2013-07-08, 19:27
Medlem
Hej!

Det är så att för någon månad sedan sökte jag ett jobb som tidningsbud, för att ha efter att mina studier tar slut i augusti. Det skulle bli ett litet extra jobb vis sidan av mitt andra deltidsjobb.

Jobbet är bara ett vikariat på två veckor och jag har ju sökt andra jobb under tiden, och nu är det så att jag har fått ett erbjudande till en annan tjänst och det gör att jag inte kan/vill jobba de två veckorna som bud.

Jag har dock skrivit på kontrakt och nästa vecka ska jag på utbildning. Hur kommer jag ut ur detta? Jag har väl rätt att avstå? Hatar dock när folk blir sura på mig, vilket jag lätt kan få ångest utav så jag ber er om hjälp så jag kan MAN UP och säga upp mig.

Tips?

Tack på förhand
Citera
2013-07-08, 19:33
Medlem
SirHizzs avatar
Ett kontraktsbrott är inte ett brott ur straffrättsligt perspektiv, och kan därmed inte leda till straff, men däremot civilrättsliga sanktioner som exempelvis skadestånd, företaget kan söka skadestånd från rätten för du bröt kontraktet mot dom.

men enklaste är om du ringer dom, och förklarar din situation, hur det ligger till,förklara allt som hänt

om du är ärlig mot dom så tror jag dom respekterar det, det hade varit dåligt PR för ett företag att dra en student inför rätta. plus att det kostar företaget tid och pengar osv, så personligen tror jag inte dom bryr sig om du bryter kontraktet.

egentligen har du inte rätt att Neka till jobbet för kontrakt finns, som dom sen kan visa upp i tingsrätten tex och det finns bevis för du aldrig dök upp på utbildningen.

Så mitt tips är att du ringer dom iallfall , så fort dom möjligt, prata med chefen, eller den du skrev kontrakt med.

struntar du i att ringa dom så kan det däremot bli problem.

Lycka till
Senast redigerad av SirHizz 2013-07-08 kl. 19:36.
Citera
2013-07-08, 19:36
Medlem
kinesarsles avatar
Om du inte har en tillsvidareanställning kan du gå samma dag du säger upp dig.
Citera
2013-07-08, 19:38
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Om du inte har en tillsvidareanställning kan du gå samma dag du säger upp dig.

han kan ju inte säga upp sig ännu, han har ju inte ens börjat på arbetet. anställningen har inte börjat.

han skrev han skall på utbildning nästa vecka, då börjat antagligen anställningen,

så hypotetiskt kan han dyka upp första dagen på utbildningen, sen säga upp sig direkt samma dag.

men det är inte snyggt heller.

det bästa är om han ringer i god tid före nu. och förklarar allt, så har dom tid att hitta en ersättare med.

annars fuckar han bolaget tycker jag, det är inte snyggt att säga upp sig redan första dagen
Citera
2013-07-08, 19:39
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
han kan ju inte säga upp sig ännu, han har ju inte ens börjat på arbetet. anställningen har inte börjat.
Jo, det går alldeles utmärkt.
Citera
2013-07-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ett kontraktsbrott är inte ett brott ur straffrättsligt perspektiv, och kan därmed inte leda till straff, men däremot civilrättsliga sanktioner som exempelvis skadestånd, företaget kan söka skadestånd från rätten för du bröt kontraktet mot dom.

men enklaste är om du ringer dom, och förklarar din situation, hur det ligger till,förklara allt som hänt

om du är ärlig mot dom så tror jag dom respekterar det, det hade varit dåligt PR för ett företag att dra en student inför rätta. plus att det kostar företaget tid och pengar osv, så personligen tror jag inte dom bryr sig om du bryter kontraktet.

egentligen har du inte rätt att Neka till jobbet för kontrakt finns, som dom sen kan visa upp i tingsrätten tex och det finns bevis för du aldrig dök upp på utbildningen.

Så mitt tips är att du ringer dom iallfall , så fort dom möjligt, prata med chefen, eller den du skrev kontrakt med.

struntar du i att ringa dom så kan det däremot bli problem.

Lycka till

Tack, har väldigt lite koll på vad som gäller när det kommer till sådant här.

Det är ett "känt" företag och som du skriver så tror jag inte att de har lust att dra en student inför rätta nej över något sådant. Men risken finns ju.

Nä, jag får ta mig själv i kragen och ringa, köra ärligt och öppet så får det bli som det blir!

Tack för pepp och svar!
Citera
2013-07-08, 19:41
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Jo, det går alldeles utmärkt.

och om det är 1 månads uppsägningstid inskrivet i kontraktet, va gör han då

då är han fucked ändå
Citera
2013-07-08, 19:42
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
och om det är 1 månads uppsägningstid inskrivet i kontraktet, va gör han då

då är han fucked ändå
Om det inte är en tillsvidareanställning spelar det ingen roll vad det står i kontraktet.
Citera
2013-07-08, 19:42
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmauld
Tack, har väldigt lite koll på vad som gäller när det kommer till sådant här.

Det är ett "känt" företag och som du skriver så tror jag inte att de har lust att dra en student inför rätta nej över något sådant. Men risken finns ju.

Nä, jag får ta mig själv i kragen och ringa, köra ärligt och öppet så får det bli som det blir!

Tack för pepp och svar!

japp absolut bästa är att ringa dom, även om det kan svida, det är mer sjysst oxå mot företaget så har dom tid på sig att fixa en ersättare
Citera
2013-07-08, 19:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmauld
Det är det bästa du kan göra. Det ska mycket till för att det ska bli några problem.
Citera
2013-07-08, 19:54
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Oj vad många konstiga svar du fått.

Du bör ha en kopia av kontraktet, vad har du för anställningsform? Sommarvikariat gissar jag på... det är 14 dagar uppsägningstid. Även om du inte har börjat jobba än så räknas du som anställd eftersom du skrivit på papperna. Ta kontakt med dem SNARAST, ring dem nu! Säg som det är, du undrar om ni kan häva kontraktet, annars är det 14 dagar som gäller och det är därför du vill ta kontakt med någon redan i kväll.
Citera
2013-07-08, 19:55
Medlem
Citat:
japp absolut bästa är att ringa dom, även om det kan svida, det är mer sjysst oxå mot företaget så har dom tid på sig att fixa en ersättare

Citat:
Det är det bästa du kan göra. Det ska mycket till för att det ska bli några problem.

Ja, jag får ta mitt mesiga lilla jag (är tjej btw ) och ringa i morgon! Ni ska ha stort tack!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in