om kartläggning av Sveriges nazister 80-90-talet. AJ finns med på bild. Inte aktuellt, men intressant ändå:

http://wwwc.aftonbladet.se/antinazi/svenska/nazi5.html
Citera
2013-07-10, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grp03
Jag skulle vilja höra det samtalet där en exakt gatuadress nämns utan att den skall besökas eller användas på annat sätt... Brukar du rapportera den adress du befinner dig på under ett normalt samtal?

AJ: Jag var hemma hos I-a F-g igår.
TB (som vet vem det är): Jaha, var bor hon nuförtiden?

Så svårt är det inte.
Citera
2013-07-10, 13:14
Medlem
De verkar ju jävligt tighta iaf!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151148461402825&set=a.10150522848 407825.369919.725842824&type=3&theater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in