Citat:
Ursprungligen postat av
JoanJen
Jag gillar inte att skylla på sådana breda definitioner som kapitalism men jag är fascinerad av effekten av altruistiskt vänster folk när dom blandas in i kapitalism för effekten blir alltid så intressant.
Jag är knappast, "vänster". Däremot är det en självklarhet för alla logiskt tänkande människor med tresiffrig IQ, att där det finns pengar att hämta, finns det i regel, alltid mer korruption i jämförelse med där det saknas vinstincentiv. Profit är grunden till all korruption. Hederliga, okorrumperbara människor är i regel alltid mer eller mindre anti-profit då deras främsta motiv inte bottnar i pengar. Ta bara open source rörelsen som exempel; mjukvara som är licensierad under GNU GPL v2/3, innehåller ytterst sällan, spyware, bloatware och annan skit som brukar medfölja med proprietär, kapitalistisk mjukvara (Windows etc.), och i de fall där det förekommer (Ubuntu 12.10+) är det inte speciellt svårt att rensa källkoden från dylikt spywareskräp.
Korruption förekommer eftersom människor försöker tjäna pengar genom ohederliga metoder. Korruption går hand i hand med pengar. Just därför kallar jag det "profitkorruption", för att beskriva problemet.