2013-06-30, 10:25
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt.Korrekt
Nej, det finns inget som tyder på att vi skulle supa mer. På sikt lär vi faktiskt supa mindre.

Jag är självfallet lite ironisk. Om nu folk super, eller kommer supa, för mycket så bör dom lära sig supa eller ta konsekvenserna av det. Men varför skulle vi supa mer? Staten har redan nu godkänt tusentals privata alkoholförsäljare som har öppet varenda dag med mycket generösa öppettider! Det räcker med att du bor i en halvstor stad så har du tillgång till alkohol under dygnets alla vakna timmar och hur många bor i storstäder/medelstora städer i Sverige?

Och f ö så har ju alkoholkonsumtionen ökat sedan 90talet trots monopol och löjliga regler. Om monopolet inte kan hålla drickandet på en låg nivå så har vi heller ingen som helst nytta av det.
Citera
2013-06-30, 16:24
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Jag är självfallet lite ironisk. Om nu folk super, eller kommer supa, för mycket så bör dom lära sig supa eller ta konsekvenserna av det. Men varför skulle vi supa mer? Staten har redan nu godkänt tusentals privata alkoholförsäljare som har öppet varenda dag med mycket generösa öppettider! Det räcker med att du bor i en halvstor stad så har du tillgång till alkohol under dygnets alla vakna timmar och hur många bor i storstäder/medelstora städer i Sverige?

Och f ö så har ju alkoholkonsumtionen ökat sedan 90talet trots monopol och löjliga regler. Om monopolet inte kan hålla drickandet på en låg nivå så har vi heller ingen som helst nytta av det.

Nej, konsumtionen har minskat sedan 2004 - trots privatimport, företag som WF och allt mer generösa öppettider i SBs butiker.
Citera
2013-06-30, 16:40
Medlem
Låt se om Systembolaget kontrar med att börja sälja halal kebabkött.
Citera
2013-06-30, 17:47
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Nej, konsumtionen har minskat sedan 2004 - trots privatimport, företag som WF och allt mer generösa öppettider i SBs butiker.

Exakt och korrekt. Under 90talet och fram till 2004 ökade den trots monopol, lagar, förbud, obefintlig import och sämre öppettider. Det finns ingenting som är logiskt med alkoholmonopolet . Och poängen kvarstår : Statens monopol minskar inte drickandet precis som ökad tillgänglighet inte ökar på drickandet.
Senast redigerad av ThisIsTheZodiac 2013-06-30 kl. 17:50.
Citera
2013-06-30, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Exakt och korrekt. Under 90talet och fram till 2004 ökade den trots monopol, lagar, förbud, obefintlig import och sämre öppettider. Det finns ingenting som är logiskt med alkoholmonopolet . Och poängen kvarstår : Statens monopol minskar inte drickandet precis som ökad tillgänglighet inte ökar på drickandet.

Tyvärr tror jag det finns en statistisk kullerbytta gömd där. All smuggelsprit och icke taxerad privatimport kan omöjligt vara medräknad. Den har ökat markant sedan 2000. Sen kan man debattera hur mycket.

Men domarna i spritsmuggelmålen med Locdi Bl.a betyder att det handlar om ganska stora mängder.
Citera
2013-07-01, 04:43
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt.Korrekt
Tyvärr tror jag det finns en statistisk kullerbytta gömd där. All smuggelsprit och icke taxerad privatimport kan omöjligt vara medräknad. Den har ökat markant sedan 2000. Sen kan man debattera hur mycket.

Men domarna i spritsmuggelmålen med Locdi Bl.a betyder att det handlar om ganska stora mängder.

Man uppskattar ju bara den svarta spriten som sagt, baserat på 18000 personers frivilligt lämnade uppgifter.

Citat:
SoRADs undersökning inleddes i juni år 2000 och är baserad på både försäljningsstatistik (registrerad alkoholkonsumtion) och självrapporterade uppgifter om resandeinförsel, smuggling och hemtillverkning (oregistrerad alkoholkonsumtion). De självrapporterade uppgifterna bygger på telefonintervjuer (genomförda av Synovate) med 1500 slumpmässigt utvalda svenskar varje månad dvs. totalt 18 000 personer per år

Citat:
Det är på Systembolaget som de största mängderna alkohol inhandlas i Sverige. Totalt sett stod Systembolaget för 63 procent av alkoholkonsumtionen under 2012. Systembolagets andel har ökat kraftigt under senare år och var som lägst 2004 med 46 procent.

http://www.sorad.su.se/om-oss/nyheter/fortsatt-minskad-alkoholkonsumtion-i-sverige-visar-ny-statistik-1.136452

Med dom uppgifter vi har att tillgå idag så köps den största delen alkohol inom landets gränser.
Citera
2013-07-02, 00:28
Medlem
DoktorBlutegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Det där var inte snällt sagt av dig.

Jag vill hävda att svensken i regel har svårt att kontrollera alkoholen. Ska det drickas ska det drickas ordentligt. Det ser man tydligt när man som jag jobbar nere i europa där schweizare, tyskar, etc dricker med måtta medan svenskarna krökar som vore de på charterresa (vilket ofta blir pinsamt).

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om utan endast talar efter gamla myter som upprepats så många gånger av sossesamhället att det blivit någon sorts sanning. Alkoholkonsumtionen i Sverige är inte speciellt hög internationellt sett. Sverige är inte ens topp 20 i Europa i alkoholkonsumtion.

Citat:
Varför tror du själv vi har systembolaget? Vi är ett supande folk, så är det. Om starköl skulle säljas på pressbyrån skulle vi addera vardagskrök (en öl på bussen på väg hem från jobbet) till vårat helgsupande = mer kostnader i sjukvård för staten.

Så är det? Belägg gärna det. Svenskar super så klart, men inte mer än andra.

Vi har systembolaget på grund utav nykterhetsrörelsen som var en hårsmån ifrån att förbjuda det helt. Systembolaget bildades sedan som en reaktion på lokala monopol och motboken.

Du antar väldigt mycket saker. Scenariot du talar om existerar redan med skillnaden att ölen inte inhandlats på pressbyrån. Det är inte 1800-talet längre och svensken tar sig en öl eller vin till maten mitt i veckan. Alkohol är numera väldigt lättillgängligt i samhället. Vad skulle ölförsäljning på pressbyrån ändra på egentligen? Inte ett jävla skit.

Citat:
Jag hatar systembolaget men tycker framförallt synd om svenskarna som själva satt sig i den här situationen med sitt alkoholromantiserande och "supar" varenda jävla dag under 1800-talet som vore det fucking medecine.

Du borde nog läsa på lite historia tycker jag. Det är förbudsivrarna, sossesamhället och monopolpolitiken om något som bidragit till att det skapades en kultur av att "supa-tills-du-dör-på-helgen" i Sverige. Denna destruktiva kultur försvinner dock allt mer desto mer lättillgängligt alkohol blir i det svenska samhället.
Citera
2013-07-02, 02:29
Medlem
Om vi går tillbaka i tiden till 1930-talet och tidigare var det ett enormt supande i Sverige. Ett fylleri som saknar motstycke i Västeuropa.

Gubbarna söp tills ögonen blödde och spöade sina fruar.

De dog unga, utslitna.

Till slut, alldeles för sent, ingrep samhället och folkrörelserna. Då hade en fyllekultur redan skapats och cementerats.

Jag har äldre släktingar som har berättat hemska saker för mig.

Så motboken, nykterhetsrörelserna och socialdemokratin gjorde många bra saker också. På den tiden. Svenskarna är inte vuxna att hantera alkoholen. Många förblir barn och tonåringar hela livet.
Citera
2013-07-02, 05:32
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickedick18
Om vi går tillbaka i tiden till 1930-talet och tidigare var det ett enormt supande i Sverige. Ett fylleri som saknar motstycke i Västeuropa.

De dog unga, utslitna.

Till slut, alldeles för sent, ingrep samhället och folkrörelserna. Då hade en fyllekultur redan skapats och cementerats.

Så motboken, nykterhetsrörelserna och socialdemokratin gjorde många bra saker också. På den tiden. Svenskarna är inte vuxna att hantera alkoholen. Många förblir barn och tonåringar hela livet.

Knappast en självbild som ska bevaras lilla vän, du är uppenbarligen i stort behov av lite vuxenguidning i livet. Men frågan är varför inte du kan gå förbi alkohol utan att börja supa dig redlös? Visst, vissa kan kanske inte hantera alkohol men vad hjälper monopolet mot det? Dom kan fortfarande sitta på kvarterspuben om dom missar systembolagets generösa morgon och kvällstider.Fråga dina släktingar nästa gång varför dom saknar förmågan att säga nej och väljer att missbruka en av värdens sämsta droger.

Och om nu folk inte kan hantera alkohol så borde den fria alkoholen som säljs dygnet runt i alla våra matbutiker borde vara en storsäljare!
Citera
2013-07-02, 06:42
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Fri alkohol och fler billiga vinboxar från Citygross så att Svenssons har nåt att snutta ur varje dag = mer alkoholism i Sverige. Det är ett hejdlöst supande i Sverige jämfört med många andra europeiska länder.

Jo, men jag förstår faktiskt varför många karlar tar till flaskan. Dom får ju inte visa ilska på jobbet och dom får inte säga emot frugan när hon vill åka till Gambia på knullsemester.

Låt karlarna få ta sig en sup. Det bjuder jag så gärna på.
Citera
2013-07-02, 21:34
Bannlyst
Citat:

De dog unga, utslitna.

Var väl inte bara i Sverige iaf? Varför tror du man försökte införa spritförbud i USA på 20-talet? Men alla är inte alkoholiserade neandertalare längs gatorna i USA idag bara för att det säljs alkohol på Wal Mart.
Citera
2013-07-02, 21:37
Bannlyst
Jag måste bara ställa en PK infiltrerade fråga till folk i tråden:

Hur ska Systembolaget hantera den demografiska utvecklingen i landet? När vi får mer och mer invånare som inte dricker alkohol, vart ska kassan komma ifrån?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in