Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Nej, det är väl snarare att man vill försöka hitta olika egenskaper och bevekelsegrunder hos en misstänkt person för att kunna förstå varför just den personen har begått just det brottet; i det här fallet ett styckmord.. - Håller med om att s k vanliga människor (ett vitt begrepp...) kan döda av en rad olika anledningar: i självförsvar, av ekonomisk vinning, pga någon fanatisk tro, av ren lust, i fyllan och villan, osv. Det finns inga mallar för ett mord; alla mord är unika och skiljer sig åt betr. såväl mördare som offer och utlösande faktor.
Ibland måste man använda sig av vida begrepp för annars tenderar svaret man får
att bli en debatt om ordvalet istället, men jag ser att du förstod mitt val av ord.
Jag tycker KJ verkar vara en ganska lättläst person och vad vi ser är vad som finns.
En omogen gosse som inte utvecklats så mycket mentalt från att han var ungefär femton.
Detta har nog också föräldrarna förstått och därför finns dom där och hjälper
han så gott dom kan att
träda in i vuxenvärlden med bla godman till honom.
Men jag tror det blir svårt eftersom han nog själv inte är så intresserad av den tillvaron.
Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Joodå, det kan de visst och mord begångna av "vanliga" människor är alltjämt det numerära flertalet. Men det här mordet var inte utfört av "vanliga" människor, mordet på Vatchareeya Bangsuan hade en signatur som ännu så länge är ovanlig i Sverige men som jag tror kommer att bli allt vanligare i framtiden. För att stämma i bäcken så gott det går är det därför synnerligen viktigt att det här styckmordet klaras upp och att förövarna döms till fängelse och inte till vård med utsikt att bli försöksutskrivna efter några års "behandling".
Jag har jättesvårt att se dina inlägg som seriösa. Endast du själv verkar
tro på det du skriver så jag kan tyvärr inte alls resonera ur din synvinkel.
Inte heller har jag behov att försöka ändra din uppfattning.
Du tappar dig själv med att envist hävda att KJ är psykopat och iom det visar
du att du inte kan analysera personer med den fakta vi har.
Du så att säga rusar blint iväg och skapar en Mållgan,för denna psykopat är för mig osynlig.
Jag menar absolut inte att vara otrevlig men vad jag i alla fall delar med dig är
att jag hoppas detta styckmord klaras upp snarast möjligt.