Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Det där var inte snällt sagt av dig.
Jag vill hävda att svensken i regel har svårt att kontrollera alkoholen. Ska det drickas ska det drickas ordentligt. Det ser man tydligt när man som jag jobbar nere i europa där schweizare, tyskar, etc dricker med måtta medan svenskarna krökar som vore de på charterresa (vilket ofta blir pinsamt).
Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om utan endast talar efter gamla myter som upprepats så många gånger av sossesamhället att det blivit någon sorts sanning. Alkoholkonsumtionen i Sverige är inte speciellt hög internationellt sett. Sverige är inte ens topp 20 i Europa i alkoholkonsumtion.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Varför tror du själv vi har systembolaget? Vi är ett supande folk, så är det. Om starköl skulle säljas på pressbyrån skulle vi addera vardagskrök (en öl på bussen på väg hem från jobbet) till vårat helgsupande = mer kostnader i sjukvård för staten.
Så är det? Belägg gärna det. Svenskar super så klart, men inte mer än andra.
Vi har systembolaget på grund utav nykterhetsrörelsen som var en hårsmån ifrån att förbjuda det helt. Systembolaget bildades sedan som en reaktion på lokala monopol och motboken.
Du antar väldigt mycket saker. Scenariot du talar om existerar redan med skillnaden att ölen inte inhandlats på pressbyrån. Det är inte 1800-talet längre och svensken tar sig en öl eller vin till maten mitt i veckan. Alkohol är numera väldigt lättillgängligt i samhället. Vad skulle ölförsäljning på pressbyrån ändra på egentligen? Inte ett jävla skit.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Jag hatar systembolaget men tycker framförallt synd om svenskarna som själva satt sig i den här situationen med sitt alkoholromantiserande och "supar" varenda jävla dag under 1800-talet som vore det fucking medecine.
Du borde nog läsa på lite historia tycker jag. Det är förbudsivrarna, sossesamhället och monopolpolitiken om något som bidragit till att det skapades en kultur av att "supa-tills-du-dör-på-helgen" i Sverige. Denna destruktiva kultur försvinner dock allt mer desto mer lättillgängligt alkohol blir i det svenska samhället.