2013-07-08, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ursäkta som frågar, men är detta badsalt vanligt förekommande i Sverige?
Enligt artiklarna (från förra året) kan det vara på ingång..
Citat:
Men det är många faktorer som avgör om drogen badsalt kommer att komma storskaligt till Europa.

– De här drogerna kommer ofta med någon livsstil och det har vi inte sett än när det gäller badsalt. Men är det lätt och billigt att framställa så har vi nog snart tillverkning i exempelvis Holland och Polen, säger Anders Stolpe.
Verkar redan vara här i nån form..
Citat:
I Sverige har drogen ökat markant på några år. Bland de värst drabbade städerna finns Västerås, sedan sedan augusti förra året har Västeråspolisen gjort 180 beslag på sammanlagt 1,2 kilo. Polisen har vid ett flertal tillfällen fått köra personer som tagit substansen till psykakuten eftersom de varit våldsamma och psykotiska.

– Det kan vara tre om dagen som måste in till psykiatrin. Vården känner ett enormt tryck från MDPV. Personerna blir våldsamma och kan uppträda hotfullt mot både poliser och vårdpersonal, säger narkotikapolisen Per-Erik Lundberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Varför just badsalt?

Folk har sneat till höger och vänster med eller utan droger.

Man larmade troligen för att situationen var oroväckande.
Vet inte, men tycker det påminner om det här:
Citat:
Kannibalattacken ägde rum mitt på dagen i söndags vid en motorväg i Miami. Polisen tog Rudy Eugene på bar gärning när han satt naken över den hemlösa mannen och åt av hans ansikte. Eftersom han bara besvarade polisens rop med ett morrande sköts han ihjäl med fyra skott.

Amerikanska narkotikaexperter menar att Rudy Eugene troligtvis hade tagit drogen "badsalt" och blivit fullständigt galen. Drogen ger ett psykotiskt rus där man upplever sig som superstark och kan bli extremt våldsam, skriver Abc News. Namnet tros komma av att drogen kan "penetrera" huden och ha en viss verkan om man badar i den. Användare brukar däremot injicera eller snorta den. USA har under senare år skakats av flera vansinnesdåd som kopplas till "badsalt".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14910810.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14949517.ab
Citera
2013-07-08, 22:55
Medlem
A5yls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Har för mej att det är nåt skit som finns i badsalt. Men jag kan ha fel, jag är inte så bevandrad bland droger.

Methylenedioxypyrovalerone (MDPV), jobbigt namn, är den aktiva substansen i "badsalt", lite off topic, ville bara klargöra.
Citera
2013-07-08, 22:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
Jag har tidigare undrat över händelseförloppet från att polis konstaterar död kvinna tills gärningsmannen skjuts, fetmarkerat häruppe. Här är en redogörelse som får mig att undra, polisen måste ha varit inne i hennes bostad och konstaterat hennes död och ALLRA MINST måste då gärningsmannen ha befunnit sig på den nämnda kvinnans balkong? Har de gapat åt varann i lägenheten typ: -Hörru Gunnar, vi går ut på gatan och gör opp som riktiga män i cawbojsarfilmer! Nä, givetvis har de inte sagt så, men sågs de där i bostaden?????

Enligt vad som framkommit på senare tid så verkar det som att vittnen har sett GM kliva ut på en balkong (som skall ha tillhört kvinnan som dog till följd av knivskadorna) och polisen skall i samband med detta sett GM. Efter en ordväxling där GM beordrats att släppa kniven så skall han ha tagit sig ner från balkongen och det är sekvensen därefter som finns på film där han skjuts av polisen.

Om du läser sammanfattningen, länk finns i första inlägget i tråden, så finns det en länk till ett radioprogram där poliser intervjuas och där man får ovanstående saker bekräftat, alltså att kvinnan hittats efter GM skjutits och att polisen har fått syn på GM på balkongen som tillhör bostaden där kvinnan bodde. Så uppfattade jag det i alla fall efter att ha lyssnat på programmet i fråga, kan i och för sig ha missat något men den är värd att lyssna igenom om du frågar mig, inslaget är ca 15 min lång.
Citera
2013-07-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingabalk
Vad får dig att tro att GM nödvändigtvis måste ha varit kvar när polisen var i den döda kvinnans lägenhet?
För att han uttryckligen hoppade just från den döda kvinnans lägenhet enligt vittnen med mera.
Citera
2013-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FonnieSaltloek

Vet inte, men tycker det påminner om det här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14910810.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14949517.ab

Tycker inte att det påminner så värst mycket om detta fall och man borde vara försiktig med att tillskriva vissa dåd någon "ny" drog bara för att sensationslysten media slår på stora trumman.

Det kan lika gärna handla om vilken drog som helst eller ingen alls.
Minst lika troligt med ett fylle-dille.

Tror snarare att det handlar om GM´s uppförande än om en vetskap om att han intagit en specifik drog när det gäller frågan: Varför ringde "anhörig" Polis.
Citera
2013-07-08, 23:05
Medlem
Vikingabalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
För att han uttryckligen hoppade just från den döda kvinnans lägenhet enligt vittnen med mera.

Och det är en fysiskt omöjlighet att hoppa från en balkong såvida det inte finns poliser inne i bostaden balkongen sitter fast på?
Citera
2013-07-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Psykosen kan ha utlösts av kemiska substanser. Kanske var han inte väck i känsloregistret utan droger?

Dock så är det inte av så stor vikt om han hade empati eller om han var Jesus himself. Han hade förbrukat sin rätt att leva. Oavsett vad som fick honom att göra mordförsök och mörda eller hur han kände då. Det finns redan tre offer. Jag vägrar att sätta offermössa på honom.

Förbrukat sin rätt att leva oberoende av vad som fick honom att agera som han gjorde? Han kan ju ha blivit akut galen, alltså sjuk, så han inte visste vad han gjorde. Det kan även hända andra än honom, så tro inte andra människor på jorden är immuna mot det. Har man otur kan man få ett slag i huvudet som tar så illa att man blir helt personlighetsförändrad. Nej, jag sätter ändå inte någon offermössa på honom, men än så länge vet vi inte vad som hänt och om droger ens var inblandade.

Men nu handlade det ursprungligen om ifall han hade empati eller inte och mycket tyder på att han kan ha haft det. Jag är övertygad om att vi inte har att göra med en psykopat som gått lös för den tycker om att se folk lida, utan här handlar det om en akut påverkan på vederbörandes hjärna så han inte visste vad han gjorde. Men svar lär komma när rättsmedicin är klara.
Citera
2013-07-08, 23:09
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Kära Flashback!

Jag har fått pm från en användare som vill vara anonym. Han har delgett mig följande information:

GM har gått i Lyckeby skola (grundskola), Fredrika Bremer (medialinjen, gymnasium) och sedan Komvux i Handen. Alla skolor är i Haninge, söder om Stockholm.

GM (NE) har ett skiftande humör, han kan bli ilsk utan vidare, även paranoid. Framstår som väldigt lugn och väluppfostrad i mångt och mycket men de som känner honom närmare har märkt av en sjuk underbyggnad i personligheten.

Han som pm:ade mig tror att det var droger med i bilden när NE gick lös med kniven.

Jag, Pulver-Henke, vet ej om dessa uppgifter är sanna. Jag bara delger vad jag fick mig tillsänt.
Citera
2013-07-08, 23:14
Bannlyst
Märkligt hur GMs familjemedlemmar byter namn på fejjan snabbt. Från att ha samma efternamn har de nu bara initialerna, men i adressfältet har de kvar samma användarnamn.
Visst, han har gjort något fruktansvärt, men, alla i princip, vänner och släkt vill inte förknippas med honom. Hans mor verkar stängt ned sin fejja. Inte ens hon kan stå för sin avkomma.
Citera
2013-07-08, 23:15
Medlem
Jgjkvfyjxtj

Nicolas är svensk för er som nu är så nyfikna på hans ursprung. Han var även en vän till mig, en bra vän!
Vi/jag förstår fortfarande inte vad som kan ha hänt, för det där var inte Nico!
Han var en sådan där vän som kallades för svärmorsdröm och som aldrig gjorde någon illa och har aldrig gjort något våldsbrott, han var allt annat än våldsam.
Vad som har hänt vet vi inte fortfarande, men att droger måste ha varit inblandat är ju solklart, frågan är bara hur drogerna tog sig in i han. Och att polisen som sköt han till döds på ett avspärrat område och var ett flertal med hundar behöver jag inte uttala mig om. Om ni och polisen hade känt Nico så hade ni förstått vad jag menar. Han var exemplarisk!
Jag försvarar självklart inte det han gjorde, men hur kunde det hända? :-(

Älskar dig vännen. <3
Citera
2013-07-08, 23:17
Medlem
raizzorblades avatar
http://www.fightcampwarberg.se/till-media/

"Det namn på gärningsmannen som florerar har vare sig varit anmäld till tävlingen som boxare eller coach och vår uppfattning är att han inte heller tillbringat natten i den lokal som två föreningar nyttjade inför tävlingen som ägde rum på Thaifestivalen i Stenbrottet."
Citera
2013-07-08, 23:17
Medlem
A5yls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Märkligt hur GMs familjemedlemmar byter namn på fejjan snabbt. Från att ha samma efternamn har de nu bara initialerna, men i adressfältet har de kvar samma användarnamn.
Visst, han har gjort något fruktansvärt, men alla vänner och släkt i princip vill inte förknippas med honom. Hans mor verkar stängt ned sin fejja. Inte ens hon kan stå för sin avkomma.

Tror nog inte hon slutar älska sin son, även om det han gjort är fruktansvärt vidrigt. Vill väl bara behålla sin integritet. Ingen av de närmsta lär väl må så bra av det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in